Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Zita schreef:
Erik1960 schreef:
Bruna schreef:Er wordt gesproken over genderneutraal opvoeden in dit onderwerp. Hoe doe je dat en wat zijn daar precies de kenmerken van? En de laatste vraag: is het Bijbels?
Via Google: “Met een genderneutrale opvoeding wordt eigenlijk aangegeven dat àlle keuzes van je kind goed zijn, niet de één beter dan de ander. Ouders die hun kinderen genderneutraal opvoeden laten hen dus volledig vrij in hun keuzes voor speelgoed, kleding of toekomstdromen. Zij maken daarbij geen onderscheid tussen de seksen.”
Of het Bijbels is.. dat zal van de ‘kijkrichting’ afhangen. Wanneer de Bijbel oproept om je talenten optimaal te benutten, is het ook Bijbels om over de volle breedte je talenten aan bod te laten komen.
Kun je een voorbeeld noemen van een talent dat niet aan bod kan komen als je kiest voor een niet-genderneutrale opvoeding?
Laat ik voorop stellen dat ik geen pleitbezorger ben voor of tegen genderneutraal opvoeden . De voorbeelden die je zoekt, zijn er overal waar een kind een richting in wordt gestimuleerd omdat het een jongen/meisje is. Jantje mag niet op ballet, wel op voetballen. Annie mag niet op voetballen, maar wel op turnen. Mijn schoonvader mocht niet de door hem gewenste beroepskeuze maken want ‘dat is geen mannenwerk’. Mijn dochter is zwanger en weet sinds deze week het geslacht van het kind in haar buik. Dat heeft direct gevolgen voor de type en kleur kleertjes die ze koopt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door DDD »

Ik ben wel een voorstander van genderneutraal opvoeden, maar niet tegen heug en meug. Als jongens niet met poppen willen spelen, is dat prima. Maar als ze dat wel willen, ook goed.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
Zita schreef:
Erik1960 schreef:
Bruna schreef:Er wordt gesproken over genderneutraal opvoeden in dit onderwerp. Hoe doe je dat en wat zijn daar precies de kenmerken van? En de laatste vraag: is het Bijbels?
Via Google: “Met een genderneutrale opvoeding wordt eigenlijk aangegeven dat àlle keuzes van je kind goed zijn, niet de één beter dan de ander. Ouders die hun kinderen genderneutraal opvoeden laten hen dus volledig vrij in hun keuzes voor speelgoed, kleding of toekomstdromen. Zij maken daarbij geen onderscheid tussen de seksen.”
Of het Bijbels is.. dat zal van de ‘kijkrichting’ afhangen. Wanneer de Bijbel oproept om je talenten optimaal te benutten, is het ook Bijbels om over de volle breedte je talenten aan bod te laten komen.
Kun je een voorbeeld noemen van een talent dat niet aan bod kan komen als je kiest voor een niet-genderneutrale opvoeding?
Laat ik voorop stellen dat ik geen pleitbezorger ben voor of tegen genderneutraal opvoeden . De voorbeelden die je zoekt, zijn er overal waar een kind een richting in wordt gestimuleerd omdat het een jongen/meisje is. Jantje mag niet op ballet, wel op voetballen. Annie mag niet op voetballen, maar wel op turnen. Mijn schoonvader mocht niet de door hem gewenste beroepskeuze maken want ‘dat is geen mannenwerk’. Mijn dochter is zwanger en weet sinds deze week het geslacht van het kind in haar buik. Dat heeft direct gevolgen voor de type en kleur kleertjes die ze koopt.
Wat dan wel een interessante is, waarom maakt je dochter vervolgens die keuze? Is dat cultureel bepaald? Zit dat in haar zelf? Mijn vrouw kocht ook heel veel schattige roze dingetjes toen we een meisje kregen. Een soort van automatisme lijkt het dan wel.
Mijn dochtertje wil graag op ballet, want 'van die leuke jurkjes'. Ik wil ze eigenlijk op kickboksen doen. :)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:----
Wat dan wel een interessante is, waarom maakt je dochter vervolgens die keuze? Is dat cultureel bepaald? Zit dat in haar zelf? Mijn vrouw kocht ook heel veel schattige roze dingetjes toen we een meisje kregen. Een soort van automatisme lijkt het dan wel.
Ik denk dat het vooral cultureel bepaald is. We zeggen tegen jongens bijvoorbeeld sneller 'stop maar met huilen' dan tegen meisjes.
Zeeuw schreef:Mijn dochtertje wil graag op ballet, want 'van die leuke jurkjes'. Ik wil ze eigenlijk op kickboksen doen. :)
Toen mijn dochter tijdens een hockeytraining een voorzet in één keer op haar stick nam en de bal in tweeën uit elkaar spatte wist ik dat het met haar kracht wel goed zat en hoefde ze niet meer op kickboksen. Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt. Ze had aan haar ogen genoeg om mensen buiten te zetten. :)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt.
Hoe kun je deze baan Bijbels verantwoorden?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt.
Hoe kun je deze baan Bijbels verantwoorden?
ik weet niet of we elkaar goed begrijpen… het was een keurig kroegje hier in de stad?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt.
Hoe kun je deze baan Bijbels verantwoorden?
Misschien was het bij de oude Duikenburg op gereformeerde bruiloften.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt.
Hoe kun je deze baan Bijbels verantwoorden?
Misschien was het bij de oude Duikenburg op gereformeerde bruiloften.
Dat was het zeker niet ;-) Maar ik kan me voorstellen dat mijn terminologie ‘avond/nachthoreca’ tot visioenen leidde die ik niet bedoelde. Maar GGL zal dat vast ophelderen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:----
Wat dan wel een interessante is, waarom maakt je dochter vervolgens die keuze? Is dat cultureel bepaald? Zit dat in haar zelf? Mijn vrouw kocht ook heel veel schattige roze dingetjes toen we een meisje kregen. Een soort van automatisme lijkt het dan wel.
Ik denk dat het vooral cultureel bepaald is. We zeggen tegen jongens bijvoorbeeld sneller 'stop maar met huilen' dan tegen meisjes.
Zeeuw schreef:Mijn dochtertje wil graag op ballet, want 'van die leuke jurkjes'. Ik wil ze eigenlijk op kickboksen doen. :)
Toen mijn dochter tijdens een hockeytraining een voorzet in één keer op haar stick nam en de bal in tweeën uit elkaar spatte wist ik dat het met haar kracht wel goed zat en hoefde ze niet meer op kickboksen. Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt. Ze had aan haar ogen genoeg om mensen buiten te zetten. :)
Nou, vwb het eerste merk ik dat ik juist wat andersom ben en mijn jongens meer leer dat ze echt wel emoties mogen laten zien en mijn dochtertje dat het af en toe wel wat minder dramatisch mag :)
Vwb het tweede, kickboksen is hier met een trainer die echt gaat voor respect, leren incasseren, leren uit te delen, gedrag etc. Allemaal zaken die ik wel belangrijk vind. Daarnaast gaat ze op korfbal wanneer de zwemles klaar is vermoed ik.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt.
Hoe kun je deze baan Bijbels verantwoorden?
ik weet niet of we elkaar goed begrijpen… het was een keurig kroegje hier in de stad?
De kroeg is geen plaats voor een ware christgelovige.

En zeker niet 's nachts.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Quercus »

DDD schreef:Ik ben wel een voorstander van genderneutraal opvoeden, maar niet tegen heug en meug. Als jongens niet met poppen willen spelen, is dat prima. Maar als ze dat wel willen, ook goed.
Ik geloof niet dat het toelaten van spelen met poppen(in ieder geval tot op een bepaalde leeftijd) iets te maken heeft met genderneutraliteit.

Genderneutraal opvoeden zie ik als het ontkennen dat er in basis verschillen zijn tussen jongen en meisje, en het kind ook meegeven dat hij zich een zij kan voelen of andersom en dat dat heel normaal is. Dat het een keuze is zoals een vak op school, en dat hij/zij vooral moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt en dat je meegeeft dat je ongeacht zijn/haar keuze van hem/haar blijft houden.

Wat bijvoorbeeld (om bij een jong kind te blijven) als zoontjelief een strikje in z'n haar wil vandaag, of een onderbroek met bloemetjes. Ga je hem dan vertellen dat dat niet de bedoeling is omdat hij een jongetje is, of ga je er "neutraal" mee om?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt.
Hoe kun je deze baan Bijbels verantwoorden?
ik weet niet of we elkaar goed begrijpen… het was een keurig kroegje hier in de stad?
De kroeg is geen plaats voor een ware christgelovige.

En zeker niet 's nachts.
Ik spreek niet voor Erik of een ander, maar het kan voor ouders een harde zaak zijn dat onze kinderen geen ware christgelovigen zijn. Ongeacht of ze in de kroeg of in de kerk zitten, al prefereer ik het laatste zeer.

Misschien realiseer je je niet dat je opmerking ongewild pijn kan doen, of dat een ouder zich niet per se hoeft te verantwoorden voor wat hun kinderen doen.

Het is trouwens ook een harde zaak als kinderen rondom ouders staan die geen ware christgelovigen zijn, in het bijzonder bij een sterfbed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Later heeft ze nog jaren in de avond/nachthoreca gewerkt.
Hoe kun je deze baan Bijbels verantwoorden?
ik weet niet of we elkaar goed begrijpen… het was een keurig kroegje hier in de stad?
De kroeg is geen plaats voor een ware christgelovige.

En zeker niet 's nachts.
Jozef en Maria klopten toch ook aan bij een herberg? Of denk je dat daar alleen Spa Rood werd geschonken?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Maanenschijn schreef: Ik spreek niet voor Erik of een ander, maar het kan voor ouders een harde zaak zijn dat onze kinderen geen ware christgelovigen zijn. Ongeacht of ze in de kroeg of in de kerk zitten, al prefereer ik het laatste zeer.

Misschien realiseer je je niet dat je opmerking ongewild pijn kan doen, of dat een ouder zich niet per se hoeft te verantwoorden voor wat hun kinderen doen.
Ik spreek wel voor Erik ;-) Dat ‘ik-zal-jou-de-maat-wel-even-nemen’ wat hier soms rondwaart veroorzaakt bij mij niet meer dan het schudden van mijn hoofd. Van mijn dochter moet je natuurlijk afblijven. Het is een prachtmens, onder andere door haar ervaringen in haar werk in dat kroegje waar ‘ware christgelovigen’ niet komen (en het daarom wellicht een stuk prettiger vertoeven is).
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Quercus schreef:Genderneutraal opvoeden zie ik als het ontkennen dat er in basis verschillen zijn tussen jongen en meisje, en het kind ook meegeven dat hij zich een zij kan voelen of andersom en dat dat heel normaal is. Dat het een keuze is zoals een vak op school, en dat hij/zij vooral moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt en dat je meegeeft dat je ongeacht zijn/haar keuze van hem/haar blijft houden.

Wat bijvoorbeeld (om bij een jong kind te blijven) als zoontjelief een strikje in z'n haar wil vandaag, of een onderbroek met bloemetjes. Ga je hem dan vertellen dat dat niet de bedoeling is omdat hij een jongetje is, of ga je er "neutraal" mee om?
Ik geloof (ben geen deskundige) dat het niet gaat om ontkennen van verschillen. Het gaat eerder om het respecteren van verschillen: als zoontjelief een onderbroek met bloemetjes aan wil, is dat toch prima?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie