Psalmen zingen...

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Psalmen zingen...

Bericht door GGotK »

Waar vallen de kraaien onder?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Klavart »

GGotK schreef:Waar vallen de kraaien onder?
Onder de zangvogels.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Psalmen zingen...

Bericht door GGotK »

Klavart schreef:
GGotK schreef:Waar vallen de kraaien onder?
Onder de zangvogels.
Ja, bijzonder is dat toch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen zingen...

Bericht door -DIA- »

Ik lees af en toe wat. Ik neem aan dat er meer mensen zijn die dat doen. Maar nu is het ook zo dat men wel eens wat leest, en men denkt dan wel eens: dat zou ik wel eens met anderen willen delen. Tegenwoordig wordt het je gemakkelijk gemaakt om iets te delen. Er is zelfs een speciaal icoontje te zien in de moderne media om iets te delen. Dat wil ik dan bij deze ook graag doen. De aanleiding was het rumoer dat er is rond het zingen van gezangen in de vanouds reformatorische kerken.
Ik neem hier een stukje uit een brief van ds. F. Mallan, die ooit is geplaatst in De Wachter Sions, van 25 februari 1993.
Ik citeer hieruit een gedeelte:

PSALMEN EN GEESTELIJKE LIEDEREN
"Sprekende onder elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liederkens, zingende en psalmende den Heere in uw hart"

Als de jonge mensen op een eenvoudige wijze wat contact met elkaar zoeken door Psalmen en gepaste liederen met elkaar te zingen, onder goede begeleiding, dan ben ik daar echt niet zo op tegen. Ze moeten niet denken dat ik ze alles wil onthouden, want in deze tijd van zoveel ongebondenheid, zie ik ook nog wel graag dat men nog enige binding met elkaar zoekt op een betamelijke wijze, maar daar we ook wel heel goed kunnen zien waar al die zang- en concertavonden in ontaarden, sta ik daar ook weer schuchter tegenover. Vooral ook met de Christelijke feestdagen is er op dat gebied nog wel wat te beleven. Er moet dan nog wel een stichtelijk tintje aan gegeven worden, waar men ook nog wel een predikant voor kan vinden, maar ik denk dat ds. Ledeboer of ds. Fransen er zich niet zo gauw voor hadden geleend. En ik houd het toch maar het liefste bij het leven van die oude leraars en bij wat zij voorgestaan hebben. Bij gebrek aan het ware geestelijke leven moet men het meest zo zoeken in al wat het niet is. Onder de eigenwillige godsdienst van Jerobeam heeft men de door God ingestelde godsdienst wel nagebootst. Dus dan heeft het ook wel niet aan zangers en opperzangmeesters ontbroken. Maar de gezangen die men zong, waren wel geen gezangen zoals Heman en Ethan daarin de toon aangaven. Die gezangen kwamen uit de diepte op.

Zijn er dan ook geen stichtelijke lofliederen te vinden? Ja zeker, die zijn er onder de Psalmen ook. En de Heere geeft ook Zijn volk op Zijn tijd lofliederen te zingen tot Zijn eer. Onlangs is er nog aanmerking op gemaakt, dat ik een gedicht had opgenomen van een dichter uit de 18e eeuw over het verlangen naar het hemelleven. Ik ga er niet op in wie die dichter was en wat er wel op hem aan te merken viel, maar het gedicht dat ik had opgenomen is veel door Gods volk in vroeger tijd gebruikt, ook van onder ons geachte oude leraars. Men had mij dat gedicht opgestuurd om het bij gelegenheid nog eens te plaatsen. En als antwoord op de opmerking die gemaakt werd, wil ik u doen weten dat ik juist toen wat gebrek aan artikelen had, maar dat het toen ook zo in mijn hart mocht leven als in dat gedicht tot uitdrukking werd gebracht. En ik kan niet anders denken of de dichter heeft daar zelf ook bij geleefd als hij dat gedicht gemaakt heeft.

Er zijn wel liederen van dichters die ik op zichzelf heel mooi vind, al heb ik voor de dichters zelf niet zoveel respect, daar zij te veel in het algemeen hebben gesproken in die gedichten over wat voor Gods volk toch echt wel waar en van betekenis is. Ik heb een lied als: Ik ben hier een vreemdeling en ik ben hier niet thuis, ook wel 's avonds met mijn gezin gezongen, want dit lied is voor mij persoonlijk toch wel uit mijn hart gegrepen. Ik schrijf dit nu maar, om duidelijk te maken wat ik bedoel. En ik wil het echt niet stimuleren dat men allerlei liederen gaat zingen van voor ons onbetrouwbare dichters, maar ik wil er wel even mee doen weten dat ik niet van het standpunt ben dat er nu juist in huis alleen maar Psalmen mogen worden gezongen. Gods Woord zegt ons immers ook: "Sprekende onder elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liederkens, zingende en psalmende den Heere in uw hart". Ik schrijf dit nu maar om de jeugd te laten weten dat wat ik schrijf niet uit een zeer bekrompen opvatting voortkomt. Daarom neem ik de gelegenheid nu ook even waar om mijn waardering kenbaar te maken voor het werk wat men gedaan heeft voor die liederenbundel die onlangs uitgekomen is. Deze liederen kunnen en mogen thuis gezongen worden. Laat men als ouders ook proberen om het de kinderen thuis zo aangenaam en gezellig mogelijk te maken, wat op deze wijze ook op een stichtelijke wijze kan geschieden, want dan houdt men ze op deze wijze wellicht ook vanzelf van die plaatsen vandaan waar men ze liever niet ziet. Dat geldt ook weer de zaterdagavonden, waarover nogal wat te doen is in de laatste tijd, omdat men de jeugd 's zaterdagsavonds niet meer thuis weet te houden. Het zingen van psalmen, maar ook van liederen van een degelijke geestelijke inhoud kan bindend en stichtelijk zijn voor het gezin. Kent de jeugd de lofzangen Israëls van Groenewegen nog wel? Het is door gebrek aan geestelijk leven, dat deze gedichten in onbruik raken en onbekend worden voor onze jeugd. Vroeger werden die verzen op de gezelschappen van Gods volk gezongen en zo raakten de jonge mensen er ook mee bekend.

Ik ga mijn brief afsluiten en ik meen dat ik in hoofdzaak dan wel aan het doel van uw vraagstelling heb beantwoord. In de tekst waarover ik op uw verzoek wat heb moeten schrijven, wordt gezegd dat God geen behagen kan hebben in het zingen van lofliederen zogenaamd tot Zijn eer, als men er de zonden mee aan de hand kan houden. Er kan wat gezongen worden buiten de schuld om en over het recht heen. Aan een recht loflied zal dan ook altijd wel een klaaglied voorafgaan. Ik hoop dat de jonge mensen dit briefje zullen lezen en eruit zullen aanvoelen dat ik echt het goede met hen voor heb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen zingen...

Bericht door ejvl »

Dank @DIA
Weet je zo over welke bundel liederen hij het heeft?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen zingen...

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Dank @DIA
Weet je zo over welke bundel liederen hij het heeft?
Mogelijk wordt gedoeld op de bundel "Elk zing' Zijn lof".
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Lincoln »

Het zal gaan om de bundel “Uit Sions zalen”:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1ed7ceae2c
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen zingen...

Bericht door -DIA- »

Lincoln schreef:Het zal gaan om de bundel “Uit Sions zalen”:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1ed7ceae2c
Die zal het inderdaad zijn, ook gelet op de datum.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Dank @DIA
Weet je zo over welke bundel liederen hij het heeft?
Mogelijk wordt gedoeld op de bundel "Elk zing' Zijn lof".
Nee, die verscheen pas in 2015. De voorganger van "Elk zing' Zijn lof" was "Uit Sions Zalen" (1991), die heeft Mallan ongetwijfeld bedoeld. Uitgegeven door het G.H. Kersten Onderwijscentrum, dus helemaal in lijn met de GGiN.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen zingen...

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Dank @DIA
Weet je zo over welke bundel liederen hij het heeft?
Mogelijk wordt gedoeld op de bundel "Elk zing' Zijn lof".
Nee, die verscheen pas in 2015. De voorganger van "Elk zing' Zijn lof" was "Uit Sions Zalen" (1991), die heeft Mallan ongetwijfeld bedoeld. Uitgegeven door het G.H. Kersten Onderwijscentrum, dus helemaal in lijn met de GGiN.
Dat had ik intussen ook begrepen (zie boven).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Dat had ik intussen ook begrepen (zie boven).
Ik moet altijd lachen om jouw "zie boven". Bij mij staat het er namelijk onder. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Psalmen zingen...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Dat had ik intussen ook begrepen (zie boven).
Ik moet altijd lachen om jouw "zie boven". Bij mij staat het er namelijk onder. ;)
Hoe kun je dat instellen? Bij mij verspringt dat steeds.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Tiberius »

Via het gebruikerspaneel, forum voorkeuren, wijzig weergaveopties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalmen zingen...

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Dat had ik intussen ook begrepen (zie boven).
Ik moet altijd lachen om jouw "zie boven". Bij mij staat het er namelijk onder. ;)
Ja, maar hij is lang niet de enige.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen zingen...

Bericht door DDD »

Op zich lijkt het mij in onze cultuur ook een vrij normale instelling dat het nieuwste onderaan te vinden is, toch? Je kunt dat natuurlijk anders doen, maar wij lezen nu eenmaal normaal gesproken van boven naar onder.
Plaats reactie