Wat is de taak van de diaconie?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Hendrikus »

John Galt schreef:
Hendrikus schreef:Diakenen worden daar toch vaak gezien als ouderling-in-opleiding. Ik heb althans in de GG niet vaak (misschien wel nooit) meegemaakt dat iemand zomaar ouderling werd: je wordt eerst diaken, en daarna "promoveer" je tot ouderling. Dat het twee totaal verschillende ambten zijn, waarvoor ook onderscheiden gaven nodig zijn, speelt kennelijk geen rol.
In onze gemeente hebben we een diaken die in een eerdere periode ouderling is geweest. Dat was voor mij nieuw. Het geeft aan dat het diakenambt niet minder is dan dat van ouderling. Hij functioneert overigens in beide ambten prima.
In mijn Ger Gem-tijd heb ik wel eens niet op een diaken gestemd die op tweetal stond voor ouderling omdat ik hem een geweldige diaken vond. Gelukkig is hij ook diaken gebleven.
In sommige kerken is het trouwens ook de regel dat je om ouderling te worden Avondmaalganger moet zijn, maar om diaken te worden niet. Dat vind ik helemaal merkwaardig.
Ja, dat zijn uitzonderingen.
De reacties in dit topic maken wel duidelijk dat de ambten van ouderling en diaken in de GG niet serieus worden gezien als onderscheiden ambten waarvoor onderscheiden gaven nodig zijn. Je begint als diaken, en later promoveer je misschien wel tot ouderling.
Het is een van de vele zaken waarover men kennelijk niet nadenkt, maar die gewoon zo blijven omdat ze altijd zo geweest zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Jantje »

Ik weet van een rechtse GG in Zeeland waar een ouderling geruime tijd diende, vervolgens werd weggestemd tijdens een herkiezing en enige tijd daarna nog vele jaren als diaken diende.

Die voorbeelden zijn er dus wel degelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door CvdW »

Mistig schreef:
refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Ook in onze gemeente (GG Capelle-Middelwatering) komen enkel ouderlingen op huisbezoek.
Een heel enkele keer wanneer een ouderling uitvalt, komt er een diaken mee.
Is dit altijd zo geweest of was dit in het verleden anders.
Bij komst van een nieuwe predikant kunnen zaken wijzigen. (voor de duidelijkheid: hoeft niet altijd verkeerd te zijn)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door DDD »

Het is al 40 jaar zo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door refo »

DDD schreef:Het is al 40 jaar zo.
Nee hoor, een jaar of tien pas.
Toen we pas getrouwd waren werden we gebeld door de ene ouderling met de mededeling dat de andere ouderling ziek was. Op het huisbezoek wilde hij daarom diaken die en die meebrengen. Of we dat goed vonden. We konden het weigeren want het was niet juist in kerkrechtelijke zin.

We hebben ook wel eens huisbezoek gehad van één ouderling. Dat was eigenlijk dus geen huisbezoek. Maar voor het gesprek wel beter.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Mara »

Huisbezoek hadden we in veel varianten. Predikant met ouderling, 2 ouderlingen, maar meestal 1 ouderling en 1 diaken.
Ik kon vaak met een diaken veel beter over geestelijke zaken praten dan met de ouderling.
Het was een keer wat "ongemakkelijk" toen een familielid onverwacht ambtelijk op bezoek kwam, omdat één der broeders ziek was geworden.
Vermenging moet zoveel mogelijk voorkomen worden, vind ik.
Dus ook geen vader in de ouderlingenbank en de zoon in de diakenbank.

Met een krimpende gemeente wordt het sowieso wat ingewikkelder soms.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Het is al 40 jaar zo.
Nee hoor, een jaar of tien pas.
Toen we pas getrouwd waren werden we gebeld door de ene ouderling met de mededeling dat de andere ouderling ziek was. Op het huisbezoek wilde hij daarom diaken die en die meebrengen. Of we dat goed vonden. We konden het weigeren want het was niet juist in kerkrechtelijke zin.

We hebben ook wel eens huisbezoek gehad van één ouderling. Dat was eigenlijk dus geen huisbezoek. Maar voor het gesprek wel beter.
Ik had het over wat Mistig schreef. Maar ik zie hier op het forum dat het vaker voorkomt dat de ouderlingen niet samen komen. Dat lijkt me een kwalijke zaak.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Erskinees »

Het probleem zit 'em in de GG (en andere afgescheiden kerkverbanden) ook in het grote predikantentekort. Door het predikantentekort hebben gemeenten met een eigen predikant alsnog een predikant die zijn tijd ook moet besteden aan consulentgemeenten. Dat zorgt voor meer werkdruk voor ouderlingen. Ouderlingen moeten cathechisatie geven, pastorale (zieken)bezoeken afleggen en leesdiensten leiden. Zowel in vacante als niet-vacante gemeenten. Als er bij huisbezoek maar 1 ouderling hoeft te komen, scheelt dat weer wat werkdruk en vangt een diaken deze plaats op. Maar kerkrechtelijk is het niet juist.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Het probleem zit 'em in de GG (en andere afgescheiden kerkverbanden) ook in het grote predikantentekort. Door het predikantentekort hebben gemeenten met een eigen predikant alsnog een predikant die zijn tijd ook moet besteden aan consulentgemeenten. Dat zorgt voor meer werkdruk voor ouderlingen. Ouderlingen moeten cathechisatie geven, pastorale (zieken)bezoeken afleggen en leesdiensten leiden. Zowel in vacante als niet-vacante gemeenten. Als er bij huisbezoek maar 1 ouderling hoeft te komen, scheelt dat weer wat werkdruk en vangt een diaken deze plaats op. Maar kerkrechtelijk is het niet juist.
Er zijn betere oplossingen:
1. Meer predikanten opleiden
2. Meer ouderlingen benoemen

Maar het is niet het enige dossier waar afgescheiden kerken niet conform de kerkorde handelen en dat trachten te rechtvaardigen door vrome praat.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Mistig »

CvdW schreef:
Mistig schreef:
refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Ook in onze gemeente (GG Capelle-Middelwatering) komen enkel ouderlingen op huisbezoek.
Een heel enkele keer wanneer een ouderling uitvalt, komt er een diaken mee.
Is dit altijd zo geweest of was dit in het verleden anders.
Bij komst van een nieuwe predikant kunnen zaken wijzigen. (voor de duidelijkheid: hoeft niet altijd verkeerd te zijn)
Voor zover ik weet (en DDD bevestigt dat) al heel erg lang.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door DDD »

Is het niet zo dat juist de diakenen op huisbezoek een nieuwe ontwikkeling zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door J.C. Philpot »

Formulier schreef:Uit deze bijbelplaatsen blijkt duidelijk wat het diakenambt inhoudt. Ten eerste moeten diakenen getrouw en zorgvuldig de giften en goederen inzamelen en bewaren die voor de hulpbehoevenden -binnen en buiten de gemeente, ook wereldwijd- bestemd zijn en moeten zij zich met toewijding inzetten voor het vinden van voldoende middelen. Ten tweede houdt hun ambt in het uitdelen van gaven. Om met een bewogen en welwillend hart de armen te helpen is zowel wijsheid noodzakelijk als vreugde en eenvoud. Het is daarbij van belang dat zij de hulpbehoevenden niet alleen helpen met materiële gaven, maar ook met troostvolle woorden uit de Schrift.
Hoe zouden diakenen de armen materieel moeten helpen, en hen ook moeten helpen "met troostvolle woorden uit de Schrift", als ze niet op huisbezoek zouden mogen gaan? Niet iedereen neemt uit zichzelf contact op met de diaconie.

Het is daarom heel normaal dat een diaken op huisbezoek gaat.

Als ouderlingen dat niet doen, dan lijkt me dat wel onjuist. Hoe kun je opzicht houden over de gemeente, terwijl je gemeenteleden nooit individueel spreekt?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Chrisje72 »

Nee, dat was ruim 40 jaar geleden al zo in mijn hele kleine GG gemeente
(In antwoord op DDD)
Plaats reactie