Kleding

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Dodo »

huisman schreef:
Dodo schreef:Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Tsja zulke sociale werkers zullen best fijn zijn maar ze zijn wel het fundamentele van hun ambt aan het kwijtraken.

.....en natuurlijk deed het wel afbreuk aan zijn gezag als predikant. Dat gezag zit inderdaad niet in het zwarte pak maar wel in een ambtelijke afstandelijkheid. Wie het vatte kan vatte het.
Dit vind ik raken aan laster. Jij weet niet wat er besproken werd op die avonden en tussendoor. 's Avonds deden ze bijbelstudie, jonge zoekende mensen werden op Christus gewezen.
Je moet je schamen.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Guy »

huisman schreef:.....en natuurlijk deed het wel afbreuk aan zijn gezag als predikant. Dat gezag zit inderdaad niet in het zwarte pak maar wel in een ambtelijke afstandelijkheid. Wie het vatte kan vatte het.
Ambtelijke afstandelijkheid heeft niets te maken met het zwarte pak/uniform. Het kan dan ook geen afbreuk doen aan het ambtelijke gezag. Ambtelijke afstandelijkheid wordt door het ambt als zodanig gevormd. Als het pak daaraan moet bijdragen is er iets mis in de onderlinge verhoudingen. Het formulier ter bevestiging van ambtsdragers spreekt over het alle eer waardig achten vanwege het ambt.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Dodo schreef:Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Tsja zulke sociale werkers zullen best fijn zijn maar ze zijn wel het fundamentele van hun ambt aan het kwijtraken.

.....en natuurlijk deed het wel afbreuk aan zijn gezag als predikant. Dat gezag zit inderdaad niet in het zwarte pak maar wel in een ambtelijke afstandelijkheid. Wie het vatte kan vatte het.
Wat voor fundamenteels? Afstandelijkheid is noodzakelijk? Ik vat het in ieder geval niet ;)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Guy schreef:
huisman schreef:.....en natuurlijk deed het wel afbreuk aan zijn gezag als predikant. Dat gezag zit inderdaad niet in het zwarte pak maar wel in een ambtelijke afstandelijkheid. Wie het vatte kan vatte het.
Ambtelijke afstandelijkheid heeft niets te maken met het zwarte pak/uniform. Het kan dan ook geen afbreuk doen aan het ambtelijke gezag. Ambtelijke afstandelijkheid wordt door het ambt als zodanig gevormd. Als het pak daaraan moet bijdragen is er iets mis in de onderlinge verhoudingen. Het formulier ter bevestiging van ambtsdragers spreekt over het alle eer waardig achten vanwege het ambt.
Weer niet gelezen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Dodo schreef:
huisman schreef:
Dodo schreef:Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Tsja zulke sociale werkers zullen best fijn zijn maar ze zijn wel het fundamentele van hun ambt aan het kwijtraken.

.....en natuurlijk deed het wel afbreuk aan zijn gezag als predikant. Dat gezag zit inderdaad niet in het zwarte pak maar wel in een ambtelijke afstandelijkheid. Wie het vatte kan vatte het.
Dit vind ik raken aan laster. Jij weet niet wat er besproken werd op die avonden en tussendoor. 's Avonds deden ze bijbelstudie, jonge zoekende mensen werden op Christus gewezen.
Je moet je schamen.


Precies dat doen de J.V. leiders ook.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Kleding

Bericht door grote gerrit »

Dodo schreef:
Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Wat raar. Is die man geroepen tot reisleider? Een soort social worker inderdaad. Huisman hoeft zich niet te schamen, vind ik.
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleding

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat Petrus in Johannes 21 ook in zijn ambtskleding ging vissen, net als zijn medediscipelen.
-
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Guy »

huisman schreef:Weer niet gelezen?
Ik reageer op wat je schrijft. :huhu
Wat me opvalt is dat je enerzijds het zwarte pak nuanceert maar direct daaraan iets koppelt wat er niets mee te maken heeft. En op dat laatste krijg je een response.
Laatst gewijzigd door Guy op 12 feb 2021, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Guy schreef:
huisman schreef:Weer niet gelezen?
Ik reageer op wat je schrijft. :huhu
Je bedoeld je stemt er mee in?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Kleding

Bericht door Guy »

huisman schreef:
Guy schreef:
huisman schreef:Weer niet gelezen?
Ik reageer op wat je schrijft. :huhu
Je bedoeld je stemt er mee in?
Ik zie bij jou een hinken op twee gedachten over dit onderwerp. Op de ene gedachte zijn we het eens, op de andere niet :)
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

grote gerrit schreef:
Dodo schreef:
Wij hebben een predikant gehad die zomerkampen organiseerde in Frankrijk. De hele dag fietsen of wandelen, en 's avonds goede gesprekken. Dat was een heel mooie werkwijze, waar veel jongeren en ouderen ook, wat aan hebben gehad. De predikant fietste net zo hard mee, in zo'n raar pakje, maar dat deed echt geen afbreuk aan zijn gezag als predikant. Hij zat 's avonds ook echt niet in zwart pak bij het vuur.
Wat raar. Is die man geroepen tot reisleider? Een soort social worker inderdaad. Huisman hoeft zich niet te schamen, vind ik.
Hoezo social worker of reisleider? Als herder met zijn schaapjes op stap! :)
Laatst gewijzigd door Ukkie op 12 feb 2021, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleding

Bericht door Mara »

Een rechter, gekleed in een Hawaïibloes en korte broek, neem je toch niet serieus als hij het oordeel uitspreekt?
Een uniform en ambtskleding is voor iedereen te duiden en als het goed is, straalt dat een zeker gezag uit.
Maar als een dominee op een campingterrein, gezeten bij een kampvuur, in een zwart kostuum zit, is dat natuurlijk wel een beetje lachwekkend.
M.a.w. het gaat ook over de gelegenheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleding

Bericht door huisman »

Guy schreef:
huisman schreef:
Guy schreef:
huisman schreef:Weer niet gelezen?
Ik reageer op wat je schrijft. :huhu
Je bedoeld je stemt er mee in?
Ik zie bij jou een hinken op twee gedachten over dit onderwerp. Op de ene gedachte zijn we het eens, op de andere niet :)
Ik ben inderdaad hinkende maar niet over dit onderwerp. Het enige wat ik wilde zeggen over de kledingvoorschriften in het O.T. en het N.T, is het feit dat de HEERE kleding niet zo onbelangrijk vindt dat Hij het ongenoemd laat in zijn openbaring. Na de zondeval was kleding één van de eerste genadegaven aan de gevallen mens.
Onze gezindte en op dit forum wil men blijkbaar graag dat kleding waardevrij is en buiten Gods openbaring valt. Dat is nadrukkelijk niet zo.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

Buiten de priesterkleding weet ik weinig te vinden over kledingvoorschriften volgens mij.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kleding

Bericht door Susanna »

Ukkie schreef:Buiten de priesterkleding weet ik weinig te vinden over kledingvoorschriften volgens mij.
God is heel specifiek: bedek je naaktheid en kleed je bescheiden, waarbij je onderscheid maakt tussen man en vrouw. Laat de wereld niet bepalen wat je draagt (Rom. 12: 2; Jam. 1:27).

Kleding in geestelijk opzicht? Als we Christus hebben aangedaan, moeten we Hem blijven aandoen zoals Paulus schrijft in Romeinen 13:14 "Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.
Plaats reactie