Radio en TV de deur uit

Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Trein,
Laten we duidelijk stellen: Maatschappelijk nut is heel anders dan maatschappelijke invloed. De maatschappelijke invloed van de TV is inderdaad gigantisch. Maatschappelijk nut is er wel, maar die is niet erg groot. Het kan goed zijn voor algemene ontwikkeling, maar daarvoor zijn er ook boeken. Verder kan het ook goed zijn voor Evangelie-verbreiding, maar ik denk niet dat dit hier, in Nederland, een erg grote rol moet spelen. En bovendien hoeven wij daarvoor niet de TV in huis te halen, omdat ons 'de Woorden Gods zijn toevertrouwd.'
Daarom zie ik dus absoluut het nut er niet van in, om een TV in huis te halen. Datzelfde geldt trouwens voor de radio. Anders zit dat voor de krant. Je moet niet wereldvreemd zijn. En omdat de krant (bijvoorbeeld RD, ND) niet persé in een bepaald kader zit (wat wel geld voor iets als de EO) kun je die gerust lezen zonder jezef aan verleidingen bloot te stellen.

Het getuigt wel van hoogmoed, om radio en TV te nemen met het doel om de zonde te bestrijden. De geest is misschien wel gewillig, maar het vlees is zwak. We hebben zo al moeite genoeg om (met Gods hulp) tegen de zonde te strijden. Laten we onszelf (en God) dan niet nog meer verzoeken, door gebruik te maken van dergelijke massa-media, waar het nut voor onszelf vrijwel nihil is. En laten we (al dan niet bij het gebruk maken van media) voortdurend tot God bidden of Hij ons de kracht geeft om verleidingen te weerstaan.
bloob

Bericht door bloob »


Ik spreek dan niet over het wetenschappelijk gebruik (bewaking, ziekenhuis etc), maar het maatschappelijk gebruik.

N. Donselaar
Huh????? :$
Trein

Bericht door Trein »

Laten we duidelijk stellen: Maatschappelijk nut is heel anders dan maatschappelijke invloed.
Als je het maatschappelijk nut van radio/tv niet ziet, ben je echt ziende blind en horende doof.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Trein,

Ik zie het maatschappelijk nut niet. Hierbij een vriendelijk verzoek of je deze blinde wil begeleiden.

Nu even wat dingen om mijn blindheid te verklaren. Ik geloof dat televisie en radio veel invloed hebben op het denken van de mensen in deze tijd. Maar dit is een vorm van maatschappelijke invloed, niet van maatschappelijk nut. Het leven dat wordt geleefd door mensen die het zonder televisie en radio doen is kwalitatief niet lager dan dat van andere mensen. Of ik moet het helemaal verkeerd zien. Ok, men kan niet meepraten over sommige zaken, maar is dat belangrijk? Is het nodig om tien uur voor de kranten uit komen te weten wat er in de wereld gebeurt? Hier zou ik niet direct bevestigend op willen antwoorden.

Natuurlijk kan het afzweren van radio en televisie trekjes krijgen van het zonde afschuiven naar deze media en zelf de verantwoordelijkheid voor je eigen zonde niet nemen. Maar juist als het uit de kennis van je eigen zwakte voortkomt om radio en televisie uit je eigen leven weg te doen is dat m.i. eerder te prijzen dan te veroordelen. Laten we hierbij ook uitkijken om mensen zomaar te veroordelen die niet de zelfde beslissing nemen als wij.

parsifal
de Paus

Bericht door de Paus »

TV de deur uit: jammer, want dan mis je alles van de Olympische Spelen!

de paus
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

TV de deur uit: jammer, want dan mis je alles van de Olympische Spelen!

de paus
Gelukkig wel!
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
sochrio

Bericht door sochrio »

Nu laat ik het religieuze aspect even buiten beschouwing, daar zijn al genoeg waardevolle dingen over gezegd.

Buiten dat om: Wat heb je aan TV? Ben je nu echt zoveel gelukkiger als je al die ellende ziet op bijv. het journaal? Leer je hoe je met mensen om moet gaan als je naar een bepaald soort films kijkt? Krijg je een goed beeld van relaties door soapseries?
Wat er op TV geschets wordt, is dat nu het ware geluk?
Is het niet alleen maar tijdverspilling?

Ik denk dat TV je koud laat en koud maakt. Je krijgt een totaal verkeerd beeld van relaties door die stomme soaps waar iedereen met iedereen het bed in duikt en nog eerder scheidt dan trouwt. Al die ellende op journaa; maakt je echt niet gelukkiger. Als ik kinderen zou hebben en een TV, dan zou ik niet willen dat ze alles op het journaal zagen.
Ik denk dat een TV alleen maar ongezelligheid brengt. Avond aan avond voor de buis hangen. Het stompt je intellect, je fantasie en je inlevingsvermogen af.
Tegenwoordig zijn er genoeg gezinnen waar pappie in de huiskamer kijkt, mammie in de keuken zoonlief op zijn kamer, dochtertje idemdito en ander zusje gaat naar een vriendinnetje. Gezellig he?

Je mag van mij gerust weten dat ik blij ben dat wij thuis geen TV hebben.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Buiten dat om: Wat heb je aan TV? Ben je nu echt zoveel gelukkiger als je al die ellende ziet op bijv. het journaal? Leer je hoe je met mensen om moet gaan als je naar een bepaald soort films kijkt? Krijg je een goed beeld van relaties door soapseries?
Wat er op TV geschets wordt, is dat nu het ware geluk?"

Wat betreft het Journaal, dezelfde ellende lees je ook in de krant. Als je de beelden erbij ziet, dan maakt het nog meer indruk op je, het wordt levendig voor je ogen gesteld. Je leert inderdaad niet hoe je met mensen moet omgaan als je bepaalde films kijkt, maar dat leer je in bepaalde boeken ook niet. En boeken lezen we dan weer wel voor onze literatuurlijst.

"Ik denk dat TV je koud laat en koud maakt."
Ligt eraan hoe je er naar kijkt, is het kritisch? Beelden maken soms meer indruk op je dan woorden.

"Als ik kinderen zou hebben en een TV, dan zou ik niet willen dat ze alles op het journaal zagen."
Daarom hebben ze nu het Jeugdjournaal dat met de jaren kindvriendelijker is geworden. Zo'n 8 jaar geleden zonden ze nog heel wat uit over Rwanda, Somalie en Joegoslavie. Nu is dat behoorlijk wat minder. Zie daar, het alternatief.

"Ik denk dat een TV alleen maar ongezelligheid brengt.Het stompt je intellect, je fantasie en je inlevingsvermogen af."
Deels heb je wel gelijk denk ik. De echte gesprekken die je onderling als gezin hebt, verdwijnen wat meer. Aan de andere kant, je kunt toch ook gezellig achter de buis zitten en Ivo Niehe kijken als hij weer bij een wereldberoemd iemand op bezoek gaat? Je zit dan echt niet doodstil met z'n allen naar de buis te staren. Of het je intellect afstompt? Ach, valt mee hoor...er zijn er nog zat die gymnasium doen en tv kijken. Maar inderdaad, het hangt van de programma's af. Mijn inlevingsvermogen als ik boeken lees, is nog zeer behoorlijk.

Persoonlijk vind ik het grote gevaar: de gewenning aan de waarden en normen op tv, vooral de soapseries. Je zult wel merken, wij hebben een tv in huis, dat mag je best weten.

[Edited on 2/13/02 by Refojongere]
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Waar is (straks of nu al??) het verschil tussen TV en/of Internet-PC.

We hebben geen TV maar ik kan nu al het journaal, 2vandaag, andries knevel etc. ( niet de slechtste programma's overigens)bekijken op mijn PC.

Ik ben bang dat binnen een paar jaar de scheiding is weggevaagd.

Dus TV niet via de voordeur maar via de achterdeur de huiskamer in.........

voor de niet-TV maar wel internet bezitters ff wat om over na te denken.......................................................................................................................................................................................... :# :# :# :# :# :# :#

[Edited on 2/13/02 by Billy]
sochrio

Bericht door sochrio »

Refojongere, misschien chargeer ik inderdaad wat. Ik denk dat er veel mensen zijn die nauwelijks beseffen wat TV eigenlijk met je doet. Nu ligt het er natuurlijk wel aan hoe je er zelf mee omgaat. Het gevaar van meegaan is erg groot. Ik heb het zelf bij mensen gezien. In het begin deden ze de TV consequent bij iedere vloek uit, eneige tijd later was het: Ach, 't is zo'n mooie film, laten we nog even blijven kijken en nog weer later horen ze de vloeken al niet meer.
Het verschil tussen boeken en TV is dat je bij TV er meer door overspoeld wordt. Mijns inziens wordt je door een film eerder meegesleept dan door een boek.
BOELY

Bericht door BOELY »

wat voor zin heeft het?
Peter

Bericht door Peter »

Laat ons de TV en Radio (Deze verderfelijke apparatuur) De deur uit doen.

een voor allen, allen tegen TV
Peter

Bericht door Peter »

Na aanleiding van dit forum heb ik besloten om mij TV te verkopen. Zijn er nog geinteresseerden in een:

Philips plasma TV
160 Hz
145 cm beeldbuis.
€ 7500,--

(onder rembours)
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Je kan 'm ook gewoon kapot gooien. Dan heeft een ander er geen last van.
Plaats reactie