Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Maanenschijn »

Wat is een krant overnemen ander dan een (bijvoorbeeld) restaurant overnemen?

Als in de overname contractueel geen zaken zijn vastgelegd over bijvoorbeeld zondagopening, zondagverschijning of advertentiebeleid is de ondernemer vrij om de kaders van zijn bedrijfsbeleid van toepassing te verklaren. Een christelijke ondernemer die daarin tegen een God onterende stroom ingaat is daarin onze steun waard, lijkt me. Het zal vermoedelijk ook nog eens negatief invloed hebben op zijn verdienmodel. Velen hebben dat lef niet of wagen zich niet in een branche waar discussie ontstaat.

Het is aan de adverteerders of de gemeenteraad om te beslissen of ze klant blijven of niet. De ondernemer huilt geen krokodillentranen, het gemeentebestuur of adverteerders hoeven dat ook zeker niet te doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door refo »

De gemeente is verplicht bepaalde mededelingen openbaar te maken. Een krant die dat mag publiceren, kan daarom niet selecteren. Alles moet de gemeente publiek maken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door eilander »

refo schreef:De gemeente is verplicht bepaalde mededelingen openbaar te maken. Een krant die dat mag publiceren, kan daarom niet selecteren. Alles moet de gemeente publiek maken.
Je leest niet goed, denk ik. De krant zit niet te knippen in de publicaties van de gemeente. De gemeente bemoeit zich met het advertentiebeleid van de krant.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door refo »

Ik citeer: "Schrappen in de gemeentelijke pagina’s moet in elk geval niet kunnen, sprak de raad dinsdag uit."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door eilander »

refo schreef:Ik citeer: "Schrappen in de gemeentelijke pagina’s moet in elk geval niet kunnen, sprak de raad dinsdag uit."
Je hebt gelijk, dat had ik niet gelezen. Hoewel ook te lezen is dat dit nog niet de praktijk was. Ik citeer: "In Kapelle trok Gemeentebelang aan de bel. „Er is nog niets geschrapt uit de gemeentelijke pagina’s, maar van ondernemers kreeg ik wel vragen over het nieuwe advertentiebeleid”, zegt fractieleider Ganseman."
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

eilander schreef:Deze ondernemer verdient de steun, niet de kritiek van onze gezindte. Maar nee, we gaan weer rustig verder aan de uitholling van binnenuit. Het gaat niet om het bedienen van de christelijke doelgroep, het gaat om de uitvoering van het principe: '...want dat betaamt alle mensen.'
Er staat niet: en leg dat op aan alle mensen, maar: dat betaamt alle mensen.

Hoe zou je het vinden als een atheïst berichten van de plaatselijke kerk zou weigeren?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Deze ondernemer verdient de steun, niet de kritiek van onze gezindte. Maar nee, we gaan weer rustig verder aan de uitholling van binnenuit. Het gaat niet om het bedienen van de christelijke doelgroep, het gaat om de uitvoering van het principe: '...want dat betaamt alle mensen.'
Er staat niet: en leg dat op aan alle mensen, maar: dat betaamt alle mensen.

Hoe zou je het vinden als een atheïst berichten van de plaatselijke kerk zou weigeren?
Niet goed. Maar je kunt dit niet omdraaien. Dat is de cultuur van 'jij laat mij vrij in wat ik doe, dan laat ik jou vrij in wat jij doet'.

Deze man legt trouwens niet op. Hij geeft zelf een krant uit, mag hij dan bepalen wat erin komt? Dan moet je straks nog advertenties voor erotische beurzen plaatsen enzovoorts.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Natuurlijk kun je dat wel omdraaien. Dat is een kwestie van fatsoen.

Het is te hopen dat er snel een ander blad in de regio komt waar de overheid in kan adverteren en dat deze nare episode snel vergeten kan worden, want zo'n blad overnemen en dan andersdenkenden uitsluiten valt zeer beslist niet onder de oproep om zoveel als in ons is, vrede te houden met alle mensen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Dodo »

Zo'n krantje is bedoeld voor de hele gemeenschap, niet voor een deel met bepaalde principes. Ik begrijp niet zo goed waarom iemand zo'n krantje zou willen hebben, is het zo winstgevend? Ik kan me dat haast niet voorstellen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door eilander »

DDD schreef:Natuurlijk kun je dat wel omdraaien. Dat is een kwestie van fatsoen.

Het is te hopen dat er snel een ander blad in de regio komt waar de overheid in kan adverteren en dat deze nare episode snel vergeten kan worden, want zo'n blad overnemen en dan andersdenkenden uitsluiten valt zeer beslist niet onder de oproep om zoveel als in ons is, vrede te houden met alle mensen.
Weer een voorbeeld dat we op sommige vlakken exact tegengesteld denken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Zo'n krantje is bedoeld voor de hele gemeenschap, niet voor een deel met bepaalde principes. Ik begrijp niet zo goed waarom iemand zo'n krantje zou willen hebben, is het zo winstgevend? Ik kan me dat haast niet voorstellen.
Dat zou best kunnen, als je veel goed betalende adverteerders hebt, kan dat best leuk zijn.
Verder ben ik het ook niet met je eens. Natuurlijk is het voor de hele gemeenschap, maar dat maakt nog niet dat je je eigen principes over boord hoeft te zetten. Dan lees je het toch niet, als het je niet aanstaat?

Wat ik net ook al zei: een (klein) deel zal misschien geïnteresseerd zijn in erotisch getinte advertenties, daaraan hoef je toch ook niet tegemoet te komen? Nu begrijp ik heus wel dat dit een extreem voorbeeld is omdat andere mensen zich daar dan aan storen, maar ik bedoel het ter vergelijking.
Ik vind dit een moedige ondernemer en ik vind het triest om te merken dat medechristenen weer flink tegen hem te keer gaan.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Op deze manier is Wilders ook moedig.

Ik kan er niet blij mee zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door eilander »

DDD schreef:Op deze manier is Wilders ook moedig.

Ik kan er niet blij mee zijn.
Ik heb nog nooit gemerkt dat Wilders de Bijbel wil navolgen. Dus dat is anders dan 'op deze manier'. Kom niet met zulke walgelijke vergelijkingen aan.
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Het heeft mijns inziens niets met de bijbel navolgen te maken. Maar goed, de afleveringen die ik heb gezien, geven ook niet de indruk van een degelijk journalistiek product.

Ik zou er niets op tegen hebben als een ondernemer een café overneemt en dan voortaan strikt toeziet dat mensen niet dronken worden. Maar dit is oneigenlijk. Door het in het extreme handhaven van persoonlijke/christelijke principes sluit je een deel van de samenleving uit. Dat is mijns inziens echt niet de bedoeling.

Wellicht is dit een goede reden voor de gemeente om een onafhankelijke stichting op te zetten. Bij ons wordt de plaatselijke krant door een onafhankelijke stichting uitgegeven. De gemeente heeft na een onverkwikkelijke fusie daar een tijdje niet aan mee willen werken, maar de gemeenteraad was wel zo verstandig om dat weer aan te passen.

Onafhankelijke journalistiek is een basisvoorwaarde in een goede democratie. En ondernemer die geld wil verdienen al is het dan met ethisch genormeerd reclame maken is sowieso geen optimale randvoorwaarde voor goede journalistiek.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Dodo »

Ik weet niet wat voor gekkigheid er in jullie plaatselijke krantjes staat, maar bij ons nooit iets over seksclubs of zo. Het is gewoon voor en van de plaatselijke gemeenschap. Ik snap niet waarom je een goedlopend project per se wil omvormen naar een christelijk blaadje. En hoe ver gaat hij? Mag de vergadering van gelovigen wel hun diensten vermelden? En de Pinkstergemeente?
Ik vind het eigenlijk een onsympathiek gebeuren.
Plaats reactie