Kleding

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kleding

Bericht door ejvl »

Bona Fide schreef:
ejvl schreef:Ik vind een rose broek echt geen mannenkleding bijvoorbeeld.
Daarnaast is alles cultuur en tijds bepaald, ook het broek/rok verhaal wat nu ongeveer 150 jaar ofzo geldt.
Over de kleur valt inderdaad te twisten, maar als je naar onze cultuur/achtergrond kijkt, is een broek een typisch mannenkledingstuk en een rok een typisch vrouwenkledingstuk. Er zit een emancipatiegedachte achter het gaan dragen van een broek. Maar goed, het blijft een eindeloze discussie...
Wat ik zelf altijd wel frappant vind: in mijn omgeving woont een man en die is travestiet. Hij wil dus gekleed gaan als een persoon van de andere sekse. 3x raden wat voor kleding hij altijd aan heeft om er als vrouw uit te zien...
Een damesbroek, natuurlijk!
Niet dus: een rok.
In Nederland is de broek voor de vrouw zo'n beetje vanaf 1960 redelijk geaccepteerd, en toen waren er de seksuele revoluties, en daar komt veel moeite ook vandaan denk ik.
Inderdaad hoort een rok voor de vrouw bij onze cultuur, prima toch?
In China juist niet, daar dragen christenvrouwen bewust broeken ivm de zedigheid, prima toch?
In Rusland hebben christenen juist kerstbomen om hun christenzijn aan te tonen, prima toch?

De reformatorische gewoonte bij vrouwen en mannen vind ik echt niet verkeerd, zeker niet, mits het wel zedig en eenvoudig is.
Waar ik bijvoorbeeld weer wel moeite mee heb zijn de mensen die meisjes/vrouwen veroordelen die een broek aandoen bij het schaatsen/sceeleren/fietsen/uit functionele overwegingen ivm werk bijvoorbeeld, dat is doorslaan vind ik.
De huidige cultuur en gewoonten zijn wat mij betreft prima.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: kleding

Bericht door helma »

Panny schreef:Het mooie van een rok/jurk vindt ik dat je voor de wereld vaak direct herkenbaar bent als christen vrouw.
Hier kunnen soms mooie gesprekken uit voortkomen.

Dit brengt wel extra verantwoordelijkheid met zich mee. De mensen zullen misschien extra op je letten. Met asociaal gedrag besmeur je ook het beeld wat mensen van christenen in het algemeen hebben. En daardoor ook van God.
Maar daardoor kun je misschien ook wel meer uitstralen van de liefde van Jezus Christus door naastenliefde etc..

Voor een man is dit misschien toch wat lastiger.
Daardoor ook juist een mooie taak voor de vrouw om hierdoor zichtbaar te zijn en te getuigen in de wereld.

(Voor de duidelijkheid: Ik wil hier niet direct een oordeel geven over christen vrouwen die een broek dragen)
Ik ben het wel met je eens, maar toch....
Van de week sprak ik met een oude Chinese christin. Ze vertelde me, dat hoewel kerken vroeger verboden waren, je toch altijd kon zien wie er christenen waren. Ik vroeg: ook aan de kleding? Toen begon ze te lachen. Nee, zei ze; iedereen zag er hetzelfde uit. Maar je zag het aan hun vriendelijkheid; aan de liefde die ze uitstraalden. Dat was altijd hét verschil met de andere mensen.

Ik was best een beetje beschaamd. Stralen wij dat ook uit of moet onze kleding het laten zien?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: kleding

Bericht door helma »

"We moeten niet bang zijn om in de kerk het onderwerp kleding aan de orde te stellen. Kleding heeft alles te maken met het Evangelie. Dat werd al duidelijk bij Adam en Eva in het paradijs." Dominee C. P. de Boer vindt het van groot belang dat christenen vanuit Genesis 3 weten hoe ze zich kleden. "De vraag of vrouwen wel of geen broek mogen dragen is cultuurgebonden. In het Nederland van 2013 gaat het er allereerst om hoe we door onze kleding laten zien dat we de Heere dienen." Ds. C.P. de Boer, één van de predikanten van de Christelijke Gereformeerde Kerk (CGK) Maranatha te Urk, schreef het boek Kleren maken de m/v.


http://www.cip.nl/artikel/39423/Ook-met ... e-de-Heere
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kleding

Bericht door Mara »

Gisteren op de begraafplaats was het helaas ook aan de orde.
Hoe sommige mensen in "feestelijk" gekleurde kleding naar een begrafenis komen. :fi
En de zee van bloemen, die alles maskeerde.
We kwamen verkleumd thuis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: kleding

Bericht door refo »

Niet zo op anderen letten.
Als je tijdens je werk even de begrafenis van een vage neef bijwoont, ga je je niet verkleren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kleding

Bericht door Mara »

Ja zo smoor je elke mening in de kiem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kleding

Bericht door ejvl »

Ook hier geld traditie. ... elders wordt men in het wit begraven.
Al ben ik zelf tegen bloemen op een begrafenis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kleding

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Ook hier geld traditie. ... elders wordt men in het wit begraven.
Al ben ik zelf tegen bloemen op een begrafenis.
Het gaat niet over traditie, maar als je een geliefd familielid gaat begraven, wat trek je dan aan?
Iets feestelijks of sober?
En ook, wat zijn de wensen van deze familie?
Dus als die wil dat iedereen in het wit komt, is het fijn als je je daarin aanpast.
Het viel ons trouwens op dat de begrafenisondernemer en zijn personeel, in grijze jassen gekleed waren en niet meer in het zwart.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kleding

Bericht door ejvl »

Dat ligt eraan inderdaad vwat de wens is van de overledene. Anders zou ik net als altijd sober gekleed gaan, niet speciaal een pak ofzo. Ik zal proberen niet uit de toom te vallen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook familie die als wens heeft niet in het zwart te komen. Dan pas ik mij daar ook op aan.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: kleding

Bericht door DDD »

Mara schreef:
ejvl schreef:Ook hier geld traditie. ... elders wordt men in het wit begraven.
Al ben ik zelf tegen bloemen op een begrafenis.
Het gaat niet over traditie, maar als je een geliefd familielid gaat begraven, wat trek je dan aan?
Iets feestelijks of sober?
En ook, wat zijn de wensen van deze familie?
Dus als die wil dat iedereen in het wit komt, is het fijn als je je daarin aanpast.
Het viel ons trouwens op dat de begrafenisondernemer en zijn personeel, in grijze jassen gekleed waren en niet meer in het zwart.
Bij het overlijden van mijn oma droeg ik volgens haar wens geen zwart. Ik had een lichtblauw met lichtgroen gestreepte stropdas aan als symbool van het geloof in het nieuwe leven. Dat is feestelijk, misschien. Zoals past bij het overgaan tot in het eeuwige leven.

Al kan ik steeds meer waardering opbrengen voor stijlvol zwart. Niet alle zwart is stijlvol, helaas, ook niet als het een pak betreft. Ik vind grijze jassen voor de begrafenisdienaars persoonlijk mooier.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kleding

Bericht door Mara »

Best opmerkelijk bericht in het AD:
Blote navels zijn taboe op het Stanislascollege in Delft. Met de zomer in het vooruitzicht heeft de school leerlingen verboden te korte rokjes, broeken en truitjes in de klas te dragen.

Ouders hebben een brief gekregen over ongepaste kleding op school. Directe aanleiding is een aantal meisjes dat vorige week, op de eerste warme dag van het jaar, in naveltruitje naar het Stanislas kwam. Leerkrachten stoorden zich daar dermate aan, dat ze de meisjes erop aanspraken.
http://www.ad.nl/ad/nl/32904/Delft/arti ... klas.dhtml

Eén van de ouders reageerde met: "belachelijk". Onbegrijpelijk eigenlijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kleding

Bericht door Mara »

Het is heel lastig momenteel om een zwart - betaalbaar - kort jasje te vinden, ik ben al 3 weken bezig.
In mijn goede jasje zit sinds de laatste begrafenis een onverklaarbare vlek op de mouw, die ik er niet meer uit kreeg, dus ik ging op zoek naar een nieuw.
Ondanks dat er best veel zwarte en witte kleding in de winkels hangt, is een simpel colbertjasje nog niet gelukt.
Of mn maat was er niet bij of er was een witte bies rondom gestikt of het had opgestroopte driekwartsmouwen.
Een aardige eigenaresse van een winkel bood aan om alvast een deel van haar herfstcollectie te gaan bestellen, waaronder deze jasjes.
Ik hoop dat het op tijd binnen is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: kleding

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Het is heel lastig momenteel om een zwart - betaalbaar - kort jasje te vinden, ik ben al 3 weken bezig.
In mijn goede jasje zit sinds de laatste begrafenis een onverklaarbare vlek op de mouw, die ik er niet meer uit kreeg, dus ik ging op zoek naar een nieuw.
Ondanks dat er best veel zwarte en witte kleding in de winkels hangt, is een simpel colbertjasje nog niet gelukt.
Of mn maat was er niet bij of er was een witte bies rondom gestikt of het had opgestroopte driekwartsmouwen.
Een aardige eigenaresse van een winkel bood aan om alvast een deel van haar herfstcollectie te gaan bestellen, waaronder deze jasjes.
Ik hoop dat het op tijd binnen is.
Misschien kun je wat met mijn jasje van mijn pak? Ik groei er namelijk uit...
Beste kwaliteit en onverslijtbaar.
Tijdloos design, en kreukvrij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: kleding

Bericht door Orchidee »

Waarvoor heb je een zwart jasje nodig dan @Mara, in de zomer?

Ik heb deze zomer helemaal geen jas.
Laat staan een zwarte
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kleding

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Waarvoor heb je een zwart jasje nodig dan @Mara, in de zomer?

Ik heb deze zomer helemaal geen jas.
Laat staan een zwarteAfbeelding
Ik heb de ene begrafenis na de andere. En bij de laatste waren er veel bloemen, lelies, en ik denk dat ik tegen een stamper of meeldraad ben aangelopen.
Ik moet binnen afzienbare tijd voorgoed afscheid nemen van mijn vriendin en zonet kregen we een bericht dat een gemeentelid plotseling is overleden.
Ik ben veel vaker in het huis van droefheid dan in het huis van vreugde.
Ik ben van huis uit gewend om altijd voorbereid te zijn hierop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie