Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

Mooi. Nu Erasmiaan nog.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voetbal kijken.

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
merel schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Nee dat denk ik ook niet.
Maar wat ik met mijn bericht wil zeggen, en wat je zelf hierboven al noemt: het houden van het 4e gebod kan kennelijk wel samengaan met andere zonden, zoals Netflix, geen zoutend zout zijn (niet of alleen maar in eigen stolp getuigen), enz.
Vind jij een streamingdienst an sich al zondig Tiberius?
Nee dat niet. Het gaat om de content. En voor zover mij bekend kan het merendeel daarvan bij Netflix niet de toets van de Bijbel doorstaan.
Trek dat even door naar WK voetbal dan ben je iets consequenter en dus geloofwaardiger. Netflix en WK voetbal volgen kan beide niet !
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Voetbal kijken.

Bericht door ZWP »

huisman schreef:
Tiberius schreef: Nee dat niet. Het gaat om de content. En voor zover mij bekend kan het merendeel daarvan bij Netflix niet de toets van de Bijbel doorstaan.
Trek dat even door naar WK voetbal dan ben je iets consequenter en dus geloofwaardiger. Netflix en WK voetbal volgen kan beide niet !
Nou ja, als je echt even (figuurlijk) uitzoomt zie ik wel grote verschillen:

Netflix: nagespeeld, acteurs nodig. Voetbal: echt
Netflix: een verhaal. Voetbal: een spel
Netflix: acteren. Voetbal: sporten
Netflix: veelal seks, drugs en geweld. Voetbal: 22 mannen die achter een bal aan rennen.
Netflix: (alleen) achterover hangen en 'genieten': Voetbal: samen vol spanning en (nationaal) groepsgevoel

Er zijn vast overeenkomsten te benoemen, maar als ik moet kiezen kijk ik veel geruster een potje voetbal dan een of andere Netflix-serie eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voetbal kijken.

Bericht door huisman »

ZWP schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Nee dat niet. Het gaat om de content. En voor zover mij bekend kan het merendeel daarvan bij Netflix niet de toets van de Bijbel doorstaan.
Trek dat even door naar WK voetbal dan ben je iets consequenter en dus geloofwaardiger. Netflix en WK voetbal volgen kan beide niet !
Nou ja, als je echt even (figuurlijk) uitzoomt zie ik wel grote verschillen:

Netflix: nagespeeld, acteurs nodig. Voetbal: echt
Netflix: een verhaal. Voetbal: een spel
Netflix: acteren. Voetbal: sporten
Netflix: veelal seks, drugs en geweld. Voetbal: 22 mannen die achter een bal aan rennen.
Netflix: (alleen) achterover hangen en 'genieten': Voetbal: samen vol spanning en (nationaal) groepsgevoel

Er zijn vast overeenkomsten te benoemen, maar als ik moet kiezen kijk ik veel geruster een potje voetbal dan een of andere Netflix-serie eerlijk gezegd.
Je moet niet kiezen maar beide mijden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

ZWP schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Nee dat niet. Het gaat om de content. En voor zover mij bekend kan het merendeel daarvan bij Netflix niet de toets van de Bijbel doorstaan.
Trek dat even door naar WK voetbal dan ben je iets consequenter en dus geloofwaardiger. Netflix en WK voetbal volgen kan beide niet !
Nou ja, als je echt even (figuurlijk) uitzoomt zie ik wel grote verschillen:

Netflix: nagespeeld, acteurs nodig. Voetbal: echt
Netflix: een verhaal. Voetbal: een spel
Netflix: acteren. Voetbal: sporten
Netflix: veelal seks, drugs en geweld. Voetbal: 22 mannen die achter een bal aan rennen.
Netflix: (alleen) achterover hangen en 'genieten': Voetbal: samen vol spanning en (nationaal) groepsgevoel

Er zijn vast overeenkomsten te benoemen, maar als ik moet kiezen kijk ik veel geruster een potje voetbal dan een of andere Netflix-serie eerlijk gezegd.
Voetbal is het middel geworden om samen één te zijn. Om samen één doel te hebben. Wat het eigenlijk zou moeten zijn, is de godsdienst. Voetbal heeft dus de plaats van de godsdienst ingenomen. Stel je daarom de vraag in hoeverre je mag genieten van iets wat zo’n antigodsdienstig karakter heeft. Probeer er vandaan te blijven, hoe sterk de verleiding ook is. En bid of koning voetbal in je hart verslagen mag worden door Koning Jezus. Benoem het concreet in je gebed. De Heere alleen kan je ervoor bewaren. Dat ervaar ik elke dag. En zeker in deze dagen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Bourdon16 »

Wat is jullie mening over een spelcomputer? Wij hebben die niet maar veel reformatorische vriendjes van ons zoontje wel.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Ambtenaar »

Bourdon16 schreef:Wat is jullie mening over een spelcomputer? Wij hebben die niet maar veel reformatorische vriendjes van ons zoontje wel.
Daar heb ik geen moeite mee. Onze zoons hebben ieder een eigen console. Spellen kopen ze in overleg, speeltijden zijn beperkt, kun je ook goed instellen via een app, evenals inhoudsfilter.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Apologeet »

Ik mis de optie:
"Voetbal boeit mij sowieso niet."
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voetbal kijken.

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Oneens, @Tiberius, lees het vierde gebod. Dat kan toch nooit samen gaan met profvoetballerij?
Zoals je ongetwijfeld weet of anders had moeten weten, zijn er heel veel christenen die menen dat het vierde gebod niet meer geldt in de Nieuwtestamentische tijd. Ik vermoed zelfs dat dat de meerderheid is.
Wat een onvoorstelbare onzin.

De Belijdenisgeschriften zijn een verstolde traditie, voetballen op zondag moet kunnen, een vrouw in het ambt is geen probleem, Netflix kan er mee door... en wat is de volgende drogredenering op dit forum?

Ik word hier erg verdrietig en boos over.

Lees nog eens de bijdragen van @Adagio!!
De bijdragen van Adagio gaan niet over het onderwerp, afgezien van de laatste, maar die is van na jouw bericht; en jouw bijdrage onderbouwt niets.

Ik heb niets gezegd over een verstolde traditie. Ik had nooit gedacht dat ik voetballen op zondag nog eens zou 'verdedigen' maar ik ben het er beslist mee oneens dat iemand die op dat punt anders denkt, verloren gaat. Het idee alleen al.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Apologeet »

Met voetbal is op zichzelf niks mis.
Gewoon een sport en hoewel het mijn interesse niet heeft niks mis mee

Maar dat gedoe er omheen met bakken geld, supportersgeweld en uitbuiting van mensen is gewoon een uitspatting van de hebzucht en het verderf van de maatschappij.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

DDD schreef:
Ik heb niets gezegd over een verstolde traditie. Ik had nooit gedacht dat ik voetballen op zondag nog eens zou 'verdedigen' maar ik ben het er beslist mee oneens dat iemand die op dat punt anders denkt, verloren gaat. Het idee alleen al.
Herkenbaar en volkomen eens. Ik houd niet eens van voetbal en 'verdedig' ook ineens betaald voetbal op zondag.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Amstelodamense »

De FIFA wereld en het grote geld vind ik een foute wereld.

Voetbal daarentegen af en toe wel leuk om te kijken. Ik kijk nooit naar Nederlandse clubs in de Eredivisie, vind dat nogal saai. Maar als ons kleine Nederland moet voetballen tegen de machtige en grote USA, word ik ineens chauvinistisch en vind ik het wel erg leuk om te kijken. Stukje nationale trots (hoe misplaatst wellicht :D ).

Morgen kijken wij als gezin dus wel de wedstrijd NL-Argentinie. Leuk begin van het weekend.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voetbal kijken.

Bericht door GerefGemeente-lid »

Amstelodamense schreef:De FIFA wereld en het grote geld vind ik een foute wereld.

Voetbal daarentegen af en toe wel leuk om te kijken. Ik kijk nooit naar Nederlandse clubs in de Eredivisie, vind dat nogal saai. Maar als ons kleine Nederland moet voetballen tegen de machtige en grote USA, word ik ineens chauvinistisch en vind ik het wel erg leuk om te kijken. Stukje nationale trots (hoe misplaatst wellicht :D ).

Morgen kijken wij als gezin dus wel de wedstrijd NL-Argentinie. Leuk begin van het weekend.
Juist.

En als Jezus op dat moment terugkomt op de wolken des hemels?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Anselmus »

GerefGemeente-lid schreef:
Amstelodamense schreef:De FIFA wereld en het grote geld vind ik een foute wereld.

Voetbal daarentegen af en toe wel leuk om te kijken. Ik kijk nooit naar Nederlandse clubs in de Eredivisie, vind dat nogal saai. Maar als ons kleine Nederland moet voetballen tegen de machtige en grote USA, word ik ineens chauvinistisch en vind ik het wel erg leuk om te kijken. Stukje nationale trots (hoe misplaatst wellicht :D ).

Morgen kijken wij als gezin dus wel de wedstrijd NL-Argentinie. Leuk begin van het weekend.
Juist.

En als Jezus op dat moment terugkomt op de wolken des hemels?
Ja, en wat als je het dan gezellig hebt met je vrouw in bed? Dat soort vragen moeten niet selectief gesteld worden. Bij alles wat je doet, doe het tot eer van God. En daarin moet iedereen in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zijn. Het hele punt van Paulus als het gaat over christelijke vrijheid: heers niet over het geweten van de ander, tenzij je een concrete zonde ziet, dan kun je er in liefde op wijzen. Voor veel dingen is dat echter niet zo concreet en dan telt het eigen geweten, waarbij ook hoort dat je een ander niet ergert, maar daarmee toont diegene weer aan een zwak geloof te hebben, etc., etc.
Fides Quaerens Intellectum
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Voetbal kijken.

Bericht door GGotK »

Christen zijn en WK voetbal kijken gaat niet samen, laat staan dat we als christenen voetbal op zondagen gaan verdedigen.
Plaats reactie