Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Voetbal kijken.

Bericht door parsifal »

Simon0612 schreef:
parsifal schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:De zonde benoemen is al behoorlijk wat genuanceerder dan Gapko wegzetten als leugenaar en aangeven dat zijn geloof niet echt is.
Merel, misschien moet je er eens inhoudelijk op in gaan in plaats van iedere keer dit benoemen. Ik heb twee dingen gezegd, nogmaals voor de duidelijkheid:
-Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal in zijn leven een bijzaak is (dit heb ik ook toegelicht). Op dat niveau (prof) kan voetbal namelijk geen bijzaak zijn, dan moet je je leven er compleet naar inrichten. En dat noem ik geen bijzaak.
-Het geloof gaat niet samen met prof voetbal.

Alle verdere conclusies heb je zelf gemaakt en zijn jouw woorden.
Ik geloof er echt niets van dat een professioneel sporter meer opgaat in zijn beroep dan iemand met een ander beroep. Ja zo iemand moet constant op zijn voedsel en slaappatronen letten, maar ik denk dat een Segers of vdStaaij minder tijd heeft voor familie en voor de dingen die niet van deze aarde zijn.
Tja, ten eerste heb je het over twee totaal verschillende categorieen. Ten tweede denk ik dat je er naast zit.
Zie onderstaande quotes van een prof voetballer m.b.t. op zijn tijd:
Heb je veel moeten opgeven voor de sport?
“Ik heb toch wel redelijk veel moeten opgeven. Dat is nu eenmaal een logisch gevolg, wanneer je beslist om je te smijten voor een hobby. Elke dag na school vertrok ik bv. meteen naar de training. Vaak zag ik dan hoe mijn vrienden op dat moment nog wat bij elkaar gingen spelen. Ik vond het soms wel jammer dat ik niet mee kon gaan, omdat ik zo heel wat sociale momenten miste. Maar al die ‘zorgen’ verdwenen van zodra ik op het grasveld stond. Ik voetbalde zo graag dat ik er die opofferingen met plezier bijnam. Bovendien trok ik trouwens vaak op met Denis Odoi (nu speler bij Lokeren, nvdr.). We zaten samen op school en speelden ook samen bij Stade Leuven en Anderlecht. Dus het was wel fijn dat ik altijd mijn ‘maatje’ bij mij had.”

Heb je nog andere hobby’s buiten voetbal?
“Neen, eigenlijk niet. Voetbal is al jaren mijn werk, maar het is ook nog steeds mijn hobby. En dus hetgeen ik het allerliefst doe. Bovendien heb ik daarbuiten ook niet echt tijd om nog andere hobby’s uit te oefenen. Als ik dan al eens vrije tijd heb, wil ik daar ook van kunnen genieten. Mijn agenda is al overvol genoeg.”

Wat is je grootste drijfveer?
“Ik vind eigenlijk gewoon het spel op zich het allerleukst. Ik geniet er enorm van om op het veld te staan. En ja, het competitieve aspect spreekt mij ook erg aan. En het feit dat het een ploegsport is! Het is leuk om samen met je teamgenoten iets te bereiken en samen naar eenzelfde doel te streven. ”

Zijn er ook mindere kanten aan voetbal?
Het grootste nadeel aan mijn sport is dat ik weinig vrije tijd heb en dat ik bij momenten dus erg weinig tijd kan besteden aan mijn vrienden en familie. Bovendien verblijf ik vaak in het buitenland, waardoor ik mijn familie moet missen en bijgevolg bepaalde belangrijke momenten mis. Gelukkig houden ze mij allemaal uitgebreid op de hoogte en bestaat er zoiets als het internet, waardoor met elkaar in contact blijven redelijk goed meevalt. Ik heb wel gemerkt dat naarmate je beter wordt in voetbal – en je niveau dus stijgt – dat je vrije tijd steeds meer afneemt. Wat logisch is natuurlijk. Als je bezig bent met voetbal, moet je daar volledig op geconcentreerd zijn. Er is (bijna) geen tijd voor andere zaken. Voor elke match slapen we bv. op hotel zodat we ons volledig kunnen focussen op de wedstrijd die staat te gebeuren. Soms is dat allemaal best vermoeiend, maar ik neem het erbij omdat ik weet dat de topcarrière van een voetballer meestal duurt tot je ongeveer 35 bent. Ik besef dus maar al te goed dat ik later nog genoeg tijd zal hebben om de dingen te doen die ik nu wat moet missen.”
Volgens mij meer dan duidelijk. Begint al op zeer jonge leeftijd dat vriendjes gaan spelen en het talent naar de training moet.
https://www.mijnleuven.be/artikel/dries ... voetballer
Dat is iets wat je met veel dingen ziet en dat gaat niet alleen op voor voetbal (sterker nog het gaat zelfs op voor veel middelbare scholieren die willen overgaan en niet bij de besten in de klas horen). Slapen in een hotel gaat verder dan ik dacht trouwens (maar dat hebben de zakenlui, politici en wetenschappers ook te doen).

En dat "lees het 4e gebod" eens gaat voor mij deels op. We zijn al creatief met "zevende dag" en ja het is voor ons ook meegenomen in de overweging uit Zweden te vertrekken (waar ook veel van de sport voor kinderen op zondag is), maar ik zie ook dat het deels een Nederlands probleem is waar ik anderen echt vrijheid in gun.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

parsifal schreef: Dat is iets wat je met veel dingen ziet en dat gaat niet alleen op voor voetbal (sterker nog het gaat zelfs op voor veel middelbare scholieren die willen overgaan en niet bij de besten in de klas horen). Slapen in een hotel gaat verder dan ik dacht trouwens (maar dat hebben de zakenlui, politici en wetenschappers ook te doen).

En dat "lees het 4e gebod" eens gaat voor mij deels op. We zijn al creatief met "zevende dag" en ja het is voor ons ook meegenomen in de overweging uit Zweden te vertrekken (waar ook veel van de sport voor kinderen op zondag is), maar ik zie ook dat het deels een Nederlands probleem is waar ik anderen echt vrijheid in gun.
Tja, alles is te relativeren. Geen idee wat ik moet aandragen om je te laten zien dat deze wereld echt anders is. Anders dan 'scholieren die alles op alles zetten om over te gaan', andere sporten etc (al ben ik tegen alle topsporten, de waanzin is vaak minder dan bij voetbal). Er is op internet genoeg informatie te vinden over het leven als profvoetballer, misschien moeten je zelf wat onderzoek doen. En het gaat natuurlijk niet alleen om de voetballer, de volger hoort er net zo goed bij.
Google op supporter en zoek de afbeeldingen en vertel mij of het normaal is, Godverheerlijkend en of je dit in overeenstemming is met de 10 geboden.

P.s.: Grappig dat als je op supporter zoekt je alleen voetbalsupporters te zien krijgt en geen andere sporten...zegt mijn inziens ook genoeg over de grote en waanzin van deze sport.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voetbal kijken.

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Zoals je ongetwijfeld weet of anders had moeten weten, zijn er heel veel christenen die menen dat het vierde gebod niet meer geldt in de Nieuwtestamentische tijd. Ik vermoed zelfs dat dat de meerderheid is.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Voetbal kijken.

Bericht door MGG »

parsifal schreef:
En dat "lees het 4e gebod" eens gaat voor mij deels op. We zijn al creatief met "zevende dag" en ja het is voor ons ook meegenomen in de overweging uit Zweden te vertrekken (waar ook veel van de sport voor kinderen op zondag is), maar ik zie ook dat het deels een Nederlands probleem is waar ik anderen echt vrijheid in gun.
Je kan ook de sabat houden. (Als iemand dat vanuit zijn volle overtuiging/geweten doet, dan ga ik daar geen oordeel over geven.) Ik hoor regelmatig dat de sabat door mensen is veranderd naar de zondag. Dit is toch geen argument om zowel de sabat als de zondag niet als rustdag te houden? Het zijn 10 geboden niet 9 geboden, omdat een gebod ons niet bevalt/uitkomt.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Zoals je ongetwijfeld weet of anders had moeten weten, zijn er heel veel christenen die menen dat het vierde gebod niet meer geldt in de Nieuwtestamentische tijd. Ik vermoed zelfs dat dat de meerderheid is.
Oeps, dan zitten heel veel christenen fout. Gelukkig hebben we die discussie hier niet want iedereen hier onderschrijft de grondslag van dit forum.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Adagio »

Als het gaat om zonde, gaat het niet aan dat te waarderen naar onze maatstaven. Hoe scherp was Jezus niet? "Gij vertiendt de munte en de dille en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen moest men doen en de andere niet nalaten. Gij blinde leidslieden, die de mug uitzijgt en den kemel doorzwelgt. Wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij reinigt het buitenste des drinkbekers en des schotels, maar van binnen zijn zij vol van roof en onmatigheid."

Dan daar tegenover het gedrag van zijn lieveling "En een van Zijn discipelen was aanzittende in den schoot van Jezus, welken Jezus liefhad. Simon Petrus dan wenkte dezen, dat hij vragen zou wie hij toch was van welken Hij dit zeide. En deze vallende op de borst van Jezus, zeide tot Hem: Heere, wie is het?"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Voetbal kijken.

Bericht door parsifal »

MGG schreef:
parsifal schreef:
En dat "lees het 4e gebod" eens gaat voor mij deels op. We zijn al creatief met "zevende dag" en ja het is voor ons ook meegenomen in de overweging uit Zweden te vertrekken (waar ook veel van de sport voor kinderen op zondag is), maar ik zie ook dat het deels een Nederlands probleem is waar ik anderen echt vrijheid in gun.
Je kan ook de sabat houden. (Als iemand dat vanuit zijn volle overtuiging/geweten doet, dan ga ik daar geen oordeel over geven.) Ik hoor regelmatig dat de sabat door mensen is veranderd naar de zondag. Dit is toch geen argument om zowel de sabat als de zondag niet als rustdag te houden? Het zijn 10 geboden niet 9 geboden, omdat een gebod ons niet bevalt/uitkomt.
Nee dat is te makkelijk. De eerste Christenen maakten een behoorlijk punt van het vierde gebod, maar niet om de rustdag te houden. Het is denk ik belangrijk om oordelen over iemands Christen-zijn en gedrag echt over te laten aan Wie dat oordeel toekomt. Het is een ander verhaal als je een pastorale/vriendschaps of familieband hebt met iemand, maar dan nog is voorzichtigheid geboden en ja Christenen kunnen het mis hebben. Voor sommige is voetbal kijken of spelen een echt probleem, voor anderen een salaris hebben dat meer dan tien keer het salaris is van de minst betaalde in hetzelfde bedrijf en voor weer anderen om kleding te dragen die mogelijk uit een sweatshop komt. We kunnen daar echt goed over spreken zonder de ander als leugenaar te zien of direct het Christenzijn in twijfel te trekken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Voetbal kijken.

Bericht door parsifal »

BTW ik zie nu ook vrij veel Bukayo Saka (een jonge Engelse profvoetballer) langskomen op twitter. Of je het met hem eens bent of niet, maar als die jongen er voor zorgt dat niet-Christenen eens de Bijbel er bij pakken is dat mooi. En het gaat daar om een Engelse speler, die zal weinig mensen die problemen hebben met topsport op zich overhalen om er toch maar naar te gaan kijken (want die mensen zijn er echt weinig daar).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Nog wat citaten die betrekking hebben op dit onderwerp:
Ds. Kempeneers schreef: Maar, het kan echt niet. Natuurlijk is het spelletje op zich niet zondig. Maar het hele evenement en alles wat er gebeurt, de hele entourage, de verdwazing, de exorbitante bedragen die erin omgaan, de afgoderij die er met de spelers gepleegd wordt, het hele WK voetbal is het toppunt van werelds vermaak. God en het wereldse vermaak staan tegenover elkaar volgens 1 Johannes 2:15: “Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.”

En hoe mooi het op zichzelf ook is, en hoezeer je er ook van kunt genieten, het WK-voetbal is zonde. De Bijbel noemt het “de genieting der zonde” (Hebreeën 11:25). De Schrift doet niet net alsof er in de wereld niet te genieten is. Dat is er wel degelijk. Maar als je dan van de wereld en met de wereld wil genieten, dan moet je ook bereid zijn om daar de prijs voor te betalen. De vergelding des loons, zo zegt Hebreeën 11:26. En dat is de eeuwige rampzaligheid...

..Ik hoop dat u niet zult ingaan op deze zeer sterke verzoeking. Want u kunt het voor God echt niet verantwoorden.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15 ... -verbieden
Ds. Kempeneers schreef: We hebben het WK niet primair vanuit het begrip ”afgoderij” te belichten, maar vanuit het begrip ”wereld”. En dan wil ik stellen dat het WK voetbal dé exponent is van wat de Bijbel in 1 Johannes 2:15-17 ”wereld” noemt.

Ik acht het in deze krant overbodig om dat nader toe te lichten, maar ik wil direct de vraag stellen wat volgens de Bijbel onze houding dient te zijn ten aanzien van de wereld en zijn „begeerlijkheid des vleses” en „grootsheid des levens.”

Mozes
We dienen afstand te houden. Of denken wij toch een rok aan te kunnen trekken die van het vlees besmet is (Judas:23)? Mozes kon dat niet en daarom heeft hij door het geloof geweigerd een zoon van Farao’s dochter genaamd te worden. Hij wist dat Gods geboden in Egypte niet tot hun recht kwamen en hij kon de Heere daar niet dienen. Daarom verkoos hij liever met het volk Gods kwalijk behandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben. Mozes kon vluchten, in tegenstelling tot Daniël en zijn vrienden, die ballingen waren. Maar ook zij hebben op bepaalde momenten nee gezegd.

Wij kunnen in de WK-stadions God niet dienen zoals Hij dat van ons vraagt. Wat sommige topvoetballers met hun dankzeggingen na een doelpunt of gewonnen wedstrijd ook menen en wat vele christenen voor hun tv-scherm ook denken.

Counter
Maar wat dan te denken van de sportvoorbeelden die Paulus gebruikt? Wel, dat heeft ermee te maken dat dit het referentiekader was van de pas bekeerde christenen aan wie de apostel schrijft. Ze kwamen uit die wereld en wisten wat Paulus ermee bedoelde. Maar kennen wij de buitenspelregels? En weten wij wat een counter is? Ik moet mij daar eerst in verdiepen, want anders weet ik niet wat dat betekent. Ik ben daar niet mee opgegroeid.

Ging Paulus ervan uit dat die christenen nog steeds die hardloopwedstrijden en boksmatches bezochten? Nee, en daarom hoefde hij er ook niet expliciet tegen te waarschuwen. De christenen uit die tijd werden juist vervolgd omdat ze niet aan de spelen meededen. Want de Romeinen meenden dat dit de toorn van de goden opwekte.

Tertullianus
Toen later toch de klad kwam in die afwijzende houding, werden de kerkvaders niet moe om daar ernstig tegen te waarschuwen. Tertullianus stelt de suggestieve vraag: „Kunt gij met de handen die gij tot God hebt opgeheven, een toneelspeler toejuichen? Kunt gij met de mond waarmee gij ”amen” tot de Heilige hebt gezegd, de gladiator bewieroken?” Bij de eerste christenen was de antithese praktijk en van daaruit hebben de kerkvaders wel degelijk de geheelonthouding gepredikt.

Dat dient de boodschap ook vandaag te zijn. Deze boodschap dient onze gewetens en die van onze kinderen te vormen. Zo’n houding brengt wel een ontzaglijke strijd met zich mee. Maar die goede strijd kent door loutere genade wel een goed einde. Om dan eeuwig te mogen doen waar broeder Van den Belt zijn betoog mee afsloot: jubelen voor God. Strijdt gij om in te gaan!
https://www.rd.nl/artikel/358611-wk-voe ... gen-zeggen
Ds. Uitslag schreef: Er is meer mis met een Europees kampioenschap dan je op het eerste gezicht zou denken. Voetbal is het middel geworden om samen één te zijn. Om samen één doel te hebben. Wat het eigenlijk zou moeten zijn, is de godsdienst. Voetbal heeft dus de plaats van de godsdienst ingenomen. Stel je daarom de vraag in hoeverre je mag genieten van iets wat zo’n antigodsdienstig karakter heeft. Probeer er vandaan te blijven, hoe sterk de verleiding ook is. En bid of koning voetbal in je hart verslagen mag worden door Koning Jezus. Benoem het concreet in je gebed. De Heere alleen kan je ervoor bewaren. Dat ervaar ik elke dag. En zeker in deze dagen.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 07 dec 2022, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voetbal kijken.

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Zoals je ongetwijfeld weet of anders had moeten weten, zijn er heel veel christenen die menen dat het vierde gebod niet meer geldt in de Nieuwtestamentische tijd. Ik vermoed zelfs dat dat de meerderheid is.
Wat een onvoorstelbare onzin.

De Belijdenisgeschriften zijn een verstolde traditie, voetballen op zondag moet kunnen, een vrouw in het ambt is geen probleem, Netflix kan er mee door... en wat is de volgende drogredenering op dit forum?

Ik word hier erg verdrietig en boos over.

Lees nog eens de bijdragen van @Adagio!!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Adagio »

parsifal schreef:Nee dat is te makkelijk.
Voor sommige is voetbal kijken of spelen een echt probleem, voor anderen een salaris hebben dat meer dan tien keer het salaris is van de minst betaalde in hetzelfde bedrijf en voor weer anderen om kleding te dragen die mogelijk uit een sweatshop komt.

Dit lijkt mij anderzijds ook weer makkelijk.

Het doet mij een beetje denken aan de raad van Gamaliel. Ik zocht er in Digibron naar, daar schrijft L.M.P. Scholten het volgende over "Er staat in de Schrift een raad, die door heel veel mensen trouw in acht genomen wordt. Een raad om in een lastige situatie maar niets te doen, een afwachtende houding aan te nemen, het eens 'na te kijken', want - en nu komt het - indien het werk uit mensen is, zal het gebroken worden, maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken. Dat is de 'raad van Gamaliel'. Hij is te vinden in Handelingen 5:38 en 39.

Maar is dat dan toch ook niet in de waarheid gegrond? Wat uit God is, kan toch niet gebroken worden? Zijn raad zal immers bestaan? En, omgekeerd, wat uit de mensen is, is toch niet meer dan het werk van de dwaze bouwer die zijn huis op het zand gebouwd heeft? Dat kan toch geen stand houden?

Toch is Gamaliels raad een drogredenering. Mensen die zo redeneren als hij, denken dat zij Gods wil uit de loop der gebeurtenissen kunnen aflezen. Gaat iets ten onder, dan is er dus niets van God bij geweest, zeggen zij. En omgekeerd, als iets niet gebroken wordt, moet het wel uit God zijn. De grote fout van de mensen die de raad van Gamaliel bruikbaar achten, is dat zij geen onderscheid maken tussen wat er onder de toelating gebeurt, en wat in Gods gunst.

De stelregel van Gamaliel maakt feitelijk het uitwendige succes tot maatstaf. Of laten we het anders zeggen: zij gaat alleen op, wanneer men haar toepast op de grote oordeelsdag. Pas dan zal echt aan het resultaat zichtbaar zijn, wat uit de mensen geweest is en wat uit God.

In feite wilde Gamaliel niet kiezen, maar liet hij de beslissing met een vroom praatje aan Gods voorzienigheid over. Hij wachtte, als het ware, op een teken van boven. Maar, Gamaliel, zulke tekenen waren er al genoeg geweest, maar u wilde die niet zien. Gamaliel, wees eens eerlijk tussen God en uw ziel, kunt u zich, als vooraanstaand lid van het Sanhedrin, echt de leugen niet meer herinneren waarmee de krijgsknechten zijn omgekocht in een ijdele poging om Christus' opstanding verborgen te houden?

Het 'maar eens afkijken' lijkt dikwijls zo wijs, maar Christus heeft Zelf gezegd: Wie met Mij niet is, die is tegen Mij. Er is geen derde weg mogelijk. Ogenschijnlijk koos het Sanhedrin voor de neutraliteit. In werkelijkheid was het een keuze tegen Christus.

Laat ons daarom bij zovele nieuwe dingen die op ons afkomen in deze tijd, Gamaliels zogenaamde vrome raad ver van ons stellen, maar bidden: Leer mij naar Uw wil te hand'len, 'k zal dan in Uw waarheid wand'len.
Tot de Wet en tot de Getuigenis! Zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben. Zo is het, en zo zal het zijn, maar zo kan het lang niet altijd gezien worden. De Heere kan naar Zijn verborgen raad en wijsheid de vijanden van de kerk en de dwaalgeesten lange tijd schijnbaar de vrije teugel laten.
Laat ons daarom in het heden niet al te zeer aanzien wat voor ogen is en ons niet vergapen aan uiterlijke schijn. De juiste maatstaf voor wat waar en wat goddelijk is en daarom ook alleen maar toekomst heeft, is alleen te vinden in de overeenstemming met Zijn Woord, de Heilige Schrift.

Voorspoed van goddelozen was ook moeite in de ogen van Asaf, totdat hij in Gods heiligdommen inging. Kanttek: “Versta Gods Woord en de plaats waar Gods volk bijeenkomt en Zijn Woord verhandeld, geleerd en onderzocht wordt.”
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Nee dat denk ik ook niet.
Maar wat ik met mijn bericht wil zeggen, en wat je zelf hierboven al noemt: het houden van het 4e gebod kan kennelijk wel samengaan met andere zonden, zoals Netflix, geen zoutend zout zijn (niet of alleen maar in eigen stolp getuigen), enz.
Online
merel
Berichten: 9655
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Nee dat denk ik ook niet.
Maar wat ik met mijn bericht wil zeggen, en wat je zelf hierboven al noemt: het houden van het 4e gebod kan kennelijk wel samengaan met andere zonden, zoals Netflix, geen zoutend zout zijn (niet of alleen maar in eigen stolp getuigen), enz.
Vind jij een streamingdienst an sich al zondig Tiberius?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

merel schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Nee dat denk ik ook niet.
Maar wat ik met mijn bericht wil zeggen, en wat je zelf hierboven al noemt: het houden van het 4e gebod kan kennelijk wel samengaan met andere zonden, zoals Netflix, geen zoutend zout zijn (niet of alleen maar in eigen stolp getuigen), enz.
Vind jij een streamingdienst an sich al zondig Tiberius?
Nee dat niet. Het gaat om de content. En voor zover mij bekend kan het merendeel daarvan bij Netflix niet de toets van de Bijbel doorstaan.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Voetbal kijken.

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:
merel schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Nee dat denk ik ook niet.
Maar wat ik met mijn bericht wil zeggen, en wat je zelf hierboven al noemt: het houden van het 4e gebod kan kennelijk wel samengaan met andere zonden, zoals Netflix, geen zoutend zout zijn (niet of alleen maar in eigen stolp getuigen), enz.
Vind jij een streamingdienst an sich al zondig Tiberius?
Nee dat niet. Het gaat om de content. En voor zover mij bekend kan het merendeel daarvan bij Netflix niet de toets van de Bijbel doorstaan.
Eens en naar aanleiding van het gesprek erover heb ik Netlix helemaal verwijderd. Hoewel ik nog steeds achter mijn standpunt sta dat je er verantwoordelijk gebruik van kan maken, was het onverstandig van mij om mezelf op glad ijs te begeven. Zoals iemand al zei 'het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen'. Voor mij is het onverstandig om de grenzen op te zoeken, omdat ik vaak (in de eerste instantie) het kwaad niet zo snel zie. (Als iets niet rechtstreeks tegen de 10 geboden ingaat.)
Laatst gewijzigd door MGG op 07 dec 2022, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie