Kleding

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding

Bericht door merel »

Dat was in een ander topic
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleding

Bericht door Maanenschijn »

samanthi schreef:Letten jullie er ook op waar de kleding is gemaakt?
Nee, eigenlijk niet. Bij veel dingen moeten we dat inderdaad beter doen. Zo wilde ik bij de aanschaf van mijn huidige telefoon een Fairfoon kopen, wat overigens toen niet lukte.

Mijn kleren zijn vaak wat duurder, worden vaak vermaakt door een kleermaker verbonden aan de winkel (de buik iets ruimer, de rug iets knijpen..). Pak kom meestal uit Italie, daar

Bij een bloesje of spijkerbroek denk ik minder na, daar zijn vooral model en stof erg belangrijk.

Misschien raar, maar als de stof niet goed voelt, kan ik daar behoorlijk last van hebben.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kleding

Bericht door samanthi »

Maanenschijn schreef:
samanthi schreef:Letten jullie er ook op waar de kleding is gemaakt?
Nee, eigenlijk niet. Bij veel dingen moeten we dat inderdaad beter doen. Zo wilde ik bij de aanschaf van mijn huidige telefoon een Fairfoon kopen, wat overigens toen niet lukte.

Mijn kleren zijn vaak wat duurder, worden vaak vermaakt door een kleermaker verbonden aan de winkel (de buik iets ruimer, de rug iets knijpen..). Pak kom meestal uit Italie, daar

Bij een bloesje of spijkerbroek denk ik minder na, daar zijn vooral model en stof erg belangrijk.

Misschien raar, maar als de stof niet goed voelt, kan ik daar behoorlijk last van hebben.
Het is vaak moeilijk te achterhalen, ik doe mijn best en koop ook veel tweedehands.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleding

Bericht door Mara »

DDD schreef: Soms is er bij Aldi of Lidl een mooi overhemd voor minder. Maar in de meeste gevallen ben je toch meer kwijt.
Wat jij mooi vindt. Maar die dingen zijn een rampenplan op de strijkplank en ze zijn vaak zo kort dat ze uit de broek piepen.
Dus ze belandden al snel in de ouwelappenmand.
En dan hoef je heus niet zoveel geld kwijt te zijn, als je een duurder overhemd in de sale koopt en dat is tegenwoordig jaarrond.
Maanenschijn schreef: Pak kom meestal uit Italie
Daar zijn nog echte coupeurs, net als in Engeland.
Maanenschijn schreef:Misschien raar, maar als de stof niet goed voelt, kan ik daar behoorlijk last van hebben.
Is niet raar, dat hebben meer mensen. Ik ook. ;)
En nieuwe kleding die direkt op de huid gedragen wordt, was ik eerst.
Dus ook overhemden. Ik zie altijd als het overhemd uit de verpakking is gehaald, strijkboutje eroverheen is gegaan en zo aangetrokken. Sorry, maar dan zie je echt nog steeds de vouwen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Daar zijn nog echte coupeurs, net als in Engeland.
Tegenwoordig zijn dat meestal onderbetaalde Chinezen. In Noord-Italië werken tienduizenden Chinezen in de kledingindustrie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleding

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Daar zijn nog echte coupeurs, net als in Engeland.
Tegenwoordig zijn dat meestal onderbetaalde Chinezen. In Noord-Italië werken tienduizenden Chinezen in de kledingindustrie.
Dat bedoel ik niet. Dat is de massaproduktie. Maar er zijn nog steeds kleermakers die volgens het oude procedé werken.
Jort Kelder bezocht er eens een paar o.m. in Schotland en Noord Italië.
In Nederland zijn ze er ook nog.
Maar meestal zijn het hier Turkse mannen, die een broek verstellen.
Ik was laatst in een handwerkzaakje en daar zat een oudere Turkse man achter de naaimachine. Maar hij naaide met de hand tientallen
pailletjes op een feestjurk. Echt een monnikenwerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Daar zijn nog echte coupeurs, net als in Engeland.
Tegenwoordig zijn dat meestal onderbetaalde Chinezen. In Noord-Italië werken tienduizenden Chinezen in de kledingindustrie.
Ik snap je punt en ven het helemaal met je eens, maar arbeidsuitbuiting beperkt zich niet alleen tot de kledingindustrie, maar vind ook grootschalig in andere sectoren in Nederland plaats.

Arbeidsmigranten moesten 42 dagen aaneen tot 14 uur per dag asperges steken - https://nos.nl/l/2337567

Dus in dat kader denk ik dat je bewust om moet gaan met alle aankopen die je doet. Het is alleen vaak niet na te gaan onder welke omstandigheden de productie plaatsvindt.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleding

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef: Soms is er bij Aldi of Lidl een mooi overhemd voor minder. Maar in de meeste gevallen ben je toch meer kwijt.
Wat jij mooi vindt. Maar die dingen zijn een rampenplan op de strijkplank en ze zijn vaak zo kort dat ze uit de broek piepen.
Dus ze belandden al snel in de ouwelappenmand.
En dan hoef je heus niet zoveel geld kwijt te zijn, als je een duurder overhemd in de sale koopt en dat is tegenwoordig jaarrond.
Dat is echt niet waar. Er zijn soms strijkvrije overhemden bij Lidl die zo bij Olympus vandaan zouden kunnen komen en ik heb sterk het idee dat dat ook zo is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kleding

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Daar zijn nog echte coupeurs, net als in Engeland.
Tegenwoordig zijn dat meestal onderbetaalde Chinezen. In Noord-Italië werken tienduizenden Chinezen in de kledingindustrie.
Ik snap je punt en ven het helemaal met je eens, maar arbeidsuitbuiting beperkt zich niet alleen tot de kledingindustrie, maar vind ook grootschalig in andere sectoren in Nederland plaats.

Arbeidsmigranten moesten 42 dagen aaneen tot 14 uur per dag asperges steken - https://nos.nl/l/2337567

Dus in dat kader denk ik dat je bewust om moet gaan met alle aankopen die je doet. Het is alleen vaak niet na te gaan onder welke omstandigheden de productie plaatsvindt.
Ook onze boeren... er zijn tijden geweest dat ze praktisch niets aan de melk verdiende.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleding

Bericht door DDD »

Dat is geen uitbuiting.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kleding

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat is geen uitbuiting.
Maar geen eerlijke prijs, daar ging het over.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Maar geen eerlijke prijs, daar ging het over.
Wat is eerlijk? Boeren produceerden teveel melk, denk aan de boterbergen en melkplassen van vroeger. Als het aanbod hoger is dan de vraag, daalt de prijs.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kleding

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Maar geen eerlijke prijs, daar ging het over.
Wat is eerlijk? Boeren produceerden teveel melk, denk aan de boterbergen en melkplassen van vroeger. Als het aanbod hoger is dan de vraag, daalt de prijs.
Je kunt geloven wat je geloofd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Je kunt geloven wat je geloofd.
Dat kan, maar geloof heeft niets te maken met de lage melkprijs.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kleding

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik vind een broek van € 140,- niet duur. Ik koop rustig tweedehands kleren. Maar mooie kleren zijn vaak duur. En een mooi overhemd is ook al snel boven de € 40,-, ook in de opruiming. Soms is er bij Aldi of Lidl een mooi overhemd voor minder. Maar in de meeste gevallen ben je toch meer kwijt.

Nu heb ik ook wel erg veel kleren, en dat is niet zo milieuvriendelijk. Maar ik draai graag een volle wasmachine en voor iedere kleur apart.

Inderdaad, de Royal Class overhemden van de Aldi vind ik van topkwaliteit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie