Met of zonder pijn kinderen baren?

Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marie-Henriëtte »

Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.

Als straf legde God Eva pijn bij het baren op vanwege het eten van de verboden vrucht. Dient een vrouw deze pijn tijdens het baren van kinderen te accepteren, of mag zij het heft “in eigen handen nemen” en deze pijn bestrijden middels een ruggenprik. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door gertje »

Ach meid, zie je zo tegen de bevalling op?

Voordat je die prik krijgt heb je al genoeg pijn en smart gehad hoor, dus neem lekker die prik :)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marie-Henriëtte »

gertje schreef:Ach meid, zie je zo tegen de bevalling op?

Voordat je die prik krijgt heb je al genoeg pijn en smart gehad hoor, dus neem lekker die prik :)
Zelf ben ik niet in verwachting, maar een ruggenprik is jouws inziens dus geoorloofd zodat alles is verdoofd? Ik denk dat die pijn tijdens het baren ook gerust wel functies heeft, zelfs artsen ontkennen dit niet. Waarom dan verdoven.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door vlinder »

Vanuit het ziekenhuis weet ik dat de meeste vrouwen hem willen als ze hem niet meer mogen. Steeds denken ze, het gaat nog wel. Dan horen ze: nog 1 centimeter en dan mag de baby komen en willen ze een ruggeprik. Op dat moment mag het niet meer omdat je je onderlichaam niet meer voelt en je niet meer kunt mee-werken met het baren.

Voor mijzelf: ik ben geen moeder, maar als ik een kind zou krijgen zou ik in ieder geval bij de eerste een bevalling wilen zonder pijnstilling. Volgens mij moet je als moeder van kinderen dat een keer meegemaakt hebben. Ik had hier laatst een discussie over met (niet-christelijke) collega's. Een aantal was al jaren moeder, maar allemaal gaven ze aan het zo opnieuw te doen zonder prik.

(misschien zeg ik dat na een eerste geboorte ook niet meer, maar dit idee heb ik er nu bij.)

BTW: ben je zelf in blijde verwachting? In dat geval van harte gefeliciteerd! Ik zat pas nog te denken: op refoforum zijn er helemaal niet zo super veel kinderen geboren in al die jaren.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Ik zat pas nog te denken: op refoforum zijn er helemaal niet zo super veel kinderen geboren in al die jaren.....
Wat heet super veel. Ik kan er van de laatste jaren zo een stuk of 5 opnoemen. En dan nog degenen die anoniem willen blijven.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door vogeltje »

Ik had graag pijnstilling willen hebben bij mijn bevallingen. Vooral bij kruin, aangezichtsligging zou dat enorm verlichtend zijn geweest. Het werd helemaal niet aangeboden 's- nachts.
Wel lachgas.

Er zijn trouwens ook nog andere pijnstillingsmogelijkheden:

Pethidine heeft een sterk pijnstillend effect en kan op elk tijdstip gegeven worden, echter meestal alleen tijdens de eerste fase van de ontsluiting, tot ongeveer 6 centimeter.
De verloskundige mag zonder overleg met de gynaecoloog dit medicijn toedienen. De injectie wordt gegeven in de bil of in het bovenbeen, het pijnstillend effect treedt op na 15 minuten en houdt ongeveer 2-4 uur aan. Na deze periode kan een nieuwe injectie gegeven worden.
Pethidine passeert de placenta; de concentratie in de foetale circulatie is gelijk aan die bij de moeder. Op grond van de farmacologische werkzaamheid is schadelijkheid bij gebruik tijdens zwangerschap mogelijk. Kan worden gebruikt tijdens de baring. Wanneer het tijdens de partus aan de moeder wordt toegediend, kan het depressie van de ademhaling bij de pasgeborene veroorzaken.


Remifentanil wordt via een infuus m.b.v. een PCA pomp toegediend. PCA staat voor "patient-controlled analgesia", een manier van toediening van medicijnen die de barende zelf voor een groot gedeelte in eigen hand heeft. Hierbij wordt het medicijn in een pomp gedaan en verbonden met een infuus. Via deze pomp wordt continue een basis hoeveelheid pijnstillend remifentanil toegediend. Daarnaast kan de pomp door middel van knopbediening extra geactiveerd worden en kan een bepaalde hoeveelheid extra remifentanil toegediend worden. Deze toedieningen heeft de barende dus zelf in de hand en zij heeft met deze manier van pijnstilling een grote invloed op de intensiteit van de pijn.
Deze vorm van pijnbestrijding is altijd beschikbaar en kan zonder vertraging door uw behandelend gynaecoloog toegepast worden. Remifentanil passeert de placenta en kan, wanneer het tijdens de baring aan de moeder wordt toegediend, depressie van de ademhaling bij de pasgeborene veroorzaken.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Zonderling »

Marie-Henriëtte schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.

Als straf legde God Eva pijn bij het baren op vanwege het eten van de verboden vrucht. Dient een vrouw deze pijn tijdens het baren van kinderen te accepteren, of mag zij het heft “in eigen handen nemen” en deze pijn bestrijden middels een ruggenprik. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Voordat ik op je vraag inga, eerst nog iets over de vertaling van deze tekst.
Zelf heb ik de tekst als volgt vertaald:
Tegen de vrouw zei Hij:
‘Ik zal vermeerderen, ja vermeerderen uw smart en uw zwangerschap,
met smart zult u kinderen voortbrengen;
en op uw man zal uw verlangen gericht zijn,
en hij zal over u heersen.’
Het woord dat de meeste vertalingen met 'baren' vertalen, betekent ook 'voortbrengen'. Hetzelfde woord wordt ook van de man gebruikt, ook de man brengt kinderen voort of genereert ze.

Niettemin ben ik het met de gebruikelijke vertaling eens dat het 'baren' door de vrouw heel duidelijk in dit woord ligt opgesloten. Juist omdat dit ook specifiek is voor de vrouw en de man niet heeft. Maar het is dit NIET alleen. Het gaat hier om de smart van het krijgen van kinderen met alles wat erbij hoort, niet alleen als de kinderen jong zijn, maar ook alle smarten bij het ouder worden de kinderen. Zó heb ik de tekst tenminste mogen zien, toen ik deze voor mijzelf vertaalde.

Nu je vraag: Mogen we de pijn verdoven. Ik zou zeggen: Laten we trachten hetgeen ons opgelegd is, zo mogelijk geduldig te dragen. Deze pijn heeft een functie, zowel voor het lichaam als voor de geest. Hoe kunnen we ook niet met deze tekst en met onze val in Adam bezig zijn onder het lijden van deze pijn. Een bewust 'pijnloze' bevalling lijkt mij inderdaad niet juist, we ontvluchten dan hetgeen de Heere ons in het baren van kinderen in het bijzonder heeft opgelegd. Anderzijds: We mogen middelen gebruiken om pijn te verzachten of te beperken. Ieder moet voor zichzelf weten hoe ver hij/zij daarin meent te mogen gaan. En er zijn ook omstandigheden dat het niet anders kan, bijvoorbeeld dat een keizersnede nodig is. Dan mogen we ons gerust 'pijnloos' laten bevallen.

Niettemin blijft staan dat het voortbrengen van kinderen ook smarten met zich meebrengt, en deze smarten komen vaak pas in heviger mate terug wanneer de kinderen ouder worden en de zorgen ons omringen.

Z.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door sela »

een andere, natuurlijke pijnstilling ontvang je overigens direct na de bevalling. als je je keind ziet ben je spontaan alle pijn vergeten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Mister »

Marie-Henriëtte schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.

Als straf legde God Eva pijn bij het baren op vanwege het eten van de verboden vrucht. Dient een vrouw deze pijn tijdens het baren van kinderen te accepteren, of mag zij het heft “in eigen handen nemen” en deze pijn bestrijden middels een ruggenprik. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Wederom: als het medisch noodzakelijk wordt geacht, lijkt het me vrij helder.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Erasmiaan »

Zonderling schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.

Als straf legde God Eva pijn bij het baren op vanwege het eten van de verboden vrucht. Dient een vrouw deze pijn tijdens het baren van kinderen te accepteren, of mag zij het heft “in eigen handen nemen” en deze pijn bestrijden middels een ruggenprik. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Voordat ik op je vraag inga, eerst nog iets over de vertaling van deze tekst.
Zelf heb ik de tekst als volgt vertaald:
Tegen de vrouw zei Hij:
‘Ik zal vermeerderen, ja vermeerderen uw smart en uw zwangerschap,
met smart zult u kinderen voortbrengen;
en op uw man zal uw verlangen gericht zijn,
en hij zal over u heersen.’
Het woord dat de meeste vertalingen met 'baren' vertalen, betekent ook 'voortbrengen'. Hetzelfde woord wordt ook van de man gebruikt, ook de man brengt kinderen voort of genereert ze.

Niettemin ben ik het met de gebruikelijke vertaling eens dat het 'baren' door de vrouw heel duidelijk in dit woord ligt opgesloten. Juist omdat dit ook specifiek is voor de vrouw en de man niet heeft. Maar het is dit NIET alleen. Het gaat hier om de smart van het krijgen van kinderen met alles wat erbij hoort, niet alleen als de kinderen jong zijn, maar ook alle smarten bij het ouder worden de kinderen. Zó heb ik de tekst tenminste mogen zien, toen ik deze voor mijzelf vertaalde.

Nu je vraag: Mogen we de pijn verdoven. Ik zou zeggen: Laten we trachten hetgeen ons opgelegd is, zo mogelijk geduldig te dragen. Deze pijn heeft een functie, zowel voor het lichaam als voor de geest. Hoe kunnen we ook niet met deze tekst en met onze val in Adam bezig zijn onder het lijden van deze pijn. Een bewust 'pijnloze' bevalling lijkt mij inderdaad niet juist, we ontvluchten dan hetgeen de Heere ons in het baren van kinderen in het bijzonder heeft opgelegd. Anderzijds: We mogen middelen gebruiken om pijn te verzachten of te beperken. Ieder moet voor zichzelf weten hoe ver hij/zij daarin meent te mogen gaan. En er zijn ook omstandigheden dat het niet anders kan, bijvoorbeeld dat een keizersnede nodig is. Dan mogen we ons gerust 'pijnloos' laten bevallen.

Niettemin blijft staan dat het voortbrengen van kinderen ook smarten met zich meebrengt, en deze smarten komen vaak pas in heviger mate terug wanneer de kinderen ouder worden en de zorgen ons omringen.

Z.
Tja, dat je ook weleens door de letterschors mag zien op iets wat voortvloeit uit onze diepe val. Dat is toch mooi, ook al gaat het over smart.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door refo »

De rede die aan de slang gericht was was te zien als 'straf'. Ook bij Adam wordt verband gelegd met de daad. Bij Eva niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door JolandaOudshoorn »

sela schreef:een andere, natuurlijke pijnstilling ontvang je overigens direct na de bevalling. als je je keind ziet ben je spontaan alle pijn vergeten.
Helemaal mee eens!! Maar dan gaat het wel alleen over de barenspijn/weeeen. Wat dat betreft, ik zou het zo nog een paar keer willen doen. Helaas is dat nu niet mogelijk.
Dat smart ook in het verdere leven openbaar komt, kan ik ten volle beamen. Moederliefde is iets moois, maar het kan ook heel veel pijn doen. En op die manier kunnen ook niet-biologische kinderen dus een vervulling worden van de vloek.
Gelukkig is, over het algemeen, de zegening groter dan de straf/vloek.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:De rede die aan de slang gericht was was te zien als 'straf'. Ook bij Adam wordt verband gelegd met de daad. Bij Eva niet.
Wat wil je daarmee zeggen? Het eten van de boom was toch bedreigd? En er was toch geen pijn, voor de zondeval?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marnix »

Hm, dat denk ik idd ook. Overigens wel opmerkelijk dat God dan zegt: Ik zal de smart van het kinderen dragen en baren vermeerderen. Zo van: Het ging niet moeiteloos, maar nu gaat het echt veel moeite kosten.

Overigens, als we de straf voor de vrouw gaan bekijken, moeten we die van de man er ook naast leggen. Zwoegen en zweten om te kunnen eten. Mogen mannen dan wel ambtenaar worden.... of een andere kantoorbaan hebben? Of is dat net zo als pijnstillers bij het baren? Als iedere pijn het gevolg is van de zondeval, is pijnstilling dan uberhaupt wel toegestaan?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door henriët »

Als je een moeizame zwangerschap hebt, heet dat ook al pijn lijden toch?
Ik geloof niet dat er iets op tegen is om aan pijnstilling te doen, want waarom dan niet, en op andere momenten wel. Het lijkt me dat het in bredere zin wordt bedoeld. Zoals oa Zonderling omschreven heeft.

En wat Sela al zei.. de beste pijnstilling is als je je kindje in je armen houdt.
Btw.. voor as moeders... je hoort allerlei gruwelverhalen, en natuurlijk zijn er vrouwen die grote problemen hadden met bevallen, maar echt, het is gewoon heel goed te doen, en de pijn.. mwah,
ik vond het echt meevallen... terwijl ik paaaaaaanisch was om te gaan bevallen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie