Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Het verschil is dat prof Baars met mij spreekt over vernieuwing van het verbond. Dus niet een vervanging (oud door nieuw) zoals jij zegt maar een vernieuwing dus meer een voortzetting .
Een vernieuwd verbond of een nieuw verbond. Dat maakt denk ik niet zo heel veel uit. Feit is dat het verbond een nieuwe inhoud heeft ten opzichte van het oude. Wat in het OT geëist werd, wordt in het NT gegeven.
huisman schreef:Helaas nog geen antwoord op de verbondserf constructie. Vind jij dat een Bijbelse gedachte?
De term komt in de Bijbel niet voor. De gedachte misschien wel. Bijv. als het gaat om het heilig zijn van de kinderen van een (of twee) gelovige ouders. Dat is een uitwendige heiligheid. Apart gezet, maar niet ín het verbond.
Thea schreef:Ik moest ook nog even denken aan ps 105:5. Hoe dat in te passen is in Posthoorn 's visie?
In de NT-ische situatie gaat dan niet meer om het 'letterlijk' zaad van de gelovige. Wellicht moet je hierbij denken aan die "kinderen die door de Heere geleerd zullen zijn" (Jes. 54:13).
Die vetgedrukte zin zie ik toch anders. Wat in het O.T. beloofd werd is in het N.T. vervuld. Denk aan Hebreeën 11 waar de wolk van oud testamentische getuigen wordt genoemd. Vooral vers 13 is duidelijk: Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd en omhelsd.

Dat 1 Korinthe 7: 14 zou gaan over een uitwendige heiligheid en niet een verbondsheiligheid is een aanname van jou. Zelfs de kanttekenaren noemen het verbond bij deze tekst: Ze zijn uiterlijk in het verbond Gods begrepen en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade.
Dit klopt volkomen met het geheel van de verbondsgedachte van het O.T. (Alleen vind ik het woordje “uiterlijk” hier niet passen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Die vetgedrukte zin zie ik toch anders. Wat in het O.T. beloofd werd is in het N.T. vervuld. Denk aan Hebreeën 11 waar de wolk van oud testamentische getuigen wordt genoemd. Vooral vers 13 is duidelijk: Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd en omhelsd.
Klopt, de belofte van het NT wordt in het NT vervuld. Daarbij hoort ook het ontvangen van een nieuw hart en een nieuwe geest etc. De OT-gelovigen werden zalig omdat ze uit die belofte van het NT door het geloof leefden.
Dat 1 Korinthe 7: 14 zou gaan over een uitwendige heiligheid en niet een verbondsheiligheid is een aanname van jou. Zelfs de kanttekenaren noemen het verbond bij deze tekst: Ze zijn uiterlijk in het verbond Gods begrepen en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade.
Maar dat het hier zou gaan om het verbond, is een aanname van jou (en de kantt.). :) Want dat staat hier nergens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Die vetgedrukte zin zie ik toch anders. Wat in het O.T. beloofd werd is in het N.T. vervuld. Denk aan Hebreeën 11 waar de wolk van oud testamentische getuigen wordt genoemd. Vooral vers 13 is duidelijk: Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd en omhelsd.
Klopt, de belofte van het NT wordt in het NT vervuld. Daarbij hoort ook het ontvangen van een nieuw hart en een nieuwe geest etc. De OT-gelovigen werden zalig omdat ze uit die belofte van het NT door het geloof leefden.
Dat 1 Korinthe 7: 14 zou gaan over een uitwendige heiligheid en niet een verbondsheiligheid is een aanname van jou. Zelfs de kanttekenaren noemen het verbond bij deze tekst: Ze zijn uiterlijk in het verbond Gods begrepen en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade.
Maar dat het hier zou gaan om het verbond, is een aanname van jou (en de kantt.). :) Want dat staat hier nergens.
De HEERE is de God van het verbond. Hij werkt door de verbonden. Daarom is het vreemd en niet in overeenstemming met het geheel van de Schrift om bij 1 Korinthe 7:14 het verbond buiten beschouwing te laten. Juist daar zie je de voortgaande lijn. Bij de besnijdenis alle ingezetenen. Bij de doop geheel het huis. Het waarom legt o.a. 1 Korinthe 7:14 uit.
De kinderen zijn geheiligd (in het verbond vanwege gelovige ouders (één of beide) )

Dat zegt ook onze Heidelberger met iets andere woorden in vraag en antw.74.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:De HEERE is de God van het verbond. Hij werkt door de verbonden. Daarom is het vreemd en niet in overeenstemming met het geheel van de Schrift om bij 1 Korinthe 7:14 het verbond buiten beschouwing te laten. Juist daar zie je de voortgaande lijn. Bij de besnijdenis alle ingezetenen. Bij de doop geheel het huis. Het waarom legt o.a. 1 Korinthe 7:14 uit.
De kinderen zijn geheiligd (in het verbond vanwege gelovige ouders (één of beide) )

Dat zegt ook onze Heidelberger met iets andere woorden in vraag en antw.74.
Je legt hier een heleboel theologie in een tekst die hier met geen letter over spreekt. Dat moet te denken geven. In het NT is de verbondsgedachte minder pregnant aanwezig. In het NT gaat het er om of wij in Christus zijn. Ook de doop is een teken dat wij Christus aangedaan hebben. En om dan terug te keren naar het verbond: alleen als wij in Christus zijn, hebben wij deel aan het heil van het nieuwe verbond!
Welnu, de kinderen van de gelovigen zijn door hun natuurlijk geboorte niet in Christus, daarvoor moeten zij wedergeboren worden. Dat betekent dat hun relatie tot (het heil van) het nieuwe verbond een uitwendige is. Mooier kunnen we het niet maken. Dit geldt tevens van alle uitwendige belijders: zij hebben slechts uitwendig deel aan Christus, zij zijn de ranken die buitengeworpen zullen worden, enz.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:De HEERE is de God van het verbond. Hij werkt door de verbonden. Daarom is het vreemd en niet in overeenstemming met het geheel van de Schrift om bij 1 Korinthe 7:14 het verbond buiten beschouwing te laten. Juist daar zie je de voortgaande lijn. Bij de besnijdenis alle ingezetenen. Bij de doop geheel het huis. Het waarom legt o.a. 1 Korinthe 7:14 uit.
De kinderen zijn geheiligd (in het verbond vanwege gelovige ouders (één of beide) )

Dat zegt ook onze Heidelberger met iets andere woorden in vraag en antw.74.
Je legt hier een heleboel theologie in een tekst die hier met geen letter over spreekt. Dat moet te denken geven. In het NT is de verbondsgedachte minder pregnant aanwezig. In het NT gaat het er om of wij in Christus zijn. Ook de doop is een teken dat wij Christus aangedaan hebben. En om dan terug te keren naar het verbond: alleen als wij in Christus zijn, hebben wij deel aan het heil van het nieuwe verbond!
Welnu, de kinderen van de gelovigen zijn door hun natuurlijk geboorte niet in Christus, daarvoor moeten zij wedergeboren worden. Dat betekent dat hun relatie tot (het heil van) het nieuwe verbond een uitwendige is. Mooier kunnen we het niet maken. Dit geldt tevens van alle uitwendige belijders: zij hebben slechts uitwendig deel aan Christus, zij zijn de ranken die buitengeworpen zullen worden, enz.
Volgens mij leg ik niet meer theologie in deze tekst dan dat jij doet . Het is een tekst leggen binnen het geheel van Gods openbaring
Ik kan veel van wat jij zegt best onderschrijven. Voor verbondskinderen is wedergeboorte noodzakelijk. Buiten het ware geloof in Christus is er geen behoud mogelijk en zullen ook kinderen van het Koninkrijk uitgeworpen worden.
Maak nog maar eens studie over Johannes 15. De ware Wijnstok en de ranken. Dat woordje ‘uitwendig’ vloeit wel erg snel uit jouw toetsenbord. ;)

Bedankt voor deze discussie. In het verleden vlogen wij elkaar wat feller in de haren maar dit ging nu best aardig toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Maak nog maar eens studie over Johannes 15. De ware Wijnstok en de ranken. Dat woordje ‘uitwendig’ vloeit wel erg snel uit jouw toetsenbord. ;)
Lees jij nog maar eens de kantt. bij Joh. 15:2 (over de rank die geen vrucht draagt).
Bedankt voor deze discussie. In het verleden vlogen wij elkaar wat feller in de haren maar dit ging nu best aardig toch?
Zeker. Je kunt het op een beleefde manier met elkaar oneens zijn. En over de belangrijkste zaken zijn we het gelukkig wel eens. :super
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Arja »

Thea schreef:Ik moest ook nog even denken aan ps 105:5. Hoe dat in te passen is in Posthoorn 's visie?
Ik ben niet @posthoorn, maar ik zie dit versje als bevestiging dat de HEERE Zijn volk nooit vergeet. Hij zal hen toebrengen in de laatste dagen.

De oorspronkelijk verzen staan in psalm 105 in het boek van de Psalmen. "Hij is de HEERE, onze God; Zijn oordelen zijn over de gehele aarde. Hij gedenkt Zijns verbonds tot in der eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten; des verbonds, dat Hij met Abraham heeft gemaakt, en Zijns eeds aan Izak; welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting, aan Israël tot een eeuwig verbond, zeggende: Ik zal u geven het land Kanaän, het snoer van ulieder erfdeel."

Voor gelovigen uit de heidenen is Jezus Christus, het Zaad van Abraham.* Hij is de vervulling van de belofte. Wanneer we besneden zijn met een besnijdenis, zonder handen, mogen we onszelf rekenen tot geestelijke zaad van Abraham. Dan ziet God ons zo: gerechtvaardigd door het bloed van het Lam.
Plaats reactie