Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Bijnaam »

Herman schreef:We staan vanouds bekend om onze radicaliteit. Die is er wel een beetje af. Zeker als het om onze persoonlijke voorkeuren gaat, als ik het maar even dicht bij mezelf hou. Het is mij prima om ons gedrag in het licht van de eeuwigheid onder de loep te nemen.
Ik vind de uitspraak over de afgenomen radicaliteit interessant. Wat zouden oorzaken kunnen zijn van deze afname?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Het eerste gebod kunnen we niet concretiseren?
Ik vind deze wel interessant als ik zie hoeveel aandacht er wordt besteedt aan Sinterklaas in reformatorische kringen. Het zou de moeite waard zijn daar eens over na te denken. Ook, hoeveel mensen genieten bij de 'kerst-'Intratuinen vol met lampjes en vertier. Eveneens de moeite waard eens over na te denken.
We staan vanouds bekend om onze radicaliteit. Die is er wel een beetje af. Zeker als het om onze persoonlijke voorkeuren gaat, als ik het maar even dicht bij mezelf hou. Het is mij prima om ons gedrag in het licht van de eeuwigheid onder de loep te nemen.
Ja hoor, dat denk ik ook. Ik begrijp niet zo goed waarom sommige zaken, begrijpelijk, veel weerstand oproepen terwijl andere zo breed geaccepteerd lijken.
Mijn persoonlijke voorkeur lijkt daarin vaak dan weer 180 graden anders en eveneens goed om onder de loep te leggen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voetbal kijken.

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Ook daar geldt het woord van Paulus hierboven geciteerd: ik geloof niet dat er een drug bestaat, waarvan geldt dat die de gebruiker niet per definitie onder diens macht brengt. Tabak wellicht tot op zekere hoogte uitgezonderd, maar ook daarvan ben ik niet zeker.

Tegelijkertijd denk ik dat sport kijken niet per definitie hoeft te leiden tot 'onder de macht ervan brengen'. Evenmin als het kopen van boeken, enz.
En al de argumenten zoals het verspillen van miljarden euro’s in de sport, het ontheiligen van de zondag, de gedragingen/gevloek van de supporters enz. enz. leggen geen enkel gewicht in de schaal?

Ga één keer in een stadion zitten of tussen een groep die een wedstrijd via het scherm volgt en je weet wat ‘onder de macht ervan brengen’ is.

Hoe is de verhouding van jouw opvatting met de zesde bede? Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.

Verder laat je Paulus niet uitspreken. Lees 1 Korinthe 6 met kanttekeningen. Kanttekening 26 is veelzeggend.

Paulus bedoeld met alle dingen zijn mij geoorloofd natuurlijk niet dat de zonde met mate geoorloofd zou zijn.
Even voor de goede orde: voor mij mag voetbal per direct afgeschaft worden; ik zal daar geen seconde van wakker liggen.

Maar kanttekening 26 gaat over hoererij. Dat is expliciet in de Bijbel verboden, niet alleen in het 7e gebod, maar ook op veel andere plaatsen.
Een beetje stelen, moorden, overspel, liegen, enz. is tegen de Bijbel.
Dat geldt ook voor geld verspillen, ontheiligen van de zondag, vloeken van supporters, enz. Dat mag natuurlijk helemaal niet.

Maar over een beetje voetbal lees ik niets in de Bijbel. Sterker nog: Paulus gebruikt sporten gewoon als voorbeeld voor gelovigen. Hoererij nergens, zo ver als ik weet.
Dus dat is geen goed vergelijk.

Dan nog even terug naar mijn eerdere vraag. Vind je dan dat geen enkele sport geoorloofd is? Want al die argumenten gelden ook voor andere sporten.

Je laatste vraag had ik vanmorgen al beantwoord maar zal hem met een deel van de discussie hier opnieuw plaatsen.

Hoererij wordt trouwens ook als voorbeeld gebruikt denk aan de geschiedenis van Hosea met Gomer


huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Jij denk dat je mijn 3 punten kunt neutraliseren door te zeggen dat dit ook voor andere prof.sporten geldt? Natuurlijk is dat zo maar geeft dat de legitimatie om dan maar neutraal mee te kijken ? Of begrijp ik je verkeerd.
Ook het volgen van de Formule 1 of de Tour de France is net zo verkeerd.
Laten we Formule 1 even buiten beschouwing houden, gezien de factor van je leven in gevaar brengen.
Maar vind je dan dat je geen enkele sport mag kijken en alleen maar op amateurniveau mag beoefenen?
Goed argument over je leven in gevaar brengen maar ik denk dat er meer wielrenners en voetballers jong sterven aan een hartaanval vanwege de roofbouw op hun lichaam dan dat er dodelijke ongelukken in de F1 plaatsvinden.

Maar ik vind inderdaad dat het kijken naar sporten waar miljoenen euro’s nutteloos worden vergooid en de zondag wordt ontheiligd niet past bij een christen. Eerlijk gezegd voel ik mij best hypocriet als ik dit zeg omdat ik in het (verre) verleden vele sporten intensief heb gevolgd. Daardoor zie ik misschien scherper dat het maar een beetje volgen onzin is.
Het is zoals met elke zonde, je wordt er steeds meer ingezogen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: Het is zoals met elke zonde, je wordt er steeds meer ingezogen.
Daar ben ik het toch mee oneens. Ik heb in mijn tienerjaren best fanatiek voetbal gevolgd. Tegenwoordig zie ik een wedstrijd of 4 per jaar. Ik vind het spelletje nog steeds leuk om te zien, maar kan er ook gerust zonder.
Maar wellicht ben ik niet verslavingsgevoelig. Ik kan ook prima in de zon wat sigaren roken en er daarna 6 maanden niet naar talen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Hoererij wordt trouwens ook als voorbeeld gebruikt denk aan de geschiedenis van Hosea met Gomer
Het trouwen met een hoer is wel heel wat anders dan hoererij als voorbeeld tot navolging noemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voetbal kijken.

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Hoererij wordt trouwens ook als voorbeeld gebruikt denk aan de geschiedenis van Hosea met Gomer
Het trouwen met een hoer is wel heel wat anders dan hoererij als voorbeeld tot navolging noemen.
Het wordt als illustratie gebruikt voor het volk omdat zij door afgoderij hoererij plegen. Komt dichter bij de voetbalgekte als dat je denkt.
Trouwens Paulus verwijzingen naar bv de loopbaan is ook niet tot navolging maar als illustratie en om geestelijke lessen uit te trekken : Hij zegt immers dat de lichamelijke oefening tot weinig nut is .(1 Timotheüs 4)

De rest van jouw herhaalde vraag en mijn herhaalde antwoord laat je liggen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Herman »

Bijnaam schreef:
Herman schreef:We staan vanouds bekend om onze radicaliteit. Die is er wel een beetje af. Zeker als het om onze persoonlijke voorkeuren gaat, als ik het maar even dicht bij mezelf hou. Het is mij prima om ons gedrag in het licht van de eeuwigheid onder de loep te nemen.
Ik vind de uitspraak over de afgenomen radicaliteit interessant. Wat zouden oorzaken kunnen zijn van deze afname?
Het eerste is dat de gezindte is overgegaan naar het motto 'dat we gerust mogen genieten van/in onze vrije tijd'. Dat hangt ongetwijfeld samen met de gehele ontwikkeling van de afgelopen decennia, waarin de materiële voorspoed ook aan ons toebedeeld is geworden.
Een tweede element ligt in de verhouding tot de wereld. Termen als 'de brug is opgehaald naar de wereld' en dergelijke hoor ik niet meer in de afgelopen tien jaar. Niet dat ik weinig hoor over bekering, maar blijkbaar refereren we niet aan een (vermeend) helder onderscheid tussen een leven met God en alle weldaden die Hij ons doet toevloeien en de manier waarop de wereld haar vrije tijd besteed.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Hoererij wordt trouwens ook als voorbeeld gebruikt denk aan de geschiedenis van Hosea met Gomer
Het trouwen met een hoer is wel heel wat anders dan hoererij als voorbeeld tot navolging noemen.
Het wordt als illustratie gebruikt voor het volk omdat zij door afgoderij hoererij plegen. Komt dichter bij de voetbalgekte als dat je denkt.
Trouwens Paulus verwijzingen naar bv de loopbaan is ook niet tot navolging maar als illustratie en om geestelijke lessen uit te trekken : Hij zegt immers dat de lichamelijke oefening tot weinig nut is .(1 Timotheüs 4)

De rest van jouw herhaalde vraag en mijn herhaalde antwoord laat je liggen?
Met lichamelijke oefening bedoelt Paulus niet sporten maar ascetische activiteiten.
Bovendien: 'weinig' nut is nog niet 'geen' nut, en zeker niet satanisch.

Ik heb je herhaalde antwoord gelezen maar daar kan ik verder weinig mee.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Met lichamelijke oefening bedoelt Paulus niet sporten maar ascetische activiteiten.
Wat is het verschil tussen een extreme onthouding en een extreme inspanning? In het licht van het betoog van Paulus staan die twee op hetzelfde niveau. Je kunt de woordkeus dus niet terugbrengen naar uitsluitend ascetisch.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Met lichamelijke oefening bedoelt Paulus niet sporten maar ascetische activiteiten.
Wat is het verschil tussen een extreme onthouding en een extreme inspanning? In het licht van het betoog van Paulus staan die twee op hetzelfde niveau. Je kunt de woordkeus dus niet terugbrengen naar uitsluitend ascetisch.
Ik heb het niet over extreem maar normaal, matig.
Bovendien: weinig is ongelijk aan geen. :)
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Bijnaam »

Herman schreef:Het eerste is dat de gezindte is overgegaan naar het motto 'dat we gerust mogen genieten van/in onze vrije tijd'. Dat hangt ongetwijfeld samen met de gehele ontwikkeling van de afgelopen decennia, waarin de materiële voorspoed ook aan ons toebedeeld is geworden.
Een tweede element ligt in de verhouding tot de wereld. Termen als 'de brug is opgehaald naar de wereld' en dergelijke hoor ik niet meer in de afgelopen tien jaar. Niet dat ik weinig hoor over bekering, maar blijkbaar refereren we niet aan een (vermeend) helder onderscheid tussen een leven met God en alle weldaden die Hij ons doet toevloeien en de manier waarop de wereld haar vrije tijd besteed.
Interessante beschouwing. Ik ga hier eens over nadenken. :super
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voetbal kijken.

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Hoererij wordt trouwens ook als voorbeeld gebruikt denk aan de geschiedenis van Hosea met Gomer
Het trouwen met een hoer is wel heel wat anders dan hoererij als voorbeeld tot navolging noemen.
Het wordt als illustratie gebruikt voor het volk omdat zij door afgoderij hoererij plegen. Komt dichter bij de voetbalgekte als dat je denkt.
Trouwens Paulus verwijzingen naar bv de loopbaan is ook niet tot navolging maar als illustratie en om geestelijke lessen uit te trekken : Hij zegt immers dat de lichamelijke oefening tot weinig nut is .(1 Timotheüs 4)

De rest van jouw herhaalde vraag en mijn herhaalde antwoord laat je liggen?
Met lichamelijke oefening bedoelt Paulus niet sporten maar ascetische activiteiten.
Bovendien: 'weinig' nut is nog niet 'geen' nut, en zeker niet satanisch.

Ik heb je herhaalde antwoord gelezen maar daar kan ik verder weinig mee.
Het eerste (dat het over ascese zou gaan) is een exegese die ik natuurlijk ken maar die absoluut niet sluitend is. Er zijn minstens zoveel Schriftverklaarders die het wel verbinden met sporten wat in de tijd van Paulus ook een gekte was.
Jij maakt een exegetische keus en maakt daar dan de enige waarheid van. Daar houden wij in de CGK niet zo van. :OO3

Met de rest van je antwoord kan ik dan verder weer weinig mee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Het eerste (dat het over ascese zou gaan) is een exegese die ik natuurlijk ken maar die absoluut niet sluitend is. Er zijn minstens zoveel Schriftverklaarders die het wel verbinden met sporten wat in de tijd van Paulus ook een gekte was.
Jij maakt een exegetische keus en maakt daar dan de enige waarheid van. Daar houden wij in de CGK niet zo van. :OO3

Met de rest van je antwoord kan ik dan verder weer weinig mee.
Ik volg de exegese van de kanttekeningen (nr. 17), dat is inderdaad minder gebruikelijk in de CGK.
De exegese van 'weinig' is wellicht wat lastig in dat bijbelboek (denk aan een weinig wijn), maar is zelden 'geen'; zelfs in de CGK niet, zover ik weet.

De reden dat ik weinig met je antwoord kan, is dat jij aangaf uit een verslaving te komen. Dan is geheelonthouding verstandig, maar niet voor iedereen van toepassing.

Verder laat ik het er maar even bij; misschien dat iemand anders nog een zienswijze heeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voetbal kijken.

Bericht door refo »

Op een gegeven moment werd gymnastiek veranderd in lichamelijke oefening. Sinds die tijd wordt de tekst van Paulus met sport geassocieerd door exegeten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Herman »

refo schreef:Op een gegeven moment werd gymnastiek veranderd in lichamelijke oefening. Sinds die tijd wordt de tekst van Paulus met sport geassocieerd door exegeten.
ἡ γὰρ σωματικὴ γυμνασία πρὸς ὀλίγον ἐστὶν ὠφέλιμος
:D ::bye
Plaats reactie