Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Van Ewijk »

Bij mij is het simpel.
Een ander evangelie dan door Paulus en de Apostelen verkondigd wordt komt hier niet in.
Mijn antwoordt is dan ook altijd kort en simpel.
"Geen interesse" en dan gaat de deur dicht.

Dit vaak tot ongenoegen van mijn echtgenote, die de gastvrijheid is toegedaan.
Mijn reactie daarop is standaard dat ik het tijdverspilling vind om hier iemand op de bank te laten zitten om met een kopje koffie of thee tevergeefs zijn of haar verhaal te laten doen.

Waarop het verweer van mijn wederhelft weer is dat ik een kans laat liggen om het over het ware evangelie te hebben.

Wat is uw mening en handelswijze?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 02 jun 2022, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe gaan jullie om met "Getuigen" aan de deur?

Bericht door Valcke »

Vriendelijk verzoek: Misschien wil je allereerst de titel aanpassen met het oog op het derde gebod.
Laatst gewijzigd door Valcke op 02 jun 2022, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Hoe gaan jullie om met Jehova's aan de deur?

Bericht door Erik1960 »

Ik realiseer me nu dat ze al een hele tijd niet aan de deur zijn geweest. Zal dat iets met Covid te maken hebben?
Ik liet het altijd afhangen van mijn stemming van dat moment. Soms ging ik in gesprek, soms bleef het beperkt tot ‘geen belangstelling’. En ik heb een keer een duo binnen uitgenodigd voor een kopje thee omdat de regen met bakken uit de hemel viel. Wel onder de voorwaarde dat we het even niet over geloofszaken zouden hebben. Daar stemden ze mee in.
Moet zeggen dat ik nu wat minder gespreks-bereidheid heb, omdat ik van redelijk nabij gezien heb hoe ze omgaan met mensen die zich losmaken. Afgrijselijk.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe gaan jullie om met Jehova's aan de deur?

Bericht door -DIA- »

Toen ik jong was had ik veel vuur en weinig licht. Of dat beter is geworden? Ik weet het niet, in ieder geval kan ik nu wel op mijn dwaasheid en onwetendheid uit mijn jeugd zien. Ik had de macht van zo'n sekte onderschat.
Vele middagen heb ik met een groep JG gesproken, en ik dacht ze te kunnen overtuigen. Dat is mij niet gelukt. Ik zal het ook niemand aanraden. Anders is het vriendelijk bejegenen van mensen. Men hoeft ze niet af te blaffen, maar wees vriendelijk doch beslist in het afwijzen. Ga niet met hen in gesprek. Mijn ervaring en wat ik later heb geleerd is dat men nooit in gesprek moet gaan met mensen die zo een andere leer leren. Men kan ze niet overtuigen omdat ze door een geest beïnvloed zijn die niet uit God is.
Deze JG hebben het moeilijk gehad waar ik hun leer onderuit probeerde te halen, en probeerde te overtuigen. Vaak hadden ze dan geen antwoord, want waarmee ze lang de deur gaan is goed uitgespit en de tegenredenen die ze kunnen verwachten worden ook besproken, voor dat hun veldwerk begint. Zie ook de tweede brief van Johannes over de standvastigheid tegenover dwaalleraars. Hierop werd ik in mijn jeugd gewezen door een kind van God, kort en krachtig: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. (zie verband en kanttekeningen)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe gaan jullie om met Jehova's aan de deur?

Bericht door Posthoorn »

Van Ewijk schreef:Bij mij is het simpel.
Een ander evangelie dan door Paulus en de Apostelen verkondigd wordt komt hier niet in.
Mijn antwoordt is dan ook altijd kort en simpel.
"Geen interesse" en dan gaat de deur dicht.

Dit vaak tot ongenoegen van mijn echtgenote, die de gastvrijheid is toegedaan.
Mijn reactie daarop is standaard dat ik het tijdverspilling vind om hier iemand op de bank te laten zitten om met een kopje koffie of thee tevergeefs zijn of haar verhaal te laten doen.

Waarop het verweer van mijn wederhelft weer is dat ik een kans laat liggen om het over het ware evangelie te hebben.

Wat is uw mening en handelswijze?
Het zijn geen Jehovah's, maar Jehovah's getuigen. Zie ook post Valcke.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe gaan jullie om met "Getuigen" aan de deur?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Van Ewijk schreef:Bij mij is het simpel.
Een ander evangelie dan door Paulus en de Apostelen verkondigd wordt komt hier niet in.
Mijn antwoordt is dan ook altijd kort en simpel.
"Geen interesse" en dan gaat de deur dicht.

Dit vaak tot ongenoegen van mijn echtgenote, die de gastvrijheid is toegedaan.
Mijn reactie daarop is standaard dat ik het tijdverspilling vind om hier iemand op de bank te laten zitten om met een kopje koffie of thee tevergeefs zijn of haar verhaal te laten doen.

Waarop het verweer van mijn wederhelft weer is dat ik een kans laat liggen om het over het ware evangelie te hebben.

Wat is uw mening en handelswijze?
Het zijn geen Jehovah's, maar Jehovah's getuigen. Zie ook post Valcke.
Wat mij betreft schrijven we dat ook zo niet op. Ik heb het probleem met de godslasterlijke titel direct gemeld, maar er gebeurt niets.
Laatst gewijzigd door Valcke op 02 jun 2022, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Hoe gaan jullie om met Jehova's aan de deur?

Bericht door Bonny »

"Geen belangstelling".

Wat is er mis met de topictitel? Kan prima, toch?
The Groom's still waiting at the altar
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Hoe gaan jullie om met Jehova's aan de deur?

Bericht door Evangelist »

Valcke schreef:Vriendelijk verzoek: Misschien wil je allereerst de titel aanpassen met het oog op het derde gebod.
Kun je dit uitleggen? Zo heet deze sekte toch? Jehovah's Getuigen? Of mis ik iets?
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe gaan jullie om met Jehova's aan de deur?

Bericht door Van Ewijk »

Valcke schreef: Wat mij betreft schrijven we dat ook zo niet op. Ik heb het probleem met de godslasterlijke titel direct gemeld, maar er gebeurt niets.
Ooit bij u opgekomen dat de moderatie ook mensen zijn die thuis komen van hun werk en de maaltijd nuttigen en niet altijd 24/7 binnen kort tijdsbestek kunnen reageren?
Bovendien ben ikzelf niet te eigenwijs om de titel inmiddels zelf te veranderen om aanstoot te voorkomen.
On-topic graag maar weer...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Piet Puk »

Van Ewijk schreef:Bij mij is het simpel.
Een ander evangelie dan door Paulus en de Apostelen verkondigd wordt komt hier niet in.
Mijn antwoordt is dan ook altijd kort en simpel.
"Geen interesse" en dan gaat de deur dicht.

Dit vaak tot ongenoegen van mijn echtgenote, die de gastvrijheid is toegedaan.
Mijn reactie daarop is standaard dat ik het tijdverspilling vind om hier iemand op de bank te laten zitten om met een kopje koffie of thee tevergeefs zijn of haar verhaal te laten doen.

Waarop het verweer van mijn wederhelft weer is dat ik een kans laat liggen om het over het ware evangelie te hebben.

Wat is uw mening en handelswijze?
Ik zeg meestal: ik kerk daar in die kerk(en wijs dan naar mijn kerk). Je bent zondag van harte welkom om de dienst bij te wonen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe gaan jullie om met "Getuigen" aan de deur

Bericht door Valcke »

Evangelist schreef:
Valcke schreef:Vriendelijk verzoek: Misschien wil je allereerst de titel aanpassen met het oog op het derde gebod.
Kun je dit uitleggen? Zo heet deze sekte toch? Jehovah's Getuigen? Of mis ik iets?
Er stond eerst nog iets anders.
Laatst gewijzigd door Valcke op 02 jun 2022, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoe gaan jullie om met Jehova's aan de deur?

Bericht door KDD »

Bonny schreef:"Geen belangstelling".

Wat is er mis met de topictitel? Kan prima, toch?
Soms valt het bij een ander verkeerd binnen zonder dat je er zelf erg in heeft. Dat was ik ook schuldig in wat dagen geleden. Niet verkeerd bedoeld maar geen erg in dat het anders overgenomen kan worden. Als we daar erg in houden dan wordt de forum ook wat beter.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door CvdW »

Het is al een tijd geleden dat ze aan de deur zijn geweest.
Ik doe de deur open. Onder het afdak bij de voordeur en ik in het deur hebben we een gesprek.
Je komt niet tot elkaar, omdat ze de Godheid van Jezus Christus loochenen. Een wachttoren nemen we niet aan. Overigens vind ik de tekeningen wel mooi in zo'n blad.
Kom ik ook uit voor de naam van Jezus?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Ararat »

Ik heb ooit in een tijd van druk bezoek aan de deur een paar printjes van de geloofsbelijdenis van Nicea in de meterkast bewaard. Vertelde ze net iets te enthousiast dat ik de rollen eens om wilde draaien en hen wat wilde geven. Als ze niet wisten wat het voorstelde droeg ik een paar zinnen voor, bij de tweede zin al werd wat onbehagen merkbaar.
Omdat de bezoeken afnamen en 'Nicea' werd opgegeten door de zilvervisjes én omdat ik m'n intentie om dit op deze manier te doen maar zo-zo vond ben ik ermee gestopt en houd ik het bij een beslist doch vriendelijk afwijzen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Hoe gaan jullie om met J. getuigen aan de deur?

Bericht door Charles »

Jehova getuigen gaan al jaren niet meer langs de deuren. Staan met kraampjes op straat.
Plaats reactie