Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voetbal kijken.

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Het is toch overduidelijk uit de artikelen dat hij niet wilde praten, in ieder geval niet met de media? Dat blijkt uit beide artikelen. Terwijl hij als oud-voetballer bij wijze van spreken dagelijks op tv het evangelie had kunnen brengen.

Ik veroordeel hem niet. Ik ken hem niet. Het past niemand hem van alles te verwijten. Maar als het er om gaat op wie ik meer jaloers ben, dan is het niet hem.

En wat betreft de twee heren: er is geen enkele reden om aan te nemen dat de bewuste voetballer twee heren zou dienen. Voetbal is voor hem een bijzaak. Ik mag hopen dat het dat voor gelovigen uit de gereformeerde gezindte ook is.
Voetbal is voor niemand een bijzaak. Voetbal is een religie! Verdiep je er eens in zou ik zeggen.
Hoewel ook ik me in de bovenstaande redenering van DDD niet kan vinden, ben ik dit toch niet met je eens.
Voetbal KAN voor mensen een religie zijn, inderdaad: alles kan een religie worden, maar daarmee IS het nog niet per definitie een religie.

Ik kan me zeker voorstellen dat iemand in zijn leven een radicale keuze maakt om volledig te kappen met voetbal, omdat het voor hem/haar een verleiding is. Maar dat geldt voor veel dingen.
In de Bijbel lezen we van de rijke jongeling: voor hem was zijn bezit kennelijk zijn religie.
Ook lezen we van mensen die hun boeken verbrandden, omdat hun religie was.
In de kerkgeschiedenis lezen we van Franciscus van Assisi, die al zijn bezittingen weggaf, omdat het hem tot een religie was.

En zo zullen er nog wel meer dingen te noemen zijn.
Maar daarmee is een ding of activiteit niet per definitie een religie.
Ik ben het eens dat voetbal niet voor elke sportliefhebber een religie zal worden. Maar mensen die sportwedstrijden op topniveau volgen doen dat intensief en het maakt een belangrijk deel van hun leven uit. Dat past niet bij een christen.

Het lijkt wel of jij ervan uitgaat dat de voor een overgrote meerderheid van Nederland het volgen van sport (o.a. Voetbal, F1 , Tour de France, Olympische spelen enz. ) een onschuldige bezigheid is.
Geef het volk brood en spelen is nog steeds het adagium van de boze. Zie jij dat niet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

In mijn eerdere reacties had ik het vanzelf sprekend over prof voetbal. Zo begon ik ook mijn eerste post.
Natuurlijk is een potje voetbal met vrienden geen probleem! Daar hoor je me niet over. Het gaat om het prof voetbal. Verder eens met Huisman zijn reactie hierboven.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Deze voetballer zegt in de media dat hij voetbal als bijzaak ziet. Jij beschuldigt hem van leugens, maar het lijkt er toch meer op dat je zelf leugens verkondigt.

Voetbal is géén religie. Alleen mensen zonder relativeringsvermogen kunnen zich op dat standpunt stellen. Overigens zullen er wel mensen zijn voor wie voetbal een afgod is, maar daarmee is voetbal nog géén religie.
Klopt, het is geen bijzaak. Dat liegt hij als hij dat zegt. Alleen mensen die niet weten wat er in het voetbal om gaat, die er zichzelf nooit in verdiept hebben, kunnen beweren dat voetbal geen religie is. Het is Koning voetbal of Koning Jezus, van tweeën een. Maar dat gaat er niet in, we willen van de wereld wat en van God wat.
Ik vind het nogal wat dat je van iemand die openlijk Christus belijdt aangeeft dat dit geen werk van de Geest is.
Christus en de Heilige Geest gaan niet samen met de Oranje waanzin en koning voetbal (profvoetbal).
Dit zei een hervormde predikant ervan:
Oranjesop

Drommels goed besef ik dat al die mensen die niet onder het Woord komen, daar niets van snappen en hun schouders ophalen over zulke bekrompenheid. Aangrijpend, zij hebben geen besef van tijd en eeuwigheid. Maar jou -en dat is nog aangrijpender-, tot wie het Evangelie der genade komt, moet ik op het hart binden: "Blust de Geest niet uit" (1 Thessalonicensen 5:19).

Dat wil zeggen: blust de algemene werking van de Heilige Geest niet uit door je met het Oranjesop te laten overgieten. Mijn hart is zo klein, er is alleen plaats voor mijzelf. Daarom wordt men ook zo kwaad als je iets van de voetbalmanie zegt. Er staat in de Bijbel van de Farizeën, dat als ze met Jezus van doen kregen, dan bersten hun harten. Precies. Je komt er zelf uit. Je barst eruit. Laat het je gezegd zijn dat je een hartkwaal hebt en dat je daarvoor die hemelse Medicijnmeester nodig hebt. Of je het nu weet een hartkwaal te hebben of dat je het niet weet, ik geef je dit gebed uit Psalm 119 mee: "Als Gij mijn hart verwijd zult hebben, zal ik de weg Uwer geboden lopen". Deze man kent zijn hart. Hij verlangt geen omleidingen. Heere, ik zal de weg Uwer geboden lopen, als Gij mijn hart verwijd zult hebben. Om met vreugde te wandelen in de dingen der eeuwigheid.

De Heere past niet in mijn hart. Mijn hart is te klein en daarom past het hele WK 1998 erin. Maar als Gij mijn hart verwijd zult hebben, o goddelijke Cardioloog, dan maakt Gij plaats voor Uzelf in mijn hart. Dan zal ik U ontmoeten in de grootheid van Uw heil. Dan wordt mijn hart zo wijd en zo gevuld en vervuld, dat ik mijzelf (en Oranje) kwijt ben. Er is in mijn hart geen plaats meer voor mijzelf en voor welke afgoden dan ook. Nevens U lust mij niets in de hemel en niets op de aarde.

Weet je, het is toch eigenlijk vreemd. Een werelds mens zegt van iemand die de Heere vreest: Dat is zo'n bekrompen iemand, en iemand die de Heere vreest, die zegt van een werelds mens: Dat is zo'n ruimdenkend iemand, daar kan alles mee door. Ik begrijp wat ermee bedoeld wordt. Anderzijds is het bijbels gezien niet waar. Van die kerkelijke of onkerkelijke wereldling zeg je: Wat is die klein, bekrompen, eng van hart. Hij heeft alleen maar zichzelf en hij moet het alleen met zichzelf doen. Er is geen bekrompener mens dan een mens die Jezus niet kent door hart vernieuwende genade.
https://www.digibron.nl/images/generate ... -large.jpg
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Het is toch overduidelijk uit de artikelen dat hij niet wilde praten, in ieder geval niet met de media? Dat blijkt uit beide artikelen. Terwijl hij als oud-voetballer bij wijze van spreken dagelijks op tv het evangelie had kunnen brengen.

Ik veroordeel hem niet. Ik ken hem niet. Het past niemand hem van alles te verwijten. Maar als het er om gaat op wie ik meer jaloers ben, dan is het niet hem.

En wat betreft de twee heren: er is geen enkele reden om aan te nemen dat de bewuste voetballer twee heren zou dienen. Voetbal is voor hem een bijzaak. Ik mag hopen dat het dat voor gelovigen uit de gereformeerde gezindte ook is.
Voetbal is voor niemand een bijzaak. Voetbal is een religie! Verdiep je er eens in zou ik zeggen.
Hoewel ook ik me in de bovenstaande redenering van DDD niet kan vinden, ben ik dit toch niet met je eens.
Voetbal KAN voor mensen een religie zijn, inderdaad: alles kan een religie worden, maar daarmee IS het nog niet per definitie een religie.

Ik kan me zeker voorstellen dat iemand in zijn leven een radicale keuze maakt om volledig te kappen met voetbal, omdat het voor hem/haar een verleiding is. Maar dat geldt voor veel dingen.
In de Bijbel lezen we van de rijke jongeling: voor hem was zijn bezit kennelijk zijn religie.
Ook lezen we van mensen die hun boeken verbrandden, omdat hun religie was.
In de kerkgeschiedenis lezen we van Franciscus van Assisi, die al zijn bezittingen weggaf, omdat het hem tot een religie was.

En zo zullen er nog wel meer dingen te noemen zijn.
Maar daarmee is een ding of activiteit niet per definitie een religie.
Zeker, er zijn enorm veel afgoden. Helemaal met je eens. Maar voetbal is kolossaal. En als je in dat prof wereldje raakt, als toeschouwer of voetballer ga je daarin mee. Alles draait op prestaties, het lichaam afmatten, verering, de beste worden. Zeker voor mij staat voetbal niet gelijk aan een religie, maar satan probeert er naar te streven. Iedereen in de ban van voetbal en satan is tevreden.
Als je in de roomse kerk een heilige wilt worden, moet je minstens één door de paus officieel erkend wonder hebben verricht. Dat proces, daar gaat jaren overheen. „Bij voetballers gaat het een stuk sneller. Jongens van amper 20 worden heilig verklaard.”

Voorbeelden? Johan Cruijff, Hollands voetbalheld for ever, heet El Salvador: de verlosser. Zijn veel jongere collega Messi krijgt er twee letters bij: Messi(as). Maar de Argentijn Diego Maradona, hoewel al in 1997 gestopt met voetballen, spant nog steeds de kroon. Hij is „oppergod.” Maradona, niet vies van drugs, maakte ooit, tegen de regels in, een goal met zijn hand. Na afloop verklaarde hij dat het „de hand van God” was geweest. Dit is geen zelfspot meer, maar blasfemie.

De kerk mag leeglopen, soms heeft ze het stadion nog wel degelijk iets te zeggen. „Vroeger zaten de rijken voorin, stonden de armen achterin. Die sociale ongelijkheid in de kerk is voorbij. In het stadion niet. Het is een wereld van verschil om de wedstrijd te zien vanuit een skybox of vanaf de F-side.”

Voetbal is religie. Het kost weinig moeite die stelling te verdedigen. De wedstrijd is de kerkdienst, het heilige hoogtepunt van de week; het stadion is een moderne tempel; er wordt gezongen: elke club zijn eigen lied; er zijn rituelen, gebaren, tradities; de grasmat is heilige grond. Het Amsterdam Museum benoemt het allemaal. Eerlijk: „Het stadion is de plaats van aanbidding, maar ook de plaats waar anarchie heerst, waar wordt gevloekt, gescholden.”


https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ed26ee82ea
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Lilian1975 »

Simon0612 schreef:
merel schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Deze voetballer zegt in de media dat hij voetbal als bijzaak ziet. Jij beschuldigt hem van leugens, maar het lijkt er toch meer op dat je zelf leugens verkondigt.

Voetbal is géén religie. Alleen mensen zonder relativeringsvermogen kunnen zich op dat standpunt stellen. Overigens zullen er wel mensen zijn voor wie voetbal een afgod is, maar daarmee is voetbal nog géén religie.
Klopt, het is geen bijzaak. Dat liegt hij als hij dat zegt. Alleen mensen die niet weten wat er in het voetbal om gaat, die er zichzelf nooit in verdiept hebben, kunnen beweren dat voetbal geen religie is. Het is Koning voetbal of Koning Jezus, van tweeën een. Maar dat gaat er niet in, we willen van de wereld wat en van God wat.
Ik vind het nogal wat dat je van iemand die openlijk Christus belijdt aangeeft dat dit geen werk van de Geest is.
Christus en de Heilige Geest gaan niet samen met de Oranje waanzin en koning voetbal (profvoetbal).
Dit zei een hervormde predikant ervan:
Oranjesop

Drommels goed besef ik dat al die mensen die niet onder het Woord komen, daar niets van snappen en hun schouders ophalen over zulke bekrompenheid. Aangrijpend, zij hebben geen besef van tijd en eeuwigheid. Maar jou -en dat is nog aangrijpender-, tot wie het Evangelie der genade komt, moet ik op het hart binden: "Blust de Geest niet uit" (1 Thessalonicensen 5:19).

Dat wil zeggen: blust de algemene werking van de Heilige Geest niet uit door je met het Oranjesop te laten overgieten. Mijn hart is zo klein, er is alleen plaats voor mijzelf. Daarom wordt men ook zo kwaad als je iets van de voetbalmanie zegt. Er staat in de Bijbel van de Farizeën, dat als ze met Jezus van doen kregen, dan bersten hun harten. Precies. Je komt er zelf uit. Je barst eruit. Laat het je gezegd zijn dat je een hartkwaal hebt en dat je daarvoor die hemelse Medicijnmeester nodig hebt. Of je het nu weet een hartkwaal te hebben of dat je het niet weet, ik geef je dit gebed uit Psalm 119 mee: "Als Gij mijn hart verwijd zult hebben, zal ik de weg Uwer geboden lopen". Deze man kent zijn hart. Hij verlangt geen omleidingen. Heere, ik zal de weg Uwer geboden lopen, als Gij mijn hart verwijd zult hebben. Om met vreugde te wandelen in de dingen der eeuwigheid.

De Heere past niet in mijn hart. Mijn hart is te klein en daarom past het hele WK 1998 erin. Maar als Gij mijn hart verwijd zult hebben, o goddelijke Cardioloog, dan maakt Gij plaats voor Uzelf in mijn hart. Dan zal ik U ontmoeten in de grootheid van Uw heil. Dan wordt mijn hart zo wijd en zo gevuld en vervuld, dat ik mijzelf (en Oranje) kwijt ben. Er is in mijn hart geen plaats meer voor mijzelf en voor welke afgoden dan ook. Nevens U lust mij niets in de hemel en niets op de aarde.

Weet je, het is toch eigenlijk vreemd. Een werelds mens zegt van iemand die de Heere vreest: Dat is zo'n bekrompen iemand, en iemand die de Heere vreest, die zegt van een werelds mens: Dat is zo'n ruimdenkend iemand, daar kan alles mee door. Ik begrijp wat ermee bedoeld wordt. Anderzijds is het bijbels gezien niet waar. Van die kerkelijke of onkerkelijke wereldling zeg je: Wat is die klein, bekrompen, eng van hart. Hij heeft alleen maar zichzelf en hij moet het alleen met zichzelf doen. Er is geen bekrompener mens dan een mens die Jezus niet kent door hart vernieuwende genade.
https://www.digibron.nl/images/generate ... -large.jpg
Ik wil niet heel vervelend doen. Maar is deze predikant (T . Ouwerkerk) indertijd niet afgezet vanwege een seksuele affaire?

https://www.nd.nl/geloof/geloof/655671/ ... ambt-gezet
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.


Ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Judas werd ook uitgezonden. Deed wonderen en tekenen. Maar was een vijand van Christus.
Niet elk getuigen is een waar getuigen. Los of het van een voetballer of van een prediker is.
Ik denk wel dat je alles mag en moet toetsen aan Gods Woord. Leer en leven!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 06 dec 2022, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.


Ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Judas werd ook uitgezonden. Deed wonderen en tekenen. Maar was een vijand van Christus.
Niet elk getuigen is een waar getuigen. Lis of het van een voetballer of van een prediker is.
Ik denk wel dat je alles mag en moet toetsen aan Gods Woord. Leer en leven!.
De moordenaar aan het kruis zou door 'ons' ook weggezet zijn. Het oordeel is niet aan ons. Ik heb altijd geleerd dat als je het werk van de Heilige Geest wegzet als van de duivel dat dit een zonde is tegen de Heilige Geest is. Kijk dus uit met wat je zegt/oordeelt.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Lilian1975 schreef: Ik wil niet heel vervelend doen. Maar is deze predikant (T . Ouwerkerk) indertijd niet afgezet vanwege een seksuele affaire?

https://www.nd.nl/geloof/geloof/655671/ ... ambt-gezet
Doe het dan ook niet :haha Nee maar serieus, dat kan en is niet goed, dat wist ik niet. Maar ik kan nog tal andere voorbeelden van andere predikanten plaatsen over dit onderwerp. Het gaat niet om de predikant, maar om zijn inhoud.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.


Ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Judas werd ook uitgezonden. Deed wonderen en tekenen. Maar was een vijand van Christus.
Niet elk getuigen is een waar getuigen. Lis of het van een voetballer of van een prediker is.
Ik denk wel dat je alles mag en moet toetsen aan Gods Woord. Leer en leven!.
De moordenaar aan het kruis zou door 'ons' ook weggezet zijn. Het oordeel is niet aan ons. Ik heb altijd geleerd dat als je het werk van de Heilige Geest wegzet als van de duivel dat dit een zonde is tegen de Heilige Geest is. Kijk dus uit met wat je zegt/oordeelt.
Volgens mij doet niemand dat. Wat me opvalt is dat er tegenwoordig niets meer over leer en leven gezegd mag worden. Want dan krijgen we dit soort opmerkingen. Als iemands leven totaal niet met de leer overeen komt dan mag daarop gewezen worden. Of dat een dominee of een voetballer zou zijn. En zoals ik eerder zei en daar blijf ik bij: Prof voetbal en geloof gaan niet samen op.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.


Ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Judas werd ook uitgezonden. Deed wonderen en tekenen. Maar was een vijand van Christus.
Niet elk getuigen is een waar getuigen. Lis of het van een voetballer of van een prediker is.
Ik denk wel dat je alles mag en moet toetsen aan Gods Woord. Leer en leven!.
De moordenaar aan het kruis zou door 'ons' ook weggezet zijn. Het oordeel is niet aan ons. Ik heb altijd geleerd dat als je het werk van de Heilige Geest wegzet als van de duivel dat dit een zonde is tegen de Heilige Geest is. Kijk dus uit met wat je zegt/oordeelt.
Wat ik bedoel is dat als je als predikant overspel doet. Belijdt je zonden. En alsnog doorgaat.... dat geen vrucht van de Geest is. Of wil je zeggen van wel? En ja ik geloof ook dat ook voor hem vergeving is. Net als voor David en de moordenaar. Ik Veroordeel niemand. Geef wel mijn moeite aan. Eerst spotte hij (moordenaar) mee. Tot het kwam tot de schuldbelijdenis en het erkennen van de Zaligmaker die hij nodig had. Toen was alles anders! Dat was pas een getuigenis!
Verder blijf ik weg van de discussie Koning Voetbal. De wereld er omheen staat mij inderdaad niet aan. Maar een gewoon potje voetbal is best leuk om naar te kijken ;)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Lilian1975 »

Simon0612 schreef:
Lilian1975 schreef: Ik wil niet heel vervelend doen. Maar is deze predikant (T . Ouwerkerk) indertijd niet afgezet vanwege een seksuele affaire?

https://www.nd.nl/geloof/geloof/655671/ ... ambt-gezet
Doe het dan ook niet :haha Nee maar serieus, dat kan en is niet goed, dat wist ik niet. Maar ik kan nog tal andere voorbeelden van andere predikanten plaatsen over dit onderwerp. Het gaat niet om de predikant, maar om zijn inhoud.
De naam kwamme erg bekend voor en ik herinnerde het me nog. Ik weet dat in mijn jeugd er veel nog al onderste boven waren van zijn preken. Hij stond toen nog in Ridderkerk. Hij het mooi kon verpakken vond men. Maar ook hoe geschokt velen waren toen het naar buiten kwam. En eerlijk is eerlijk. Dan ga je de inhoud ook met een dubbel gevoel luisteren of lezen. Misschien heeft voor mij persoonlijk de meeste waarde als iemand met zoveel vuur tegen voetbal wk etc ingaat ze met net zoveel vuur getuigen van Hem die in hen is.
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Voetbal kijken.

Bericht door bombus »

merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.
Mee eens, iets kan zondig zijn. Maar dat wilt niet zeggen dat elke persoon die deze zonde doet geen ware gelovige kan zijn. Er bestaan geen volmaakte gelovigen op aarde.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor roken, rijkdom, gierigheid...
En het heeft ook te maken met een stuk gewetensvorming. Ik weet dat in de VS het in bepaalde behoudende kerken het best vanzelfsprekend is dat sportwedstrijden gevolgd worden.
We moeten zelf ook blijven bidden of God ons wilt ontdekken aan onze onbekende zonde.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

bombus schreef:
merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.
Mee eens, iets kan zondig zijn. Maar dat wilt niet zeggen dat elke persoon die deze zonde doet geen ware gelovige kan zijn. Er bestaan geen volmaakte gelovigen op aarde.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor roken, rijkdom, gierigheid...
En het heeft ook te maken met een stuk gewetensvorming. Ik weet dat in de VS het in bepaalde behoudende kerken het best vanzelfsprekend is dat sportwedstrijden gevolgd worden.
We moeten zelf ook blijven bidden of God ons wilt ontdekken aan onze onbekende zonde.
Of iemand een waar gelovige is, is niet aan mij.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voetbal kijken.

Bericht door pierre27 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.


Ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Judas werd ook uitgezonden. Deed wonderen en tekenen. Maar was een vijand van Christus.
Niet elk getuigen is een waar getuigen. Lis of het van een voetballer of van een prediker is.
Ik denk wel dat je alles mag en moet toetsen aan Gods Woord. Leer en leven!.
De moordenaar aan het kruis zou door 'ons' ook weggezet zijn. Het oordeel is niet aan ons. Ik heb altijd geleerd dat als je het werk van de Heilige Geest wegzet als van de duivel dat dit een zonde is tegen de Heilige Geest is. Kijk dus uit met wat je zegt/oordeelt.
Daarom naast het oproepen tot uitkijken ook gewoon toetsen aan Gods Woord, mooie aanvulling van Lilian1975
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie