Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voetbal kijken.

Bericht door -DIA- »

Een stapje... nou ja, moet kunnen toch? Nieuwtestamentische vrijheid toch? Toch moet ik denken aan die kleine stapjes van een zekere Dina. Die stapjes hadden grote gevolgen die ze niet tevoren overzag.

Onze vroegere dominee was ook zo'n 'engerd' (je begrijpt het wel), slechts één keer was hij op een zondagmiddag tot het tuinhekje gelopen, en meteen volgde een van zijn kinderen. Ds. had dan niet meer de vrijmoedigheid om op de dag de Heeren tot het tuinhekje te lopen. Zo nauw kon dat bij de oude christenen liggen, Nee, dat was geen zwaarheid, maar ze hadden een nauwe consciëntie en daar durfden ze niet overheen. Ik denk dat men er in onze tijd hartelijk (ja wat is hartelijk eigenlijk...) om zou lachen. Men kent de tere Godsvreze bijna niet meer. Wat er dan wordt opgemerkt over gymnastiek is ook meer een karikatuur, lijkt me. Paulus spreek in vergelijking met een geestelijke oefening en dan komt het eeuwige ver boven het tijdelijke, wat hij in dát verband tot weinig nut acht. Immers, je redt je ziel daar niet mee.

Daarom lijkt het me verstandig om kinderen zo ver mogelijk af te houden van het bijgeloof in Sinterklaas, die heel veel op een soort halfgod lijkt. Kinderen kunnen soms het onderscheid niet waarnemen tussen een sprookje en Gods Woord, als men ze niet daarbij opvoedt. Lichamelijke opvoeding kan heel goed zijn, en niet te vergelijken met andere dingen, er is slechts gewezen op het weinige nut als het dit tegenwoordige leven betreft, en dan in het licht van de eeuwigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Susan »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Hoererij wordt trouwens ook als voorbeeld gebruikt denk aan de geschiedenis van Hosea met Gomer
Het trouwen met een hoer is wel heel wat anders dan hoererij als voorbeeld tot navolging noemen.
Het wordt als illustratie gebruikt voor het volk omdat zij door afgoderij hoererij plegen. Komt dichter bij de voetbalgekte als dat je denkt.
Trouwens Paulus verwijzingen naar bv de loopbaan is ook niet tot navolging maar als illustratie en om geestelijke lessen uit te trekken : Hij zegt immers dat de lichamelijke oefening tot weinig nut is .(1 Timotheüs 4)

De rest van jouw herhaalde vraag en mijn herhaalde antwoord laat je liggen?
Met lichamelijke oefening bedoelt Paulus niet sporten maar ascetische activiteiten.
Bovendien: 'weinig' nut is nog niet 'geen' nut
(Gumnasia/gymnasia van gumnazo/gymnazo = oefening) is een zelfstandig naamwoord dat inderdaad verwijst naar de oefening van het lichaam in de palaestra. De trainingen werden gegeven door gymnasten – vaak voormalige soldaten of atleten. Zij hadden een geïndividualiseerde benadering die sterk de hand hield aan discipline. Met hun soepele stok straften ze valsspelers en slechte verliezers. In de context van deze brief zou het gebruik van gumnasia verwijzen naar training zoals te zien is in ascetisme. Gumnasia zou daarom ook kunnen worden geïnterpreteerd als niet alleen verwijzend naar eenvoudige lichaamsbeweging (een mogelijke interpretatie), maar ook naar de uitoefening van overdreven discipline. Het geestelijk streng zijn voor jezelf om beter te presteren. Het Griekse woord voor training "askesis", werd door de christenen op deze manier omgevormd tot een harde, te strenge levenswandel. Zoals de atleten trainden ze zich en onderwierpen zich aan een streng dieet en anders dan bij de atleten, bestond dit dieet niet uit grote hoeveelheden vlees, maar hardden ze hun lichaam door streng te vasten. Deze laatste betekenis past goed bij Paulus' beschrijving in 1Tim 4:3 "Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend."

Paulus erkent dat het "een beetje" baat/nut had. Maar het is niets in vergelijking met de godzaligheid die tot alle dingen nut is.

Gelezen in: Ancient Olympics, Expositor's Greek Testament, R Kent Hughes, George Clarke,
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
TSD schreef:Begrijp ik het goed dat je het WK voetbal dus gewoon een neutrale bezigheid vindt?

Ik geef een heleboel argumenten maar daar ga je niet op in, alleen op mijn willekeurige vergelijking met wandelen. Vul er wat mij betreft iets anders in, hardlopen, fietsen, lezen, vrienden bezoeken enz. maar daar draait het in mijn reactie niet om.
Ik lees geen argumenten die verschil maken tussen bijvoorbeeld een fanatiek voetbalkijker en een fanatiek badmintonkijker.

En nee, ik vind WK voetbal geen neutrale bezigheid, maar totaal zinloos. Maar ik ben zoals gezegd ook geen voetballiefhebber, zelfs geen -geïnteresseerde. Eigenlijk zou je dat dus aan een voetballiefhebber (niet: -verdwaasde) moeten vragen.
Ik snap je punt heel goed. In principe kan je van elke sport je afgod maken. Aan de andere kant weet ik een beetje uit ervaring hoe voetbal is. Veel meer dan in welke sport dan ook worden voetballers ‘vereerd’. Ze worden letterlijk afgoden gemaakt, aanbeden, zelfs godenzonen genoemd die voetballen op heilig gras. Het voetbal wordt ook wel een religie genoemd. Je word er als het ware in meegezogen, het draait om ‘je clubje’, je favourite speler, etc. Als jongere speel je voetbalgames als Fifa of Football Manager, die zeer verslavend werken. Je kent meer en meer spelers en gaat er steeds meer in op. Je wordt er steeds verder ingezogen. De satan heeft met voetbal een machtig wapen in handen!

Hier een voorbeeldje van deze verdwazing en religie:
https://www.ad.nl/sport/godenzonen-het- ... ~a2969850/
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef:https://cvandaag.nl/93804-wkster-oranje ... =2022Dec05

Hoe zien jullie dit ?
Proffesioneel voetballen en christendom gaan wat mij betreft niet samen, dus mooi dat hij het onder de aandacht brengt die voetballer, maar ik vind het wel dubbel.
Sorry, met alle respect. Prof voetbal en God gaan niet samen op. Dat bestaat werkelijk waar niet. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een troef is naar de refojongeren…
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Een mooi voorbeeld van God dienen en sport vind ik Rinus Terlouw. Terlouw was een Spartaan en kwam uit in het Nederlands elftal (in zijn tijd was de verdwazing nog niet eens zo groot). Hij was de beste Nederlandse verdediger uit zijn jaren. Daarna is hij voetbaltrainer geworden. Toen hij stilgezet werd in zijn leven brak hij compleet met de voetbal, stuurde al zijn medailles terug en heeft nooit geen stap meer op het veld gezet. Hij is diaken geworden in de GGiN.

Een citaat over hem:
“Over het verleden sprak hij nooit. Eén keer liet hij los dat hij een tijdlang geen krant had gelezen om niet in de verleiding te komen zich weer in de sportwereld te verdiepen.”
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Voetbal kijken.

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef:Een mooi voorbeeld van God dienen en sport vind ik Rinus Terlouw. Terlouw was een Spartaan en kwam uit in het Nederlands elftal (in zijn tijd was de verdwazing nog niet eens zo groot). Hij was de beste Nederlandse verdediger uit zijn jaren. Daarna is hij voetbaltrainer geworden. Toen hij stilgezet werd in zijn leven brak hij compleet met de voetbal, stuurde al zijn medailles terug en heeft nooit geen stap meer op het veld gezet. Hij is diaken geworden in de GGiN.

Een citaat over hem:
“Over het verleden sprak hij nooit. Eén keer liet hij los dat hij een tijdlang geen krant had gelezen om niet in de verleiding te komen zich weer in de sportwereld te verdiepen.”
In Capelle is er nog een fietspad naar hem vernoemd.

Twee opvallend stukjes uit het volgende artikel.
https://www.trouw.nl/nieuws/rinus-terlo ... gle.com%2F

'Rinus Terlouw besteedde daarna al zijn aandacht aan de kerk, die hij volgens vrienden wilde dienen omdat hij dat zijn moeder nu eenmaal had beloofd.'

'De laatste 27 jaar van zijn leven was Rinus Terlouw een compleet raadsel. Niemand kreeg hem te spreken, brieven werden niet beantwoord, uitnodigingen genegeerd. Zelfs op zijn werk, bij scheepsbouwer Van der Giessen-De Noord, werd Terlouw een eenling. Hij sprak nauwelijks met mensen en ging schichtig door het leven.'

Zo'n radicale omkeer lijkt mij ook zeer ingrijpend voor zijn vrouw (en kinderen?).
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:
Simon0612 schreef:Een mooi voorbeeld van God dienen en sport vind ik Rinus Terlouw. Terlouw was een Spartaan en kwam uit in het Nederlands elftal (in zijn tijd was de verdwazing nog niet eens zo groot). Hij was de beste Nederlandse verdediger uit zijn jaren. Daarna is hij voetbaltrainer geworden. Toen hij stilgezet werd in zijn leven brak hij compleet met de voetbal, stuurde al zijn medailles terug en heeft nooit geen stap meer op het veld gezet. Hij is diaken geworden in de GGiN.

Een citaat over hem:
“Over het verleden sprak hij nooit. Eén keer liet hij los dat hij een tijdlang geen krant had gelezen om niet in de verleiding te komen zich weer in de sportwereld te verdiepen.”
In Capelle is er nog een fietspad naar hem vernoemd.

Twee opvallend stukjes uit het volgende artikel.
https://www.trouw.nl/nieuws/rinus-terlo ... gle.com%2F

'Rinus Terlouw besteedde daarna al zijn aandacht aan de kerk, die hij volgens vrienden wilde dienen omdat hij dat zijn moeder nu eenmaal had beloofd.'

'De laatste 27 jaar van zijn leven was Rinus Terlouw een compleet raadsel. Niemand kreeg hem te spreken, brieven werden niet beantwoord, uitnodigingen genegeerd. Zelfs op zijn werk, bij scheepsbouwer Van der Giessen-De Noord, werd Terlouw een eenling. Hij sprak nauwelijks met mensen en ging schichtig door het leven.'

Zo'n radicale omkeer lijkt mij ook zeer ingrijpend voor zijn vrouw (en kinderen?).
Of dat helemaal een eerlijke beschrijving is betwijfel ik. Ja hij wilde niet meer over voetbal praten en wilde daar los van blijven. Als je dan een voetballiefhebber om een reactie vraagt dan krijg je zo’n antwoord.
Om zijn leven na het voetbal te illustreren lijkt me dit een beter verslag:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 88506d7039

Een ander mooi en iets genuanceerder voorbeeld:
https://www.puntuit.nl/thema/niet-relev ... -en-het-ek
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voetbal kijken.

Bericht door DDD »

Ontzettend jammer dat zo iemand geen goed gerucht van de Heere Jezus heeft willen of kunnen brengen. Ik heb dan toch meer bewondering voor de voetballer hierboven die de media wel te woord staat.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ontzettend jammer dat zo iemand geen goed gerucht van de Heere Jezus heeft willen of kunnen brengen. Ik heb dan toch meer bewondering voor de voetballer hierboven die de media wel te woord staat.
Die wel op zondag in het stadion ipv in de kerk te vinden is?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voetbal kijken.

Bericht door DDD »

Daar ga ik vanuit. Ik volg voetbal niet zo, maar het is uitzonderlijk als een topvoetballer niet op zondag voetbalt.

Overigens: je maakt mij niet wijs dat je als voetballer op zondag niet naar de kerk kunt. Dat voetballen duurt toch niet meer dan drie uur?

Ik ben daar trouwens verder geen fan van maar ik vind het nog minder fraai als iemand niet bereid is om verantwoording af te leggen. Het zal misschien zo zijn dat hij geen hoop had waarover de Apostel schrijft, maar dat maakt mij dan inderdaad niet jaloers.

Jezus zegt dat Hij degene die Hem zal belijden voor de mensen, ook zal belijden voor zijn Vader. Dat lijkt mij een duidelijke tekst.

Dan is er in zo'n verhaal toch niets om jaloers op te zijn? Wij behoeven subculturele bescheidenheid niet te waarderen als die rechtstreeks ingaat tegen het Woord.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 dec 2022, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Voetbal kijken.

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ontzettend jammer dat zo iemand geen goed gerucht van de Heere Jezus heeft willen of kunnen brengen. Ik heb dan toch meer bewondering voor de voetballer hierboven die de media wel te woord staat.
Meen je dit of wil je reacties uitlokken? Uit de gelijkenis van de twee zoons die in de wijngaard moeten werken trek ik de les dat daden veel belangrijker zijn dan woorden.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voetbal kijken.

Bericht door DDD »

Natuurlijk meen ik dat. Ik zeg toch niets raars?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Daar ga ik vanuit. Ik volg voetbal niet zo, maar het is uitzonderlijk als een topvoetballer niet op zondag voetbalt.

Overigens: je maakt mij niet wijs dat je als voetballer op zondag niet naar de kerk kunt. Dat voetballen duurt toch niet meer dan drie uur?

Ik ben daar trouwens verder geen fan van maar ik vind het nog minder fraai als iemand niet bereid is om verantwoording af te leggen. Het zal misschien zo zijn dat hij geen hoop had waarover de Apostel schrijft, maar dat maakt mij dan inderdaad niet jaloers.

Jezus zegt dat Hij degene die Hem zal belijden voor de mensen, ook zal belijden voor zijn Vader. Dat lijkt mij een duidelijke tekst.

Dan is er in zo'n verhaal toch niets om jaloers op te zijn? Wij behoeven subculturele bescheidenheid niet te waarderen als die rechtstreeks ingaat tegen het Woord.
Vind je dat op zondag jezelf laten toejuichen door 40.000 mensen, omringd met alles dat hierboven is genoemd, past binnen het 4e gebod? Binnen het:

Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden, a
en dat ik, inzonderheid op den sabbat,
dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, b
om Gods Woord te horen, c
de Sacramenten te gebruiken, d
God den Heere openlijk aan te roepen, e
en den armen christelijke handreiking te doen; f
ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste,
den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Daar ga ik vanuit. Ik volg voetbal niet zo, maar het is uitzonderlijk als een topvoetballer niet op zondag voetbalt.

Overigens: je maakt mij niet wijs dat je als voetballer op zondag niet naar de kerk kunt. Dat voetballen duurt toch niet meer dan drie uur?

Ik ben daar trouwens verder geen fan van maar ik vind het nog minder fraai als iemand niet bereid is om verantwoording af te leggen. Het zal misschien zo zijn dat hij geen hoop had waarover de Apostel schrijft, maar dat maakt mij dan inderdaad niet jaloers.

Jezus zegt dat Hij degene die Hem zal belijden voor de mensen, ook zal belijden voor zijn Vader. Dat lijkt mij een duidelijke tekst.

Dan is er in zo'n verhaal toch niets om jaloers op te zijn? Wij behoeven subculturele bescheidenheid niet te waarderen als die rechtstreeks ingaat tegen het Woord.
De woorden moeten wel overeenkomen met de daden. Op zondag voetballen ( al is het maar een training) maar jezelf wel christelijk noemen is een tegenstrijdigheid.
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Voetbal kijken.

Bericht door MGG »

DDD schreef:Natuurlijk meen ik dat. Ik zeg toch niets raars?
Ik heb het 3x gelezen om er zeker van te zijn dat ik je goed begreep. Je zegt niks raars, maar ik was wel verbaasd. Zeker met het oog op de 10 geboden vind ik levenswandel een stuk waardevoller dan woorden.
Plaats reactie