Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:wees dan een vent en benoem iemand, met onderbouwing.
Wat denk je zelf? Dat ken je toch niet maken man?

Mijn punt is dat er behoorlijke verschillen in dominees zitten in de HHK. Het kan dus prima samen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bertiel »

Ja maar met vrijzinnigheid beschuldig je dominees in de hhk aan de linkse kant die zich niet aan de schrift en drie formulieren houden.
Dat is een hele grote beschuldiging!!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bertiel »

Het is trouwens kan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:Ja maar met vrijzinnigheid beschuldig je dominees in de hhk aan de linkse kant die zich niet aan de schrift en drie formulieren houden.
Dat is een hele grote beschuldiging!!!
Ik heb het over af en toe, daarmee bedoel ik niet dus niet dat een dominee in algemeenheid vrijzinnig is. Ik heb het ook over schuren tegen vrijzinnigheid aan, dat is niet gelijk aan vrijzinnigheid. Ik vind dat je aan het millimeteren ben.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 13 sep 2022, 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:Het is trouwens kan
Als jij dan een zin begint met een hoofdletter, een zin eindigt met een punt, hhk voortaan schrijft als HHK, ! i.p.v. !!!, schrift veranderd in Schrift, dan zal ik ken veranderen in kan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Tiberius »

Neem even een glaasje water, mensen.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Christen »

De ds nam vroeger een borreltje ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:Het is trouwens kan
Als jij dan een zin begint met een hoofdletter, een zin eindigt met een punt, hhk voortaan schrijft als HHK, ! i.p.v. !!!, schrift veranderd in Schrift, dan zal ik ken veranderen in kan.
Verander dan meteen veranderd even in verandert, als je toch aan 't veranderen gaat ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Maanenschijn »

Vrijzinnig staat tegenover Orthodox, rechtzinnig staat tegenover niet-rechtzinnig. Ik denk dat @HersteldHervormd hiermee in verwarring is.

Daarnaast is zijn stelling natuurlijk subjectief. Een waarneming of iets tegen niet-rechtzinnig aanschuurt (ik vind ‘aanschurken’ wat mooier) kan voor iedereen anders liggen.

Wiki geeft wat duidelijkheid over vrijzinnigheid:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrijzin ... estantisme
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Andre »

Zelf vind ik de bandbreedte zeer ruim binnen de HHK, met sommige predikanten zou ik niet mee door één deur kunnen, zij misschien ook niet met mij, met andere voel ik me zeer verbonden aan hun prediking. Zelf ex HHK-er nu OGGiN, vind in de rechtse flank van de HHK en de OGGiN weinig tot geen verschil. 'k Ben zelfs dankbaar dat die juist wel door één deur kunnen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:Het is trouwens kan
Als jij dan een zin begint met een hoofdletter, een zin eindigt met een punt, hhk voortaan schrijft als HHK, ! i.p.v. !!!, schrift veranderd in Schrift, dan zal ik ken veranderen in kan.
Verander dan meteen veranderd even in verandert, als je toch aan 't veranderen gaat ;)
Ik twijfelde al. ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef: Ik zou geen predikant kunnen bedenken die niet vast houdt aan Schrift en belijdenis. Als je een dergelijke zware beschuldiging uit moet je die onderbouwen of niet uit. En als je hem dan uit moet je bij de RCO waaronder die predikanten dan vallen. Wat je nu doet valt onder je eigen definitie van vrijzinnigheid, namelijk in strijd met Schrift en belijdenis...
Nee ik weet dat jij dat niet kan bedenken. Ik vraag me überhaupt wel eens af of je wel HHK lid bent. Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin in deze discussie, omdat ik op de voorhand al de uitkomst weet.
Tsja, forse beschuldigingen uiten ("Niet vasthouden aan schrijft en belijdenis maar een vrijere rol m.b.t. bepaalde dogma's.") en als daar naar gevraagd wordt roepen dat ik het niet kan bedenken. Dat laatste kan maar zo kloppen. Ik beluister predikanten niet vanuit een kwaadaardig vooroordeel of zo. En ja, ik ben lid van de HHK. Ik ben mijn hele leven al hervormd en ik kijk er niet van op dat er tegenwoordig mensen in de hervormde kerk zitten die vinden dat anderen daar niet thuis horen. En ook dat natuurlijk zonder opgaaf van redenen. Immers, roepen dat anderen preken in strijd met Schrift en belijdenis past tegenwoordig prima met het zelf daarmee in strijd handelen. In ieder geval is duidelijk dat Hersteld Hervormd bij sommigen tegenwoordig heel iets anders is dan in 2004 werd bedoeld.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

Simon0612 schreef:
Tom schreef:Zowel met sfeer, cultuur en prediking staan VOGG's van de federatie dichter bij de rechterflank van de HHK dan de OGGIN. Als jongere kun je gerust in een spijkerbroek naar de kerk, zeker een donkere spijkerbroek.
Ben ik het niet echt mee eens. Op alle drie de vlakken niet maar dat maakt niet heel veel uit. Beluister de leespreken van betreffende gemeenten, en de voorgangers. Vind ik toch veel meer naar OGGiN neigen dan HHK.
Terugkomend op Tom. Ik heb de afscheidspreek geluisterd van ds. Onderdelinden. Een van de 3?VOGG predikanten. Ben jij van mening dat die man dichter bij de HHK staat dan de OGGiN v.w.b. de prediking? Dat is mijn inziens echt niet het geval, zijn prediking is niet te onderscheiden van een OGGiN predikant. Ben wel benieuwd waar jij dat hoorde, wil je daar op terugkomen?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Simon0612 schreef:
Tom schreef:Zowel met sfeer, cultuur en prediking staan VOGG's van de federatie dichter bij de rechterflank van de HHK dan de OGGIN. Als jongere kun je gerust in een spijkerbroek naar de kerk, zeker een donkere spijkerbroek.
Ben ik het niet echt mee eens. Op alle drie de vlakken niet maar dat maakt niet heel veel uit. Beluister de leespreken van betreffende gemeenten, en de voorgangers. Vind ik toch veel meer naar OGGiN neigen dan HHK.
Terugkomend op Tom. Ik heb de afscheidspreek geluisterd van ds. Onderdelinden. Een van de 3?VOGG predikanten. Ben jij van mening dat die man dichter bij de HHK staat dan de OGGiN v.w.b. de prediking? Dat is mijn inziens echt niet het geval, zijn prediking is niet te onderscheiden van een OGGiN predikant. Ben wel benieuwd waar jij dat hoorde, wil je daar op terugkomen?
Ook tussen OGGiN predikanten zitten verschillen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef: Ook tussen OGGiN predikanten zitten verschillen.
Wellicht, want geen mens is hetzelfde. Maar daar ging het niet om. Tom gaf aan dat preken en cultuur van de VOGG meer richting HHK gaat dan OGGiN. En dat bestrijd ik. Zowel wat betreft cultuur als de preken. Nu heeft volgens mij de VOGG maar 3 predikanten, waarvan 1 onlangs van de HHK naar de VOGG is gegaan. Die predikant ken ik verder niet. Maar als ik bijvoorbeeld ds. Onderdelinden of Flapper luister dan hoor ik toch echt een OGG predikant.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie