Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door DDD »

Ik ben tamelijk genderneutraal opgevoed, en dat geldt denk ik voor veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Desondanks zie je wel grote verschillen (gemiddeld genomen) tussen jongens en meisjes. Het zijn echt niet alleen reformatorische wetenschappers die daar aandacht voor vragen.

Het verschil in compartimenteren kun je denk ik ook in Psychologie Magazine terugvinden. Het kwam mij in ieder geval erg bekend voor.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Tiberius »

Dat denk ik ook, ja.
Mannen compartimeren doorgaans meer: elk onderwerp zijn eigen kastje en op een gegeven moment gaat het kastje dicht.
Bij vrouwen is het meer een bord spaghetti: alle onderwerpen hangen met elkaar samen.
Maar kern van (dat deel van) haar verhaal was, dat die 'spaghetti-sliertjes' a.h.w. netjes opgerold en gescheiden om elkaar heen lagen, waarbij het sliertje seksualiteit middenin lag, beschermd door alle andere lagen. Dat had ik nog nooit gehoord.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik ben tamelijk genderneutraal opgevoed, en dat geldt denk ik voor veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Desondanks zie je wel grote verschillen (gemiddeld genomen) tussen jongens en meisjes. Het zijn echt niet alleen reformatorische wetenschappers die daar aandacht voor vragen.

Het verschil in compartimenteren kun je denk ik ook in Psychologie Magazine terugvinden. Het kwam mij in ieder geval erg bekend voor.
Natuurlijk zie je verschillen. Dat ontkent niemand. De vraag is alleen of mannen een taartpunt seksualiteit hebben en vrouwen van nature kuis en deugdzaam ( nature) of dat dit is aangeleerd ( nurture)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door merel »

Zita schreef:
Ararat schreef:
Philip schreef:Deze theorie heeft geen enkele wetenschappelijke basis.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre verschillen tussen man en vrouw voortkomen uit biologische verschillen, of dat eerder sprake is van cultuur. Binnen reformatorische kring wordt een kunstmatig verschil tussen man en vrouw gecreëerd. Dat begint al in het aanbieden van speelgoed. Jongens mogen stoeien en ruwe spelletjes doen, meisjes moeten vooral sociaal en lief zijn. Logisch dat dat na 18 jaar compleet verschillende karakters oplevert.

Ik vind het triest dat we in reformatorische kring zulke onzinnige theorieën blijven herhalen. Ga eerst eens genderwetenschappen studeren.
Ik neem aan dat jij dus wel genderwetenschappen gestudeerd hebt. Hoe zie je dat in de praktijk, dat kunstmatige verschil wat 'de reformatorische kring' creëert? Zeker in een gezin met meerdere kinderen is dat best lastig!
"Nee, Sven, dat is een pop. Dat is voor meisjes. Lara is een meisje... Uh-uh Lara, foei! Dat is een auto! Die mag alleen Sven vasthouden!"
Overigens liep hier van de week een jongetje van 2 met een staartje rond, dusja :)
Dat verschil in opvoeding zie ik ook wel. Als een jongen schopt, wordt er geglimlacht en gezegd: 'ach, t is een echte jongen, hè.' Als een meisje schopt, wordt er gezegd: ' stop daar eens mee! Dat is niet lief. Je doet mama pijn.' Er is verschil in speelgoed dat aangeboden wordt. Zoons gaan stoere dingen doen met papa, meisjes gezellige dingen met mama. Opvoedingen zijn absoluut niet genderneutraal. Dat moet je ook niet willen, vind ik.
Die opvoedingsverschillen herken ik totaal niet.

Ik was indertijd ' vergeten ' om een pop aan te bieden aan mijn dochter. Ik speelde zelf nooit met poppen en kon mij niet voorstellen dat iemand dat deed. Totdat ik met haar ( anderhalf) in de winkel kwam en zij bijna hysterisch een pop wilde. Zij is poppenmoeder nr 1 geworden, maar speelt ook met Lego en klimt in bomen.
Daarnaast leert zij ook banden plakken en zagen en de jongens ook bedden verschonen en ramen lappen. Best gender neutraal bedenk ik mij ineens.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
DDD schreef:Ik ben tamelijk genderneutraal opgevoed, en dat geldt denk ik voor veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Desondanks zie je wel grote verschillen (gemiddeld genomen) tussen jongens en meisjes. Het zijn echt niet alleen reformatorische wetenschappers die daar aandacht voor vragen.

Het verschil in compartimenteren kun je denk ik ook in Psychologie Magazine terugvinden. Het kwam mij in ieder geval erg bekend voor.
Natuurlijk zie je verschillen. Dat ontkent niemand. De vraag is alleen of mannen een taartpunt seksualiteit hebben en vrouwen van nature kuis en deugdzaam ( nature) of dat dit is aangeleerd ( nurture)
Ik denk dat vwb dat laatste de vraag stellen, de vraag beantwoorden is.
Het comparimenteren geloof ik direct. Best wat over gelezen (ook in het door DDD aangehaalde magazine) en komt me heel bekend voor. Al geldt het uiteraard niet voor 100%.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Philip »

Ik denk dat tamelijk genderneutraal opvoeden nauwelijks mogelijk is. Dat de verschillen tussen jongens en meisjes niet extra benadrukt worden, is iets anders. Gesteld dat jongens van nature relatief minder vaak de neiging hebben om met poppen te spelen, dan nog is het niet logisch om te zien dat 90% van de jongens niet met poppen speelt. Groepsdruk speelt daarin een grote rol.

Het is redelijk geaccepteerd voor meisjes om niet met poppen te spelen, op voetbal te willen, enzovoort, maar voor jongens is spelen met poppen nog een zeer hoge uitzondering.

@merel: dat een meisje zich aangetrokken voelt tot poppen is niet raar. Het gaat om de vraag of een meisje zich van nature relatief veel vaker tot poppen aangetrokken voelt dan een jongen.

En ook voor het compartimenteren geldt dat het de vraag is of het er van nature is, of ontstaat door de cultuur.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:Ik ben tamelijk genderneutraal opgevoed, en dat geldt denk ik voor veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Desondanks zie je wel grote verschillen (gemiddeld genomen) tussen jongens en meisjes. Het zijn echt niet alleen reformatorische wetenschappers die daar aandacht voor vragen.

Het verschil in compartimenteren kun je denk ik ook in Psychologie Magazine terugvinden. Het kwam mij in ieder geval erg bekend voor.
Natuurlijk zie je verschillen. Dat ontkent niemand. De vraag is alleen of mannen een taartpunt seksualiteit hebben en vrouwen van nature kuis en deugdzaam ( nature) of dat dit is aangeleerd ( nurture)
Dat staat er niet. Maar wel dat vrouwen meestal uit zichzelf seksualiteit bewaren voor in een intieme relatie, terwijl mannen daar van nature minder toe geneigd zijn. En dat klopt wel.

Je moet het beeld niet overvragen. Het brengt niet mee dat voor vrouwen de kern van hun leven seksueel zou zijn. Het beeld gaat dus in bepaalde opzichten mank, maar met de uitleg erbij is het mijns inziens een adequaat verband.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Herman »

Philip schreef:Deze theorie heeft geen enkele wetenschappelijke basis.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre verschillen tussen man en vrouw voortkomen uit biologische verschillen, of dat eerder sprake is van cultuur. Binnen reformatorische kring wordt een kunstmatig verschil tussen man en vrouw gecreëerd. Dat begint al in het aanbieden van speelgoed. Jongens mogen stoeien en ruwe spelletjes doen, meisjes moeten vooral sociaal en lief zijn. Logisch dat dat na 18 jaar compleet verschillende karakters oplevert.

Ik vind het triest dat we in reformatorische kring zulke onzinnige theorieën blijven herhalen. Ga eerst eens genderwetenschappen studeren.
Hoewel je in een volgende post al het één en ander hebt genuanceerd, vind ik dit een zeer merkwaardige bijdrage aan het gesprek. Je spreekt over een kunstmatig verschil tussen man en vrouw. Maar daar is weinig kunstmatig aan. Iedereen zal erkennen en dat lijkt me met mijn eigen waarneming in overeenstemming (en daarmee wetenschappelijk) dat mannen en vrouwen andere lichaamskenmerken vertonen. Als je vervolgens probeert om een wetenschappelijk onderbouwing erbij te zoeken, dan kan je met speels gemak literatuur vinden die deze verschillen thematiseren. Neem een nieuw boek (2022) met de sprekende titel 'gendersensitieve huisartsengeneeskunde' waarin je in elke samenvatting per hoofdstuk kunt lezen dat niet alleen fysieke, maar ook psychologische factoren een rol spelen.
Waarom zou dat bij seksualiteit dan anders liggen, daar komt het fysieke en het psychologische aspect toch juist bij elkaar?

In christelijke kring verschijnen overigens tamelijk breedvoerige studies op dit terrein. Dus als christenen zijn we ons zeker wel aan het verhouden tot de wetenschappelijke standaard. En dat in kritische zin, gelukkig. Een christen is niet woke.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door DDD »

Philip schreef:Ik denk dat tamelijk genderneutraal opvoeden nauwelijks mogelijk is. Dat de verschillen tussen jongens en meisjes niet extra benadrukt worden, is iets anders. Gesteld dat jongens van nature relatief minder vaak de neiging hebben om met poppen te spelen, dan nog is het niet logisch om te zien dat 90% van de jongens niet met poppen speelt. Groepsdruk speelt daarin een grote rol.

Het is redelijk geaccepteerd voor meisjes om niet met poppen te spelen, op voetbal te willen, enzovoort, maar voor jongens is spelen met poppen nog een zeer hoge uitzondering.

@merel: dat een meisje zich aangetrokken voelt tot poppen is niet raar. Het gaat om de vraag of een meisje zich van nature relatief veel vaker tot poppen aangetrokken voelt dan een jongen.

En ook voor het compartimenteren geldt dat het de vraag is of het er van nature is, of ontstaat door de cultuur.
Dat geloof ik niet. Ons gezin werd voor zover ik kan inzien echt genderneutraal opgevoed, en toch vonden twee van de drie jongens het leuk met wapens te spelen en zo meer. En dat lag écht absoluut niet aan de opvoeding.

En het was ook echt geen probleem als zij met poppen wilden spelen. Veel van die dingen zitten gewoon in het karakter. Maar goed, dat er nog steeds veel jongens zijn die geen poëzie-album hebben, daar zit misschien wel iets van opvoeding in.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door merel »

Philip schreef:Ik denk dat tamelijk genderneutraal opvoeden nauwelijks mogelijk is. Dat de verschillen tussen jongens en meisjes niet extra benadrukt worden, is iets anders. Gesteld dat jongens van nature relatief minder vaak de neiging hebben om met poppen te spelen, dan nog is het niet logisch om te zien dat 90% van de jongens niet met poppen speelt. Groepsdruk speelt daarin een grote rol.

Het is redelijk geaccepteerd voor meisjes om niet met poppen te spelen, op voetbal te willen, enzovoort, maar voor jongens is spelen met poppen nog een zeer hoge uitzondering.

@merel: dat een meisje zich aangetrokken voelt tot poppen is niet raar. Het gaat om de vraag of een meisje zich van nature relatief veel vaker tot poppen aangetrokken voelt dan een jongen.

En ook voor het compartimenteren geldt dat het de vraag is of het er van nature is, of ontstaat door de cultuur.
Ik vermoed door cultuur. De visie van Indelen in compartimenten heb ik alleen in christelijke hoek gehoord.

Over het verschil in poppen spelen ben ik het met je eens. In mijn eigen gezin hebben twee knullen totaal niet naar poppen getaald en onze grootste Bokito is ook zorgzaam en speelde wel met zijn zus mee.

Verder keek ik op de lagere school van mijn kinderen de eerste jaren mijn ogen uit. Alle meisjes in rokken/ jurken, veel rosé en prinsessen jurken. Dat kon ik mij uit mijn eigen jeugd niet herinneren. In dat kader voeden weinig ouders genderneutraal op.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Herman »

Zita schreef:Mijn vraag: Is het een typisch refo-benadering? En doet het recht aan de realiteit?
Het komt aardig in de buurt van de verschillen die ik heb meegekregen op dit gebied. Het doet wat mij betreft ook recht aan de realiteit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Tiberius »

merel schreef:De visie van Indelen in compartimenten heb ik alleen in christelijke hoek gehoord.
Dat zou kunnen natuurlijk, je kan niet alles en overal horen, maar die visie wordt ook in niet-christelijke hoek gedeeld.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Dat denk ik ook, ja.
Mannen compartimeren doorgaans meer: elk onderwerp zijn eigen kastje en op een gegeven moment gaat het kastje dicht.
Bij vrouwen is het meer een bord spaghetti: alle onderwerpen hangen met elkaar samen.
Maar kern van (dat deel van) haar verhaal was, dat die 'spaghetti-sliertjes' a.h.w. netjes opgerold en gescheiden om elkaar heen lagen, waarbij het sliertje seksualiteit middenin lag, beschermd door alle andere lagen. Dat had ik nog nooit gehoord.
Dat is toch in basis hetzelfde als het taartpunt voorbeeld?

Qua seksualiteit is mij geleerd dat bij een vrouw een aantal parameters op groen moeten staan, wil ze zichzelf kunnen geven, bij mannen is het net als alle andere dingen dus gewoon weer een los taartpuntje.

Als ik zo de reacties links en rechts lees is het denk goed om te benadrukken dat je eenmaal moet generaliseren. Je hebt man en je hebt vrouw. Uiteindelijk is iedereen uniek met eigen karaktereigenschappen alleen je ontkomt er niet aan om zowel man als vrouw te typeren. Dat geeft ook niks, het is dus niet zo zwart-wit zoals het in het boekje staat. Sommige vrouwen kunnen beter relativeren als mannen bijvoorbeeld. Alleen over het algemeen zijn er wel verschillen tussen man en vrouw. Een perfect voorbeeld is dat er meer mannen in de gevangenis zitten als vrouwen. Omdat mannen de keuzes dus beter los van elkaar kunnen zien. Dat is in het gevangenisvoorbeeld dus niet echt een goede eigenschap.

Het is denk onbijbels om genderneutraal op te voeden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Ik ben tamelijk genderneutraal opgevoed, en dat geldt denk ik voor veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Desondanks zie je wel grote verschillen (gemiddeld genomen) tussen jongens en meisjes. Het zijn echt niet alleen reformatorische wetenschappers die daar aandacht voor vragen.

Het verschil in compartimenteren kun je denk ik ook in Psychologie Magazine terugvinden. Het kwam mij in ieder geval erg bekend voor.
Natuurlijk zie je verschillen. Dat ontkent niemand. De vraag is alleen of mannen een taartpunt seksualiteit hebben en vrouwen van nature kuis en deugdzaam ( nature) of dat dit is aangeleerd ( nurture)
Dat staat er niet. Maar wel dat vrouwen meestal uit zichzelf seksualiteit bewaren voor in een intieme relatie, terwijl mannen daar van nature minder toe geneigd zijn. En dat klopt wel.
Toch ben ik daarin wel benieuwd of dat nature of nurture is. Als ik de laatste jaren om me heen hoor hoe het Tinderen gaat, ook in 'christelijke' kring, dan zijn er toch steeds meer vrouwen die daar anders in staan en mannen die juist behoudender zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Herman »

merel schreef:veel rosé
Dolle boel daar bij die kleuters :D
Plaats reactie