Kleding

Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Guy »

huisman schreef:Het enige wat ik wilde zeggen over de kledingvoorschriften in het O.T. en het N.T, is het feit dat de HEERE kleding niet zo onbelangrijk vindt dat Hij het ongenoemd laat in zijn openbaring. Na de zondeval was kleding één van de eerste genadegaven aan de gevallen mens.
Onze gezindte en op dit forum wil men blijkbaar graag dat kleding waardevrij is en buiten Gods openbaring valt. Dat is nadrukkelijk niet zo.
Er wordt alleen gezegd, en dat zeg je zelf ook, dat het ambtskostuum als uniform geen waarde op zichzelf heeft.
Als er dan voorbeelden worden genoemd van ambtsdragers die in normale kleding, dus niet in uniform, naar de gelegenheid van dat moment zijn gekleed dan reageer je daar heel fel en mijns inziens ook heel ongepast op. Als argumentatie kom je dan met de OT-schaduwdienst aanzetten. En nu ook weer. Dat zijn argument die hier als een tang op een varken slaan.
Niemand hier ontkent wat je hierboven stelt. Dat heeft alleen niets te maken met het genuanceerd denken van je discussie-opponenten als het gaat over de ambtskledij.
Laatst gewijzigd door Guy op 12 feb 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

Susanna schreef:
Ukkie schreef:Buiten de priesterkleding weet ik weinig te vinden over kledingvoorschriften volgens mij.
God is heel specifiek: bedek je naaktheid en kleed je bescheiden, waarbij je onderscheid maakt tussen man en vrouw. Laat de wereld niet bepalen wat je draagt (Rom. 12: 2; Jam. 1:27).

Kleding in geestelijk opzicht? Als we Christus hebben aangedaan, moeten we Hem blijven aandoen zoals Paulus schrijft in Romeinen 13:14 "Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.
Dit ben ik ook met je eens maar het gaat hier over bedekking en kuisheid.
Wat betreft Romeinen 12 vers 2, die wereldgelijkvormigheid is niet specifiek onze kleding maar denk veel meer over ons hele gedrag.
Staan naar eer, rijkdom en leven voor het hier en nu.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Guy schreef:
huisman schreef:Het enige wat ik wilde zeggen over de kledingvoorschriften in het O.T. en het N.T, is het feit dat de HEERE kleding niet zo onbelangrijk vindt dat Hij het ongenoemd laat in zijn openbaring. Na de zondeval was kleding één van de eerste genadegaven aan de gevallen mens.
Onze gezindte en op dit forum wil men blijkbaar graag dat kleding waardevrij is en buiten Gods openbaring valt. Dat is nadrukkelijk niet zo.
Er wordt alleen gezegd, en dat zeg je zelf ook, dat het ambtskostuum als uniform geen waarde op zichzelf heeft.
Als er dan voorbeelden worden genoemd van ambtsdragers die in normale kleding, dus niet in uniform, naar de gelegenheid van dat moment zijn gekleed dan reageer je daar heel fel en mijns inziens ook heel ongepast op. Als argumentatie kom je dan met de OT-schaduwdienst aanzetten. En nu ook weer. Dat zijn argument die hier als een tang op een varken slaan.
Niemand hier ontkent wat je hierboven stelt. Dat heeft alleen niets te maken met het genuanceerd denken van je discussie-opponenten als het gaat over de ambtskledij.
In alles oneens met jou maar nu geen zin om op een forum dat zich richt op de rechterkant van onze gezindte de zaken die duidelijk zouden moeten zijn opnieuw te verdedigen.
Voor mij heeft een predikant in een wielrenbroekje te midden van de gemeente die hij mag dienen zijn gezag verspeeld. Daar mag jij anders over denken maar ik begrijp dat niet.
Voor de goede lezer is al lang duidelijk dat mijn verwijzingen naar de Bijbel niets te maken hebben met het zwarte pak maar dat de HEERE kleding blijkbaar zo belangrijk vindt dat je voorschriften daarover vind in heel de Schrift.
Daarmee bedoel in niet te zeggen dat wij deze voorschriften moeten navolgen in zoverre ze bij de ceremoniële instelling behoorden. Maar om te zeggen dat kleding er niet toe doet gaat mij veel te ver.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kleding

Bericht door Susanna »

Ukkie schreef:
Susanna schreef:
Ukkie schreef:Buiten de priesterkleding weet ik weinig te vinden over kledingvoorschriften volgens mij.
God is heel specifiek: bedek je naaktheid en kleed je bescheiden, waarbij je onderscheid maakt tussen man en vrouw. Laat de wereld niet bepalen wat je draagt (Rom. 12: 2; Jam. 1:27).

Kleding in geestelijk opzicht? Als we Christus hebben aangedaan, moeten we Hem blijven aandoen zoals Paulus schrijft in Romeinen 13:14 "Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.
Dit ben ik ook met je eens maar het gaat hier over bedekking en kuisheid.
Wat betreft Romeinen 12 vers 2, die wereldgelijkvormigheid is niet specifiek onze kleding maar denk veel meer over ons hele gedrag.
Staan naar eer, rijkdom en leven voor het hier en nu.
Ik bedoelde verse 1 in combinatie met vers 2.

Vers 1 Presenteer uw lichaam ( geest, ziel, 'vlees' en verstand ) als een levend offer. Dit doet denken aan priesterlijke dienst. Geestelijk gesproken brengen we onze lichamen iedere dag naar Gods altaar gebracht en de gedachte alleen al dat onze kleding daarmee in tegenspraak zou zijn ( neem mijn leven laat, het Heer ) is zo erg. Wees heilig want Ik ben heilig. In het Oude Testament moest elk offer heilig en aanvaardbaar zijn voor God. Ons leven voor Hem ook.

Vers 2. Wees niet gelijkvormig aan deze wereld. Ga niet mee met het "wereldsysteem" - de populaire cultuur en manier van denken die in opstand is tegen God. Weersta dat proces in de kracht van de Heilige Geest.

Ik denk dat we, door te focussen op door mensen gemaakte tradities, kwijtraken waar het echt om gaat. Christenen moeten anders denken. We moeten elke dag vernieuwd worden. De vernieuwing van onze geest vindt plaats als we het aangezicht van God aanschouwen en tijd doorbrengen in Zijn heerlijkheid. Als we Hem dagelijks ontmoeten, met Hem leven dan mogen we keuzes maken.
Praktisch houdt dat in dat ik nadenk over wat ik draag.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

Susanna schreef:
Ukkie schreef:
Susanna schreef:
Ukkie schreef:Buiten de priesterkleding weet ik weinig te vinden over kledingvoorschriften volgens mij.
God is heel specifiek: bedek je naaktheid en kleed je bescheiden, waarbij je onderscheid maakt tussen man en vrouw. Laat de wereld niet bepalen wat je draagt (Rom. 12: 2; Jam. 1:27).

Kleding in geestelijk opzicht? Als we Christus hebben aangedaan, moeten we Hem blijven aandoen zoals Paulus schrijft in Romeinen 13:14 "Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.
Dit ben ik ook met je eens maar het gaat hier over bedekking en kuisheid.
Wat betreft Romeinen 12 vers 2, die wereldgelijkvormigheid is niet specifiek onze kleding maar denk veel meer over ons hele gedrag.
Staan naar eer, rijkdom en leven voor het hier en nu.
Ik bedoelde verse 1 in combinatie met vers 2.

Vers 1 Presenteer uw lichaam ( geest, ziel, 'vlees' en verstand ) als een levend offer. Dit doet denken aan priesterlijke dienst. Geestelijk gesproken brengen we onze lichamen iedere dag naar Gods altaar gebracht en de gedachte alleen al dat onze kleding daarmee in tegenspraak zou zijn ( neem mijn leven laat, het Heer ) is zo erg. Wees heilig want Ik ben heilig. In het Oude Testament moest elk offer heilig en aanvaardbaar zijn voor God. Ons leven voor Hem ook.

Vers 2. Wees niet gelijkvormig aan deze wereld. Ga niet mee met het "wereldsysteem" - de populaire cultuur en manier van denken die in opstand is tegen God. Weersta dat proces in de kracht van de Heilige Geest.

Ik denk dat we, door te focussen op door mensen gemaakte tradities, kwijtraken waar het echt om gaat. Christenen moeten anders denken. We moeten elke dag vernieuwd worden. De vernieuwing van onze geest vindt plaats als we het aangezicht van God aanschouwen en tijd doorbrengen in Zijn heerlijkheid. Als we Hem dagelijks ontmoeten, met Hem leven dan mogen we keuzes maken.
Praktisch houdt dat in dat ik nadenk over wat ik draag.
Ik zeg niet dat wat ik draag onbelangrijk is, maar is het niet in de eerste plaats belangrijk wat ik doe?
Als kledingkeuze uitkomt in eenvoud en kuisheid is er nog steeds een ruime variatie mogelijk.
Verder ben ik het helemaal eens met je posting.
Neem mijn leven laat het Heer' toegewijd zijn aan Uw eer.
Laatst gewijzigd door Ukkie op 12 feb 2021, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Bertiel »

was er in de tijd van het oude testament veel verschil tussen mannen en vrouwen kleren?
Naar mijn idee hadden beiden lange gewaden en droeg een vrouw daarnaast ook een sluier?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kleding

Bericht door Susanna »

Ukkie schreef:
Susanna schreef:
Ik bedoelde verse 1 in combinatie met vers 2.

Vers 1 Presenteer uw lichaam ( geest, ziel, 'vlees' en verstand ) als een levend offer. Dit doet denken aan priesterlijke dienst. Geestelijk gesproken brengen we onze lichamen iedere dag naar Gods altaar gebracht en de gedachte alleen al dat onze kleding daarmee in tegenspraak zou zijn ( neem mijn leven laat, het Heer ) is zo erg. Wees heilig want Ik ben heilig. In het Oude Testament moest elk offer heilig en aanvaardbaar zijn voor God. Ons leven voor Hem ook.

Vers 2. Wees niet gelijkvormig aan deze wereld. Ga niet mee met het "wereldsysteem" - de populaire cultuur en manier van denken die in opstand is tegen God. Weersta dat proces in de kracht van de Heilige Geest.

Ik denk dat we, door te focussen op door mensen gemaakte tradities, kwijtraken waar het echt om gaat. Christenen moeten anders denken. We moeten elke dag vernieuwd worden. De vernieuwing van onze geest vindt plaats als we het aangezicht van God aanschouwen en tijd doorbrengen in Zijn heerlijkheid. Als we Hem dagelijks ontmoeten, met Hem leven dan mogen we keuzes maken.
Praktisch houdt dat in dat ik nadenk over wat ik draag.
Ik zeg niet dat wat ik draag onbelangrijk is, maar is het niet in de eerste plaats belangrijk wat ik doe?
Als kledingkeuze uitkomt in eenvoud en kuisheid is er nog steeds een ruime variatie mogelijk.
Verder ben ik het helemaal eens met je posting.
Neem mijn leven laat het Heer' toegewijd zijn aan Uw eer.
Bij mij valt kleding dragen onder de dingen die ik doe. En ja heel veel variatie mogelijk.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kleding

Bericht door Susanna »

Bertiel schreef:was er in de tijd van het oude testament veel verschil tussen mannen en vrouwen kleren?
Naar mijn idee hadden beiden lange gewaden en droeg een vrouw daarnaast ook een sluier?
Herenkleding hing over het algemeen naar de kuit of net onder de knie (maar soms ook iets langer)
Dameskleding hing op de enkels
Dameskleding was over het algemeen anders versierd en had vaak een sluier of hoofdbedekking. In tegenstelling tot de mannenkleding, omvatte dameskleding sieraden, armbanden, kettingen en andere mooie versieringen om sociale status, rang en schoonheid te tonen.

Gevonden via Ancient Hebrew Clothing
https://www.ancient-hebrew.org/culture/ ... othing.htm
Laatst gewijzigd door Susanna op 12 feb 2021, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Bertiel »

dank je wel!
Minder verschil dus dan tussen een broek en een rok :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleding

Bericht door Forummer »

grote gerrit schreef:
Dodo schreef:
Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Wat raar. Is die man geroepen tot reisleider? Een soort social worker inderdaad. Huisman hoeft zich niet te schamen, vind ik.
Een echte rechtse dominee leidt alleen gezinsgids bootreizen. Want dan kan het zwarte pak aanblijven, wordt niet vies. En hij dwingt ook nog respect af.
Bovendien heeft een dominee helemaal geen lichaamsbeweging nodig. Hij beklimt elke zondag meerdere malen de preekstoel, dat is ruim voldoende.

::please
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Jantje »

Er zijn ook dominees die een rondje fietsen in hun zwarte pak, als ze op vakantie zijn.

Dat kan dus ook nog.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
grote gerrit schreef:
Dodo schreef:
Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Wat raar. Is die man geroepen tot reisleider? Een soort social worker inderdaad. Huisman hoeft zich niet te schamen, vind ik.
Een echte rechtse dominee leidt alleen gezinsgids bootreizen. Want dan kan het zwarte pak aanblijven, wordt niet vies. En hij dwingt ook nog respect af.
Bovendien heeft een dominee helemaal geen lichaamsbeweging nodig. Hij beklimt elke zondag meerdere malen de preekstoel, dat is ruim voldoende.

::please
Bedankt voor deze volwassen en waardige reactie. Hopelijk kom je nog eens van je hokjesdenken af.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:Er zijn ook dominees die een rondje fietsen in hun zwarte pak, als ze op vakantie zijn.

Dat kan dus ook nog.
Hopelijk is het dan niet te warm. Heb je wel eens met een zwarte broek in de zon gezeten? Pfff....... :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Er zijn ook dominees die een rondje fietsen in hun zwarte pak, als ze op vakantie zijn.

Dat kan dus ook nog.
Opvallend. Als hij op vakantie is, is hij niet aan het werk, dus kan hij gewoon in zijn vrijetijdskleding rond fietsen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleding

Bericht door DDD »

Een ambt bekleed je altijd. Niet alleen in diensttijd. Wat niet perse wil zeggen dat je in uniform hoeft te slapen natuurlijk. Je kunt ook doorslaan. Ik vind iemand die in een zwart pak bergwandelt tamelijk belachelijk overkomen. Maar kennelijk zijn er mensen die daar anders over denken.

Los daarvan vind ik de afstandelijkheid die huisman noemt eerder een handicap dan een pluspunt voor een herder. Al is er natuurlijk zeker een voordeel aan enige professionele distantie tussen pastor en pastorant, die zou zeker niet zo moeten zijn.
Plaats reactie