Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Rens »

Seks voor het huwelijk mag


Door: Jorien de Lege

Seks voor het huwelijk mag. Ook van christelijke jongeren.


Geen seks voor het huwelijk lijkt op zijn retour in de christelijke gemeenschap. Bijna de helft van alle gelovige jongeren heeft seks, maar slechts 5 procent is getrouwd. Driekwart van de praktiserende gelovigen vindt seks voor het huwelijk geen probleem, 30 procent van alle christelijke jongeren gelooft niet dat de Bijbel seks voor het huwelijk verbiedt. Dat staat in een onderzoeksrapport van de EO, die 1400 gelovige en ongelovige jongeren tussen de 14 en 25 jaar oud ondervroeg over hun beleving van seksualiteit.

Niet zo losbandig
Uit het onderzoek komt naar voren dat de seksualisering van de maatschappij zich niet uit in grootschalige losbandigheid. Jonge mensen zijn wel ruimdenkend over seks (29 procent hoeft geen liefde te voelen om seks te hebben) maar ze belanden niet zomaar met iedereen in bed. De liefde staat centraal: driekwart van alle praktiserende jongeren vindt seks pas echt tot zijn recht komen in een liefdevolle relatie.Ruim de helft van de Nederlandse jongeren tot 25 jaar heeft een (lange) relatie en trouw staat hoog in het vaandel (84 procent). Er wordt flink gebruik gemaakt van voorbehoedsmiddelen (bijna 75 procent), degenen die aangeven niets te gebruiken hebben vaak ook geen seks.

Weinig verschillen
Opvallend is dat de verschillen tussen christelijke en ongelovige jongeren niet vreselijk groot zijn. Gelovige jeugd begint nauwelijks later aan seks (17,2 jaar versus 16,6 jaar) en vindt het geloof vaak geen beletsel om geslachtsgemeenschap te hebben. Schuldgevoelens ten opzichte van God over seks komt bij 14 procent wel eens voor, maar vooral jongeren vanaf 18 jaar geven aan zich niet of nauwelijks schuldig te voelen.

Homo’s nog niet geaccepteerd
Homoseksualiteit is een onderwerp waar jongeren het niet over eens zijn. Van de gehele groep geeft 86 procent aan geen problemen te hebben met homoseksuelen in hun naaste omgeving. Gereformeerde jongeren hebben echter wel veel problemen met homoseksualiteit: 32 procent geeft aan hier zeer veel moeite mee te hebben. Overige protestantse jongeren zijn er ook niet blij mee: 22 procent keurt het af, tegenover 8 procent van de rest van de jongeren. De meerderheid van de christelijke jongeren denkt dat de Bijbel homoseksualiteit afkeurt: 80 procent heeft deze mening. Seks is bovendien een onderwerp dat niet echt besproken wordt in de kerk, 64 procent van de christelijke jongeren geeft aan dat er niet of nauwelijks over seks gesproken wordt. Ze krijgen echter wel weer vaker voorlichting van hun ouders: 66 procent tegenover 52 procent van de niet-gelovige jongeren.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ben bang dat een programma als 40 dagen zonder sex toch iets is voor "onze" jongeren :cry:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Uiteraard, de hoofddoelgroep van dat programma is wel niet-christelijke jongeren maar ook voor christelijke jongeren is het van belang. Seksualiteit onder christelijke jongeren is iets wat toch vaak onderschat wordt. Nou weet ik niet hoe dit precies is in gereformeerde kringen, omdat de EO-achterban natuurlijk heel breed christelijk is maar feit is dat het veel voorkomt.

Tegelijk kunnen we ook afvragen hoe de veranderingen in cultuur ten op zichte van de Bijbel hier een rol in spelen. In de tijd van de Bijbel trouwden mensen veel jonger dan nu, zeg maar kort na de puberteit, waarin veranderingen in lichaam plaatsvinden en ook de hormonen een rol gaan spelen. Nu trouw je al jong als je op je 20e trouwt en de gemiddelde leeftijd waarop mensen trouwen ligt een stuk hoger. Wat dat betreft geloof ik wel dat het voor jongeren nu veel moeilijker is, veel meer een strijd. Als de seksuele verlangens parten beginnen te spelen en je weet dat je al snel zal trouwen is het makkelijker te wachten dan wanneer je een relatie hebt maar trouwen nog lang niet aan de orde is. Wat dat betreft zou een cultuuromslag op dit punt niet eens zo verkeerd zijn. We zeggen wel eens dat jongeren tegenwoordig later volwassen worden dan toen, maar lichamelijk gezien is dat niet het geval. En dat zorgt voor conflicten. Tegelijkertijd wordt je doodgegooid met de seksuele cultuur van deze tijd en ook al ben je daar tegen, onderbewust beinvloedt het je toch ten dele.

Dit is overigens geen goedpraten van wat er gebeurt maar ten dele denk ik wel de verklaring waarom het gebeurt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ben bang dat een programma als 40 dagen zonder sex toch iets is voor "onze" jongeren :cry:
Nou, dat vind ik ook zonder dit bericht eigenlijk wel. Je wil niet weten wat er tijdens en vooral na de avonden in de zgn. refocafés allemaal op dat vlak gebeurt... :cry:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Hier zit inderdaad wat in. De situatie is ook biologisch veranderd. De puberteit begint nu toch zo'n vier jaar eerder dan 300 jaar terug (of de Bijbelse tijd). De tijd dat seks lichamelijk niet onnatuurlijk is, terwijl men niet getrouwd is, is daarmee ook gigantisch gegroeid. Hier moet ook vanuit de kerken rekening mee gehouden worden. Dit is geen goedpraten, maar wel een roep om besef dat het probleem ook natuurlijk groter is geworden.
Marnix schreef:Uiteraard, de hoofddoelgroep van dat programma is wel niet-christelijke jongeren maar ook voor christelijke jongeren is het van belang. Seksualiteit onder christelijke jongeren is iets wat toch vaak onderschat wordt. Nou weet ik niet hoe dit precies is in gereformeerde kringen, omdat de EO-achterban natuurlijk heel breed christelijk is maar feit is dat het veel voorkomt.

Tegelijk kunnen we ook afvragen hoe de veranderingen in cultuur ten op zichte van de Bijbel hier een rol in spelen. In de tijd van de Bijbel trouwden mensen veel jonger dan nu, zeg maar kort na de puberteit, waarin veranderingen in lichaam plaatsvinden en ook de hormonen een rol gaan spelen. Nu trouw je al jong als je op je 20e trouwt en de gemiddelde leeftijd waarop mensen trouwen ligt een stuk hoger. Wat dat betreft geloof ik wel dat het voor jongeren nu veel moeilijker is, veel meer een strijd. Als de seksuele verlangens parten beginnen te spelen en je weet dat je al snel zal trouwen is het makkelijker te wachten dan wanneer je een relatie hebt maar trouwen nog lang niet aan de orde is. Wat dat betreft zou een cultuuromslag op dit punt niet eens zo verkeerd zijn. We zeggen wel eens dat jongeren tegenwoordig later volwassen worden dan toen, maar lichamelijk gezien is dat niet het geval. En dat zorgt voor conflicten. Tegelijkertijd wordt je doodgegooid met de seksuele cultuur van deze tijd en ook al ben je daar tegen, onderbewust beinvloedt het je toch ten dele.

Dit is overigens geen goedpraten van wat er gebeurt maar ten dele denk ik wel de verklaring waarom het gebeurt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

1400 christelijke jongeren, maar ook uit onze gezindte?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Kislev schreef:1400 christelijke jongeren, maar ook uit onze gezindte?
Ja, want ze zijn christelijk :D.

Laten we wel wezen: het is ook moeilijk om uit te leggen waarom seks buiten het huwelijk verkeerd is. De argumenten daarvoor zijn namelijk vooral rationeel (want gebaseerd op bijbelteksten), terwijl in onze tijd gevoelsargumenten veel zwaarder wegen.

Seks voelt natuurlijk erg goed, ook als je niet getrouwd bent. Dan begrijp ik best dat de keus snel gemaakt is. Want waarom zou God iets wat zo goed voelt toch afkeuren?

De grote vraag is dan ook, hoe deze jongeren te benaderen. Met alleen maar bijbelteksten kom je er denk ik niet.

P.S. Rens, waar komt het artikel vandaan? Volgens mij moesten we aan bronvermelding doen van de hoge heren in Apeldoorn.
Laatst gewijzigd door rekcor op 16 jan 2008, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

rekcor schreef:P.S. Rens, waar komt het artikel vandaan? Volgens mij moesten we aan bronvermelding doen van de hoge heren in Apeldoorn.
ik vermoed uit de Volkskrant
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Kislev schreef:1400 christelijke jongeren, maar ook uit onze gezindte?
vanwaar deze vraag? Denk je dat dit in onze gezindte niet voorkomt dan?
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

rekcor schreef:Laten we wel wezen: het is ook moeilijk om uit te leggen waarom seks binnen het huwelijk verkeerd is.
Dat is zelfs onmogelijk om uit te leggen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

parsifal schreef:Hier zit inderdaad wat in. De situatie is ook biologisch veranderd. De puberteit begint nu toch zo'n vier jaar eerder dan 300 jaar terug (of de Bijbelse tijd).
Is dat laatste zo? Ik heb weleens begrepen dat men in Bijbeltijden ontzettend jong trouwde. Had b.v. Maria op haar 16e de puberteit nog voor de boeg?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Unionist schreef:
parsifal schreef:Hier zit inderdaad wat in. De situatie is ook biologisch veranderd. De puberteit begint nu toch zo'n vier jaar eerder dan 300 jaar terug (of de Bijbelse tijd).
Is dat laatste zo? Ik heb weleens begrepen dat men in Bijbeltijden ontzettend jong trouwde. Had b.v. Maria op haar 16e de puberteit nog voor de boeg?
De puberteit van meisjes begint tegenwoordig vaak al voor de middelbare schoolleeftijd. Soms zelfs al rond het 7e/8e jaar. Het is gesuggereerd dat door meer voeding en betere hygiene de puberteit tegenwoordig een stuk eerder begint. http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4530743.stm

edit: dit artikel is ook interessant (maar discutabel vanwege oorzaak/gevolg. genetische aanleg kan hier meespelen):
http://psychcentral.com/news/2007/11/16 ... /1547.html
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:1400 christelijke jongeren, maar ook uit onze gezindte?
Nee het is de EO-achterban, dat zal het zijn....

Je kan niet zomaar deze cijfers aanvoeren als correcte cijfers over seksualiteit buiten het huwelijk in reformatorische kringen, maar je kan ze ook niet zomaar naast je neerleggen alsof het probleem daar niet aanwezig zou zijn of in ieder geval vele malen kleiner.

Wat het Puberteit-verhaal betreft, het kan zijn dat goede voeding enzo het vervroegen. Maar de puberteit treedt sowieso vanaf een jaar of 12 op (het is echt niet zo dat men vroeger pas borstgroei, schaamhaar etc kreeg vanaf een jaar of 16 Unionist ;)) dus Maria had de puberteit niet nog voor de boeg. Wat ik wilde aangeven is dat er toen een veel kortere tijd zat tussen het volwassen worden en trouwen dan nu. En dat ondertussen de hormonen wel hun werk doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:
rekcor schreef:P.S. Rens, waar komt het artikel vandaan? Volgens mij moesten we aan bronvermelding doen van de hoge heren in Apeldoorn.
ik vermoed uit de Volkskrant
correct.............dVk..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

elbert schreef:
rekcor schreef:Laten we wel wezen: het is ook moeilijk om uit te leggen waarom seks binnen het huwelijk verkeerd is.
Dat is zelfs onmogelijk om uit te leggen. :mrgreen:
Hoewel iemand als Augustinus (en naar het schijnt zelfs Luther!) vond dat aan de geslachtsdaad per definitie zonde kleefde..
Plaats reactie