Huwelijk en scheiding en de kerken

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Overigens prima om het antwoord te verwijderen vanwege de gevoeligheid. Ik haal het antwoord zelf wel weg.
En ik heb de vraag geknipt
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Onder andere de Gereformeerde Kerken in 1885 als de CGK in 1911 hebben anders besloten. Hieronder een quote uit de Wekker van ds. P.J.M. de Bruin.
Dan leggen wij de Schrift niet uit, maar wij leggen er wat in en de kerk zou dan naast Gods gebed de uitspraak stellen van menschen, die geheel ter goeder trouw, nochthans zich vergist hebben in de verklaring van Lev. 18: 16. Daarom is het zeer juist dat de Synode van 1911 bovengenoemde bepaling maakte en zelfs nog uitsprak:
a. dat alle positief verbod voor het aangaan van het huwelijk met de zuster der overledene vrouw ontbreekt;
b. dat Lev. 18: 16 daartoe niet als bewijs mag worden aangevoerd;
c. dat Lev. 18:18 nadrukkelijk zegt, dat het bij het leven der eerste vrouw verboden is, waaruit logisch volgt, dat na den dood dit verbod niet meer bestaat.
d. dat mitsdien de kerk niet mag verbieden, wat God niet verboden heeft,
Het mag duidelijk zijn dat ik mij hier niet in kan vinden. Zeker niet in punt b en punt c.
Het weerlegt ook geenszins wat Calvijn en vele anderen hierover geschreven hebben.
Geheel eens met punt d.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Onder andere de Gereformeerde Kerken in 1885 als de CGK in 1911 hebben anders besloten. Hieronder een quote uit de Wekker van ds. P.J.M. de Bruin.
Dan leggen wij de Schrift niet uit, maar wij leggen er wat in en de kerk zou dan naast Gods gebed de uitspraak stellen van menschen, die geheel ter goeder trouw, nochthans zich vergist hebben in de verklaring van Lev. 18: 16. Daarom is het zeer juist dat de Synode van 1911 bovengenoemde bepaling maakte en zelfs nog uitsprak:
a. dat alle positief verbod voor het aangaan van het huwelijk met de zuster der overledene vrouw ontbreekt;
b. dat Lev. 18: 16 daartoe niet als bewijs mag worden aangevoerd;
c. dat Lev. 18:18 nadrukkelijk zegt, dat het bij het leven der eerste vrouw verboden is, waaruit logisch volgt, dat na den dood dit verbod niet meer bestaat.
d. dat mitsdien de kerk niet mag verbieden, wat God niet verboden heeft,
Daar kan ik me in vinden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Herman »

Maar wat is dan precies de definitie van bloedschande? Als ik ds. De Bruin goed begrijp gaat het dan om de familieband en niet om een bepaald aantal generaties afstand.

In die tijd is dus onder andere dit gesteld.
„Wij moeten geen geboden maken, waar ze niet zijn. De vrouw wordt van den vleesche des mans, de man wordt niet van den vleesche der vrouw. Het laatste aan te nemen is revolutionair”. De revolutionaire, onbijbelsche voorstanders van de emancipatie van de vrouw met den man, stellen man en vrouw als gelijke rechten hebbend, doch Gods Woord leert dat door huwelijk de vrouw in den man wordt gerekend, maar niet omgekeerd. Daarom wordt de vrouw door 't huwelijk in den man begrepen en dus de nabestaande van den broeder des mans. Een huwelijk met den broeder des mans is dus bloedschande. Maar de man wordt niet in de vrouw ingelijfd door huwelijk, zoodat de zuster zijner vrouw niet van zijn bloed wordt.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door gallio »

Valcke schreef: De Studiebijbel heeft natuurlijk niets van doen met de reformatoren, oudvaders, kanttekeningen en Westminster Confessie....
Dat zou ik niet te snel beweren. Ik lees vaak in de ESV Study Bible en die verwijst best wel vaak naar de reformatoren enz. Maar ziet hen niet als het einde van alle tegenspraak.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Maar wat is dan precies de definitie van bloedschande? Als ik ds. De Bruin goed begrijp gaat het dan om de familieband en niet om een bepaald aantal generaties afstand.

In die tijd is dus onder andere dit gesteld.
„Wij moeten geen geboden maken, waar ze niet zijn. De vrouw wordt van den vleesche des mans, de man wordt niet van den vleesche der vrouw. Het laatste aan te nemen is revolutionair”. De revolutionaire, onbijbelsche voorstanders van de emancipatie van de vrouw met den man, stellen man en vrouw als gelijke rechten hebbend, doch Gods Woord leert dat door huwelijk de vrouw in den man wordt gerekend, maar niet omgekeerd. Daarom wordt de vrouw door 't huwelijk in den man begrepen en dus de nabestaande van den broeder des mans. Een huwelijk met den broeder des mans is dus bloedschande. Maar de man wordt niet in de vrouw ingelijfd door huwelijk, zoodat de zuster zijner vrouw niet van zijn bloed wordt.
Zo zou je het mogelijk ook kunnen bezien. Maar dan moet de conclusie zijn dat een man wel opeenvolgend met twee zusters mag trouwen, maar een vrouw niet opeenvolgend met twee broeders. Begrijp ik het goed dat je dit zo bedoelt?

Overigens is het tot één vlees worden m.i. volgens de Bijbel wederzijds. De vrouw wordt niet slechts één vlees met de man, maar de man wordt ook één vlees met de vrouw. Dat pleit m.i. toch tegen deze uitleg.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Zo zou je het mogelijk ook kunnen bezien. Maar dan moet de conclusie zijn dat een man wel opeenvolgend met twee zusters mag trouwen, maar een vrouw niet opeenvolgend met twee broeders. Begrijp ik het goed dat je dit zo bedoelt?

Overigens is het tot één vlees worden m.i. volgens de Bijbel wederzijds. De vrouw wordt niet slechts één vlees met de man, maar de man wordt ook één vlees met de vrouw. Dat pleit m.i. toch tegen deze uitleg.
Het eerste is juist.

Voor wat betreft je tweede alinea. Ik heb begrepen dat de vrouw haar eigen familie achterlaat en bij de familie van de man intrekt. Of dat als zodanig in de Schrift is vastgelegd, weet ik niet. Maar dan staan deze verbanden allemaal in relatie tot een clan of familieband zoals zij bij elkaar leven. Je eigen broer en zijn dochter wonen bij je op het erf en dan geldt er een verbod. Maar niet de zus van je vrouw, die woont ergens anders.
Naar mijn idee is dat ook logisch, omdat de verleiding om te begeren zich makkelijker richt op mensen die dichtbij je staan. Daar is dus een grotere mate van regulering voor nodig.

Overigens spitst zich dit in onze huidige tijd alleen toe rond precies dit vraagstuk, omdat bijna alle overige relaties ook onder ons niet toelaatbaar worden geacht.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Zo zou je het mogelijk ook kunnen bezien. Maar dan moet de conclusie zijn dat een man wel opeenvolgend met twee zusters mag trouwen, maar een vrouw niet opeenvolgend met twee broeders. Begrijp ik het goed dat je dit zo bedoelt?

Overigens is het tot één vlees worden m.i. volgens de Bijbel wederzijds. De vrouw wordt niet slechts één vlees met de man, maar de man wordt ook één vlees met de vrouw. Dat pleit m.i. toch tegen deze uitleg.
Het eerste is juist.

Voor wat betreft je tweede alinea. Ik heb begrepen dat de vrouw haar eigen familie achterlaat en bij de familie van de man intrekt. Of dat als zodanig in de Schrift is vastgelegd, weet ik niet. Maar dan staan deze verbanden allemaal in relatie tot een clan of familieband zoals zij bij elkaar leven. Je eigen broer en zijn dochter wonen bij je op het erf en dan geldt er een verbod. Maar niet de zus van je vrouw, die woont ergens anders.
Naar mijn idee is dat ook logisch, omdat de verleiding om te begeren zich makkelijker richt op mensen die dichtbij je staan. Daar is dus een grotere mate van regulering voor nodig.

Overigens spitst zich dit in onze huidige tijd alleen toe rond precies dit vraagstuk, omdat bijna alle overige relaties ook onder ons niet toelaatbaar worden geacht.
Ik kan de stelling niet volgen dat de vrouw wel één wordt met het vlees van de man, maar andersom de man niet één wordt met het vlees van de vrouw. Dat is m.i. beslist onschriftuurlijk. (Los van de andere dingen die je noemt. Waar mensen wonen doet m.i. verder ook niets af of toe aan de vraag of sprake is van bloedschande. Het gaat om de familierelatie.)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Ararat »

KDD schreef:Vandaag een discussie met mijn leerlingen over de huwelijk. Er kwam een vraag of iemand mag hertrouwen met een vrijgezellen broer of zus van hun overleden echtgenoot. Sommigen waren stellig in hun gedachten dat het niet zou mogen en anderen dachten dat het geen probleem was. In de geloofsbelijdenis van Westminster staat het dat dat niet mag. Weet iemand wat de redenen daarvoor zijn?
Heb je hier inmiddels antwoord op? :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door KDD »

Ararat schreef:
KDD schreef:Vandaag een discussie met mijn leerlingen over de huwelijk. Er kwam een vraag of iemand mag hertrouwen met een vrijgezellen broer of zus van hun overleden echtgenoot. Sommigen waren stellig in hun gedachten dat het niet zou mogen en anderen dachten dat het geen probleem was. In de geloofsbelijdenis van Westminster staat het dat dat niet mag. Weet iemand wat de redenen daarvoor zijn?
Heb je hier inmiddels antwoord op? :huhu
Genoeg voor verder discussie. De leerling was wel verbaasd toen ik zei dat haar gevoelens ergens in een belijdenis opgeschreven stond. De anderen vonden dat het wel zou mogen . We zijn wel aan tijd gebonden dus veel meer tijd kan ik er niet aan besteden. Één les dat we wel kunnen leren dat onze gevoelens ons kunnen misleiden en dat we daar wel voorzichtig mee moeten zijn.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door gallio »

KDD schreef:
Ararat schreef:
KDD schreef:Vandaag een discussie met mijn leerlingen over de huwelijk. Er kwam een vraag of iemand mag hertrouwen met een vrijgezellen broer of zus van hun overleden echtgenoot. Sommigen waren stellig in hun gedachten dat het niet zou mogen en anderen dachten dat het geen probleem was. In de geloofsbelijdenis van Westminster staat het dat dat niet mag. Weet iemand wat de redenen daarvoor zijn?
Heb je hier inmiddels antwoord op? :huhu
Genoeg voor verder discussie. De leerling was wel verbaasd toen ik zei dat haar gevoelens ergens in een belijdenis opgeschreven stond. De anderen vonden dat het wel zou mogen . We zijn wel aan tijd gebonden dus veel meer tijd kan ik er niet aan besteden. Één les dat we wel kunnen leren dat onze gevoelens ons kunnen misleiden en dat we daar wel voorzichtig mee moeten zijn.
Had de leerling een specifieke situatie in gedachten? Want voor sommigen uit je kerkverband komt dit wel heel dichtbij...
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door KDD »

gallio schreef:
KDD schreef:
Ararat schreef:
KDD schreef:Vandaag een discussie met mijn leerlingen over de huwelijk. Er kwam een vraag of iemand mag hertrouwen met een vrijgezellen broer of zus van hun overleden echtgenoot. Sommigen waren stellig in hun gedachten dat het niet zou mogen en anderen dachten dat het geen probleem was. In de geloofsbelijdenis van Westminster staat het dat dat niet mag. Weet iemand wat de redenen daarvoor zijn?
Heb je hier inmiddels antwoord op? :huhu
Genoeg voor verder discussie. De leerling was wel verbaasd toen ik zei dat haar gevoelens ergens in een belijdenis opgeschreven stond. De anderen vonden dat het wel zou mogen . We zijn wel aan tijd gebonden dus veel meer tijd kan ik er niet aan besteden. Één les dat we wel kunnen leren dat onze gevoelens ons kunnen misleiden en dat we daar wel voorzichtig mee moeten zijn.
Had de leerling een specifieke situatie in gedachten? Want voor sommigen uit je kerkverband komt dit wel heel dichtbij...
Dat weet ik niet. Er was wel iemand in onze kerk zo getrouwd ja.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Ararat »

KDD schreef:
gallio schreef:
KDD schreef: Genoeg voor verder discussie. De leerling was wel verbaasd toen ik zei dat haar gevoelens ergens in een belijdenis opgeschreven stond. De anderen vonden dat het wel zou mogen . We zijn wel aan tijd gebonden dus veel meer tijd kan ik er niet aan besteden. Één les dat we wel kunnen leren dat onze gevoelens ons kunnen misleiden en dat we daar wel voorzichtig mee moeten zijn.
Had de leerling een specifieke situatie in gedachten? Want voor sommigen uit je kerkverband komt dit wel heel dichtbij...
Dat weet ik niet. Er was wel iemand in onze kerk zo getrouwd ja.
Da's een goeie vraag van gallio. Er wordt naar aanleiding van deze casus flink gediscussieerd op dit forum. Ik snap dat, maar het komt behoorlijk technisch en mechanisch op me over. Liefdeloos eigenlijk, als ik eerlijk mag zijn. Ik vraag me af hoe iemand die direct door deze materie wordt geraakt dit ervaren zal. Ik vraag me ook af welke toon en woorden in het pastoraat gebruikt moeten worden door degenen die menen dat zo iemand zondigt in deze situatie.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door CvdW »

Neef en nicht mogen met elkaar trouwen.
Stel dat de vrouw overlijdt. Mag de man dan met een andere nicht trouwen?
Ik verwacht een antwoord ja.
Nu is die andere nicht een zus van de overleden nicht. Welke wet gaat dan eerst?
(Ik ga er even van uit dat je niet mag trouwen met je schoonzus na overlijden van je vrouw).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Tiberius »

Nee gaat altijd boven ja.
Dus áls je dit een serieus verbod vindt, is het antwoord: niet toegestaan.

Maar zoals ik eerder al zei: de redeneringen in dit topic zijn wel het absolute toppunt van biblicisme ever.
(Sommigen vinden dat spottend, maar ik signaleer slechts: ieder zijn m(e)ug).
Gesloten