Berichtdoor TSD » 12 Okt 2021, 11:40
Ik zie allerlei mensen verzachtende omstandigheden aandragen. Dat is prima natuurlijk, maar we zijn toch niet zó post-modern geworden om niet te weten dat je met verzachtende omstandigheden, zonden niet goed kunt praten?
En het verschil tussen 'oordelen' en gewoon zonde als zonde benoemen wordt ook een beetje vaag zo. Dat is ook zoiets van de huidige tijd: als je benoemt dat een handelswijze niet goed is, ben je meteen over de persoon aan het oordelen.
Dat is het hele punt niet. Natuurlijk is in bepaalde omstandigheden de verleiding veel groter, dat geldt op alle terreinen zo en wie durft te zeggen dat hij/zij niet dagelijks struikelt in vele?
Maar het gebed van Agur is in mijn ogen hier heel duidelijk en gepast:
8 IJdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet, voed mij met het brood van het mij bescheiden deel,
9 Opdat ik zat zijnde, U dan niet verloochene en zegge: Wie is de HEERE? Of dat ik verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
Of Spreuken 6:
30 Men doet een dief geen verachting aan, als hij steelt om zijn ziel te vullen, dewijl hij honger heeft;
31 En gevonden zijnde, vergeldt hij het zevenvoudig; hij geeft al het goed van zijn huis.
En kanttekening 56 hierbij: Hij wil zeggen dat dieverij zo grote zonde niet is als overspel, en dat dieverij, geschied bijzonderlijk door hongersnood, niet zo smadelijk en hardelijk gestraft wordt als overspel. En dit kan men verstaan van een particuliere handeling tussen den dief en den man, wien hij iets ontstolen heeft.
Er zijn dus zeker verzachtende omstandigheden, maar nergens wordt in de Bijbel de zonde daarmee goedgepraat.