Moe van discussie

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Moe van discussie

Bericht door Wim Anker »

Zie postings hieronder.
Dit topic om te bespreken wat er gebeurd.

Redelijkerwijs mag men veronderstellen dat, indien men moe is van discussie, men even het forum mijdt. Net zoals iemand het zwembad mijdt indien er zwemmoeheid optreedt. Dan heeft die iemand ook geen weet wat er op dat moment zich afspeelt in het zwembad. Waarom zou zo iemand toch nog even in het zwembad gaan kijken? En melden aan de overige zwemmers dat hij/zij moe is van al dat blote gespartel? En dat hij - gelukkig - betere bezigheden heeft?

Tegelijk wordt het op RF wel nodig gevonden - zelfs door een mod - om een kwalificatie te geven, in niet mis te verstane termen, over een discussie waarbij een morele verhevenheid wordt geëtaleerd. Tegelijk is er een melden dat men er "moe" van wordt.
De vraag is dan natuurlijk waarom dit melden? En wat is er mis met een discussie? En waarom blijft iemand dan niet gewoon weg als er moeheid optreedt?
Jantje schreef:
crossmountain schreef:
Wim Anker schreef:Wat is de reden om dit op een discussieforum te vermelden? (vraag ook aan @Terri)?
Ik proef een afwijzing van postings (van wie en waarom wordt niet duidelijk). Kan dat toegelicht worden?
Ik had even genoeg van de kritiek op de kersttoespraak van onze Koning en de post van @Jantje deed mij deze opmerking plaatsen. Hij schreef:
@Jantje. De oppervlakkigheid is schrikbarend. De toespraak was vooral heel horizontaal en mensgericht.
Maar met liefde voor elkaar en de wereld om ons heen, wordt er niemand zalig. Dat kan alleen door een weg van recht, in en door Christus gewerkt in het hart van een zondaar. Dat deze leer in Nederland steeds meer als een sprookje wordt gezien, is mede de oorzaak van Gods slaande hand over ons vaderland. En die boodschap wordt nou gemist in deze kersttoespraak.
Allemaal waar wat hij schrijft en toch denk ik dat we dankbaar mogen zijn dat de Koning zegt wat hij heeft gezegd. In een land dat (bijna) totaal seculier is, waar maar een klein gedeelte naar de kerk gaat vind ik het toch moedig dat hij uit de bijbel citeert en afsluit met het wensen van een "gezegend Kerstfeest". (Beatrix had het altijd over Kerstmis). En natuurlijk kan je de toespraak langs de meetlat van je reformatorische denkwereld leggen, maar als je dat dan zo graag doet wil ik oproepen om de geciteerde tekst van Paulus als leidend te gebruiken op RF want ik herken in veel postings helaas niet de geest van deze tekst. En je ziet zelfs dat seculiere media inzoomen op de betekenis van deze bijbeltekst.
Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens.

Lees de discussie nog eens terug.
Wim Anker schreef:
crossmountain schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Ik ben moe van de discussies en ongenuanceerdheid. Daarom staar ik de rest van de dag maar in de kribbe. Hopelijk komt de koning ook.
+1
+1. Héél vermoeiend al die "vrome en zogenaamd rechtzinnige kritiek".
Wat is de reden om dit op een discussieforum te vermelden? (vraag ook aan @Terri)?

Ik proef een afwijzing van postings (van wie en waarom wordt niet duidelijk). Kan dat toegelicht worden?
crossmountain schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Ik ben moe van de discussies en ongenuanceerdheid. Daarom staar ik de rest van de dag maar in de kribbe. Hopelijk komt de koning ook.
+1
+1. Héél vermoeiend al die "vrome en zogenaamd rechtzinnige kritiek".
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 29 dec 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moe van discussie

Bericht door Jantje »

Ik sluit me van harte bij de vragen van @Wim Anker aan. Zeer terecht dat hij dit aansnijdt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Moe van discussie

Bericht door Erskinees »

Wanneer je in het echte leven met iemand discussieert kan deze persoon ook vermelden dat deze moe is van discussie. Dat is echter geen reden om deze persoon de rug toe te keren en er verder niet meer mee te praten. Zo ook op dit forum. Iemand kan best moe zijn van een discussie, maar andere gesprekken aangaan. Ik zie het probleem dus niet zo.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Moe van discussie

Bericht door Wim Anker »

Erskinees schreef:Wanneer je in het echte leven met iemand discussieert kan deze persoon ook vermelden dat deze moe is van discussie. Dat is echter geen reden om deze persoon de rug toe te keren en er verder niet meer mee te praten. Zo ook op dit forum. Iemand kan best moe zijn van een discussie, maar andere gesprekken aangaan. Ik zie het probleem dus niet zo.
Dat kan inderdaad. Maar dan blijft het punt waarom het nodig wordt gevonden een moreel oordeel uit te spreken over degenen die niet moe zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moe van discussie

Bericht door Herman »

Soms is het beter om even 24 uur de mond te houden.

Ik vond de kritiek op de toespraak van de koning buitenproportioneel. En ik dacht een aardige manier gevonden te hebben om dat te verwoorden door aan te sluiten bij te opmerking van de koning zelf dat er ook ruimte moet zijn voor bedachtzaamheid en nuance. Die opmerking maakte hij richting mensen die moe worden van de harde toon in debet en berichtgeving.

Om bij de vergelijking van het zwembad te blijven. Je denkt soms tijdens het ouderenuurtje langs te komen om even rustig wat baantjes te trekken. Dan blijk je opeens in het speelkwartier van de pubers te zitten met hier en daar een bommetje.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe van discussie

Bericht door -DIA- »

Mensen kunnen ook weggaan als ze geen antwoord meer weten.
Mensen kunnen dan de waarheid niet weerleggen, maar daaruit vloeit, heel vaak, bedekte dan wel openbare vijandschap onder de mantel van vrome woorden.
Let wel, ik spreek in het algemeen! Niet op iemands persoon doelend, maar op de praktijk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Moe van discussie

Bericht door Erskinees »

Jij bent hier anders al sinds 2008. Het zal dus allemaal wel meevallen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe van discussie

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Jij bent hier anders al sinds 2008. Het zal dus allemaal wel meevallen.
Ik lees: Zaait aan alle wateren. Als men me uitwerpt dan moet ik gaan. Maar wee mij als ik mijn naaste niet waarschuw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moe van discussie

Bericht door Mara »

Herman schreef: Om bij de vergelijking van het zwembad te blijven. Je denkt soms tijdens het ouderenuurtje langs te komen om even rustig wat baantjes te trekken. Dan blijk je opeens in het speelkwartier van de pubers te zitten met hier en daar een bommetje.
Het forum is een uitlaatklep voor sommigen blijkbaar, omdat ze in hun eigen omgeving hun gal niet meer kwijt kunnen.
En dan ga je je heel druk maken over een toespraak, een foto die ergens opduikt van een minister zonder mondkapje, welke dominee waar heen gaat. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moe van discussie

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Herman schreef: Om bij de vergelijking van het zwembad te blijven. Je denkt soms tijdens het ouderenuurtje langs te komen om even rustig wat baantjes te trekken. Dan blijk je opeens in het speelkwartier van de pubers te zitten met hier en daar een bommetje.
Het forum is een uitlaatklep voor sommigen blijkbaar, omdat ze in hun eigen omgeving hun gal niet meer kwijt kunnen.
En dan ga je je heel druk maken over een toespraak, een foto die ergens opduikt van een minister zonder mondkapje, welke dominee waar heen gaat. ;)
Een beetje een rare opmerking, vind je niet? Schaar je jezelf ook onder die sommigen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moe van discussie

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:
Herman schreef: Om bij de vergelijking van het zwembad te blijven. Je denkt soms tijdens het ouderenuurtje langs te komen om even rustig wat baantjes te trekken. Dan blijk je opeens in het speelkwartier van de pubers te zitten met hier en daar een bommetje.
Het forum is een uitlaatklep voor sommigen blijkbaar, omdat ze in hun eigen omgeving hun gal niet meer kwijt kunnen.
En dan ga je je heel druk maken over een toespraak, een foto die ergens opduikt van een minister zonder mondkapje, welke dominee waar heen gaat. ;)
Een beetje een rare opmerking, vind je niet? Schaar je jezelf ook onder die sommigen?
Dat is niet op de man?
Je zou ook eens minder vaak partij kunnen trekken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moe van discussie

Bericht door Jantje »

Ik ken ook mensen die zich steeds druk maken over hun mening dat borduren niet ouderwets is.

Dat is het natuurlijk wel, maar dat geheel terzijde.

:yahoo :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Moe van discussie

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:
Herman schreef: Om bij de vergelijking van het zwembad te blijven. Je denkt soms tijdens het ouderenuurtje langs te komen om even rustig wat baantjes te trekken. Dan blijk je opeens in het speelkwartier van de pubers te zitten met hier en daar een bommetje.
Het forum is een uitlaatklep voor sommigen blijkbaar, omdat ze in hun eigen omgeving hun gal niet meer kwijt kunnen.
En dan ga je je heel druk maken over een toespraak, een foto die ergens opduikt van een minister zonder mondkapje, welke dominee waar heen gaat. ;)
Een beetje een rare opmerking, vind je niet? Schaar je jezelf ook onder die sommigen?
Voor de goede orde - ook richting @Philpot -, ik maak me niet druk om de toespraak van de koning. Met de velen ben ik het eens dat er redelijkerwijs niet meer te verwachten is.
Wat ik wel discussiewaardig vind zijn de reacties op dit forum over die toespraak. Typeringen als 'Verwonderd, het woord van God heeft geklonken, dat het nog kan in deze tijd" kwamen voorbij. Dat is m.i. een discussie waard, hoe kan het dat er door christenen zo positief op deze toespraak wordt gereageerd?

En verder heb ik m.i. me nooit druk gemaakt over een minister met of zonder mondkapje of over welke dominee waar wel of niet heengaat. integendeel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moe van discussie

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:
Herman schreef: Om bij de vergelijking van het zwembad te blijven. Je denkt soms tijdens het ouderenuurtje langs te komen om even rustig wat baantjes te trekken. Dan blijk je opeens in het speelkwartier van de pubers te zitten met hier en daar een bommetje.
Het forum is een uitlaatklep voor sommigen blijkbaar, omdat ze in hun eigen omgeving hun gal niet meer kwijt kunnen.
En dan ga je je heel druk maken over een toespraak, een foto die ergens opduikt van een minister zonder mondkapje, welke dominee waar heen gaat. ;)
Een beetje een rare opmerking, vind je niet? Schaar je jezelf ook onder die sommigen?
Ik vind het volstrekt logisch dat het forum ook functioneert als uitlaatklep. En daar is wat mij betreft alle ruimte voor. Maar omdat je niet weet wie je aan de andere kant van het internet aantreft, bijvoorbeeld iemand die je een deksel op de neus mept, is het soms wel eens handig wat diplomatiekere verwoording te kiezen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Moe van discussie

Bericht door Lilian1975 »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
Mara schreef:
Herman schreef: Om bij de vergelijking van het zwembad te blijven. Je denkt soms tijdens het ouderenuurtje langs te komen om even rustig wat baantjes te trekken. Dan blijk je opeens in het speelkwartier van de pubers te zitten met hier en daar een bommetje.
Het forum is een uitlaatklep voor sommigen blijkbaar, omdat ze in hun eigen omgeving hun gal niet meer kwijt kunnen.
En dan ga je je heel druk maken over een toespraak, een foto die ergens opduikt van een minister zonder mondkapje, welke dominee waar heen gaat. ;)
Een beetje een rare opmerking, vind je niet? Schaar je jezelf ook onder die sommigen?
Voor de goede orde - ook richting @Philpot -, ik maak me niet druk om de toespraak van de koning. Met de velen ben ik het eens dat er redelijkerwijs niet meer te verwachten is.
Wat ik wel discussiewaardig vind zijn de reacties op dit forum over die toespraak. Typeringen als 'Verwonderd, het woord van God heeft geklonken, dat het nog kan in deze tijd" kwamen voorbij. Dat is m.i. een discussie waard, hoe kan het dat er door christenen zo positief op deze toespraak wordt gereageerd?

En verder heb ik m.i. me nooit druk gemaakt over een minister met of zonder mondkapje of over welke dominee waar wel of niet heengaat. integendeel.

Sluit ik mij bij aan. Maar er kan niet over gediscussieerd worden inhoudelijk. Want dan heet het gal spuwen etc. En slaat iedere discussie of nadenken over dood. Of diet het je oppunten brengen waar je niet wilt komen.
M.a.w. se vinden dat he dan teveel spettert in het zwembad. En gaan je of eruit jagen. Of terug spetteren of negeren... :)
Plaats reactie