Kleding

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleding

Bericht door -DIA- »

En toch... als we afgaan op wat reacties... *we kunnen ons vergissen, want op een forum kunnen we geen mensen waarnemen of horen* worden we een klein beetje kriegel... En ja, wie de bijdrage post, dat lijkt ook nogal wat uit te maken. Het lijkt, zoals eerde door een ander is opgemerkt, dat we nogal letten op wie iets opmerkt. En ja, dan (ik spreek efkes uit de praktijk en ervaring) zijn we snel de 'gebeten hond'. Hoe komt dat? Ik wil wil me beslist niet zelf rechtvaardigen, doe ik niet. Toch ben ik wel voor recht. Ook al weet ik wel dat we onze overtuiging en gedachtegang in deze tijd vaak haaks staat op wat wat de Mens van Nu denkt en wil. Denk maar eens aan de hyper-reacties als van de zogenaamde homobeweging toen de zogenaamde Nashvilleverklaring verscheen. Verontschuldigen of nadere uitleg helpt dan gewoon niet meer. In genoemd geval was dhr. van der Staaij gewoon de gebeten hond, want hij had... echt! die verklaring ondertekent. Zien we de ontwikkelingen scherp of (en graag goed onderbouwd) ben ik een sensatiezoeker, een onrealistisch vertegenwoordiger van een oud en vergaan gedachtengoed, of een buiten de werkelijkheid levend mens die wat zit te dagdromen... Ik noem zo maar wat suggesties, want we kunnen er gewoon niet meer omheen, dat vele van mijn gedachten (oh, waren die van mij?) veel reacties en verzet oproepen. Je zou haast zeggen: Dit moet ergens een oorzaak hebben. Of zouden we een beetje de oude gereformeerde gedachten wat moeten aanpassen aan de huidige denktrant? En zou dat wenselijk zijn om ons vlees wat meer te voeden met hetgeen de Wereld van Nu te bieden heeft, ten koste van ons oude belijden? Want ik geloof niet dat alles samen kan gaan, want dan krijgen we een, hoe zal ik het noemen, een 'Samaritanenmix'?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Dodo »

Mistig schreef:
Guy schreef:
huisman schreef:Nu ben ik het werken in uniform gewend . :garde Een voordeel van een uniform is herkenning binnen en buiten de organisatie.
Tijdens ambtelijke bezigheden draag ik dus met hetzelfde doel een zwart pak. Dat geeft herkenning binnen en buiten de kerk. Zeker in coronatijd helpt deze herkenning mij zeer bij bezoeken in verpleeghuizen/ziekenhuizen.

Daarom vind ik het verlies van dit ambtelijk ‘uniform’ onverstandig en onwenselijk.
Dus praktisch gemak en niet principieel.
En dat is dan ook mooi denk ik.

Ds. A. Vergunst had ook als student aan de Theologische School ook veel moeite met het 'verplichte' zwarte pak.
Tot hij (ik meen) in de trein eens werd aangesproken, die hem herkende als predikant. Toen had hij er gemak van.

Zwart kan geen principieel ding zijn, maar dus wel een herkenbaar.
Priesterboordje! ;-)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Guy schreef:
huisman schreef:Nu ben ik het werken in uniform gewend . :garde Een voordeel van een uniform is herkenning binnen en buiten de organisatie.
Tijdens ambtelijke bezigheden draag ik dus met hetzelfde doel een zwart pak. Dat geeft herkenning binnen en buiten de kerk. Zeker in coronatijd helpt deze herkenning mij zeer bij bezoeken in verpleeghuizen/ziekenhuizen.

Daarom vind ik het verlies van dit ambtelijk ‘uniform’ onverstandig en onwenselijk.
Dus praktisch gemak en niet principieel.
Als je met principieel bedoeld Bijbels principieel dat is dat inderdaad niet mijn overweging omdat het dragen van een zwart pak geen voorschrift is in de Bijbel.
Toch hecht ik om meer dan alleen praktische redenen aan deze traditie met een kleine t.
Er zullen wel veel forummers met mij oneens zijn maar een predikant moet te alle tijde aan de kant van zijn Zender staan. Daar moet ook iets in zitten van een tegenover de gemeente staan. Dat kan met grote pastorale bewogenheid maar er moet wel een bepaalde afstand blijven.
De predikant moet vrij zijn om ernstig te vermanen als dat nodig is en dat wordt moeilijk als hij elke week in sporttenue met de jongeren voetbalt.
Laten we niet vergeten dat kleding absoluut niet waardevrij is en dat vooral in het O.T, maar ook in het N.T, er voorschriften zijn over kleding. In het O.T. waren de ambtsdragers voor het hele volk ook herkenbaar aan hun kleding .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Guy »

huisman schreef:In het O.T. waren de ambtsdragers voor het hele volk ook herkenbaar aan hun kleding .
Mijns inziens behoorde dat tot de schaduwdienst in de OT-bedeling. Onderdeel van de ceremoniële wetten. Die kun je in deze bedeling niet als argument aandragen. Het is een relatief nieuwe gedachte dat ambtskleding zwart moet zijn. En daarbij puur Hollands.
Natuurlijk is een groepsidentiteit belangrijk. Het geeft ook eenheid. Ik denk dat het gebruiken van zwakke en niet-valide argumenten eerder onbegrip dan begrip voor de eigen traditie oplevert. Zeker bij onze jeugd. Je kunt dan beter wijzen op het niet-principiële van de traditie maar tegelijk ook de waarde van de traditie die een thuisgevoel en eenheid uitstraalt. Ik zie dat meer in de lijn van Galaten 5 dan in de OT wettische schaduwen.
Laatst gewijzigd door Guy op 12 feb 2021, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleding

Bericht door -DIA- »

Guy schreef:
huisman schreef:In het O.T. waren de ambtsdragers voor het hele volk ook herkenbaar aan hun kleding .
Mijns inziens behoorde dat tot de schaduwdienst in de OT-bedeling. Onderdeel van de ceremoniële wetten. Die kun je in deze bedeling niet als argument aandragen. Het is een relatief nieuwe gedachte dat ambtskleding zwart moet zijn. En daarbij puur Hollands.
Ik denk dat het te maken heeft met lokaal gegroeide traditie en voort komt uit de tijd (19e eeuw) dat het eenvoudige volk standaard in het zwart gekleed ging uit armoede.
Inderdaad, deze vergelijking gaat niet helemaal op. De priestergewaden hadden een symbolische betekenis, tot in de kleinste details toe, en van Goddelijke afkomst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Guy schreef:
huisman schreef:Nu ben ik het werken in uniform gewend . :garde Een voordeel van een uniform is herkenning binnen en buiten de organisatie.
Tijdens ambtelijke bezigheden draag ik dus met hetzelfde doel een zwart pak. Dat geeft herkenning binnen en buiten de kerk. Zeker in coronatijd helpt deze herkenning mij zeer bij bezoeken in verpleeghuizen/ziekenhuizen.

Daarom vind ik het verlies van dit ambtelijk ‘uniform’ onverstandig en onwenselijk.
Dus praktisch gemak en niet principieel.
Als je met principieel bedoeld Bijbels principieel dat is dat inderdaad niet mijn overweging omdat het dragen van een zwart pak geen voorschrift is in de Bijbel.
Toch hecht ik om meer dan alleen praktische redenen aan deze traditie met een kleine t.
Er zullen wel veel forummers met mij oneens zijn maar een predikant moet te alle tijde aan de kant van zijn Zender staan. Daar moet ook iets in zitten van een tegenover de gemeente staan. Dat kan met grote pastorale bewogenheid maar er moet wel een bepaalde afstand blijven.
De predikant moet vrij zijn om ernstig te vermanen als dat nodig is en dat wordt moeilijk als hij elke week in sporttenue met de jongeren voetbalt.
Laten we niet vergeten dat kleding absoluut niet waardevrij is en dat vooral in het O.T, maar ook in het N.T, er voorschriften zijn over kleding. In het O.T. waren de ambtsdragers voor het hele volk ook herkenbaar aan hun kleding .
Onze Heere viel niet meteen op aan Zijn kleding wel aan het gezag in Zijn spreken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Guy »

Ik heb mijn post nog wat aangepast. Zie onder.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Dodo »

Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kleding

Bericht door Mistig »

Dodo schreef: Priesterboordje! ;-)
Goed idee!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleding

Bericht door Tiberius »

Mistig schreef:
Dodo schreef: Priesterboordje! ;-)
Goed idee!
Hm, dat zal in ieder geval niet minder strak zitten als een stropdas. Bovendien kan dat denk ik alleen maar bij bepaalde soorten overhemd.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kleding

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
Mistig schreef:
Dodo schreef: Priesterboordje! ;-)
Goed idee!
Hm, dat zal in ieder geval niet minder strak zitten als een stropdas.
Dat zal inderdaad niet minder strak zitten dan een stropdas.
Maar het is wereldwijd herkenbaar. Daar vind ik dus wel wat voor te zeggen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Guy schreef:
huisman schreef:In het O.T. waren de ambtsdragers voor het hele volk ook herkenbaar aan hun kleding .
Mijns inziens behoorde dat tot de schaduwdienst in de OT-bedeling. Onderdeel van de ceremoniële wetten. Die kun je in deze bedeling niet als argument aandragen. Het is een relatief nieuwe gedachte dat ambtskleding zwart moet zijn. En daarbij puur Hollands.
Natuurlijk is een groepsidentiteit belangrijk. Het geeft ook eenheid. Ik denk dat het gebruiken van zwakke en niet-valide argumenten eerder onbegrip dan begrip voor de eigen traditie oplevert. Zeker bij onze jeugd. Je kunt dan beter wijzen op het niet-principiële van de traditie maar tegelijk ook de waarde van de traditie die een thuisgevoel en eenheid uitstraalt. Ik zie dat meer in de lijn van Galaten 5 dan in de OT wettische schaduwen.
Echt hoor maar heb je mijn hele bijdrage wel gelezen? Je reactie zegt mij van niet. Ik begin zelfs met te zeggen dat er geen Bijbelse onderbouwing voor een zwart pak is.
Ik stoor mij aan forummers die een zinsnede uit een post knippen en de context niet meenemen en dan reageren .

Dit moest ik even kwijt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Tsja zulke sociale werkers zullen best fijn zijn maar ze zijn wel het fundamentele van hun ambt aan het kwijtraken.

.....en natuurlijk deed het wel afbreuk aan zijn gezag als predikant. Dat gezag zit inderdaad niet in het zwarte pak maar wel in een ambtelijke afstandelijkheid. Wie het vatte kan vatte het.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleding

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Nee, daar stoot niemand zich aan. Op zich is het maar uiterlijk vertoon.
Misschien dat een enkel mensje dat niet helemaal kan meekomen er wat gedachten over zou vormen, maar neem dat zo'n oud mens die 100 jaar achterloopt eens kwalijk...
Het geen aanstoot geven is ook wel tijdbepalend. Wat zou men hebben gedacht als in 1950 een reformatorisch predikant uit een degelijke rechtzinnige kerk in vrijetijdstenue ging meefietsen?
En ja, ook onze predikant is een fietser, en graag de natuur in, ook, zo merk ik, om te mediteren, dat komt wel eens in de preken naar voren. Toch acht hij het niet nodig om zich in zo'n pakje te steken. Sterker nog, vanaf de kansel waarschuwde hij eens voor die wielrennersoutfits, die veel van de lichaamsvormen laten zien. Maar ja, dat is iets waar die oude predikers al maar op hameren: Uiterlijke dingen, regeltjes maken en voorschrijven en... vul maar in... Of... zou ik wellicht, u mag het zeggen, een weinig buiten de werkelijkheid spreken?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 feb 2021, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Guy »

huisman schreef:Echt hoor maar heb je mijn hele bijdrage wel gelezen? Je reactie zegt mij van niet. Ik begin zelfs met te zeggen dat er geen Bijbelse onderbouwing voor een zwart pak is.
Ik stoor mij aan forummers die een zinsnede uit een post knippen en de context niet meenemen en dan reageren .

Dit moest ik even kwijt.
Jouw verwijzing naar het OT als argument kwam op mij over als Bijbelse onderbouwing (van jou uit gezien), in een poging meer gewicht te geven aan al je andere (wel juiste) argumenten. Daarop reageerde ik. Met het opvoeren van jouw OT-argument loop je het gevaar je geloofwaardigheid in het verdedigen van de eigen traditie te verspelen. Dat gevaar wilde ik aanwijzen.
Niets meer, niets minder.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Plaats reactie