Moe van discussie

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Moe van discussie

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef: Ik protesteer tegen het uitspelen van een levend geloof tegen orthodoxie. Een levend geloof kan niet zonder de juiste bijbelse leer (orthodoxie), en heeft die lief.

De apostel Paulus schrijft: Heb acht op uzelven en op de leer; volhard daarin; want dat doende, zult gij en uzelven behouden, en die u horen.

Wat de term dode orthodoxie betreft: die is per definitie op de persoon. Daarmee zeg je dat iemand wel de juiste leer heeft (orthodox is), maar dat het geen levende werkelijkheid in zijn of haar hart is. Het verbaasd me dat je deze veroordelende term gebruikt, aangezien je in veel postings de Reformatorische gezindte diskwalificeerd vanwege het in jouw ogen vele oordelen.
Je hebt dode onverschilligheid en je hebt dode orthodoxie. Dat is niet op de persoon.
Levende orthodoxie kan prima zijn. Maar orthodox is niet hetzelfde als een levend geloof. Je hebt orthodoxe mensen met een levend geloof, en je hebt niet-orthodoxe mensen met een levend geloof. Je kunt geen is-gelijk teken zetten tussen orthodoxie en geloof. Doe je dat wel dan veroordeel je daarmee direct allen die niet-orthodox zijn. En dat is dus wat ik regelmatig ervaar. Ik doe nu een poging om te onderzoeken of dat terecht is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moe van discussie

Bericht door DDD »

Je intenties zijn mij helemaal duidelijk en ik vind dat je ook helder formuleert. Kennelijk verstaat JC Philpot iets anders onder dode orthodoxie dan jij en ik, en dus is het nodig om dat begrip helder te definiëren.

Maar zelfs als je kritisch naar jezelf kijkt, kunnen mensen er nog een oordeel over een ander in lezen. Dat blijkt maar weer. En trouwens niet onterecht, en daarom is het goed om dit soort discussies zorgvuldig te voeren.

Ik ben nog benieuwd naar jouw reactie op wat ik schreef.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Moe van discussie

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik protesteer tegen het uitspelen van een levend geloof tegen orthodoxie. Een levend geloof kan niet zonder de juiste bijbelse leer (orthodoxie), en heeft die lief.

De apostel Paulus schrijft: Heb acht op uzelven en op de leer; volhard daarin; want dat doende, zult gij en uzelven behouden, en die u horen.

Wat de term dode orthodoxie betreft: die is per definitie op de persoon. Daarmee zeg je dat iemand wel de juiste leer heeft (orthodox is), maar dat het geen levende werkelijkheid in zijn of haar hart is. Het verbaasd me dat je deze veroordelende term gebruikt, aangezien je in veel postings de Reformatorische gezindte diskwalificeerd vanwege het in jouw ogen vele oordelen.
Je hebt dode onverschilligheid en je hebt dode orthodoxie. Dat is niet op de persoon.
Levende orthodoxie kan prima zijn. Maar orthodox is niet hetzelfde als een levend geloof. Je hebt orthodoxe mensen met een levend geloof, en je hebt niet-orthodoxe mensen met een levend geloof. Je kunt geen is-gelijk teken zetten tussen orthodoxie en geloof. Doe je dat wel dan veroordeel je daarmee direct allen die niet-orthodox zijn. En dat is dus wat ik regelmatig ervaar. Ik doe nu een poging om te onderzoeken of dat terecht is.
Ik beweer volgens mij nergens dat orthodoxie per definitie levend geloof betekend (lees aub goed wat ik schrijf). Andersom moet dat wel zo zijn: een levende gelovige heeft de Goddelijke plicht om orthodox te zijn, namelijk de juiste bijbelse leer te bewaren. En dat heb ik met twee bijbelgedeelten aangetoont.

Als je schrijft "Levende orthodoxie kan prima zijn" proef ik daar een enorme relativering van de leer in. Levende orthodoxie kan niet "prima zijn", maar is onze Goddelijke plicht. Niemand heeft het recht om geestelijk dood te zijn, en niemand heeft het recht om onorthodox te zijn. Dat te relativeren (ik hoorde eens de uitdrukking "niet de leer, maar de Heer" bij iemand, voor je het weet is het dan "niet de leer, maar de sfeer") is volledig in strijd met de schrift.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 dec 2020, 20:27, 6 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Moe van discussie

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:
Maanenschijn schreef:
Forummer schreef:
Samanthi, ik zit te bedenken, zou het kunnen dat we pleiten voor een levend geloof, en daarom dode orthodoxie afwijzen. Als we hier elementen van de dode orthodoxie tegenkomen, gaan we daar tegenin. Maar degenen die de opmerkingen plaatsen, voelen zich niet aangesproken. Misschien nog wel terecht ook. Want zij zien het niet als dode orthodoxie, maar als hun manier van geloof beleven. Omdat zij zich continu in een cultuur bewegen waarin dat gangbaar is op die manier, is het voor hun geen dode orthodoxie maar onderdeel van hun geloof of hun belijdenis. Hebben ook echt het gevoel dat het de kern raakt, voor hun raakt het namelijk ook de kern. Ik begrijp dat misschien niet, maar daarmee kan het wellicht wel zo zijn. De reacties zijn dan vaak weer zo stellig dat het op hoogmoed lijkt, maar voor hen is het heel normaal om op die manier te verwoorden. Waarmee we eigenlijk altijd tegenover elkaar blijven staan. Wat niet wenselijk en ook niet goed is.

Zomaar wat gedachten. Wat denk jij daarover?
Zou je voor mij wat voorbeelden van dode orthodoxie kunnen geven? Niet personen, maar meningen of opmerkingen die als dode orthodoxie moeten worden gekwalificeerd?

Want zonder deze duiding komt jouw post over als enorm hoogmoedig richting een ieder die blijkbaar minder goed het levend geloof hier kunnen verwoorden als jij en Samanthi, sterker nog, die zich alleen bedienen van dode orthodoxie, waar jullie dan gelukkig allergisch voor zijn.

Tussen de regels door klinkt er zovaak afwijzing dat iets niet goed zou zijn.
Er zijn er veel meer maar ik merk vaak dat Samanthi niet goed begrepen wordt en ook afgewezen wordt en daarom leek het mij goed om daarover eens van gedachten te wisselen met haar. Dat had natuurlijk ook via pb gekund maar ik heb een enorme hekel aan ondergrondse discussies. Of dit nu zo handig is geweest weet ik ook niet.
Ik ga daarom vooralsnog ook niet uit van je intentie om te veroordelen. Maar ik ben nieuwsgierig wat in jouw waarneming uitingen van dode orthodoxie zijn.

Ik meen in mijn omgeving ook wel iets op te merken van dode orthodoxie, maar zie dat niet als tegenstelling van een levend geloof maar als het bijvallen van orthodoxie waarin geen geestelijke kennis van de zaken zijn te bespeuren. Daarom plaats ik die niet tegenover elkaar.

Overigens ben ik ook niet van de pb’s, voer graag het gesprek hier openbaar en vraag daarom ook door om beter te begrijpen waaruit je hier dode orthodoxie lijkt te bespeuren. Zou je daar nog wat duiding aan kunnen geven?

Overigens siert het je om jezelf in te sluiten bij uitingen van dode orthodoxie. Ik vrees dat bij mij ook veel zaken te vinden zijn die ik uit gewoonte of uit mensenvrees doe of nalaat, waarbij de drijfveer de liefde voor Christus en Zijn dienst moet zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Moe van discussie

Bericht door KDD »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Eens. Ik vind het geen overbodige toevoeging.
Het zal wel aan mij liggen. In ieder geval ben ik blij dat betreffende predikant niet de mijne is. Ik zou vol ergernis zijn over het taalgebruik.
Ik herken dat. Als je gewend bent om je zo zorgvuldig, beknopt en duidelijk mogelijk uit te drukken, dan is de manier van spreken die in de gereformeerde gemeenten is aangeleerd, voortdurend opvallend. Ik vind het ook ergerlijk, omdat met veel woorden vaak weinig gezegd wordt. Over het algemeen kan de boodschap in een kwart van de tijd nog duidelijker overgebracht worden, nog los van de concentratieboog.

Ik snap heel goed dat iemand die dat niet gewend is, daar de kriebels van krijgt.
Ik denk dat als een predikant vol van zijn Zender is dat het moeilijk is om deze soort uitspraken te laten. Het is een slecht teken dat het ergerlijk is als de Middelaar in een preek groot gemaakt wordt. De woorden 'de mond der waarheid' is een voorbeeld van weinig woorden die veel zeggen.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moe van discussie

Bericht door DDD »

Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen zich viervoudig uitdrukken, met een vraag waarin het antwoord al staat, gevolgd door drie keer hetzelfde antwoord in deels verschillende bewoordingen.

Dat heeft allemaal niets te maken met het grootmaken van Jezus, maar meer met het vol maken van de beoogde tijd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Moe van discussie

Bericht door KDD »

DDD schreef:Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen zich viervoudig uitdrukken, met een vraag waarin het antwoord al staat, gevolgd door drie keer hetzelfde antwoord in deels verschillende bewoordingen.

Dat heeft allemaal niets te maken met het grootmaken van Jezus, maar meer met het vol maken van de beoogde tijd.
Lees de preek van Petrus in Handelingen 2.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Moe van discussie

Bericht door Posthoorn »

Het soortelijk gewicht van veel hedendaagse preken is bijzonder laag.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moe van discussie

Bericht door DDD »

KDD schreef:
DDD schreef:Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen zich viervoudig uitdrukken, met een vraag waarin het antwoord al staat, gevolgd door drie keer hetzelfde antwoord in deels verschillende bewoordingen.

Dat heeft allemaal niets te maken met het grootmaken van Jezus, maar meer met het vol maken van de beoogde tijd.
Lees de preek van Petrus in Handelingen 2.
Die ken ik uit mijn hoofd. Je wilde toch niet zeggen dat daarop hetzelfde commentaar van toepassing is?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Moe van discussie

Bericht door KDD »

DDD schreef:
KDD schreef:
DDD schreef:Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen zich viervoudig uitdrukken, met een vraag waarin het antwoord al staat, gevolgd door drie keer hetzelfde antwoord in deels verschillende bewoordingen.

Dat heeft allemaal niets te maken met het grootmaken van Jezus, maar meer met het vol maken van de beoogde tijd.
Lees de preek van Petrus in Handelingen 2.
Die ken ik uit mijn hoofd. Je wilde toch niet zeggen dat daarop hetzelfde commentaar van toepassing is?
Dan begrijp ik je klacht niet. Petrus zegt ook hetzelfde meerdere keren in verschillende (of hetzelfde) woorden. In dat korte preek zijn er verschillende voorbeelden. En het was rijk gezegend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moe van discussie

Bericht door Herman »

DDD schreef:Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen zich viervoudig uitdrukken, met een vraag waarin het antwoord al staat, gevolgd door drie keer hetzelfde antwoord in deels verschillende bewoordingen.

Dat heeft allemaal niets te maken met het grootmaken van Jezus, maar meer met het vol maken van de beoogde tijd.
Dat dit cassettebandje nog niet is vastgelopen is ook vrij bijzonder.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moe van discussie

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Jouw reactie voegt ook niets toe.
Klopt, ik haal juist wat weg.
Dat is heel erg. Het zijn de woorden van God. En daar mogen we niets aan af- of toedoen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moe van discussie

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen zich viervoudig uitdrukken, met een vraag waarin het antwoord al staat, gevolgd door drie keer hetzelfde antwoord in deels verschillende bewoordingen.

Dat heeft allemaal niets te maken met het grootmaken van Jezus, maar meer met het vol maken van de beoogde tijd.
Dat dit cassettebandje nog niet is vastgelopen is ook vrij bijzonder.
Nee hoor. Paulus meldde al dat het hem niet verdrietig was om dezelfde dingen te schrijven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moe van discussie

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen zich viervoudig uitdrukken, met een vraag waarin het antwoord al staat, gevolgd door drie keer hetzelfde antwoord in deels verschillende bewoordingen.

Dat heeft allemaal niets te maken met het grootmaken van Jezus, maar meer met het vol maken van de beoogde tijd.
Dat dit cassettebandje nog niet is vastgelopen is ook vrij bijzonder.
Nee hoor. Paulus meldde al dat het hem niet verdrietig was om dezelfde dingen te schrijven.
Dat vinden die dominees dus ook. :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moe van discussie

Bericht door Jantje »

Jaja, die @DDD. Nu ben je klem gepraat. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie