Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Van Ewijk »

Charles schreef:Jehova getuigen gaan al jaren niet meer langs de deuren. Staan met kraampjes op straat.
Hier nog wel.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Posthoorn »

Ik heb ze ook weleens binnen genodigd. Goed gesprek, kwamen uiteraard niet tot elkaar. Wel denk ik dat ze ons kunnen leren dat we God de Vader en God de Zoon niet met elkaar moeten vereenzelvigen, iets wat m.i. wel gebeurt onder ons protestanten.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door HersteldHervormd »

Volgens mij zijn ze hier ook meer op vaste locaties bezig, op stations, markten en in het centrum.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door FlyingEagle »

Posthoorn schreef:Ik heb ze ook weleens binnen genodigd. Goed gesprek, kwamen uiteraard niet tot elkaar. Wel denk ik dat ze ons kunnen leren dat we God de Vader en God de Zoon niet met elkaar moeten vereenzelvigen, iets wat m.i. wel gebeurt onder ons protestanten.
Bedoel je dat we vaak wel de drievuldigheid veronderstellen maar het te weinig benoemen?
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Hendrien »

Posthoorn schreef:Ik heb ze ook weleens binnen genodigd. Goed gesprek, kwamen uiteraard niet tot elkaar. Wel denk ik dat ze ons kunnen leren dat we God de Vader en God de Zoon niet met elkaar moeten vereenzelvigen, iets wat m.i. wel gebeurt onder ons protestanten.
Wat bedoel je precies? Ik vind juist dat dat te weinig gebeurd…
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Ik heb ze ook weleens binnen genodigd. Goed gesprek, kwamen uiteraard niet tot elkaar. Wel denk ik dat ze ons kunnen leren dat we God de Vader en God de Zoon niet met elkaar moeten vereenzelvigen, iets wat m.i. wel gebeurt onder ons protestanten.
Zij ontkennen de Godheid van Christus. Ze onderschrijven de geloofsbelijdenis van Nicea absoluut niet.

Ik heb ze regelmatig binnen gevraagd. Bij een Antilliaanse dame hadden de Bijbelse argumenten effect maar of dat blijvend was betwijfel ik. Ze was onder invloed van een getuige die uit onze gezindte kwam (PKN GB)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Posthoorn »

FlyingEagle schreef:
Posthoorn schreef:Ik heb ze ook weleens binnen genodigd. Goed gesprek, kwamen uiteraard niet tot elkaar. Wel denk ik dat ze ons kunnen leren dat we God de Vader en God de Zoon niet met elkaar moeten vereenzelvigen, iets wat m.i. wel gebeurt onder ons protestanten.
Bedoel je dat we vaak wel de drievuldigheid veronderstellen maar het te weinig benoemen?
Een beetje lastig om precies aan te geven wat ik bedoel. Ik heb er bijv. moeite mee als ik lees dat Christus 'de vleesgeworden God' wordt genoemd, of dat 'God mens geworden is'. We moeten niet vergeten dat Jezus de Zoon van God en als zódanig is Hij God.

De Jehovah's getuigen zeggen overigens wel dat Jezus 'goddelijk' is. Maar of zij leren dat Hij van eeuwigheid is, weet ik nu even niet.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 03 jun 2022, 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
FlyingEagle schreef:
Posthoorn schreef:Ik heb ze ook weleens binnen genodigd. Goed gesprek, kwamen uiteraard niet tot elkaar. Wel denk ik dat ze ons kunnen leren dat we God de Vader en God de Zoon niet met elkaar moeten vereenzelvigen, iets wat m.i. wel gebeurt onder ons protestanten.
Bedoel je dat we vaak wel de drievuldigheid veronderstellen maar het te weinig benoemen?
Een beetje lastig om precies aan te geven wat ik bedoel. Ik heb er bijv. moeite mee als ik lees dat Christus 'de vleesgeworden God' wordt genoemd, of dat 'God mens geworden is'. We moeten niet vergeten dat Jezus de Zoon van God en als zódanig is Hij God.
De Jehovah's getuigen zeggen wel dat Jezus 'goddelijk' is. Maar of zij leren dat Hij van eeuwigheid is, weet ik nu even niet.
De J. Getuigen leren dat Hij niet van eeuwigheid is, maar geschapen. De opvatting van Arius.
Zij leren ook niet dat hij de natuurlijke Zoon van God is, door generatie uit de Vader.

(Verder ben ik wel ongelukkig met jouw uitspraken. M.i. zijn een aantal daarvan wat onbezonnen; ik ga er nu echter niet op in. Ik heb afgelopen dagen twee enerverende discussies gehad, het is dus even genoeg.)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Floppy »

Posthoorn schreef:... Ik heb er bijv. moeite mee als ik lees dat Christus 'de vleesgeworden God' wordt genoemd, of dat 'God mens geworden is'. We moeten niet vergeten dat Jezus de Zoon van God en als zódanig is Hij God...
De Drie-eenheid is een mysterie; het probleem van de Jehovah's Getuigen is dat ze daar niet mee om kunnen gaan en het mysterie uit de Bijbel versimpelen. Het resultaat is dat hun Jezus niet Dezelfde is als die uit de christelijke orthodoxie. Inderdaad Ariaans, zoals Valcke al opmerkt.

Jezus is niet "als zodanig" God, Hij is de JHWH uit het Oude Testament. Dat Hij 'Kurios' is, verwijst daarnaar (LXX vertaalt JHWH met Kurios); evenals Jezus' 'ego eimi' uitspraken.
Dat Jezus Zoon is, betekent niet dat Hij op enige manier iets minder zou zijn dan de Vader. Het betekent wel dat er een bepaalde relatie is tussen de Vader en de Zoon - namelijk die van de liefde.

Verder zou ik Joh 14:9 willen benadrukken: Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Valcke »

Hendrien schreef:Wat bedoel je precies? Ik vind juist dat dat te weinig gebeurt
Ik las zojuist dit mooie citaat. Toen moest ik aan jouw post denken. Misschien kun je er iets mee?
God wordt nooit buiten Christus gekend. Zolang Christus niet aan en in ons geopenbaard is, weten we niet wie God is. Vele mensen spreken over God alsof er drie Goden zijn. Dit is het bewijs van onkunde. Er is maar één enig Goddelijk Wezen, gelijk ‘God Zich alzo in Zijn Woord geopenbaard heeft, dat de drie onderscheidene Personen de enige, waarachtige en eeuwige God zijn’ (Heid. Cat. antw. 25). Deuteronomium 6 vers 4: ‘Hoor, Israël, de HEERE onze God is een enig HEERE.’ Deze enige, waarachtige en eeuwige God wordt in Christus gekend. (...) Gelijk de Zoon de Vader verklaart, zo verklaart de Vader de Zoon.

‘En de Heilige Geest dan?’, vraagt u misschien. De Heilige Geest verklaart ons Beiden, de Vader en de Zoon. De Heilige Geest komt in ons, en zouden we dat niet gewaar worden?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Posthoorn »

Floppy schreef:Jezus is niet "als zodanig" God, Hij is de JHWH uit het Oude Testament.
Kun je dat zeggen, dat Hij dé JHWH is? Hij is de Zóón van Jahweh. "Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft..." Niet dat Hij Zelf gekomen is. Dat zegt NB de apostel Johannes, die de meeste nadruk legt op de godheid van de Zoon.
En dat bedoel ik: je kunt Christus niet zomaar vereenzelvigen met God zoals Hij Zich in het OT openbaart.
Verder ga ik hier niet op in. Het is inderdaad een mysterie en ik weet of begrijp er als ieder maar heel weinig van.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 03 jun 2022, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Floppy »

Posthoorn schreef:
Floppy schreef:Jezus is niet "als zodanig" God, Hij is de JHWH uit het Oude Testament.
Kun je dat zeggen, dat Hij dé JHWH is? Hij is de Zóón van Jahweh. "Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft..." Niet dat Hij Zelf gekomen is. Dat zegt NB de apostel Johannes, Die de meeste nadruk legt op de godheid van de Zoon.
En dat bedoel ik: je kunt Christus niet zomaar vereenzelvigen met God zoals Hij Zich in het OT openbaart.
Verder ga ik hier niet op in. Het is inderdaad een mysterie en ik weet of begrijp er als ieder maar heel weinig van.
Ja, ik geloof dat je dat kunt zeggen; anders zou alleen de Vader JHWH zijn; en als ik me niet vergis zijn er citaten in het NT uit het OT waarbij Jezus teksten die JHWH noemen, op Zichzelf betrekt.
Verder zie ik een parallel met hoe God Zich als JHWH van het verbond openbaart aan Israel, en hoe Jezus God "geopenbaard in het vlees" is.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Christen »

Ik ben in Corona-tijd gebeld en wordt nu ook gemaild. Blijkbaar ben ik bekend..

Ik heb niet veel met kerkmuren maar het geloof van deze getuigen is voor mij een brug te ver. Ze hebben een eigen Bijbel etc.

Ik heb in onwetendheid het weleens flink moeilijk gehad (aanvechting.) Maar God sprak hoe het zat en de getuige zat fout; zijn uitleg klopte niet. Later hebben we een lief gezin binnen gehad met een schattig kind. Maar we kwamen niet tot eenheid.

Ik spreek nu veel meer met mensen buiten de kerk maar voor deze getuigen loop ik nog weleens even weg. 'k Vind het toch lastig om met ze te praten.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Van Ewijk »

Christen schreef:Ik ben in Corona-tijd gebeld en wordt nu ook gemaild. Blijkbaar ben ik bekend..

Ik heb niet veel met kerkmuren maar het geloof van deze getuigen is voor mij een brug te ver. Ze hebben een eigen Bijbel etc.

Ik heb in onwetendheid het weleens flink moeilijk gehad (aanvechting.) Maar God sprak hoe het zat en de getuige zat fout; zijn uitleg klopte niet. Later hebben we een lief gezin binnen gehad met een schattig kind. Maar we kwamen niet tot eenheid.

Ik spreek nu veel meer met mensen buiten de kerk maar voor deze getuigen loop ik nog weleens even weg. 'k Vind het toch lastig om met ze te praten.
Omdat er toch nog altijd verschil zit tussen een kerk en een sekte.
En naar mijn persoonlijke mening neigt deze organisatie (zo noem ik het maar) toch meer de kant op van een sekte.
Ik weet dat de buitenwacht ons vaak op dezelfde hoop gooit, meestal door uiterlijke kenmerken zoals het ontbreken van een televisietoestel in huis en het mijden van andere wereldse dingen zoals seksuele media en de veroordeling van bepaalde levensstijl en en evenementen.

Maar waar een kerk nog coulant is naar zijn leden betreffende politiek en familiebanden en met het contact met de buitenwacht snijden deze lieden nieuwe aanwas vaak af van de "goddeloze" familie, roept op niet te stemmen en wordt je van voor tot achter gehersenspoeld om allemaal hetzelfde te denken.

Neem nu zo'n forum zoals dit bijvoorbeeld.
Waar we onderling van mening kunnen verschillende met woord en wederwoord.
Dat zie ik daar niet van de grond komen.
Zelfs moslims staan nog meer open voor debat met redelijke argumenten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Charles »

Mijn pa is goed onderlegd en ging met enige regelmaat het gesprek aan. Trok daar uren voor uit. Bij vervolggesprek kwamen dan nog wel eens opeens anderen. Of de getuigen begonnen te twijfelen en mochten niet meer op vervolggesprek komen. Op enig moment werd ons huis overgeslagen.
Plaats reactie