Met of zonder pijn kinderen baren?

Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marie-Henriëtte »

Zonderling schreef:
JolandaOudshoorn schreef:"natuurlijk bevallen" leidt ook tot een verminderd bewustzijn. (vraag maar aan je vrouw) En verder, als alles volgens het boekje verloopt, is over het algemeen, ook geen pijnbestrijding nodig. Alleen loopt het heel vaak niet volgens het boekje. Daarnaast, er is meer dan alleen "medische complicaties" bij de vrouw.
- Voor de duidelijkheid: Mijn puntje a) ging niet over de ruggenprik of bevallen, maar om heel andere situaties. Laten we het punt van verminderd bewustzijn dus maar buiten de bevallingsdiscussie houden.
- O.k. er kunnen misschien psychische redenen zijn voor een ruggenprik en dat respecteer ik.
- De hele discussie is echter opgezet (zie het openingstopic) vanuit de meest voorkomende situatie, namelijk een 'gewone' bevalling. Het ging niet om de uitzonderingen. Daarin ben ik steeds duidelijk geweest in dit topic.

Dan mag ik volgens mij constateren dat we het eens zijn, want je schrijft: "als alles volgens het boekje verloopt, is over het algemeen ook geen pijnbestrijding nodig".
Precies, dan lijkt het er toch op dat we het uiteindelijk allemaal wel een beetje met elkaar eens zijn. Mijn vraag is trouwens voldoende beantwoord en volgens mij is hier nu alles wel gezegd. Een vriendelijk verzoek om dit topic te sluiten.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door rekcor »

Van mij mag het topic ook dicht, maar ik hoop echt dat niet teveel mensen naar Zonderling gaan luisteren, want zijn conclusie is m.i. niet op grond van de bijbel te verdedigen.

Daarnaast is hij niet consequent (de zoekmachien van refoforum vond in ieder geval geen hits voor berichten van Zonderling over de 'doornen en distelen' in Genesis 3 in relatie tot onkruidbestrijding, maar misschien ziet die machine iets over het hoofd).

Pijn hoort bij de zonde, en volgelingen van Jezus zijn geroepen om tegen de zonde en haar gevolgen te strijden. Ik zie niet in hoe daar iets anders uit kan volgen dat we pijn zoveel mogelijk mogen bestrijden.

(Overigens weet ik ook wel dat pijn bij de bevalling duidelijke en belangrijke functies heeft, maar dat is een andere discussie)
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door hervormde »

Bloempje28 schreef:Sommige vrouwen komen makkelijker aan hun kindje dan andere. De één zal met meer smart baren dan de andere. Bij mij deed het geweldig veel pijn! Op dat moment wil je wel gillen om een pijnstiller. De meeste tijd van de bevalling ben je alleen met je man... terwijl je juist behoefte hebt aan deskundige geruststelling. Dus niks handje vasthouden hoor. Wegpuffen en wee na wee zien door te komen. Echt.. daar kun je je niets bij voorstellen als je het niet hebt meegemaakt. En ik ben het er totaal niet mee eens dat de pijn vergeten is als je kind er is. Je bent wel intens gelukkig en je bent trots dat je het volbracht hebt, maar vergeten??? No way.... ik kan het me nu nog voorstellen! Dus als ik er de volgende keer (hoop dat die nog eens komt) zo tegen op zie, zou ik wel graag de mogelijkheid hebben om pijnstilling te krijgen.
We nemen toch ook pijnstillers als we hoofdpijn hebben?? dat is toch ook een gevolg van de zonde?? Als je vindt dat een vrouw geen pijnstilling mag hebben tijdens een (zware) bevalling, laat je dan ook zonder verdoving een gebroken arm zetten of een flinke snee hechten... sta je dan ook zonder pillen een zware migraine door??? Ik ben zo iemand nog nooit tegen gekomen. Ook pijnstilling is in Gods genade door de mensen ontwikkelt. Een dokter mag de wonden helen, een dokter mag verlichting geven.... net als de Grote Dokter doet in Zijn liefde. Volgens mij hoeven we er niet aan te twijfelen of we deze middelen mogen gebruiken! Zeker niet als we het zien in het licht van het NIeuwe Testament... Hij is toch gekomen om ons leven te helen... Hij heeft deze mogelijkheid ook in Zijn liefde gegeven...
Bloempje als man ben ik het van harte met je eens. Deze discussie moet je niet versimpelen op de bevalling door de vrouw alleen. Alsof het woord van de HEERE tot Adam niet meer overeind staat. Laten de mannen maar eens een kritische reflectie plegen in hun huidige baan in verhouding tot dit Woord.

Een ruggenprik vragen doe je niet zomaar. Vraag het maar eens aan een vrouw die al uren bezig is met de inleiding van een bevalling. Deze inleiding probeert de bevalling op te wekken via medicijnen.

Tot slot: als de man mocht beginnen zou er geen derde kind komen. Dat weet ik niet. Wel dat ik graag de pijn met mijn vrouw zou delen. Niet alleen toen, maar altijd. Kinderen uit de hand van de HEERE doe je vanaf het prille begin. Gemeenschap begint met het gebed. En zo leg je kinderen van de baarmoeder af op de HEERE.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marnix »

Zonderling schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Zonderling schreef:Maar van sommigen hier krijg ik de indruk dat we wel heel erg medelijden moeten hebben met onze voormoeders, omdat zij inderdaad en werkelijk in alle hevigheid de barensweeën moesten ondergaan en hun kinderen in smarten moesten baren zoals God tot de vrouw gezegd heeft. Gelukkig, er zijn nu middelen om ons hiervan te doen, zelfs al is er geen enkele medische reden voor, om dit te voorkomen. Dat is toch zeker wat God gewild heeft, want we moeten de gevolgen van de zondeval zo veel mogelijk bestrijden! :nonnon
Gelukkig nuanceer je direct je "ervaring". En ja, als het zo ligt als je in je laatste zin stelt, dan moeten we inderdaad alle medische kennis en middelen en pijnbestrijding verwerpen. Want volgens mij zijn ziekten ook een gevolg van de zondeval. Of zit ik nu mis :bobo
Inderdaad ben je mis, ik zeg niet dat we geen pijn mogen bestrijden, maar laten we dat toch niet baseren alsof dat samenhangt met een nieuw leven en iets wat God 'wil'.

Het is iets natuurlijks dat we proberen de pijnen te verzachten en te bestrijden. Daar heeft ieder mens behoefte aan en het is ook geoorloofd de ziekten te bestrijden en te genezen (maar bevallen is geen ziekte!). Er zijn echter omstandigheden waarin we ons moeten afvragen of het geoorloofd is. Deze omstandigheden zijn naar mijn overtuiging:
(a) waar pijnbestrijding leidt tot het vermindering van het bewustzijn;
(b) wanneer pijnbestrijding in zijn meest ultieme vorm toegepast wordt op een zeer natuurlijk proces - indien dat zonder medische complicaties plaatsvindt - dat door God bovendien uitdrukkelijk aan de vrouw is opgelegd na de zondeval.
A. Lijkt me geen goed argument. Waarom is vermindering van bewustzijn het probleem? Waar baseer je op dat dat een issue is? Even voor de goede orde, bij een narcose is je bewustzijn helemaal weg.

B. Een ruggenprik wordt nooit zomaar gegeven.... Dan moet er eerst al sprake zijn van veel pijn. En dan nogmaals, God geeft een strf, maar niet een opdracht om zoveel mogelijk pijn te dragen ofzo. Het is net als dat Hij als straf geeft dat we allen moeten sterven,. Dat is een feit, daar ontkomen we niet aan. Maar het wil niet zeggen dat we bij gevaarlijke ziekte niet mogen handelen... Zo is het hier ook, God geeft aan dat zwanger zijn en baren met moeite en smart zal gebeuren. Daar ontkomen de vrouwen niet aan, maar dat wil nog niet zeggen dat het een opdracht is zoveel mogelijk dat te beleven, waardoor pijnbestrijding niet toegestaan zou zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Een ruggenprik wordt nooit zomaar gegeven.... Dan moet er eerst al sprake zijn van veel pijn.
Nonsens. Je kunt gewoon om een ruggenprik vragen en die krijg je dan ook. In Amerika bevalt het grootste deel van de vrouwen overigens met een ruggenprik.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Een ruggenprik wordt nooit zomaar gegeven.... Dan moet er eerst al sprake zijn van veel pijn.
Nonsens. Je kunt gewoon om een ruggenprik vragen en die krijg je dan ook. In Amerika bevalt het grootste deel van de vrouwen overigens met een ruggenprik.
Dit is op zijn beurt weer nonsens. Het zal per ziekenhuis verschillen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Een ruggenprik wordt nooit zomaar gegeven.... Dan moet er eerst al sprake zijn van veel pijn.
Nonsens. Je kunt gewoon om een ruggenprik vragen en die krijg je dan ook. In Amerika bevalt het grootste deel van de vrouwen overigens met een ruggenprik.
Dit is op zijn beurt weer nonsens. Het zal per ziekenhuis verschillen.
Als een vrouw aangeeft dat ze in het ziekenhuis wil bevallen mét ruggenprik dan gebeurd dat. Althans, zo heb ik het me laten vertellen door de gynaecoloog.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Miscanthus »

Weet je hoe zeer een ruggenprik doet?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Als een vrouw aangeeft dat ze in het ziekenhuis wil bevallen mét ruggenprik dan gebeurd dat. Althans, zo heb ik het me laten vertellen door de gynaecoloog.
Ik geloof dat dat wel klopt, als ik een bevriende verloskundige mag geloven.

Een oud bericht van het net: http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... -nederland
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Josephus »

Miscanthus schreef:Weet je hoe zeer een ruggenprik doet?
Heb er ooit één gehad. Weinig van gemerkt. De anesthesist zei destijds dat je er weinig van hoeft te voelen, 'mits er op de goede manier geprikt wordt'. Dat laatste lijkt me dan wel een relevante opmerking... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Weet je hoe zeer een ruggenprik doet?
Heej Miscanthus, dat is lang geleden. Welkom terug!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:Althans, zo heb ik het me laten vertellen door de gynaecoloog.
Daar kom ik niet zo vaak.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:Weet je hoe zeer een ruggenprik doet?
Twee keer gehad, maar heel erg zeer doet het niet. Je krijgt eerst een plaatselijke verdoving in je rug, daar voel je iets van maar niet echt veel... en als het goed is voel je vervolgens van die grote prik niet veel meer. Ik in ieder geval niet. Overigens heb ik wel gehoord van verhalen uit Afrika en zo waar er een ruggenprik zonder voorverdoving... dat lijkt me toch wel pijnlijk want ik heb zo'n naald wel eens gezien.... en die is behoorlijk groot.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door vlinder »

Pijn is moeilijk definieerbaar. Wij leren: pijn is datgene wat de patiënt zegt dat het is. Ik kan niet bepalen of iemand pijn heeft. Daarnaast heeft de ene bij die ingreep veel pijn en de ander helemaal niet.
Ruggenprik wordt verschillend ervaren.

Een ruggenprik is NOOIT zonder risico's. Bloempje: jij noemt alleen de harttonen die weg kunnen vallen, maar dat is niet de hoofdreden dat je hem niet meer krijgt. Je krijgt namelijk bijna altijd een epiduraal (pijnstilling ingebracht in het epicentrum=zenuwcentrum halverwege de rug.) Ten eerst is elke ruggenprik riskant in die zin dat er een zenuw aangeprikt kan worden die een (blijvende) verlamming teweegbrengt. Nu is de plaatsbepaling steeds beter te doen en wordt dit risico wel minder, maar het is er wel.
De reden dat een arts of gyneacoloog er voor kiest geen ruggenprik te geven is dat de moeder niet meer in staat is mee te werken met haar lichaam en oerdrang. Je kunt namelijk je spieren niet meer aanspannen en dát is de risico factor. Dit zullen ze per keer afwegen tegen de pijn en de psyche. Iemand die er helemaal doorheen zit, krijgt namelijk ook sneller een ruggenprik als iemand die blakert van zelfvertrouwen en energie.

@ Erasmiaan: Het is lang niet altijd zo dat iedereen die een ruggenprik vraagt hem ook krijgt.

Ik ben nog steeds erg benieuwd of Daphne als ervaringsdeskundige zou willen reageren. Ik zal haar wel pb'en.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:Weet je hoe zeer een ruggenprik doet?
Heej Miscanthus, dat is lang geleden. Welkom terug!

:super
Plaats reactie