Wat is de taak van de diaconie?

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Pim

10% waarvan, Egbert?
Iedere maand stort de een af andere firma, uitkeringsinstantie o.i.d. wel een bedrag op onze rekening. Dat bedrag nemen we als uitgangspunt.
Toch ligt het allemaal niet zo simpel, want de een moet daar zijn ziektekostenverzekering nog van betalen, bij de ander is dat er al af. Bij de een wordt z'n fiscale bijtelling ingehouden, de ander doet dat door middel van een aangifte aan 't eind van het jaar.

Het idee is goed, daar niet van, maar ik zit een beetje met de praktische uitvoering.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het is een heel mooi principe, maar na 30 jaar in dit leven gestaan te hebben, geloof ik absoluut niet meer in goed vertrouwen.

Je zou het dus in een coöperatieve vorm moeten gieten met strenge beheersregels en controle.

't is niet anders, zo is de mens nu eenmaal (ik ook trouwens :i)
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Pim

10% waarvan, Egbert?
Iedere maand stort de een af andere firma, uitkeringsinstantie o.i.d. wel een bedrag op onze rekening. Dat bedrag nemen we als uitgangspunt.
Toch ligt het allemaal niet zo simpel, want de een moet daar zijn ziektekostenverzekering nog van betalen, bij de ander is dat er al af. Bij de een wordt z'n fiscale bijtelling ingehouden, de ander doet dat door middel van een aangifte aan 't eind van het jaar.

Het idee is goed, daar niet van, maar ik zit een beetje met de praktische uitvoering.....
Heb je gelijk in. Over zulke dingen zouden dan afspraken gemaakt moeten worden. Ik b.v. heb nog nooit gehoord van fiscale bijtelling, ik rij b.v. op eigen kosten misschien wel meer km dan iemand met auto vd zaak ;).

en Uni, trust me I'm the bank of England.:cool:
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door refo
Het gaat nu niet om de noodzaak van vakantie.

Als de hele gemeente gaat en een niet, is dat een 'gebrek'.
Dat kan volgens handelingen niet bestaan. Ieder deelt wat hij heeft met de ander dus ook de vakantie. En de ontvanger gaat blijmoedig met vakantie. En gebruikt het niet voor een nieuw bankstel omdat het oude versleten was. Want dan geldt weer hetzelfde: als iedereen een goed bankstel heeft en een gezin niet.....
:u

P.S. Heeft alleen de diaconie daar een rol in of ook wij als individu?
http://www.kerkomroep.nl/kerken/kerk.ph ... 0506191817

Bovenstaande is een (mooie) preek van Ds. H. Visser over de Moorman, waarbiij hij ingaat op deze vraag met betrekking op het vieren van vakantie.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Dodo »

Ik kreeg vanmiddag een idee, en vroeg me af of het levensvatbaar was. Willen jullie eens meedenken?
Ik sprak deze week een oudere meneer. Hij en zijn vrouw hebben gezondheidsproblemen, een klein appartement en ik vermoed niet veel meer dan AOW. Ze hebben erg geleden onder de warmte, en nog natuurlijk, het is nog niet over.
Ik vroeg me af of het een mogelijkheid was dat de diaconie een aantal goede losse airco's zou aanschaffen, en 's zomers uitleven aan mensen/echtparen als deze. Zo hoeven ze niet het bedrag voor een airco bij elkaar te brengen, maar ze moeten evengoed wel de stroom betalen, dus ze zijn zelf verantwoordelijk voor het verstandig gebruik.
Als de diaconie ze uitleent, kunnen ze terugkomen als de mensen verhuizen of overlijden.

Zit er iets in?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Ik kreeg vanmiddag een idee, en vroeg me af of het levensvatbaar was. Willen jullie eens meedenken?
Ik sprak deze week een oudere meneer. Hij en zijn vrouw hebben gezondheidsproblemen, een klein appartement en ik vermoed niet veel meer dan AOW. Ze hebben erg geleden onder de warmte, en nog natuurlijk, het is nog niet over.
Ik vroeg me af of het een mogelijkheid was dat de diaconie een aantal goede losse airco's zou aanschaffen, en 's zomers uitleven aan mensen/echtparen als deze. Zo hoeven ze niet het bedrag voor een airco bij elkaar te brengen, maar ze moeten evengoed wel de stroom betalen, dus ze zijn zelf verantwoordelijk voor het verstandig gebruik.
Als de diaconie ze uitleent, kunnen ze terugkomen als de mensen verhuizen of overlijden.

Zit er iets in?
Mobiele airco's zijn niet bepaald energiezuinig. Bovendien moet er een slang naar buiten, waardoor de efficiency afneemt. Sympathiek idee, maar weet niet of het het juiste idee is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door refo »

Waarom niet meteen een vaste airco laten plaatsen? De meeste diaconieën hebben geld zat.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Dodo »

Het zijn doorgaans huurhuisjes, dus een losse unit lijkt me beter. Een van onze kinderen had er vroeger een op zijn warme zolderkamer, zonder een slang naar buiten. Niet zo vreselijk duur, en het helpt wel een beetje.
Ik van onze diaconie wel een gehoord dat ze graag horen waar nood is, omdat ze inderdaad geld hebben, en ook de wil om te helpen, maar ze weten vaak niet wie het nodig heeft.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Piet Puk »

Tja, ik vraag me het af. Gaan diaconieën dan ook auto's beheren voor wie geen geld heeft voor een auto? En zo kun je dit doortrekken naar andere zaken. Ik besef me wel dat het hier om gezondheid gaat.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Dodo »

Ik denk dat je je zou verbazen als je wist wat diakenen soms betalen en doen voor mensen die dat nodig hebben.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:(...)
Ik van onze diaconie wel een gehoord dat ze graag horen waar nood is, omdat ze inderdaad geld hebben, en ook de wil om te helpen, maar ze weten vaak niet wie het nodig heeft.
Je kan het zeker aankaarten, ik vind het een sympathiek idee dat direct met gezondheid en welzijn te maken heeft. Voor een diaconie kan het wel een dilemma opleveren wie een airco financieel wel of niet kan dragen. Dan zou er in de privé financiën gekeken moeten worden en dat lijkt mij ietwat overdreven voor dit soort kwesties.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Delftenaar »

Bij sommige personen kan de diaconie het misschien wel inschatten doordat er eerder een hulpvraag is geweest.
Maar het blijft lastig om objectieve criteria te stellen zonder iemands inkomen na te trekken.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Erskinees »

Mooi idee Dodo! Jammer van die negatieve reacties, de gemiddelde refo diaconie zou veel meer invulling kunnen geven aan het praktisch christendom i.h.k.v. heiligmaking. Juist met zoiets kleins als een tijdelijke airco.

Er zijn ook verhuurbedrijven die airco's verhuren, ook die in een huis passen. Wellicht is het praktischer dat de diaconie via die verhuurorganisatie airco's zou kunnen regelen? Is duurder, maar scheelt ophaal- en repareerwerk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Lilian1975 »

Inderdaad een mooie praktisch invulling. En inderdaad. Huren is ook een idee. Zo zullen er vast meer praktische dingen te bedenken zijn. Mooi om er over a te denken. En zo'n idee bij de diaconie neer te leggen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Dodo »

Mijn idee van de airco's is vriendelijk afgewezen. Het komt te veel bij kijken om apparaten uit te lenen. Wel zouden ze bijvoorbeeld ventilators weg willen geven - als ze maar wisten aan wie.
De diaconie leunt op de wijkouderlingen bij het vinden van mensen die een steuntje kunnen gebruiken, maar in de praktijk komen er heel weinig meldingen binnen. Terwijl je weet dat er een deel van (met name) ouderen moet zijn die het krap hebben. Maar hoe vind je die?
Plaats reactie