Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Christen »

Is het bij jullie ook gebruikelijk dat je op doordeweekse diensten je oude zondagse kleding aantrekt?
Ik meen dat te herinneren... je oude hoed opzetten etc.
En doordeweeks is het publiek ook wat donkerder gekleed omdat veelal oudere mensen naar de avonddiensten gaan.

Beetje on topic ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Ambtenaar »

Christen schreef:Is het bij jullie ook gebruikelijk dat je op doordeweekse diensten je oude zondagse kleding aantrekt?
Ik meen dat te herinneren... je oude hoed opzetten etc.
En doordeweeks is het publiek ook wat donkerder gekleed omdat veelal oudere mensen naar de avonddiensten gaan.

Beetje on topic ;)
Nee. Maar ik heb dan ook geen specifiek zondagse kledij.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Geytenbeekje schreef: Ook tussen OGGiN predikanten zitten verschillen.
Wellicht, want geen mens is hetzelfde. Maar daar ging het niet om. Tom gaf aan dat preken en cultuur van de VOGG meer richting HHK gaat dan OGGiN. En dat bestrijd ik. Zowel wat betreft cultuur als de preken. Nu heeft volgens mij de VOGG maar 3 predikanten, waarvan 1 onlangs van de HHK naar de VOGG is gegaan. Die predikant ken ik verder niet. Maar als ik bijvoorbeeld ds. Onderdelinden of Flapper luister dan hoor ik toch echt een OGG predikant.
O okee, t zal wel.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Simon0612 »

Christen schreef:Is het bij jullie ook gebruikelijk dat je op doordeweekse diensten je oude zondagse kleding aantrekt?
Ik meen dat te herinneren... je oude hoed opzetten etc.
En doordeweeks is het publiek ook wat donkerder gekleed omdat veelal oudere mensen naar de avonddiensten gaan.

Beetje on topic ;)
Wat bedoel je met ‘oude’ kleding? Met doordeweekse diensten trek ik wel altijd nette kleding aan (op zondag ook) maar oude kleding heb ik nooit van gehoord. En bij ons is het vaak meer jeugd dan ouderen dus sowieso niet donkerder gekleed.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Orchidee »

J.C. Philpot schreef:
Andre schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zou ook best graag de OGGiN bij de HHK willen.
Ook GGiN.
Zou dat kunnen met predikanten die evangelie verkondigen zonder kleine letterttjes.............?
Wat mij betreft laten we het "kleine lettertjes-frame" van ds. Van den Brink achter ons, en gaan we werkelijk het gesprek aan in de kleine Gereformeerde Gezinte.
Ik ben toch blij dat ik hem 10 jaar heb mogen en kunnen beluisteren, heb er veel van geleerd, ik hoor en luister nog steeds naar zijn lezingen en hij komt af en toe nog eens preken AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:
J.C. Philpot schreef:
Andre schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zou ook best graag de OGGiN bij de HHK willen.
Ook GGiN.
Zou dat kunnen met predikanten die evangelie verkondigen zonder kleine letterttjes.............?
Wat mij betreft laten we het "kleine lettertjes-frame" van ds. Van den Brink achter ons, en gaan we werkelijk het gesprek aan in de kleine Gereformeerde Gezinte.
Ik ben toch blij dat ik hem 10 jaar heb mogen en kunnen beluisteren, heb er veel van geleerd, ik hoor en luister nog steeds naar zijn lezingen en hij komt af en toe nog eens preken AfbeeldingAfbeelding
Dat is fijn!
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Tom »

Simon0612 schreef: Terugkomend op Tom. Ik heb de afscheidspreek geluisterd van ds. Onderdelinden. Een van de 3?VOGG predikanten. Ben jij van mening dat die man dichter bij de HHK staat dan de OGGiN v.w.b. de prediking? Dat is mijn inziens echt niet het geval, zijn prediking is niet te onderscheiden van een OGGiN predikant. Ben wel benieuwd waar jij dat hoorde, wil je daar op terugkomen?
Het is natuurlijk geneuzel op milimeters... Maar ik ben er zelf mee begonnen dus wil het best verklaren. Mijn fam. heeft roots in de VOGG. In de prediking van VOGG-predikanten merk je dat ze best wat scholing ontvangen hebben en breed georienteerd zijn. Dat merk je onder meer in hun exegese. Daarnaast merk je de beinvloeding van de Puriteinen. Ds. Onderdelinden is een vaste bezoeker van de Leicesterconferentie dus dat kan daarmee te maken hebben. In de uiterst rechterflank van HHk merk je voorgaande dingen ook. De OGGIN zijn toch iets meer gericht op de Nadere Reformatie en de prediking is er een stuk eenvoudiger en de exegese ook. Nogmaals het is geen intens verschil dusja, maar wat mij betreft liggen VOGG's net wat dichter bij rechterflank HHK.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Terri »

Orchidee schreef:
J.C. Philpot schreef:
Andre schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zou ook best graag de OGGiN bij de HHK willen.
Ook GGiN.
Zou dat kunnen met predikanten die evangelie verkondigen zonder kleine letterttjes.............?
Wat mij betreft laten we het "kleine lettertjes-frame" van ds. Van den Brink achter ons, en gaan we werkelijk het gesprek aan in de kleine Gereformeerde Gezinte.
Ik ben toch blij dat ik hem 10 jaar heb mogen en kunnen beluisteren, heb er veel van geleerd, ik hoor en luister nog steeds naar zijn lezingen en hij komt af en toe nog eens preken AfbeeldingAfbeelding
Dat is mooi om te lezen Orchidee. Ik heb een vriendin die ook regelmatig onder zijn gehoor zit en het ervaart als een hele rijke Bijbelse prediking, met veel zegen.
En daar gaat het uiteindelijk om.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door HersteldHervormd »

Tom schreef:
Simon0612 schreef: Terugkomend op Tom. Ik heb de afscheidspreek geluisterd van ds. Onderdelinden. Een van de 3?VOGG predikanten. Ben jij van mening dat die man dichter bij de HHK staat dan de OGGiN v.w.b. de prediking? Dat is mijn inziens echt niet het geval, zijn prediking is niet te onderscheiden van een OGGiN predikant. Ben wel benieuwd waar jij dat hoorde, wil je daar op terugkomen?
Het is natuurlijk geneuzel op milimeters... Maar ik ben er zelf mee begonnen dus wil het best verklaren. Mijn fam. heeft roots in de VOGG. In de prediking van VOGG-predikanten merk je dat ze best wat scholing ontvangen hebben en breed georienteerd zijn. Dat merk je onder meer in hun exegese. Daarnaast merk je de beinvloeding van de Puriteinen. Ds. Onderdelinden is een vaste bezoeker van de Leicesterconferentie dus dat kan daarmee te maken hebben. In de uiterst rechterflank van HHk merk je voorgaande dingen ook. De OGGIN zijn toch iets meer gericht op de Nadere Reformatie en de prediking is er een stuk eenvoudiger en de exegese ook. Nogmaals het is geen intens verschil dusja, maar wat mij betreft liggen VOGG's net wat dichter bij rechterflank HHK.
Ik vind het erg knap als je van deze kerkverbanden het onderscheid kan duiden. Ik vind dat echt heel knap, zou wel willen dat ik het zo wist. Hoe kom je aan deze kennis?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Christen schreef:Is het bij jullie ook gebruikelijk dat je op doordeweekse diensten je oude zondagse kleding aantrekt?
Ik meen dat te herinneren... je oude hoed opzetten etc.
En doordeweeks is het publiek ook wat donkerder gekleed omdat veelal oudere mensen naar de avonddiensten gaan.

Beetje on topic ;)
Nee. Maar ik heb dan ook geen specifiek zondagse kledij.
Ga jij wel eens naar doordeweekse diensten?

voordat ik op refoforum kwam, wist ik zelfs niet dat deze bestonden
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Ga jij wel eens naar doordeweekse diensten?
Wij kennen geen doordeweekse diensten. Enkel met bid- en dankdag.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Ga jij wel eens naar doordeweekse diensten?
Wij kennen geen doordeweekse diensten. Enkel met bid- en dankdag.
Je bent altijd welkom in Driedorp heb ik vernomen ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door Orchidee »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:Ga jij wel eens naar doordeweekse diensten?
Wij kennen geen doordeweekse diensten. Enkel met bid- en dankdag.
Je bent altijd welkom in Driedorp heb ik vernomen ;)
Denk niet dat @merel zich daar thuis en/of op haar gemak zal voelen.(ik ook niet Afbeelding)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:Ga jij wel eens naar doordeweekse diensten?
Wij kennen geen doordeweekse diensten. Enkel met bid- en dankdag.
Je bent altijd welkom in Driedorp heb ik vernomen ;)
Denk niet dat @merel zich daar thuis en/of op haar gemak zal voelen.(ik ook niet Afbeelding)
Vanwaar niet?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente

Bericht door merel »

Soms weet je gewoon dat je qua ideologie totaal verschillend bent. Of zij ergeren zich aan mijn kleding en dat ik geen hoed draag of ik zal mij anders voor moeten doen dan ik ben. Lijkt mij beide kanten op niet prettig
Plaats reactie