Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:De zonden van een ander zijn natuurlijk altijd erger dan onze eigen zonden ;)
Dat is wat mij betreft niet waar. Het praten over andermans zonden een stuk makkelijker dat het belijden van eigen fouten, dat is het verschil.
Nee, natuurlijk is dat niet waar. Dat bedoelde ik juist te zeggen :huhu
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

@ Maaneschijn; ben het overigens met je bijdrage eens hoor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

merel schreef:
Herman schreef:
merel schreef:De zonden van een ander zijn natuurlijk altijd erger dan onze eigen zonden ;)
Dat is wat mij betreft niet waar. Het praten over andermans zonden een stuk makkelijker dat het belijden van eigen fouten, dat is het verschil.
Nee, natuurlijk is dat niet waar. Dat bedoelde ik juist te zeggen :huhu
Ik heb geloof ik last van wat kortsluiting. :-)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Adje schreef:
Ad Anker schreef:
Jij en @Charles denken daar blijkbaar anders over.
We moeten dan ook niet gek opkijken als we op andere terreinen van een christelijke levensstijl niet meer serieus worden genomen door de seculiere medemens.
Dat valt nog te bezien. Zie reacties hieronder. Gehoorzaamheid aan de overheid is een Bijbels gebod. Daar zijn we het geheel over eens denk ik.
Ik ben wel benieuwd wat jij verstaat onder 'andere terreinen van een christelijke levensstijl' en 'serieus genomen worden door de seculiere medemens '. Kun je dat uitleggen, met voorbeelden?
In de kwestie om maatregelen die de (landelijke) overheid neemt om de corona tegen te gaan zie ik eerlijk gezegd niet alleen maar gehoorzaamheid. Daar gaf ik een reactie op. Ik snap niet dat je op slinkse wijze - als christen - toch zo nodig van de horeca gebruik meent te moeten maken. Vraagt God van ons om op deze wijze met de maatregelen om te gaan!
Ik heb respect voor mensen die zich vanwege hun geweten niet willen laten vaccineren.
Dat je je vooraf niet wil laten testen om te bewijzen dat je niet ziek bent is volgens mij een heel ander verhaal. Er zijn ik weet niet hoeveel preventieve (bevolkings)onderzoeken, daar werkt toch het gros van de (reformatorische) bevolking ook aan mee? Waarom dan niet meewerken aan een negatief testbewijs als je zonodig dan toch bv. een keer uit eten wil gaan?

Wat je laatste vraag betreft wil ik je wijzen op de topics over homoseksualiteit en de nashville-verklaring. We weten precies hoe de anders geaarde zich volgens Bijbelse maatstaven moet gedragen. Nu weet ik van dichtbij hoe moeilijk dat is en hoeveel verdriet en pijn dat met zich mee kan brengen. Maar zoiets simpels als ons houden aan de maatregelen om de coronapandemie te bestrijden dat kost ons blijkbaar grote moeite!

Hoe kunnen wij als christen verwachten dat de wereld ons in het afwijzen van de homoseksualiteit serieus neemt, terwijl we op andere terreinen van het (maatschappelijk) leven op "creatieve" wijze maatregelen ontduiken?

Dat een SGP burgemeester zich ook niet aan de maatregelen van de landelijke overheid wil houden, daar hoor ik tot nu toe weinig over. Het zal mijn linkse bravehendrikken geloof zijn, maar ik heb voor deze handelwijze geen goed woord over!
Het is heel Bijbels om zuiver te willen leven naar Gods Woord. Dat is ook een gebod. Het is ook prima om bij een vermeende mogelijke zonde (want daar hebben we het hier over) te wijzen op wat in jouw optiek beter is. Dan kun je in gesprek. Burgemeester van de Bos zegt echt niet: nu ga ik even Gods wet overtreden. Zo zwart wit ligt het niet. En dan kom je toch bij die Farizeeën uit. In de gelijkenis die huisman aanhaalt of het wachten op de eerste steen, die ik ook langs zag komen.

Dat maakt mijn ergenis uit om in een situatie als deze te vragen of het een vrucht van bekering en geloof is. Het antwoord zou zomaar ja kunnen zijn.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Charles schreef:
Orchidee schreef:
DDD schreef:Natuurlijk kunnen kinderen van God allerhande zonden doen. Maar zwart werken is een structurele zonde. Het is niet bijbels om dan te zeggen dat Gods kinderen dat ook doen. De boodschap van de Bijbel is: bekeer u en geloof het evangelie, niet alleen dat laatste. Van iemand die zwart werkt, mogen wij niet denken dat hij een kind van God is. Het is iemand die in openbare zonde leeft en die als dat bekend is, geweerd wordt van het avondmaal.
Dit komt helaas echt voor.
Waar ik geboren en getogen ben werd veel zwart gewerkt, ook door het in het zwart geklede Gods volk. Als je daar wat over zei dan keek men alsof ze water zagen branden.
Het spijt me oprecht, maar de boodschap van het evangelie is: als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Valcke schreef:
DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Precies. Mij valt op hoe weinig mensen er stil bij staan dat zwart werken feitelijk belasting ontduiking / stelen van de overheid is. En dat geldt nog veel meer voor het zonder factuur uitbetalen van iemand tegen een tarief wat de helft is van wat "normaal" is. Het is echt lastig uitgelegd te krijgen dat je daarmee belastingontduiking van de ander faciliteert, er in meewerkt (iemand gaat een minimum uurtarief niet ook nog eens opgeven) en dat je daar ook voor de Nederlandse overheid strafbaar mee handelt (dat is bij de meesten echt totaal onbekend).

Dus ik zou de woorden van DDD bepaald niet in de mond willen nemen. Niettemin zijn ook onbewuste zonden, zonden en ben ik van mening dat je mensen daarop moet wijzen als je dat ziet. Uiteraard in het besef dat je zelf ook vele, vele zonden doet waarvan je je (helaas) niet bewust bent.

*En dat allemaal in het COVID-19 vaccinatietopic, we zijn langzamerhand wel wat afgedwaald :)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door -DIA- »

En we merken weer zo dat het oordeel begint van het huis Gods. Bittere woorden, en weinig of geen merkbare verootmoediging. Laten we toch beseffen in welk een vreselijke tijd we samen verkeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Ik heb geen oordeel. Je citeert erg onvolledig, waardoor je mijn woorden verdraait. Waar is dat voor nodig?

Ik heb gezegd: de boodschap van het evangelie is (...)

Ik doe geen uitspraken over dwalingen van gelovigen en ook niet over de toepassing in het concrete geval.

Verder denk ik vooralsnog niet dat er over zwart werken onbewustheid of onbekendheid kan zijn. In iedere vertaling van de Bijbel is duidelijk dat wij de overheid moeten gehoorzamen in alles wat niet tegen Gods Woord ingaat.

TSD schrijft het anders, maar het lijkt mij meer een wensen, dan een werkelijk geloven van de betrokkenen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Ik heb geen oordeel. Je citeert erg onvolledig, waardoor je mijn woorden verdraait. Waar is dat voor nodig?
Ik heb gezegd: de boodschap van het evangelie is (...)
Ik doe geen uitspraken over dwalingen van gelovigen en ook niet over de toepassing in het concrete geval.
Verder denk ik vooralsnog niet dat er over zwart werken onbewustheid of onbekendheid kan zijn. In iedere vertaling van de Bijbel is duidelijk dat wij de overheid moeten gehoorzamen in alles wat niet tegen Gods Woord ingaat.
TSD schrijft het anders, maar het lijkt mij meer een wensen, dan een werkelijk geloven van de betrokkenen.
Met de maat waarmee men meet, zal gemeten worden.
Is een hoog tarief vragen - omdat het nu eenmaal de markt is - ook geen diefstal?
ik zal niet zo snel oordelen over de handwerksman die bijklust om ook eens wat extra voor de kinderen te kunnen doen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Ik heb geen oordeel. Je citeert erg onvolledig, waardoor je mijn woorden verdraait. Waar is dat voor nodig?
Ik heb gezegd: de boodschap van het evangelie is (...)
Ik doe geen uitspraken over dwalingen van gelovigen en ook niet over de toepassing in het concrete geval.
Verder denk ik vooralsnog niet dat er over zwart werken onbewustheid of onbekendheid kan zijn. In iedere vertaling van de Bijbel is duidelijk dat wij de overheid moeten gehoorzamen in alles wat niet tegen Gods Woord ingaat.
TSD schrijft het anders, maar het lijkt mij meer een wensen, dan een werkelijk geloven van de betrokkenen.
Met de maat waarmee men meet, zal gemeten worden.
Is een hoog tarief vragen - omdat het nu eenmaal de markt is - ook geen diefstal?
ik zal niet zo snel oordelen over de handwerksman die bijklust om ook eens wat extra voor de kinderen te kunnen doen.
Nee, dat is gewoon marktwerking.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Ik heb geen oordeel. Je citeert erg onvolledig, waardoor je mijn woorden verdraait. Waar is dat voor nodig?
Ik heb gezegd: de boodschap van het evangelie is (...)
Ik doe geen uitspraken over dwalingen van gelovigen en ook niet over de toepassing in het concrete geval.
Verder denk ik vooralsnog niet dat er over zwart werken onbewustheid of onbekendheid kan zijn. In iedere vertaling van de Bijbel is duidelijk dat wij de overheid moeten gehoorzamen in alles wat niet tegen Gods Woord ingaat.
TSD schrijft het anders, maar het lijkt mij meer een wensen, dan een werkelijk geloven van de betrokkenen.
Met de maat waarmee men meet, zal gemeten worden.
Is een hoog tarief vragen - omdat het nu eenmaal de markt is - ook geen diefstal?
ik zal niet zo snel oordelen over de handwerksman die bijklust om ook eens wat extra voor de kinderen te kunnen doen.
Dat is mijns inziens ook diefstal, maar dat ligt wat minder zwart-wit, dus kun je daar niet zulke heldere conclusies over trekken. Als ik de Heidelbergse catechismus lees, dan is die daar echter vrij duidelijk over. Ik ben het dus zeker niet met Zeeuw eens dat dat 'gewoon marktwerking' zou zijn.

Marktwerking is voor een christen niet de maat.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Ik heb geen oordeel. Je citeert erg onvolledig, waardoor je mijn woorden verdraait. Waar is dat voor nodig?

Ik heb gezegd: de boodschap van het evangelie is (...)

Ik doe geen uitspraken over dwalingen van gelovigen en ook niet over de toepassing in het concrete geval.

Verder denk ik vooralsnog niet dat er over zwart werken onbewustheid of onbekendheid kan zijn. In iedere vertaling van de Bijbel is duidelijk dat wij de overheid moeten gehoorzamen in alles wat niet tegen Gods Woord ingaat.

TSD schrijft het anders, maar het lijkt mij meer een wensen, dan een werkelijk geloven van de betrokkenen.
Als je schrijft 'de boodschap van het Evangelie is...' dan is dat neem ik aan met instemming en als dat dan als reactie op de concrete casus van zwartwerken wordt geschreven, dan kan ik jou reactie toch ook echt niet anders lezen als dat Valcke doet, ik las hem echt exact zo. Dus prima dat je het toch anders bedoelt, fijn dat je dat duidelijk maakt, maar het lag echt niet alleen aan de lezer en is er al helemaal geen sprake van verdraaiing van woorden in mijn ogen.

Verder ben ik het op het laatste punt niet met je eens. Ik weet ook wel dat een mens kan veinzen, maar sommige zaken zijn (helaas) zo ingeburgerd dat het zicht op de werkelijkheid verdwenen is.

Verder vind ik je reactie ook echt naïef, kijk rustig de geschiedenis door, hoe vaak christenen zaken goedkeuren die ze toch (in onze ogen dan) eenvoudig op basis van Gods Woord hadden kunnen verwerpen. Helaas zijn we van nature ziende blind en ook na ontvangen genade kunnen we nog zo blind zijn. David bad niet voor niets "Ps. 19:13 Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgene afdwalingen".
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:... als zij zich niet bekeren, zullen ze voor eeuwig verloren gaan, hoeveel vrome praatjes ze ook hebben.
Dat wil niet zeggen dat er geen onbewustheid / onbekendheid kan zijn van een bepaalde zonde. Het oordeel past jou in deze dus niet.
Ik heb geen oordeel. Je citeert erg onvolledig, waardoor je mijn woorden verdraait. Waar is dat voor nodig?
Ik heb gezegd: de boodschap van het evangelie is (...)
Ik doe geen uitspraken over dwalingen van gelovigen en ook niet over de toepassing in het concrete geval.
Verder denk ik vooralsnog niet dat er over zwart werken onbewustheid of onbekendheid kan zijn. In iedere vertaling van de Bijbel is duidelijk dat wij de overheid moeten gehoorzamen in alles wat niet tegen Gods Woord ingaat.
TSD schrijft het anders, maar het lijkt mij meer een wensen, dan een werkelijk geloven van de betrokkenen.
Met de maat waarmee men meet, zal gemeten worden.
Is een hoog tarief vragen - omdat het nu eenmaal de markt is - ook geen diefstal?
ik zal niet zo snel oordelen over de handwerksman die bijklust om ook eens wat extra voor de kinderen te kunnen doen.
Dat is natuurlijk de andere kant op redeneren en het ene goedpraten met het andere.

Ik zal ook niet zo snel oordelen over iemand die steelt omdat hij anders niet te eten heeft, maar daarmee is het nog niet goed natuurlijk. Agur bad niet voor niets: "Rijkdom of armoede, geef mij niet".

Bijklussen hoeft trouwens helemaal niet zwart. Zeker niet in deze tijden met zoveel tekort aan mensen, dan kan je ook gewoon een normaal tarief vragen en dat vervolgens opgeven. Zolang dat allemaal in beperkte mate is hoef je daar zelfs niet eens een hele onderneming voor op te tuigen, maar is daar een eenvoudige plek in je IB-aangifte voor.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Er is toch wel een belangrijk verschil tussen het volledige en het halve citaat. De boodschap van het evangelie is dat mensen die zich niet bekeren, verloren gaan. Maar anderzijds is het ook zo dat God niet loslaat wat zijn hand begon. Daar hoeven wij niet mee te rekenen en al helemaal niet conclusies uit te trekken die niet passen bij de rest van de Bijbel. Wij hoeven dat ook niet bij elkaar te brengen, maar kunnen het houden bij Gods geopenbaarde wil.

Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die oprecht menen dat oplichting en een waar geloof samen kunnen gaan. Als dat zo is, dan zitten zij op zijn minst onder een onrechtzinnige prediking. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de dominee kan waarschuwen tegen materialisme en zwartwerken wat hij wil, maar dat dat soort mensen hem gewoon laat praten. En dan moet je toch ook wel zeldzaam in de Bijbel lezen. Want er zijn zo ontzettend veel schriftplaatsen die hier op wijzen, dat er hele boeken over volgeschreven zijn.

Ik ben misschien naïef, dat weet ik niet. Dat zou niet erg zijn, als het gaat om dergelijke ergerlijke zonden.

Wat betreft de afdwalingen: daar ben ik mij van bewust. Slavernij bijvoorbeeld. Ik sluit ook helemaal niet uit dat ik blinde vlekken heb vanuit de moderne cultuur. Dat is allemaal goed en wel, maar over belastingontduiking heb ik nog nooit een serieus christen gehoord die meende dat dat geen zonde was. Het is eigenbelang en geldgierigheid en heeft niets met een verschillend schriftverstaan te maken.
Plaats reactie