Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

-DIA- schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Dat zullen we dan ook niet doen, als we er zelf achter gebracht zijn dat onze vader de vader der leugenen wordt genoemd. Zelfkennis leert ook het leugenachtige in onszelf kennen. Immers, wij allen hebben de leugen geloofd? Of denken we van niet. Ja, dat had Adam gedaan, maar daar kon ik niks aan doen... Dat getuigt wel van weinig ontdekking. Verder komt ons het oordeel niet toe, maar hebben wel alles te onderzoeken en dat hebben we te beoordelen.
Ik denk dat we het op dit punt bij onszelf moeten houden en niet het geloof beoordelen bij een ander.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Merel, misschien moet je er eens inhoudelijk op in gaan in plaats van iedere keer dit benoemen. Ik heb twee dingen gezegd, nogmaals voor de duidelijkheid:
-Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal in zijn leven een bijzaak is (dit heb ik ook toegelicht). Op dat niveau (prof) kan voetbal namelijk geen bijzaak zijn, dan moet je je leven er compleet naar inrichten. En dat noem ik geen bijzaak.
-Het geloof gaat niet samen met prof voetbal.

Alle verdere conclusies heb je zelf gemaakt en zijn jouw woorden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voetbal kijken.

Bericht door -DIA- »

merel schreef:
-DIA- schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Dat zullen we dan ook niet doen, als we er zelf achter gebracht zijn dat onze vader de vader der leugenen wordt genoemd. Zelfkennis leert ook het leugenachtige in onszelf kennen. Immers, wij allen hebben de leugen geloofd? Of denken we van niet. Ja, dat had Adam gedaan, maar daar kon ik niks aan doen... Dat getuigt wel van weinig ontdekking. Verder komt ons het oordeel niet toe, maar hebben wel alles te onderzoeken en dat hebben we te beoordelen.
Ik denk dat we het op dit punt bij onszelf moeten houden en niet het geloof beoordelen bij een ander.
Ook, maar we moeten ook hen die van de weg raken waarschuwen. Dat is een vanzelfsheid als we enig besef omdragen van de heiligheid Gods en de eeuwigheid, waar geen tijd of bezinning meer is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Voetbal kijken.

Bericht door parsifal »

Simon0612 schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Merel, misschien moet je er eens inhoudelijk op in gaan in plaats van iedere keer dit benoemen. Ik heb twee dingen gezegd, nogmaals voor de duidelijkheid:
-Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal in zijn leven een bijzaak is (dit heb ik ook toegelicht). Op dat niveau (prof) kan voetbal namelijk geen bijzaak zijn, dan moet je je leven er compleet naar inrichten. En dat noem ik geen bijzaak.
-Het geloof gaat niet samen met prof voetbal.

Alle verdere conclusies heb je zelf gemaakt en zijn jouw woorden.
Ik geloof er echt niets van dat een professioneel sporter meer opgaat in zijn beroep dan iemand met een ander beroep. Ja zo iemand moet constant op zijn voedsel en slaappatronen letten, maar ik denk dat een Segers of vdStaaij minder tijd heeft voor familie en voor de dingen die niet van deze aarde zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voetbal kijken.

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:In dit geval denk ik dat Lukas 9:49-50 van toepassing is. En ja voetbal neemt voor sommigen de plaats van religie in, voor anderen is dat muziek of wetenschap en voor weer anderen het land waarin ze wonen. Niet om voetbal goed te praten of niet, maar de Bijbel is m.i. gewoon niet duidelijk over sport of je geld verdienen met dingen die vrij nutteloos in zichzelf zijn.
Een potje voetbal vind ik inderdaad nutteloos. Maar verder acceptabel, als ik het zelf maar niet verplicht wordt het te beoefenen (heel af en toe, ongeveer 2 keer per jaar, maak ik een uitzondering voor mijn kinderen).

Het WK en het prof-voetbal beoordeling ik niet als nutteloos (neutraal), maar als intrinsiek slecht. Ik vind in de onderbouwing van ds. C.A.E. Groot (al zou die uit te breiden zijn met andere aspecten) voldoende aanleiding tot die beoordeling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voetbal kijken.

Bericht door refo »

parsifal schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Merel, misschien moet je er eens inhoudelijk op in gaan in plaats van iedere keer dit benoemen. Ik heb twee dingen gezegd, nogmaals voor de duidelijkheid:
-Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal in zijn leven een bijzaak is (dit heb ik ook toegelicht). Op dat niveau (prof) kan voetbal namelijk geen bijzaak zijn, dan moet je je leven er compleet naar inrichten. En dat noem ik geen bijzaak.
-Het geloof gaat niet samen met prof voetbal.

Alle verdere conclusies heb je zelf gemaakt en zijn jouw woorden.
Ik geloof er echt niets van dat een professioneel sporter meer opgaat in zijn beroep dan iemand met een ander beroep. Ja zo iemand moet constant op zijn voedsel en slaappatronen letten, maar ik denk dat een Segers of vdStaaij minder tijd heeft voor familie en voor de dingen die niet van deze aarde zijn.
En zoals Paulus ook zegt: neem een voorbeeld aan een sporter. Topconditie is nodig. Hij heeft heel wat over voor het bereiken van zijn doel. Hij gáát voor de prijs! Paulus vergelijkt dit met de geestelijke loopbaan. Ook hier moet een loper zijn lichaam bedwingen. De begeerte naar de wereld en de zonde remt je in het bereiken van je doel. Het leidt je af van de eindbestemming. Loop alsof er maar één winnaar kan zijn, zegt Paulus tegen de Korinthiërs en tegen elke christen vandaag. Dan mag je de prijs, de kroon, ontvangen.
Dus als Paulus dat doet, mogen wij op dat punt ook een voorbeeld aan Gakpo nemen.

En topsport is nu eenmaal een maatschappelijk gegeven, waaraan geld wordt verdiend. Niet alleen door de sporters, maar ook door werknemers van de sponsoren. In die zin niet verwerpelijker of nuttelozer dan (refo-)meubel- en kledingzaken. Of banketbakkers en delicatessenzaken. En fietsenwinkels die ook racefietsen verkopen. Of garagebedrijven, die auto's van € 100.000 verkopen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

parsifal schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Merel, misschien moet je er eens inhoudelijk op in gaan in plaats van iedere keer dit benoemen. Ik heb twee dingen gezegd, nogmaals voor de duidelijkheid:
-Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal in zijn leven een bijzaak is (dit heb ik ook toegelicht). Op dat niveau (prof) kan voetbal namelijk geen bijzaak zijn, dan moet je je leven er compleet naar inrichten. En dat noem ik geen bijzaak.
-Het geloof gaat niet samen met prof voetbal.

Alle verdere conclusies heb je zelf gemaakt en zijn jouw woorden.
Ik geloof er echt niets van dat een professioneel sporter meer opgaat in zijn beroep dan iemand met een ander beroep. Ja zo iemand moet constant op zijn voedsel en slaappatronen letten, maar ik denk dat een Segers of vdStaaij minder tijd heeft voor familie en voor de dingen die niet van deze aarde zijn.
Dat laatste denk ik dus ook.

@ simon Jij kan niet beoordelen of Gapko liegt. Jij ben namelijk geen hartenkenner en hebt geen enkele aanwijzing dat hij liegt. Hij geeft namelijk zelf aan dat voetbal voor hem bijzaak is. Daarnaast beoordeel jij zijn geloof. Dat is niet echt, omdat hij anders zou stoppen met voetbal. Ik benoem dit eveneens als zondig.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voetbal kijken.

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
-DIA- schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Dat zullen we dan ook niet doen, als we er zelf achter gebracht zijn dat onze vader de vader der leugenen wordt genoemd. Zelfkennis leert ook het leugenachtige in onszelf kennen. Immers, wij allen hebben de leugen geloofd? Of denken we van niet. Ja, dat had Adam gedaan, maar daar kon ik niks aan doen... Dat getuigt wel van weinig ontdekking. Verder komt ons het oordeel niet toe, maar hebben wel alles te onderzoeken en dat hebben we te beoordelen.
Ik denk dat we het op dit punt bij onszelf moeten houden en niet het geloof beoordelen bij een ander.
Iemand die voor God en de mensen beleidt een christen te zijn, dient dit in de levensopenbaring duidelijk vorm te geven.

Het feit dat deze voetballer structureel de dag des HEEREN, die naar Zijn Naam genoemd is en aan Zijn dienst gewijd ontheiligt, laat veel te wensen over. We kunnen niet twee heren dienen, het is van tweeën één, of God en Zijn liefdedienst, die nog nooit iemand heeft verdroten, of de wereld en al het klatergoud, wat eenmaal voor eeuwig verblinken zal. Een derde weg is er niet.
Psalm 89: 13b en 14a (berijmd)
Maar zo zijn kinders ooit Mijn zuiv're wet verlaten,
zo 't richtsnoer van Mijn recht ter reeg'ling niet kan baten,
zo zij ontheiligen, wat Ik heb voorgeschreven,
dan mogen zij gewis voor Mijne straffen beven.

Dan zal Ik hen, die dwaas en wreev'lig overtreên,
bezoeken met de roe en bitt're tegenheên.
Doch over hem Mijn gunst en goedheid nooit doen enden."
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:
-DIA- schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Dat zullen we dan ook niet doen, als we er zelf achter gebracht zijn dat onze vader de vader der leugenen wordt genoemd. Zelfkennis leert ook het leugenachtige in onszelf kennen. Immers, wij allen hebben de leugen geloofd? Of denken we van niet. Ja, dat had Adam gedaan, maar daar kon ik niks aan doen... Dat getuigt wel van weinig ontdekking. Verder komt ons het oordeel niet toe, maar hebben wel alles te onderzoeken en dat hebben we te beoordelen.
Ik denk dat we het op dit punt bij onszelf moeten houden en niet het geloof beoordelen bij een ander.
Iemand die voor God en de mensen beleidt een christen te zijn, dient dit in de levensopenbaring duidelijk vorm te geven.

Het feit dat deze voetballer structureel de dag des HEEREN, die naar Zijn Naam genoemd is en aan Zijn dienst gewijd ontheiligt, laat veel te wensen over. We kunnen niet twee heren dienen, het is van tweeën één, of God en Zijn liefdedienst, die nog nooit iemand heeft verdroten, of de wereld en al het klatergoud, wat eenmaal voor eeuwig verblinken zal. Een derde weg is er niet.
Psalm 89: 13b en 14a (berijmd)
Maar zo zijn kinders ooit Mijn zuiv're wet verlaten,
zo 't richtsnoer van Mijn recht ter reeg'ling niet kan baten,
zo zij ontheiligen, wat Ik heb voorgeschreven,
dan mogen zij gewis voor Mijne straffen beven.

Dan zal Ik hen, die dwaas en wreev'lig overtreên,
bezoeken met de roe en bitt're tegenheên.
Doch over hem Mijn gunst en goedheid nooit doen enden."
Hij gaat ook naar de kerk.

Veel reformatorische christenen in het buitenland gaan na de kerkdienst uit eten. Zijn zij ook geen ware gelovigen?
Laatst gewijzigd door merel op 07 dec 2022, 10:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

parsifal schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Merel, misschien moet je er eens inhoudelijk op in gaan in plaats van iedere keer dit benoemen. Ik heb twee dingen gezegd, nogmaals voor de duidelijkheid:
-Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal in zijn leven een bijzaak is (dit heb ik ook toegelicht). Op dat niveau (prof) kan voetbal namelijk geen bijzaak zijn, dan moet je je leven er compleet naar inrichten. En dat noem ik geen bijzaak.
-Het geloof gaat niet samen met prof voetbal.

Alle verdere conclusies heb je zelf gemaakt en zijn jouw woorden.
Ik geloof er echt niets van dat een professioneel sporter meer opgaat in zijn beroep dan iemand met een ander beroep. Ja zo iemand moet constant op zijn voedsel en slaappatronen letten, maar ik denk dat een Segers of vdStaaij minder tijd heeft voor familie en voor de dingen die niet van deze aarde zijn.
Tja, ten eerste heb je het over twee totaal verschillende categorieen. Ten tweede denk ik dat je er naast zit.
Zie onderstaande quotes van een prof voetballer m.b.t. op zijn tijd:
Heb je veel moeten opgeven voor de sport?
“Ik heb toch wel redelijk veel moeten opgeven. Dat is nu eenmaal een logisch gevolg, wanneer je beslist om je te smijten voor een hobby. Elke dag na school vertrok ik bv. meteen naar de training. Vaak zag ik dan hoe mijn vrienden op dat moment nog wat bij elkaar gingen spelen. Ik vond het soms wel jammer dat ik niet mee kon gaan, omdat ik zo heel wat sociale momenten miste. Maar al die ‘zorgen’ verdwenen van zodra ik op het grasveld stond. Ik voetbalde zo graag dat ik er die opofferingen met plezier bijnam. Bovendien trok ik trouwens vaak op met Denis Odoi (nu speler bij Lokeren, nvdr.). We zaten samen op school en speelden ook samen bij Stade Leuven en Anderlecht. Dus het was wel fijn dat ik altijd mijn ‘maatje’ bij mij had.”

Heb je nog andere hobby’s buiten voetbal?
“Neen, eigenlijk niet. Voetbal is al jaren mijn werk, maar het is ook nog steeds mijn hobby. En dus hetgeen ik het allerliefst doe. Bovendien heb ik daarbuiten ook niet echt tijd om nog andere hobby’s uit te oefenen. Als ik dan al eens vrije tijd heb, wil ik daar ook van kunnen genieten. Mijn agenda is al overvol genoeg.”

Wat is je grootste drijfveer?
“Ik vind eigenlijk gewoon het spel op zich het allerleukst. Ik geniet er enorm van om op het veld te staan. En ja, het competitieve aspect spreekt mij ook erg aan. En het feit dat het een ploegsport is! Het is leuk om samen met je teamgenoten iets te bereiken en samen naar eenzelfde doel te streven. ”

Zijn er ook mindere kanten aan voetbal?
Het grootste nadeel aan mijn sport is dat ik weinig vrije tijd heb en dat ik bij momenten dus erg weinig tijd kan besteden aan mijn vrienden en familie. Bovendien verblijf ik vaak in het buitenland, waardoor ik mijn familie moet missen en bijgevolg bepaalde belangrijke momenten mis. Gelukkig houden ze mij allemaal uitgebreid op de hoogte en bestaat er zoiets als het internet, waardoor met elkaar in contact blijven redelijk goed meevalt. Ik heb wel gemerkt dat naarmate je beter wordt in voetbal – en je niveau dus stijgt – dat je vrije tijd steeds meer afneemt. Wat logisch is natuurlijk. Als je bezig bent met voetbal, moet je daar volledig op geconcentreerd zijn. Er is (bijna) geen tijd voor andere zaken. Voor elke match slapen we bv. op hotel zodat we ons volledig kunnen focussen op de wedstrijd die staat te gebeuren. Soms is dat allemaal best vermoeiend, maar ik neem het erbij omdat ik weet dat de topcarrière van een voetballer meestal duurt tot je ongeveer 35 bent. Ik besef dus maar al te goed dat ik later nog genoeg tijd zal hebben om de dingen te doen die ik nu wat moet missen.”
Volgens mij meer dan duidelijk. Begint al op zeer jonge leeftijd dat vriendjes gaan spelen en het talent naar de training moet.
https://www.mijnleuven.be/artikel/dries ... voetballer
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

Kom op zeg; hoeveel kinderen rennen van hot naar her voor allerlei clubjes en muzieklessen. Menig kind heeft geen tijd om zich te vervelen. Is dat jouw onderbouwing van zijn leugens?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

merel schreef:
parsifal schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Merel, misschien moet je er eens inhoudelijk op in gaan in plaats van iedere keer dit benoemen. Ik heb twee dingen gezegd, nogmaals voor de duidelijkheid:
-Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal in zijn leven een bijzaak is (dit heb ik ook toegelicht). Op dat niveau (prof) kan voetbal namelijk geen bijzaak zijn, dan moet je je leven er compleet naar inrichten. En dat noem ik geen bijzaak.
-Het geloof gaat niet samen met prof voetbal.

Alle verdere conclusies heb je zelf gemaakt en zijn jouw woorden.
Ik geloof er echt niets van dat een professioneel sporter meer opgaat in zijn beroep dan iemand met een ander beroep. Ja zo iemand moet constant op zijn voedsel en slaappatronen letten, maar ik denk dat een Segers of vdStaaij minder tijd heeft voor familie en voor de dingen die niet van deze aarde zijn.
Dat laatste denk ik dus ook.

@ simon Jij kan niet beoordelen of Gapko liegt. Jij ben namelijk geen hartenkenner en hebt geen enkele aanwijzing dat hij liegt. Hij geeft namelijk zelf aan dat voetbal voor hem bijzaak is. Daarnaast beoordeel jij zijn geloof. Dat is niet echt, omdat hij anders zou stoppen met voetbal. Ik benoem dit eveneens als zondig.
Eens; het is te generaliserend.
Gapko zou het ook kunnen omdraaien en zeggen dat hij vindt dat reformatorische christenen liegen als ze zeggen dat hun geloof hoofdzaak is: want ze getuigen er zelden of nooit van.
Ook dat is te generaliserend.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voetbal kijken.

Bericht door GerefGemeente-lid »

Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:Kom op zeg; hoeveel kinderen rennen van hot naar her voor allerlei clubjes en muzieklessen. Menig kind heeft geen tijd om zich te vervelen. Is dat jouw onderbouwing van zijn leugens?
Misschien moet je mijn vorige reactie in zijn geheel doornemen en niet nu alleen weer focussen op het stukje rondom de kinderen.
Het gaat om het geheel, het gehele leven draait om voetbal. Dat is de prof voetbal wereld. Zonder 100% focus op voetbal haal je die niet.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Adagio »

Men hoeft niet te verlangen naar een geloof, dat zelfredzaam is, in plaats van zelf-achterdocht te hebben wanneer zonden aangewezen worden. Als Jakobus schrijft "Overspelers en overspeelsters, weet gij niet dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld", dan noemt hij overspelers degenen van het vorige vers, die nl. kwalijk bidden "opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt".
Plaats reactie