30 jaar abortus in nederland

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:
Ik probeerde het allemaal in één plaatje samen te vatten. De dingen die we zien gebeuren staan niet op zichzelf. Er zijn verbanden van het een naar het ander. Wordt het ene slapper, en het andere wordt losgelaten enz. Het is wat we misschien zouden kunnen zien als 'de grote afval', waar ds. J. van Haaren zo'n treffelijke brochure over heeft geschreven. En dan te bedenken dat hij deze dingen eind jaren 60 al zag...
Als een ruim evangelie is wat de DL ons leren (zie post Huisman), dan is het te wensen en te hopen dat dit ruime evangelie door heel de wereld gepredikt wordt!
Nee er wordt hier bedoeld een "evangelie" doordrenkt met remonstrants gedachtengoed.
DIA de Godsdienst viert hoogtij in ons land. De kansels worden gebruikt om zaken aan te wijzen. Fijn, dat abortus afgewezen wordt.

Maar vertel mij eens, waar zijn de predikanten als de Mars voor het Leven wordt gehouden? Waar zijn die predikanten die op zondag wel weten hoe het moet om abortus af te wijzen, maar op zaterdag vertikken om te komen? Van de organisator van de Mars voor het leven heb ik gehoord dat hij bewust de predikanten van de reformatorische gezindte afbeld om te vragen of ze willen komen. Allemaal leven ze erg mee, maar ze vertikken het om te komen. En wie zijn er wel bereid om te komen de 'remonstranten' ........ Waar blijft de reformatorische gezindte op die dagen? (Moet ik dan ook zeggen veel Godsdienst maar weinig Godsvreze?)

Jij noemt ds Van Haaren dat was wel een predikant die de barricade opging en opkwam voor zaken die niet deugden in onze maatschappij. Waar zijn de Van Haarens van deze tijd?
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door edward »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:
Ik probeerde het allemaal in één plaatje samen te vatten. De dingen die we zien gebeuren staan niet op zichzelf. Er zijn verbanden van het een naar het ander. Wordt het ene slapper, en het andere wordt losgelaten enz. Het is wat we misschien zouden kunnen zien als 'de grote afval', waar ds. J. van Haaren zo'n treffelijke brochure over heeft geschreven. En dan te bedenken dat hij deze dingen eind jaren 60 al zag...
Als een ruim evangelie is wat de DL ons leren (zie post Huisman), dan is het te wensen en te hopen dat dit ruime evangelie door heel de wereld gepredikt wordt!
Nee er wordt hier bedoeld een "evangelie" doordrenkt met remonstrants gedachtengoed.
DIA de Godsdienst viert hoogtij in ons land. De kansels worden gebruikt om zaken aan te wijzen. Fijn, dat abortus afgewezen wordt.

Maar vertel mij eens, waar zijn de predikanten als de Mars voor het Leven wordt gehouden? Waar zijn die predikanten die op zondag wel weten hoe het moet om abortus af te wijzen, maar op zaterdag vertikken om te komen? Van de organisator van de Mars voor het leven heb ik gehoord dat hij bewust de predikanten van de reformatorische gezindte afbeld om te vragen of ze willen komen. Allemaal leven ze erg mee, maar ze vertikken het om te komen. En wie zijn er wel bereid om te komen de 'remonstranten' ........ Waar blijft de reformatorische gezindte op die dagen? (Moet ik dan ook zeggen veel Godsdienst maar weinig Godsvreze?)

Jij noemt ds Van Haaren dat was wel een predikant die de barricade opging en opkwam voor zaken die niet deugden in onze maatschappij. Waar zijn de Van Haarens van deze tijd?
Mooie post, spijker op zijn kop!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door helma »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:
Ik probeerde het allemaal in één plaatje samen te vatten. De dingen die we zien gebeuren staan niet op zichzelf. Er zijn verbanden van het een naar het ander. Wordt het ene slapper, en het andere wordt losgelaten enz. Het is wat we misschien zouden kunnen zien als 'de grote afval', waar ds. J. van Haaren zo'n treffelijke brochure over heeft geschreven. En dan te bedenken dat hij deze dingen eind jaren 60 al zag...
Als een ruim evangelie is wat de DL ons leren (zie post Huisman), dan is het te wensen en te hopen dat dit ruime evangelie door heel de wereld gepredikt wordt!
Nee er wordt hier bedoeld een "evangelie" doordrenkt met remonstrants gedachtengoed.
DIA de Godsdienst viert hoogtij in ons land. De kansels worden gebruikt om zaken aan te wijzen. Fijn, dat abortus afgewezen wordt.

Maar vertel mij eens, waar zijn de predikanten als de Mars voor het Leven wordt gehouden? Waar zijn die predikanten die op zondag wel weten hoe het moet om abortus af te wijzen, maar op zaterdag vertikken om te komen? Van de organisator van de Mars voor het leven heb ik gehoord dat hij bewust de predikanten van de reformatorische gezindte afbeld om te vragen of ze willen komen. Allemaal leven ze erg mee, maar ze vertikken het om te komen. En wie zijn er wel bereid om te komen de 'remonstranten' ........ Waar blijft de reformatorische gezindte op die dagen? (Moet ik dan ook zeggen veel Godsdienst maar weinig Godsvreze?)

Jij noemt ds Van Haaren dat was wel een predikant die de barricade opging en opkwam voor zaken die niet deugden in onze maatschappij. Waar zijn de Van Haarens van deze tijd?
ik heb me de laatste keer geschaamd voor het magere aantal Refo's wat meeliep met de Masr voor 't leven. Niet alleen de predikanten missen, maar nog vele anderen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:
Ik probeerde het allemaal in één plaatje samen te vatten. De dingen die we zien gebeuren staan niet op zichzelf. Er zijn verbanden van het een naar het ander. Wordt het ene slapper, en het andere wordt losgelaten enz. Het is wat we misschien zouden kunnen zien als 'de grote afval', waar ds. J. van Haaren zo'n treffelijke brochure over heeft geschreven. En dan te bedenken dat hij deze dingen eind jaren 60 al zag...
Als een ruim evangelie is wat de DL ons leren (zie post Huisman), dan is het te wensen en te hopen dat dit ruime evangelie door heel de wereld gepredikt wordt!
Nee er wordt hier bedoeld een "evangelie" doordrenkt met remonstrants gedachtengoed.
DIA de Godsdienst viert hoogtij in ons land. De kansels worden gebruikt om zaken aan te wijzen. Fijn, dat abortus afgewezen wordt.

Maar vertel mij eens, waar zijn de predikanten als de Mars voor het Leven wordt gehouden? Waar zijn die predikanten die op zondag wel weten hoe het moet om abortus af te wijzen, maar op zaterdag vertikken om te komen? Van de organisator van de Mars voor het leven heb ik gehoord dat hij bewust de predikanten van de reformatorische gezindte afbeld om te vragen of ze willen komen. Allemaal leven ze erg mee, maar ze vertikken het om te komen. En wie zijn er wel bereid om te komen de 'remonstranten' ........ Waar blijft de reformatorische gezindte op die dagen? (Moet ik dan ook zeggen veel Godsdienst maar weinig Godsvreze?)

Jij noemt ds Van Haaren dat was wel een predikant die de barricade opging en opkwam voor zaken die niet deugden in onze maatschappij. Waar zijn de Van Haarens van deze tijd?
Is het niet de tijd waarvan het Woord zegt dat de verstandige in de poort zal zwijgen.
Ik vrees dat we met al onze acties verder van huis zijn als wij denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Is het niet de tijd waarvan het Woord zegt dat de verstandige in de poort zal zwijgen.
Ik vrees dat we met al onze acties verder van huis zijn als wij denken.
Ach, ik heb meer respect en waardering voor iemand als dhr. Doornebos, wiens leven zichtbare vruchten voortbrengt, dan de vele betweters die voor eigen kring elkaar omhoog praten in rechtzinnigheid en waarheid, maar in de praktijk des levens geen enkele vrucht voortbrengen.

Nee, zouden we maar meer ons eigen hart kennen. Dan zou er niet zo hoog van de toren geblazen worden, om anderen af te kraken omdat ze een ietwat andere ligging hadden. Dan zouden we ons schamen, omdat deze wat lichtere broeder - vanuit zijn liefde tot God en Zijn zaak - ons ver voor is in de vruchten van geloof, terwijl wij met onze rechtzinnigheid, zuiverheid, en volle waarheid zo weinig (ja, de meeste critici zelfs geen enkele) vruchten van waar geloof voortbrengen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: Is het niet de tijd waarvan het Woord zegt dat de verstandige in de poort zal zwijgen.
Ik vrees dat we met al onze acties verder van huis zijn als wij denken.
Ik vrees dat ik dit heel hoogmoedig vindt klinken.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef: Is het niet de tijd waarvan het Woord zegt dat de verstandige in de poort zal zwijgen.
Ik vrees dat we met al onze acties verder van huis zijn als wij denken.
Ik vrees dat ik dit heel hoogmoedig vindt klinken.
Zou ik dan geen grote dwaas zijn als ik hier nog meer op zou reageren?
Zeg het maar eerlijk. Ik heb geen Latijn of Grieks gesproken naar ik stellig meen.

Verder meen ik ook nog de te weten dat -naar mij bijstaat- ik geruime tijd gelden,
het referaat van onze oud-herder en leraar ds. J. van Haaren uit 1966 of 1967 hier heb geplaatst.
Wie er lust in heeft zoeke het op. Het is de moeite waard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Auto »

Willem schreef:
Men kan niet oordelen over wat men niet ziet Auto! Wat weet jij van giften van anderen en/of van predikanten? Ben jij een hartenkenner?
Als een predikant niet in het openbaar een demonstratie wenst bij te wonen omdat hij meent dat dat geen geoorloofde vorm van protest is is er geen enkele reden die predikant te veroordelen. De dominee kan wel meer uren per nacht op z'n knieen liggen voor de Allerhoogste dan ik - of jij - zo belangrijk doen met demonstreren en onze mening ventileren. Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!

Derhalve is deze hele topic idd een uitting van "slappe hap". Voor wat betreft het raken van de "portemenee" geef ik je overigens helemaal gelijk. Het hardst gescholden is er op dit forum op de regering toen men bezuinigingen ging doorvoeren die enkele forummers mischien gingen raken.

Degenen die hier zo hard roepen dat er actie moet komen wens ik zeer veel succes. Het heeft alleen op RF niet zoveel zin vrees ik.
Weet je het klinkt allemaal mooi, maar ik ken de organisatoren en die worden belaagd door de zogenaamde remonstranten waar zo op gewezen wordt door die predikanten die jij zo noemt. De organisatoren willen juist vanuit de reformatorische gezindte dat er een duidelijk statement zal klinken. Maar het is triest dat er velen allerlei redenen verzinnen om niet te hoeven deelnemen in een stille tocht voor het leven. (Maar veel predikanten zie je dan wel op gelegenheden, waar je juist een predikant niet zo gauw zou verwachten) Maar blijkbaar valt dit niet in jouw definitie zoals op RF moet klinken en trekt daarbij een lijn naar forummers die voor mij bedenkelijk is. Maar misschien hoort dat bij de ware RF-visie.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door parsifal »

Abortus is vreselijk en daar moet inderdaad een stem tegen zijn.
Al moeten we niet alles van de wetgeving laten afhangen. Ook in landen waar abortus illegaal is komt het veel voor. Het is denk ik ook belangrijk om te proberen de vraag naar abortus te doen verminderen. In de VS was bij de laatste presidentsverkiezingen het abortusstandpunt belangrijk, maar het is niet echt effectief om hard te schreeuwen tegen abortus maar ondertussen in je eigen staat de hulp aan tienermoeders te schrappen (wat Sarah Palin deed).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Abortus is vreselijk en daar moet inderdaad een stem tegen zijn.
Al moeten we niet alles van de wetgeving laten afhangen. Ook in landen waar abortus illegaal is komt het veel voor. Het is denk ik ook belangrijk om te proberen de vraag naar abortus te doen verminderen. In de VS was bij de laatste presidentsverkiezingen het abortusstandpunt belangrijk, maar het is niet echt effectief om hard te schreeuwen tegen abortus maar ondertussen in je eigen staat de hulp aan tienermoeders te schrappen (wat Sarah Palin deed).
Als topicopener dank ik je voor een inhoudelijke reactie op dit topic, inhoudelijk te reageren schijnt niet voor een ieder weggelegd te zijn en mijn verzoek aan de moderators is dan ook om dit topic maar te sluiten :lock
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door refo »

Ik bedoel degenen die ook nu nog slechts de SV minnen. En daarbij de HSV verketteren. Maar dat begreep je wel.

En Huisman, ik snap je verzuchting, maar vrees dat het toch symptoombestrijding is. Je begint als het ware aan het eind: eerst de erge dingen weg en zo steeds verder verbeteren. De bijbel is daar duidelijk over: een onbegaanbare weg.

We zullen een analyse moeten maken. De mensen hebben geen boodschap meer aan ons en wij geen boodschap aan de mensen. Religie is prive, vindt de wereld en wij vinden dat eigenlijk ook wel. WIJ hebben ergens en ooit een gat laten vallen, dat momenteel steeds groter wordt. Wanneer en waardoor is dat gebeurd? Het kan niet aan 'de wereld' liggen. Die is altijd zichzelf geweest. Hooguit is de uitleving telkens anders. Dus moet er bij ONS wat veranderd zijn. Tussen pakweg 1945 en nu.
Als we de aansluiting weer wat kunnen herstellen, kunnen we duidelijk maken dat ons hart breekt bij iedere vermoorde vrucht. Maar is zelfs dat wel zo?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door huisman »

refo schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Best mogelijk dat de eenheid van SV-minnenden schijn is.
Dat denk ik ook, ja. Dat is bij de verschijning van de HSV wel gebleken.
Ik bedoel degenen die ook nu nog slechts de SV minnen. En daarbij de HSV verketteren. Maar dat begreep je wel.

En Huisman, ik snap je verzuchting, maar vrees dat het toch symptoombestrijding is. Je begint als het ware aan het eind: eerst de erge dingen weg en zo steeds verder verbeteren. De bijbel is daar duidelijk over: een onbegaanbare weg.

We zullen een analyse moeten maken. De mensen hebben geen boodschap meer aan ons en wij geen boodschap aan de mensen. Religie is prive, vindt de wereld en wij vinden dat eigenlijk ook wel. WIJ hebben ergens en ooit een gat laten vallen, dat momenteel steeds groter wordt. Wanneer en waardoor is dat gebeurd? Het kan niet aan 'de wereld' liggen. Die is altijd zichzelf geweest. Hooguit is de uitleving telkens anders. Dus moet er bij ONS wat veranderd zijn. Tussen pakweg 1945 en nu.
Als we de aansluiting weer wat kunnen herstellen, kunnen we duidelijk maken dat ons hart breekt bij iedere vermoorde vrucht. Maar is zelfs dat wel zo?
Ik deel je analyse:
Dat is idd de kloof die wij met de wereld gemaakt hebben, wij hebben geen boodschap meer voor de wereld maar alleen voor ons eigen "volkje". En de wereld hoort ons niet meer en raakt zo steeds meer vervreemd van de woorden Gods, de kerk kijkt alleen nog maar naar binnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Willem »

refo schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Best mogelijk dat de eenheid van SV-minnenden schijn is.
Dat denk ik ook, ja. Dat is bij de verschijning van de HSV wel gebleken.
Ik bedoel degenen die ook nu nog slechts de SV minnen. En daarbij de HSV verketteren. Maar dat begreep je wel.

En Huisman, ik snap je verzuchting, maar vrees dat het toch symptoombestrijding is. Je begint als het ware aan het eind: eerst de erge dingen weg en zo steeds verder verbeteren. De bijbel is daar duidelijk over: een onbegaanbare weg.

We zullen een analyse moeten maken. De mensen hebben geen boodschap meer aan ons en wij geen boodschap aan de mensen. Religie is prive, vindt de wereld en wij vinden dat eigenlijk ook wel. WIJ hebben ergens en ooit een gat laten vallen, dat momenteel steeds groter wordt. Wanneer en waardoor is dat gebeurd? Het kan niet aan 'de wereld' liggen. Die is altijd zichzelf geweest. Hooguit is de uitleving telkens anders. Dus moet er bij ONS wat veranderd zijn. Tussen pakweg 1945 en nu.
Als we de aansluiting weer wat kunnen herstellen, kunnen we duidelijk maken dat ons hart breekt bij iedere vermoorde vrucht. Maar is zelfs dat wel zo?
En toch is deze analyse onjuist. Het is niet de "christelijke moraal" die is veranderd na 1945 waardoor de kloof zo diep inzichteljik is geworden maar de seculiere moraal die na de oorlog de consequencies van de denklijnen van - in hoofdlijnen - Descartes, Kant, Nietsche, Sartre enz. in de moraal heeft overgenomen. En die seculiere moraal is daarmee verworden tot materialisme, utilisme, humanisme, hedoisme en/of nihilisme. En al deze moraalvarianten hebben geen enkel raakvlak meer met de christelijke moraal. m.a.w. de wereld is niet altijd zichzelf geweest, de (west europese) wereld heeft zeer onder de invloed van het christendom geleefd. Of, om het in bijbelse termen te zeggen - is zeer bedwongen geweest door de algemene genade die - zoals het lijkt - meer en meer wordt teruggehouden.

We hoeven niet te zoeken naar onze veranderingen in dit opzicht, de veranderingen vonden voornamelijk plaats in de niet christelijke wereld. We moeten ons wel bezinnen hoe hiermee om te gaan en toch met met niet christenen in gesprek te blijven wat zonder gezamelijke basis wel erg moeilijk is.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Willem schreef:
Men kan niet oordelen over wat men niet ziet Auto! Wat weet jij van giften van anderen en/of van predikanten? Ben jij een hartenkenner?
Als een predikant niet in het openbaar een demonstratie wenst bij te wonen omdat hij meent dat dat geen geoorloofde vorm van protest is is er geen enkele reden die predikant te veroordelen. De dominee kan wel meer uren per nacht op z'n knieen liggen voor de Allerhoogste dan ik - of jij - zo belangrijk doen met demonstreren en onze mening ventileren. Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!

Derhalve is deze hele topic idd een uitting van "slappe hap". Voor wat betreft het raken van de "portemenee" geef ik je overigens helemaal gelijk. Het hardst gescholden is er op dit forum op de regering toen men bezuinigingen ging doorvoeren die enkele forummers mischien gingen raken.

Degenen die hier zo hard roepen dat er actie moet komen wens ik zeer veel succes. Het heeft alleen op RF niet zoveel zin vrees ik.
Weet je het klinkt allemaal mooi, maar ik ken de organisatoren en die worden belaagd door de zogenaamde remonstranten waar zo op gewezen wordt door die predikanten die jij zo noemt. De organisatoren willen juist vanuit de reformatorische gezindte dat er een duidelijk statement zal klinken. Maar het is triest dat er velen allerlei redenen verzinnen om niet te hoeven deelnemen in een stille tocht voor het leven. (Maar veel predikanten zie je dan wel op gelegenheden, waar je juist een predikant niet zo gauw zou verwachten) Maar blijkbaar valt dit niet in jouw definitie zoals op RF moet klinken en trekt daarbij een lijn naar forummers die voor mij bedenkelijk is. Maar misschien hoort dat bij de ware RF-visie.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Moeten we naar hetzelfde middel grijpen als Groenlinks en andere extreemlinkse partijen, Marsen voor het leven gaan lopen? Ik veroordeel die mensen niet hoor en het is denk ik ook niet verkeerd, maar ik denk niet dat dit het middel is. Zeker niet op dit moment in de abortuswetgeving. Het zou groot zijn als die mensen die die marsen lopen in de schuld voor God komen: wij hebben gezondigd, het oordeel begint van het huis Gods. En dan past mij ook bescheidenheid en beschaamdheid.

En verder heb ik veel respect voor Doornbos, althans voorzover ik zie wat hij doet.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Bonny »

Nu een wetsvoorstel in de maak is om onverdoofd ritueel slachten te verbieden, vraag ik me af of die partijen ook onverdoofd aborteren willen verbieden.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie