Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Delftenaar »

Punt van tegenwoordig is dat koste wat kost de natuurlijke verschillen tussen man en vrouw moeten worden uitgewist. Dat gaat veel verder dan zoonlief die een onderbroek met bloemetjes schattig vind.

Het gaat om een doelbewuste vernietiging van de natuurlijke, door God ingegeven, orde en daarmee gaat deze tendens lijnrecht tegen de Bijbel in.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17246
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef: Ik spreek niet voor Erik of een ander, maar het kan voor ouders een harde zaak zijn dat onze kinderen geen ware christgelovigen zijn. Ongeacht of ze in de kroeg of in de kerk zitten, al prefereer ik het laatste zeer.

Misschien realiseer je je niet dat je opmerking ongewild pijn kan doen, of dat een ouder zich niet per se hoeft te verantwoorden voor wat hun kinderen doen.
Ik spreek wel voor Erik ;-) Dat ‘ik-zal-jou-de-maat-wel-even-nemen’ wat hier soms rondwaart veroorzaakt bij mij niet meer dan het schudden van mijn hoofd. Van mijn dochter moet je natuurlijk afblijven. Het is een prachtmens, onder andere door haar ervaringen in haar werk in dat kroegje waar ‘ware christgelovigen’ niet komen (en het daarom wellicht een stuk prettiger vertoeven is).

Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.

Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door DDD »

Dat is ook maar net hoe je het bekijkt. Maar wie GG-lid zo noemt, hoeft nog niet perse een ware gelovige te zijn, laat staan dat de redenering ook andersom opgaat.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.
Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Ja, sorry. Mijn ironie slaat toe wanneer mensen zich ongevraagd gaan bemoeien met mijn kinderen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.
Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Ja, sorry. Mijn ironie slaat toe wanneer mensen zich ongevraagd gaan bemoeien met mijn kinderen.
Dat is een beetje flauw Erik. Jij weet goed dat kroeg/nacht-horeca hier op reactie kan rekenen. Dan moet je niet flauw doen als die reactie komt. Ik ben in mijn jeugd genoeg in kroegen etc geweest om te weten dat ik daar mijn kinderen echt niet graag aan het werk zou zien als ze wat groter zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Maanenschijn »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.
Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Ja, sorry. Mijn ironie slaat toe wanneer mensen zich ongevraagd gaan bemoeien met mijn kinderen.
Dat is natuurlijk niet waar, beste Erik. Wie op een forum opmerkingen plaatst over zijn (of haar) kinderen, kan natuurlijk ook tegenreactie verwachten.

Wie op een refoforum plaatst wat kinderen doen, laten of vinden wat schuurt met een reformatorische levenswijze kan daarop dan ook reactie verwachten. Als je dat niet verwacht lijken mij twee mogelijkheden: of je kent de leefwereld en overtuiging van de doorsnee refo niet, of je plaatst iets om te prikken.

Mijn opmerking richting GGL is er op gestoeld dat ik in zijn post iets las van een (misschien wel terechte) verantwoordingsvraag aan haar, die aan niet jou gesteld had moeten worden. Als GGL had gevraagd: ‘Hoe is dat voor jou als vader dat je dochter tot diep in de nacht in een kroeg werkt?’ Is dat een heel andere insteek en een prima vraag. Dat was het punt dat ik wilde maken richting GGL.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.
Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Ja, sorry. Mijn ironie slaat toe wanneer mensen zich ongevraagd gaan bemoeien met mijn kinderen.
Dat is een beetje flauw Erik. Jij weet goed dat kroeg/nacht-horeca hier op reactie kan rekenen. Dan moet je niet flauw doen als die reactie komt. Ik ben in mijn jeugd genoeg in kroegen etc geweest om te weten dat ik daar mijn kinderen echt niet graag aan het werk zou zien als ze wat groter zijn.
—antwoord verwijderd; zie reactie hieronder—
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 04 mar 2022, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Maanenschijn schreef:Dat is natuurlijk niet waar, beste Erik. Wie op een forum opmerkingen plaatst over zijn (of haar) kinderen, kan natuurlijk ook tegenreactie verwachten.

Wie op een refoforum plaatst wat kinderen doen, laten of vinden wat schuurt met een reformatorische levenswijze kan daarop dan ook reactie verwachten. Als je dat niet verwacht lijken mij twee mogelijkheden: of je kent de leefwereld en overtuiging van de doorsnee refo niet, of je plaatst iets om te prikken.

Mijn opmerking richting GGL is er op gestoeld dat ik in zijn post iets las van een (misschien wel terechte) verantwoordingsvraag aan haar, die aan niet jou gesteld had moeten worden. Als GGL had gevraagd: ‘Hoe is dat voor jou als vader dat je dochter tot diep in de nacht in een kroeg werkt?’ Is dat een heel andere insteek en een prima vraag. Dat was het punt dat ik wilde maken richting GGL.
Laat ik voorop stellen dat ik niet uit was op een reactie. Ik plaatste het zeker niet om te prikken. En de leefwereld heeft me op het moment van schrijven niet bezig gehouden. Want dan had ik het woord ‘horeca’ niet genoemd.
Jouw toelichting op de vraag zoals die gesteld had kunnen worden, spreekt me zeer en meer aan. Zeker in breder verband als het gaat over hoe je als ouder kijkt naar de ontwikkeling van je kinderen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Quercus »

Erik1960 schreef:
Quercus schreef:Genderneutraal opvoeden zie ik als het ontkennen dat er in basis verschillen zijn tussen jongen en meisje, en het kind ook meegeven dat hij zich een zij kan voelen of andersom en dat dat heel normaal is. Dat het een keuze is zoals een vak op school, en dat hij/zij vooral moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt en dat je meegeeft dat je ongeacht zijn/haar keuze van hem/haar blijft houden.

Wat bijvoorbeeld (om bij een jong kind te blijven) als zoontjelief een strikje in z'n haar wil vandaag, of een onderbroek met bloemetjes. Ga je hem dan vertellen dat dat niet de bedoeling is omdat hij een jongetje is, of ga je er "neutraal" mee om?
Ik geloof (ben geen deskundige) dat het niet gaat om ontkennen van verschillen. Het gaat eerder om het respecteren van verschillen: als zoontjelief een onderbroek met bloemetjes aan wil, is dat toch prima?
Ik ben ook geen deskundige (overigens, ik heb wel kleine kinderen, dus dergelijke vraagstukken spelen wel eens in gedachten).

Ik bedoelde "ontkennen" op de volgende manier:
Stelling: Je hebt de lichaamskenmerken van een jongen, dus je bent een jongen (of je hebt de lichaamskenmerken van een meisje, dus je bent een meisje).
De tendens van de huidige tijd is dat deze stelling ontkend wordt. Google maar op een term als "genderkoek". Daarmee wordt gepropageerd dat je net zo goed een meisje kan zijn met het lichaam van een jongen bijvoorbeeld. "Dat geeft niks, en daar moet je achter zien te komen".
Ga je daarin mee, dan kun je het vanaf dat punt hebben over het respecteren van verschillen. De vraag is natuurlijk wel waarom je het zou respecteren. En wat dat "respecteren" precies inhoudt.
Het probleem wat hier speelt is dat, zolang je het jongetje respecteert in het dragen van een strikje in z'n haar, of een bloemetjesonderbroek (ik weet het, het is een onnozel voorbeeld) dan wordt dat jongetje hierdoor wel gevormd, juist in de jaren waarin hij heel vatbaar is om gevormd te worden.

Als mijn zoontje mij de bovengenoemde vraag zou stellen dan hoop ik hem van harte te zeggen dat we dat niet gaan doen omdat dat raar is voor een jongetje.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

Quercus schreef:Ik ben ook geen deskundige (overigens, ik heb wel kleine kinderen, dus dergelijke vraagstukken spelen wel eens in gedachten).

Ik bedoelde "ontkennen" op de volgende manier:
Stelling: Je hebt de lichaamskenmerken van een jongen, dus je bent een jongen (of je hebt de lichaamskenmerken van een meisje, dus je bent een meisje).
De tendens van de huidige tijd is dat deze stelling ontkend wordt. Google maar op een term als "genderkoek". Daarmee wordt gepropageerd dat je net zo goed een meisje kan zijn met het lichaam van een jongen bijvoorbeeld. "Dat geeft niks, en daar moet je achter zien te komen".
Ga je daarin mee, dan kun je het vanaf dat punt hebben over het respecteren van verschillen. De vraag is natuurlijk wel waarom je het zou respecteren. En wat dat "respecteren" precies inhoudt.
Het probleem wat hier speelt is dat, zolang je het jongetje respecteert in het dragen van een strikje in z'n haar, of een bloemetjesonderbroek (ik weet het, het is een onnozel voorbeeld) dan wordt dat jongetje hierdoor wel gevormd, juist in de jaren waarin hij heel vatbaar is om gevormd te worden.

Als mijn zoontje mij de bovengenoemde vraag zou stellen dan hoop ik hem van harte te zeggen dat we dat niet gaan doen omdat dat raar is voor een jongetje.
Ik heb geen kleine kinderen meer (wel een kleine kleinzoon) en ik zeg er direct bij dat ik niet graag ervaringsdeskundige zou willen worden op dit terrein. En ons voorbeeld is zo lekker eenvoudig, maar zodra het woord ‘gender’ valt, gaan er ook direct allerlei alarmbellen rinkelen. Genderneutraal is toch van een heel andere orde als genderkoek? Volgens het eerste begrip zou ik dan tegen mijn zoon gezegd hebben: ‘weet je zeker dat je die aan wilt?’. Vanuit genderkoek zou me dan af gaan vragen of er sprake is van een gendermix bij mijn zoon. En dat is, de woordspeling is te gemakkelijk om te laten liggen, toch echt heel andere koek.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.
Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Ik weet dat ik een scherpe pen kan hebben wanneer ik persoonlijk geraakt word. Sinds mijn aanvaring met Valcke over EMDR (waarvoor ik overigens wel mijn excuses heb aangeboden) probeer ik daarom nog meer tot 10 te tellen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.
Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Ja, sorry. Mijn ironie slaat toe wanneer mensen zich ongevraagd gaan bemoeien met mijn kinderen.
Dat is natuurlijk niet waar, beste Erik. Wie op een forum opmerkingen plaatst over zijn (of haar) kinderen, kan natuurlijk ook tegenreactie verwachten.

Wie op een refoforum plaatst wat kinderen doen, laten of vinden wat schuurt met een reformatorische levenswijze kan daarop dan ook reactie verwachten. Als je dat niet verwacht lijken mij twee mogelijkheden: of je kent de leefwereld en overtuiging van de doorsnee refo niet, of je plaatst iets om te prikken.

Mijn opmerking richting GGL is er op gestoeld dat ik in zijn post iets las van een (misschien wel terechte) verantwoordingsvraag aan haar, die aan niet jou gesteld had moeten worden. Als GGL had gevraagd: ‘Hoe is dat voor jou als vader dat je dochter tot diep in de nacht in een kroeg werkt?’ Is dat een heel andere insteek en een prima vraag. Dat was het punt dat ik wilde maken richting GGL.
Een terecht punt, @Maanenschijn, wat je hier aankaart. Mijn vraag is op een verkeerde manier gesteld.

Dus ik stel @Erik1960 nu de door jou voorgestelde vraag: Hoe is dat voor jou als vader dat je dochter tot diep in de nacht in een kroeg werkt?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Waarom heb jij zo’n hekel aan christenen? Ik begrijp dat de wereld een stuk prettiger vertoeven zou zijn zonder ware christgelovigen? Je zult het wel ironisch bedoelen maar jouw posts hebben regelmatig iets van dat jongetje die vaak loopt te treiteren op het plein.
Dit zal op de man zijn maar ik wil dit wel een keer zeggen.
Ja, sorry. Mijn ironie slaat toe wanneer mensen zich ongevraagd gaan bemoeien met mijn kinderen.
Dat is natuurlijk niet waar, beste Erik. Wie op een forum opmerkingen plaatst over zijn (of haar) kinderen, kan natuurlijk ook tegenreactie verwachten.

Wie op een refoforum plaatst wat kinderen doen, laten of vinden wat schuurt met een reformatorische levenswijze kan daarop dan ook reactie verwachten. Als je dat niet verwacht lijken mij twee mogelijkheden: of je kent de leefwereld en overtuiging van de doorsnee refo niet, of je plaatst iets om te prikken.

Mijn opmerking richting GGL is er op gestoeld dat ik in zijn post iets las van een (misschien wel terechte) verantwoordingsvraag aan haar, die aan niet jou gesteld had moeten worden. Als GGL had gevraagd: ‘Hoe is dat voor jou als vader dat je dochter tot diep in de nacht in een kroeg werkt?’ Is dat een heel andere insteek en een prima vraag. Dat was het punt dat ik wilde maken richting GGL.
Een terecht punt, @Maanenschijn, wat je hier aankaart. Mijn vraag is op een verkeerde manier gesteld.

Dus ik stel @Erik1960 nu de door jou voorgestelde vraag: Hoe is dat voor jou als vader dat je dochter tot diep in de nacht in een kroeg werkt?
Dankjewel GGL! Ik maak er een nieuwe draad voor aan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik ben wel een voorstander van genderneutraal opvoeden, maar niet tegen heug en meug. Als jongens niet met poppen willen spelen, is dat prima. Maar als ze dat wel willen, ook goed.
Is het spelen met poppen door een jongen genderneutraal opvoeden? In elk gezin waar een mix van jongens en meisjes zijn wordt over en weer met auto's, poppen en knuffels gespeeld.

Genderneutraal opvoeden houdt volgens mij meer in dat een jongen die een jurk aan wil naar school dat ook mag/doet. Het klinkt allemaal heel mooi dat je als ouder genderneutraal opvoedt. Men vergeet echter vaak dat de maatschappij nog lang niet genderneutraal is. Wat doe je als ouder een kind aan? Ik loop inmiddels lang genoeg mee op lagere scholen om te weten dat een kind dat afwijkt van de groep op scholen gepest wordt. Dat is niet alleen om het uiterlijk, maar ook een veel slimmer kind dat in een 'dommere' klas zit, wordt gepest.
Dat betekent niet dat het kind als bepaalde gendervraagstukken spelen, niet gehoord mag worden. Wel is dat als ouder een extra verantwoordelijkheid om heel voorzichtig mee om te gaan.
Plaats reactie