Radio en TV de deur uit

DS Knecht

Bericht door DS Knecht »

Ja, wij zijn wel op deze wereld maar NIET VAN deze wereld.
Ja dat heb je juist gezegd Joop.

Vaak raak je verslaafd aan de TV of Radio en dan word je wel van deze wereld.

Ik hoop dat jullie allemaal de tv en de radio de deur uit doen of dat jullie met goeie tegen argumenten komen.
DS Knecht

Bericht door DS Knecht »

Das waar. Het gaat gewoon om de eigen discipline. Wie die discipline niet op kan brengen, moet er voor zorgen dat hij of zij er niet langer door verleidt kan worden. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat de TV en Radio de deur uit moeten, maar bijvoorbeeld wel dat je iemand anders laat bepalen wat je hoort en ziet op TV en Radio.
En als je nou eens alleen thuis bent?

En degene die gaat bepalen wat goed en slecht is zal dus ook met vekeerde dingen in aanraking komen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Toch blijft het gebruik van internet, TV en radio een persoonlijke zaak. De een zal meer moeite hebben met het goede gebruik van internet dan met het goede gebruik van TV en andersom of beide.

Zo is dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Ben je van mening dat je de TV knop kan beheersen? Wees God er dankbaar voor en de TV is geen belemmering. Dat geldt ook voor andere media.
Zodra je merkt dat het je geloofsleven negatief beinvloed en je de zonde opzoekt, dan moet je keuzes gaan maken. Alhoewel het ook niet verkeerd is om te strijden tegen de zonde. Zolang je maar dichtbij Jezus blijft, word je beschermd.
spankie

Bericht door spankie »

Alhoewel het ook niet verkeerd is om te strijden tegen de zonde. Zolang je maar dichtbij Jezus blijft, word je beschermd.
LS,

Lecram, hoewel ik het grotendeels wel met je eens bent, vraag ik me af wat je bedoelt met bovenstaande zin. Toch niet dat je, als je merkt dat je tv of radio je tot zonde brengen, je deze toch gewoon moet laten staan, om vervolgens tenminste tegen de zonde te kunnen vechten? Zo komt het op mij in ieder geval wel over. Dit is dan wel een beetje dweilen met de kraan open, of net zoiets als strijden tegen terrorisme en Bin Laden in leven laten.
Trein

Bericht door Trein »

Sorry hoor, maar wat een ontzettend zielige en klein gelovigen hier. Als je niet eens de dicipline op kan brengen om zelf te bepalen of je nou wel of niet naar een tv programma kijkt, dan mag je jezelf in mijn opinie niet eens een gelovige noemen. Je bent dan niet meer dan een geloofs schijnheilige, die net doet alsof die gelooft, zolang een ander zijn wil jouw maar dwingend opgelegt wordt.

Denk je nou serieus dat God daarin trapt, dat Hij niet doorheeft dat je eigenlijk helemaal niet gelovig bent, maar alleen maar met de meute meedoet om erbij te horen?
Ik denk het toch niet. Geloven komt niet uit gefiltert internet, of uit een ander die dwingend bepaald wat je wel en niet op tv bekijkt. Geloof komt uit jezelf, en nergens anders uit dan uit jezelf.
Lecram

Bericht door Lecram »

Sorry hoor, maar wat een ontzettend zielige en klein gelovigen hier. Als je niet eens de dicipline op kan brengen om zelf te bepalen of je nou wel of niet naar een tv programma kijkt, dan mag je jezelf in mijn opinie niet eens een gelovige noemen. Je bent dan niet meer dan een geloofs schijnheilige, die net doet alsof die gelooft, zolang een ander zijn wil jouw maar dwingend opgelegt wordt.

Denk je nou serieus dat God daarin trapt, dat Hij niet doorheeft dat je eigenlijk helemaal niet gelovig bent, maar alleen maar met de meute meedoet om erbij te horen?
Ik denk het toch niet. Geloven komt niet uit gefiltert internet, of uit een ander die dwingend bepaald wat je wel en niet op tv bekijkt. Geloof komt uit jezelf, en nergens anders uit dan uit jezelf.
Je opmerkingen zijn er niet minder denigrerend opgeworden Trein, erg irritant om jezelf tegen anderen af te zetten.

Lees de bijbel eens goed. verschillende gelovigen zijn gevallen in de zonde:
David, Petrus, Paulus enz.
Gods genade was echter groot genoeg om ook hun zonden te vergeven.
Lecram

Bericht door Lecram »

Lecram, hoewel ik het grotendeels wel met je eens bent, vraag ik me af wat je bedoelt met bovenstaande zin. Toch niet dat je, als je merkt dat je tv of radio je tot zonde brengen, je deze toch gewoon moet laten staan, om vervolgens tenminste tegen de zonde te kunnen vechten? Zo komt het op mij in ieder geval wel over. Dit is dan wel een beetje dweilen met de kraan open, of net zoiets als strijden tegen terrorisme en Bin Laden in leven laten.
Als de TV, radio en internet je veel nut brengen, maar je merkt dat het ook verleidelijk kan zijn de foute dingen te bekijken/beluisteren, heb je dus ook de mogelijkheid om biddend hiervan gebruik te maken.
Als je merkt verslaafd te worden aan je hobby, hoef je toch ook niet direkt de hobby aan de kant te zetten? Je kunt er ook tegen strijden.
Wanneer je dat uiteindelijk niet lukt is het wellicht beter er afscheid van te nemen.
Maar dat is ieders eigen beslissing.
lejo

Bericht door lejo »

We introduceren een (fictieve) DS Knecht en laten hem, lekker charcherend, zeggen dat de radio en de TV het huis uit moeten. En vervolgens is de hele meute hier weer overstuur!
Beste mensen laat je toch niet zo uit je tent lokken door die niets zeggende stellingen van bepaalde deelnemers die juist daar op uit zijn.
Trein

Bericht door Trein »

Ten eerste even mijn verontschuldigingen als mensen zich beledigt voelen door mijn vorige post, was eik bewust zo geschreven om mensen wakker te schudden.
Als ik je goed begrijp dat heeft de mens de vrijheid en kunde om tussen goed en kwaad te kiezen?
Als geloof alleen uit mezelf komt dan is de keuze tussen hemel en hel ook aan de mens zelf. Is dat wat je wilt zeggen?
Nee, wat ik wil zeggen, is dat je geloof niet af moet laten dwingen door anderen in de vorm van filternet en geen tv e.d. Dat is imho een vals geloof. Geloof moet uit jezelf komen, en niet uit technologieen van anderen. Uiteraard is de mens geneigd tot zonde, maar als je jezelf afsluit voor verleiding, kom je nooit tot waar geloof. Je kan pas groeien in je geloof als je de verleiding juist aangaat. En dat je dan soms toch voor die verleiding valt, tsja, dat is de mens eigen. Maar je afsluiten voor elke verleiding is heel gevaarlijk. Dat is net zoiets als jezelf in een donkere kamer opsluiten vastgebonden en wel, en dan beweren dat je een goed gelovige bent omdat je nooit zondigt.

[quot]Je opmerkingen zijn er niet minder denigrerend opgeworden Trein, erg irritant om jezelf tegen anderen af te zetten.
[/quote]

Ik zal mijzelf nooit afzetten tegen anderen. Ik probeer juist anderen (en mijzelf) te confronteren met zichzelf.
Lees de bijbel eens goed. verschillende gelovigen zijn gevallen in de zonde:
David, Petrus, Paulus enz.
Gods genade was echter groot genoeg om ook hun zonden te vergeven.
Tsja, en zij hadden heel makkelijk kunnen voorkomen dat ze zondigden, door die verleiding niet aan te gaan en zichzelf in een donker hok op te sluiten. Maar dan hadden ze dus niets geleerd. Tenslotte, je leert van je fouten, en zonder fouten te maken leer je dus niets.

[Edited on 1/5/02 by Trein]
Trein

Bericht door Trein »

Trein,

Als ik je goed begrijp, dan kan de mens uit zichzelf de zonde weerstaan?
Maar we gaan nog een stapje verder. Zou God de mens echt geschapen hebben om te zondigen? En zou de duivel een gezonden dienaar van God zijn door deze weg om iets te leren aan te wijzen?
Een gedachtengang die mij redelijk bang weet te maken. Goddank is het morgen zondag! Misschien wel donket in de kerk, maar leren dat je er kunt ....!!
Nee, een mens kan uit zichzelf niet de zonde weerstaan, maar daarom is het nog wel onze opdracht om ons uiterste best te doen om het wel te weerstaan. En anderen voor jouw op laten draaien is daar niet de methode toe.

Wat nu als er toch een "verkeerde" site door filternet komt, geef je op de dag des oordeels dan de eigenaren van filternet de schuld van jouw zonde?
Misschien een beetje zwartwit gesteld, maar als je altijd maar alle verleiding vermeid, heb je dus niet echt gevochten voor je geloof, en de gemakkelijkste weg gekozen.

Om er een vergelijking van Jezus bij te halen, dan heb je dus je talenten begraven in plaats van ze belegd of ermee gehandeld om ze te laten groeien.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Trein,
Waarom zou de Heere Jezus ons leren bidden "Leidt ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze," als we ons zelf wel in de verleiding moeten brengen?
In dit verband vind ik de zinssnede uit de HC (antwoord over het zevende gebod) ook erg mooi: "of wat de mens daartoe trekken kan." Dus niet alleen de zonde zelf moet vermeden worden, maar ook de verleiding daartoe.
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste medeforummers,

We zijn geen zondaar omdat we zondigen. Nee we zondigen omdat we zondaars zijn. Het is niet het/de internet/tv/radio/krant/boeken .....

Nee het kwaad wortelt bij ons zelf. Daarom bidden wij toch in het allervolmaakste gebed: 'Leid ons niet in verzoeking'. Echter we moeten dan de verzoeking niet binnen halen, 'Zo uw oog uw ergert, hauw hem uit', maar weren. Nu kunnen er redenen zijn dat wel een computer nodig hebben en dat we wel internet nodig hebben, maar laat dan onze bede zijn: 'Leid ons niet in verzoeking' in de wetenschap dat we geneigd zijn tot alle kwaad. En ja, die TV, hiervan heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen van het maatschappelijk nut. Ik spreek dan niet over het wetenschappelijk gebruik (bewaking, ziekenhuis etc), maar het maatschappelijk gebruik.

N. Donselaar
Trein

Bericht door Trein »

Maatschappelijk nut van een TV is gigantisch, net als de boekdruk kunst trouwens. Wat is het verschil tussen een krant en een TV, behalve de bewegende beelden. Als je met die reden een TV je huis uit zet, moet je ook consequent zijn, en alle media je huis uit zetten.
Maar dan kan je beter bij de Amish gaan wonen, want je kan zeggen wat je wilt over de Amish, maar die zijn wel zeer consequent bezig, en sorry hoor, maar dat kan ik niet zeggen van mensen die alleen de tv het huis uit zetten, maar wel bijvoorbeeld een radio hebben, en een abbonnement op een krant.
Plaats reactie