COVID-19

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

Gister dit meegemaakt:

Vriendin 1 werkt als verpleegkundige in Tiel in het ziekenhuis.
Vriendin 2 werd gister opgenomen in het ziekenhuis met Corona, niet op IC
Zij kon niet in Tiel terecht want daar lag alles vol.

Vriendin 1 snapt niet waarom vriendin 2 niet opgenomen mag worden in Tiel
Er waren gister 4 mensen met corona in het ziekenhuis, waarvan 1 op IC.
In de piek van vorige winter lagen er 34 patiënten met Corona in dit ziekenhuis.

Nu komt er in het nieuws dat Tiel helemaal vol ligt. Niet met Corona patiënten in ieder geval.
Hora est!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Hendrien schreef:Zojuist gelezen: Hugo de Jonge maakt zich ernstig zorgen over voornamelijk ongevaccineerden die in het ziekenhuis dreigen opgenomen te worden. Een van de maatregelen zou kunnen zijn om versneld een 3e prik te geven aan de gevaccineerden… dit laatste snap ik niet helemaal….
Het idee kan het volgende zijn (en dat lijkt geen dom idee). Door gevaccineerden een derde prik te geven, krijgen deze gevaccineerden (mogelijk/waarschijnlijk tijdelijk) behoorlijk wat extra bescherming tegen besmetting en besmettelijk zijn, waardoor de ziekte veel minder verspreidt en de niet-gevaccineerden minder kans lopen het virus tegen te komen. Natuurlijk vaccineert men liever de niet-gevaccineerden, maar het is makkelijker om de helft van de al twee keer gevaccineerden te overtuigen van een derde prik, dan om de tot nu toe niet-gevaccineerden te overtuigen van het nemen van een eerste prik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:En hier de top-10 van gemeenten met de hoogste vaccinatiegraad:

Gemeente - vaccinatiegraad - aantal ziekenhuisopnamen per 100.000 inwoners:
1. Schiermonnikoog (is wel een heel kleine gemeente met nog geen 1.000 inwoners) - hoger dan 95% - 0
2. Alphen-Chaam - 94% - 0
3. Rozendaal - 93% - 0 (is ook een heel kleine gemeente met maar 1.700 inwoners, ik wist niet dat die nog bestonden) - 93% - 0
4. Hilvarenbeek - 92% - 12,89
5. Sint Anthonis - 91% - 51,44
6. Terschelling - 91% - 40,92
7. Oirschot - 91% - 32,06
8. Raalte - 91% - 31,82
9. Zoeterwoude - 91% - 11,62
10. Sint-Michielsgestel - 91% - 10,27

Hoewel hier wel wat kleine gemeenten bij zitten (waar het verschil van één meer of minder direct een groot effect geeft - want het hoogste aantal ziekenhuisopnamen is hier in Raalte en dat zijn er ook maar 12), bevestigt dit het beeld: hoge vaccinatiegraad = laag aantal ziekenhuisopnamen.
De eerste die in dit rijtje voorkomt met een wat hoger percentage ziekenhuisopnamen is Druten, 89% gevaccineerd maar 63,40 ziekenhuisopnamen per 100.000. Deze plaats staat op nummer 26.
Een kleine aanvulling (verder dank voor het delen van deze cijfers:)
Bij kleine gemeenten kan een uitbraak in een verpleeghuis grote gevolgen hebben voor de cijfers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: COVID-19

Bericht door Forummer »

Isala schreef:Gister dit meegemaakt:

Vriendin 1 werkt als verpleegkundige in Tiel in het ziekenhuis.
Vriendin 2 werd gister opgenomen in het ziekenhuis met Corona, niet op IC
Zij kon niet in Tiel terecht want daar lag alles vol.

Vriendin 1 snapt niet waarom vriendin 2 niet opgenomen mag worden in Tiel
Er waren gister 4 mensen met corona in het ziekenhuis, waarvan 1 op IC.
In de piek van vorige winter lagen er 34 patiënten met Corona in dit ziekenhuis.

Nu komt er in het nieuws dat Tiel helemaal vol ligt. Niet met Corona patiënten in ieder geval.
Niet vergeten dat er door corona véél reguliere zorg uitgesteld is, en daarom liggen de ziekenhuizen nu vol. Inderdaad niet met uitsluitend corona-patienten, maar met grotendeels reguliere patiënten. Wat logisch is, want je kunt niet vooruit blijven schuiven.

Het roepen dat er in de vorige golven véél méér corona-patienten in het ziekenhuis lagen klopt wel, maar is een eenzijdig beeld. Want toen kregen corona-patienten voorrang, nu moet het naast de reguliere zorg.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Forummer schreef:
Isala schreef:Gister dit meegemaakt:

Vriendin 1 werkt als verpleegkundige in Tiel in het ziekenhuis.
Vriendin 2 werd gister opgenomen in het ziekenhuis met Corona, niet op IC
Zij kon niet in Tiel terecht want daar lag alles vol.

Vriendin 1 snapt niet waarom vriendin 2 niet opgenomen mag worden in Tiel
Er waren gister 4 mensen met corona in het ziekenhuis, waarvan 1 op IC.
In de piek van vorige winter lagen er 34 patiënten met Corona in dit ziekenhuis.

Nu komt er in het nieuws dat Tiel helemaal vol ligt. Niet met Corona patiënten in ieder geval.
Niet vergeten dat er door corona véél reguliere zorg uitgesteld is, en daarom liggen de ziekenhuizen nu vol. Inderdaad niet met uitsluitend corona-patienten, maar met grotendeels reguliere patiënten. Wat logisch is, want je kunt niet vooruit blijven schuiven.

Het roepen dat er in de vorige golven véél méér corona-patienten in het ziekenhuis lagen klopt wel, maar is een eenzijdig beeld. Want toen kregen corona-patienten voorrang, nu moet het naast de reguliere zorg.
Vriendin 1 zal wel niet alle gegevens hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Forummer schreef:Niet vergeten dat er door corona véél reguliere zorg uitgesteld is, en daarom liggen de ziekenhuizen nu vol. Inderdaad niet met uitsluitend corona-patienten, maar met grotendeels reguliere patiënten. Wat logisch is, want je kunt niet vooruit blijven schuiven.

Het roepen dat er in de vorige golven véél méér corona-patienten in het ziekenhuis lagen klopt wel, maar is een eenzijdig beeld. Want toen kregen corona-patienten voorrang, nu moet het naast de reguliere zorg.
Dit is de juiste verklaring, denk ik. Overigens is het doen alsof de ziekenhuizen vol liggen met COVID-patiënten óók een eenzijdig beeld.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: COVID-19

Bericht door Forummer »

eilander schreef:
Forummer schreef:Niet vergeten dat er door corona véél reguliere zorg uitgesteld is, en daarom liggen de ziekenhuizen nu vol. Inderdaad niet met uitsluitend corona-patienten, maar met grotendeels reguliere patiënten. Wat logisch is, want je kunt niet vooruit blijven schuiven.

Het roepen dat er in de vorige golven véél méér corona-patienten in het ziekenhuis lagen klopt wel, maar is een eenzijdig beeld. Want toen kregen corona-patienten voorrang, nu moet het naast de reguliere zorg.
Dit is de juiste verklaring, denk ik. Overigens is het doen alsof de ziekenhuizen vol liggen met COVID-patiënten óók een eenzijdig beeld.
Zeker, dat is zelfs aantoonbaar onjuist.

Overigens denk ik dat er weliswaar onzorgvuldig met cijfers wordt omgegaan, maar niet bewust manipulatief.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: COVID-19

Bericht door Louis2 »

Ik denk dat het probleem niet alleen de ruimte en ziekenhuizen is, maar ook het personeel.
Een samenleving waar een "change management consultant" met mooie praatjes meer aanzien heeft dat een agent, leraar of verpleegkundige krijgt wat het verdient; een personeelstekort in de zorg en het onderwijs.
Daardoor is er weinig ruimte in de ziekenhuis met alle in te halen zorg, extra personeel is er niet.
Echter is ook ons gebruik van zorg een probleem: ze kan nu eenmaal niet alles fixen...
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: COVID-19

Bericht door Laag »

parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
Laag schreef:Vandaag een verhaal, een bruiloft waar iedereen 2 maal gevaccineerd was, na 2 weken is meer dan de helft ziek door corona.
Het gaat er om of die mensen ook in het ziekenhuis belanden, niet of ze ziek worden.
Om een groep weg te zetten, terwijl niets er op wijst, dat die groep het probleem is. Pas werd op Omroep Gelderland beweert, dat in een bepaald ziekenhuis, de ic vol lag met mensen uit Elspeet, Nunspeet, iemand heeft dat nagetrokken, maar dat bleek 3 weken eerder te zijn geweest.
Iemand had zich dus vergist met de tijdsindicatie.
Ziek worden vind ik al vrij eng, zeker als het om zoveel mensen gaat. Je kunt dit soort zaken gaan gebruiken om je punt te maken, wat mij betreft zou ik graag weten wat er aan de hand was op de bruiloft? Is er sprake geweest van veel virus in slecht geventileerde ruimte en is een hoge dosis virus meer in staat het immuunsysteem er tijdelijk onder te krijgen?
Het gaat mij er niet om, om mijn punt te maken, maar om enige nuance aan te brengen.
Zolang de berichtgeving aangaande vaccinatie mbt corona, wel of niet gevaccineerd, bijwerkingen, sterfgevallen, enz. via eenrichtings berichtgeving wordt gecommuniceerd en via de media wordt gepresenteerd, dan worden de complotdenkers gevoed, en 1 groep weggezet als hét probleem.
Er wordt nu al weer gedreigd met maatregelen, omdat de positieve tests weer stijgen, en het worden moeilijke keuzes, want de ongevaccineerden.
Ik hoop één ding, dat degenen die niet gevaccineerd zijn, met extra maatregelen te maken krijgen, en dan maar zien wat er gebeurt.
Dan zullen de Ic's weer leeglopen.
We wachten af.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Er is toch nooit gezegd dat er garantie is dat je helemaal niet besmet wordt na vaccinatie? De kans is kleiner en je wordt er minder ernstig ziek door.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

refo schreef:Er is toch nooit gezegd dat er garantie is dat je helemaal niet besmet wordt na vaccinatie? De kans is kleiner en je wordt er minder ernstig ziek door.
De helft van de gasten op een bruiloft zou ook in ongevaccineerde populatie veel zijn. Dat is dus wel bijzonder.

Verder is wat je zegt waar, daarom is het goed om te leren leven met het virus dat rondgaat (en dat gaat beter gevaccineerd dan niet gevaccineerd.) Ik hoop dat dat kan zonder een groep als schuldige aan te wijzen of te behandelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Verder is wat je zegt waar, daarom is het goed om te leren leven met het virus dat rondgaat (en dat gaat beter gevaccineerd dan niet gevaccineerd.) Ik hoop dat dat kan zonder een groep als schuldige aan te wijzen of te behandelen.
De cijfers zijn toch helder? Ongevaccineerden zorgen voor onevenredige druk op de zorg.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Verder is wat je zegt waar, daarom is het goed om te leren leven met het virus dat rondgaat (en dat gaat beter gevaccineerd dan niet gevaccineerd.) Ik hoop dat dat kan zonder een groep als schuldige aan te wijzen of te behandelen.
De cijfers zijn toch helder? Ongevaccineerden zorgen voor onevenredige druk op de zorg.
En homoseksuelen en hemofiliepatienten deden dat onder de AIDS patiënten in de jaren tachtig. En al jaren doen mensen met overgewicht dat en motorrijders onder de verkeersslachtoffers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Verder is wat je zegt waar, daarom is het goed om te leren leven met het virus dat rondgaat (en dat gaat beter gevaccineerd dan niet gevaccineerd.) Ik hoop dat dat kan zonder een groep als schuldige aan te wijzen of te behandelen.
De cijfers zijn toch helder? Ongevaccineerden zorgen voor onevenredige druk op de zorg.
En homoseksuelen en hemofiliepatienten deden dat onder de AIDS patiënten in de jaren tachtig. En al jaren doen mensen met overgewicht dat en motorrijders onder de verkeersslachtoffers.
Ik vind het erg dat je als christen zelfs tegen het geframe van medechristenen moet strijden. Als zelfs vanuit die hoek de onverdraagzaamheid steeds meer duidelijk wordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het inmiddels wel prima wanneer niet gevaccineerden met extra maatregelen te maken krijgen. Dat is de consequentie van een keuze of principe.

Het lijkt toch die kant op te gaan. Inmiddels het dringend verzoek van mijn werkgever om als niet gevaccineerde minimaal 2x per week preventief te testen.
Plaats reactie