Wat is de taak van de diaconie?

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Unionist »

In het RD stond dit:
Moeder kerk heeft haar plaats gegeven aan vadertje staat.” Met deze woorden opende ds. Tj. de Jong zijn lezing. De predikant uit Staphorst hield een pleidooi voor diaconale opdracht van de gemeente. „Het diaconaat is van wezensbelang voor de kerk en is niet alleen een zakelijke administratie, het is een liefdedienst. Het Woord des Heeren stelt hoge eisen aan diakenen. Het is beslist geen tweederangs figuur in de kerkenraad. En ook geen voorbereiding op het ambt van ouderling. Dat is een ongeestelijke gedachte”, aldus ds. De Jong. „Een diaken is iemand die service verleent in de goede zin van het woord, hij staat in dienst van de ander. Allereerst binnenkerkelijk, maar ook daarbuiten. Een ander misverstand is dat men denkt dat de diaconie er is voor het betalen van de rekeningen. Het komt in de praktijk echt voor dat zonder vraag vooraf rekeningen worden ingediend, zelfs nog sneller dan dat die is ontvangen van de zorgverlenende instantie. Dan verwordt de diaconie tot een verzekeraar, en dat nog wel zonder premiebetaling”, zo liet de predikant weten.


„Als er nood is, zal men volgens de bijbelse lijn allereerst de tering naar de nering moeten zetten. Vervolgens is het de taak van het gezin en de gezinsleden elkaar in nood te helpen, zoals ook in het huwelijksformulier staat: „en ook daarboven iets hebt om aan de nooddruftigen mede te delen.” Dat geldt eveneens voor de bloedverwanten. De bloedbanden moeten ook in deze zaken meespreken. Denk aan de envelop met inhoud die zonder afzender in de brievenbus glijdt. Als laatste mag dan een beroep gedaan worden op de kerk en in bijzonder de diaconie.” Ds. De Jong riep ertoe op om terug te keren naar het Woord. „Laten we ons afvragen hoe de kerk moet functioneren nu zij naar de marge van de samenleving is gedreven.”
We hebben het weleens vaker over de diaconie gehad. Maar als ik bovenstaande lees, begrijp ik dat de diaconie er pas voor je is als je echt geen kant meer op kunt.

Dan blijf ik mijn vragen hebben over de praktijk. Elke zondag wordt er bij ons 2x voor de diaconie gecollecteerd. Er komt dus heel wat binnen. In sommige gemeenten wordt dat opgepot, bij ons gaat het er, behoudens een buffer, uit, vooral naar externe doelen.

Maar als ik ds. De Jong begrijp, hoeft de diaconie maar zo'n 1000 euro in kas te hebben. En pas als je zelf en je familie niets meer (over) heeft, zijn zij er.

Is dit niet wat erg mager? Ik lees in Hand. 4 dat niemand in de gemeente gebrek leed. Dat kan ik met bovenstaande niet echt rijmen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

... als ik bovenstaande lees, begrijp ik dat de diaconie er pas voor je is als je echt geen kant meer op kunt.

Dan blijf ik mijn vragen hebben over de praktijk. Elke zondag wordt er bij ons 2x voor de diaconie gecollecteerd. Er komt dus heel wat binnen. In sommige gemeenten wordt dat opgepot, bij ons gaat het er, behoudens een buffer, uit, vooral naar externe doelen...
Bij ons is het ook zo dat er alleen in extreme gevallen bijgesprongen wordt. Ik raadde pas iemand aan om een beroep op de diaconie te doen omdat ze van haar kleine pensioentje gewoon niet rond kon komen, maar ze zei dat die alleen maar komen helpen als je bijna dood ben gegaan van de honger. En dat terwijl de kerk elke keer verbouwd wordt en daar is wel geld voor. En een kerk van 1800 man zal best heel wat opbrengen in de collecte. Ik heb ook wel eens voorgesteld om een jongere met handicap een studiebeurs te geven zodat die later toch zelf in levensonderhoud kan voorzien, maar dat kon ook al niet. De diaconie is er blijkbaar alleen voor extreme gevallen; alleen voor de eerste levensbehoeften en ziekte kosten. Anyway, ik dacht dat het hier zo ging omdat dit een super conservative streek is, maar dat is bij jullie dus ook zo.
arend

Bericht door arend »

Zo hoeft het niet hoor. Ik ken ook gevallen waarin de diaconie heel wat royaler is in haar schenkingsbeleid. Ik denk dat dat vooral afhangt van het kerkgenootschap en van de cultuur c.q. omvang van de plaatstelijke gemeente.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bij ons leven er een stuk of wat uitgeprocedeerde asielzoekers op de diaconie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Unionist

... als ik bovenstaande lees, begrijp ik dat de diaconie er pas voor je is als je echt geen kant meer op kunt.

Dan blijf ik mijn vragen hebben over de praktijk. Elke zondag wordt er bij ons 2x voor de diaconie gecollecteerd. Er komt dus heel wat binnen. In sommige gemeenten wordt dat opgepot, bij ons gaat het er, behoudens een buffer, uit, vooral naar externe doelen...
Bij ons is het ook zo dat er alleen in extreme gevallen bijgesprongen wordt. Ik raadde pas iemand aan om een beroep op de diaconie te doen omdat ze van haar kleine pensioentje gewoon niet rond kon komen, maar ze zei dat die alleen maar komen helpen als je bijna dood ben gegaan van de honger. En dat terwijl de kerk elke keer verbouwd wordt en daar is wel geld voor. En een kerk van 1800 man zal best heel wat opbrengen in de collecte. Ik heb ook wel eens voorgesteld om een jongere met handicap een studiebeurs te geven zodat die later toch zelf in levensonderhoud kan voorzien, maar dat kon ook al niet. De diaconie is er blijkbaar alleen voor extreme gevallen; alleen voor de eerste levensbehoeften en ziekte kosten. Anyway, ik dacht dat het hier zo ging omdat dit een super conservative streek is, maar dat is bij jullie dus ook zo.
In Gouda zijn ze wel scheutiger. Gelukkig niet zelf, maar wel van zeer nabij meegemaakt.

De andere kant komt gelukkig dus ook voor.

Moet ik er wel bijzeggen dat onze diaconie voor 60% uit miljonaitrs bestaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Unionist

... als ik bovenstaande lees, begrijp ik dat de diaconie er pas voor je is als je echt geen kant meer op kunt.

Dan blijf ik mijn vragen hebben over de praktijk. Elke zondag wordt er bij ons 2x voor de diaconie gecollecteerd. Er komt dus heel wat binnen. In sommige gemeenten wordt dat opgepot, bij ons gaat het er, behoudens een buffer, uit, vooral naar externe doelen...
Bij ons is het ook zo dat er alleen in extreme gevallen bijgesprongen wordt. Ik raadde pas iemand aan om een beroep op de diaconie te doen omdat ze van haar kleine pensioentje gewoon niet rond kon komen, maar ze zei dat die alleen maar komen helpen als je bijna dood ben gegaan van de honger. En dat terwijl de kerk elke keer verbouwd wordt en daar is wel geld voor. En een kerk van 1800 man zal best heel wat opbrengen in de collecte. Ik heb ook wel eens voorgesteld om een jongere met handicap een studiebeurs te geven zodat die later toch zelf in levensonderhoud kan voorzien, maar dat kon ook al niet. De diaconie is er blijkbaar alleen voor extreme gevallen; alleen voor de eerste levensbehoeften en ziekte kosten. Anyway, ik dacht dat het hier zo ging omdat dit een super conservative streek is, maar dat is bij jullie dus ook zo.
Wacht even: ik heb hier geen oordeel willen geven over mijn eigen diaconie. Het gaat mij over hetgeen ik in dit artikel lees. Er zijn gunstige uitzonderingen, die kan ik je zo opnoemen. Ik ken een gemeente waar de diaconie jaarlijks een stuk of wat koeien laat slachten en bij velen in de gemeente de diepvries vol laat stoppen. Kijk, daar heb je wat aan. Maar ik ken ook verhalen waar men alleen maar een cursus "Hoe ga ik met geld om" adviseert aan mensen die echt tot de minima behoren. Overigens wil ik ook opmerken dat dit los lijkt te staan van zwaar of licht.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wacht even: ik heb hier geen oordeel willen geven over mijn eigen diaconie.
Was ook mijn bedoeling niet. Ik bedoelde dat de inslag van de gemeente / diaconie vaak streek gebonden is, maar ook dat gaat niet altijd op. Mijn apologies aan jullie diaconie!!
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ze vragen op huisbezoek weleens of we financieel rond kunnen komen. Ik denk dat je niet een extreme reden hoeft te hebben om hulp te krijgen van de diaconie.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
limosa

Bericht door limosa »

Toen mijn vader was overleden hebben we vrij kort daarna huisbezoek gehad met de bedoeling (het werd ook zo gevraagd) te bekijken of er financiele problemen waren. Ze konden het antwoord wel inschatten maar ze zeiden erbij dat ze altijd gingen vragen of er financiele problemen waren bij gevallen van overlijden. Waar nodig konden ze dan de nood wat verlichten.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik denk dat we te veel trots hebben om zomaar geld aan te nemen van de kerk.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik heb zo het idee dat het nogal verschilt qau diaconieën.
Bij ons wordt in de kerkbode vermeld dat ouders met meerdere schoolgaande kinderen zich voor steun kunnen aanmelden.
Overigens denk ik dat diaconieën zat geld hebben om de persoonlijke noden binnen de Gemeente te verhelpen. Als daar zuinig mee gedaan wordt snap ik niet wat men met het geld doet, tenzij het kerken zijn waar men zorgverzekering verbied. Dan kan ik wel begrijpen dat ze zuinig moeten doen.
Ik neem wel aan dat persoonlijke noden voorrang hebben op stichtingen of goede doelen gaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik denk dat we te veel trots hebben om zomaar geld aan te nemen van de kerk.
Bedoel je dit persoonlijk of in het algemeen?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik denk dat we te veel trots hebben om zomaar geld aan te nemen van de kerk.
Bedoel je dit persoonlijk of in het algemeen?
Ja eigenlijk allebei!! Ik zou het niet zo fijn vinden als ik geld aan moet pakken van de diaconie.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik denk dat we te veel trots hebben om zomaar geld aan te nemen van de kerk.
Bedoel je dit persoonlijk of in het algemeen?
Ja eigenlijk allebei!! Ik zou het niet zo fijn vinden als ik geld aan moet pakken van de diaconie.
Van de verzekering neem je toch ook gewoon geld aan? Waarom wel van de wereld en niet van de kerk?

Goed, het is niet leuk om te bekennen dat je arm bent, maar verder is het toch geen schande?

Als ik geen auto kan betalen en mijn vader zegt: hier, krijg jij van mij een auto. Moet ik me dan schamen ? Nee, het is mijn vader.

Als ik geld nodig heb, en mijn Vader zegt: hier, heb je wat geld. Dan hoef ik me toch ook niet te schamen?

Tenslotte heeft Hij de diaconie ingesteld, en is het geen charitatieve hobby van filantropische kerkmensen.

[Aangepast op 21/6/05 door Unionist]
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Sorry, maar dan gebruik je de diaconie als een soort verzekering als je je niet wilt verzekeren.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie