Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Forummer »

Hier was het ook de gewoonte. Inmiddels probeer ik met de oudsten een spel te doen. Als het mooi weer is dan wil ik gaan proberen om een stukje te wandelen met ze.

En dan doordeweeks wat eerder naar bed.

Het is eigenlijk wel een gewoonte die erin sluipt als de kinderen klein zijn. Die slapen dan 's middags nog en dan is het best wel lekker om ook even te slapen... Zeker met kleine kinderen heb je nog wel eens een gebroken nacht ertussen zitten. En dan wordt het zomaar een gewoonte. Maar erg veel godzaligheid zit er niet in, dat klopt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Voor alle duidelijkheid: ik veroordeel een middagdutje niet, mits dat op zaterdag ook prima zou zijn. Maar mensen die op zondag drie uur later uit bed en drie uur eerder naar bed gaan dan doordeweeks omdat ze zich zo vervelen, maken een karikatuur van de rust die op de zondag bedoeld is. Ik denk dat christenen die op zondag naar de dierentuin gaan, er dan nog meer van kunnen hebben begrepen, al ben ik geen voorstander van onnodig werk op zondag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Maar erg veel godzaligheid zit er niet in, dat klopt.
Wat een kletspraat zeg. Hier wordt ik nou moe van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Vandaar de dt. Maar je kunt je ook onthouden van een bijdrage natuurlijk. Dan hoeven andere mensen niet moe te worden van niets;-)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:
Forummer schreef:Maar erg veel godzaligheid zit er niet in, dat klopt.
Wat een kletspraat zeg. Hier wordt ik nou moe van.
Aan u de eer om uit te leggen welke godzaligheid er dan wél zit in het slapen op zondagmiddag. (Als het lichamelijk niet noodzakelijk is)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door FlyingEagle »

Ik ging nooit slapen op zondag maar sinds we een kind hebben doe ik dat wel, heb het dan gewoon nodig. Doe het zelfs wel eens op zaterdagmiddag. En sinds ik thuiswerk heb ik het ook wel eens door de weeks gedaan. Even een uurtje plat en daarna weer door.
Niet elke week maar af en toe als het nodig is.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Hoopvol »

FlyingEagle schreef:Ik ging nooit slapen op zondag maar sinds we een kind hebben doe ik dat wel, heb het dan gewoon nodig. Doe het zelfs wel eens op zaterdagmiddag. En sinds ik thuiswerk heb ik het ook wel eens door de weeks gedaan. Even een uurtje plat en daarna weer door.
Niet elke week maar af en toe als het nodig is.
's Middags een dutje doen is heerlijk. Ik doe dat vrij geregeld, zaterdags, zondags, doordeweeks, maakt mij niet uit. Ik heb vanmiddag op het werk zelfs nog een dutje gedaan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door J.C. Philpot »

Hoopvol schreef:'s Middags een dutje doen is heerlijk. Ik doe dat vrij geregeld, zaterdags, zondags, doordeweeks, maakt mij niet uit. Ik heb vanmiddag op het werk zelfs nog een dutje gedaan.
Ik neem aan dat het dutje op je werk niet in een kantoorstoel plaatsvond? Ik ben toch wel beniewd hoe je dat op je werk doet. Want het lijkt me toch wel lastig om te realiseren voor de meeste beroepen, behalve voor de boer die een comfortabele hooiberg tot zijn beschikking heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Hoopvol »

J.C. Philpot schreef:
Hoopvol schreef:'s Middags een dutje doen is heerlijk. Ik doe dat vrij geregeld, zaterdags, zondags, doordeweeks, maakt mij niet uit. Ik heb vanmiddag op het werk zelfs nog een dutje gedaan.
Ik neem aan dat het dutje op je werk niet in een kantoorstoel plaatsvond? Ik ben toch wel beniewd hoe je dat op je werk doet. Want het lijkt me toch wel lastig om te realiseren voor de meeste beroepen, behalve voor de boer die een comfortabele hooiberg tot zijn beschikking heeft.
Toevallig was het een comfortabele bureaustoel. Als je een beetje makkelijk in slaap valt kan je overal slapen. Als ik me op m'n gemak voel kan ik meestal wel slapen.

En ja, op het werk moet natuurlijk wel een beetje uitkomen. Als het niet gaat dan doe je het niet. Maar mijn werk gaat gewoon door en mijn collega's nemen het werk op dat moment over.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door merel »

Natuurlijk is iedereen wel eens moe en valt op de bank/stoel beneden wel eens in slaap. Dan ben je in ieder geval nog aanspreekbaar voor de kinderen. Ik vind het een ander verhaal worden als de ouders elke zondagmiddag tussen 14.30-16.30 uur standaard in bed kruipen om te slapen en de kinderen geacht worden stil te zijn en geen ruzie te maken met de consequenties van dien. Ergens heen gaan mocht dan niet. Ik vond dat echt heel vervelend als kind.

Daarom probeer ik dat anders te doen en mogen de kinderen gewoon spelen, skaten en met laarzen in een sloot staan. Ook gaan wij regelmatig een eind fietsen of wandelen op zondagmiddag of doen een spelletje.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Jeremiah »

De ic’s lopen vol: tijd om de kerken te sluiten

https://www.trouw.nl/opinie/de-ic-s-lop ... ~b820cf1e/
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:De ic’s lopen vol: tijd om de kerken te sluiten

https://www.trouw.nl/opinie/de-ic-s-lop ... ~b820cf1e/
Wat wil je hiermee zeggen?

Ik vind het echt een ijzingwekkende vorm van kretologie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door huisman »

Herman schreef:
Jeremiah schreef:De ic’s lopen vol: tijd om de kerken te sluiten

https://www.trouw.nl/opinie/de-ic-s-lop ... ~b820cf1e/
Wat wil je hiermee zeggen?

Ik vind het echt een ijzingwekkende vorm van kretologie.
Eens. IJzingwekkende retoriek. Populistisch geneuzel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Jeremiah schreef:De ic’s lopen vol: tijd om de kerken te sluiten
https://www.trouw.nl/opinie/de-ic-s-lop ... ~b820cf1e/
Wat wil je hiermee zeggen?
Ik vind het echt een ijzingwekkende vorm van kretologie.
Dit is m.i. gericht aan de halsstarrige kerkgangers die met honderden nog steeds naar de kerk gaan. En zingen.
Het is een ongenuanceerde uitspraak, want als de journalist onderzoek zou doen en slechts 10 kerkdiensten had bekeken,
was deze oproep niet nodig geweest.
Verreweg de meeste kerken zijn op zondag zo goed als leeg en wordt er niet of slechts door 2 voorzangers gezongen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Delftenaar »

Toch krijg ik van onkerkelijke collega's keer op keer dat verwijt te horen. Dan leg ik maar weer uit dat het "gewone" kerkelijke leven sinds maart plat ligt en wat alle regels zijn (niet zingen, online de kerk volgen, of met 30 mensen enz.).
Om eerlijk te zijn wordt ik daar wel eens wat moe van. Het beeld dat ze in grote kerken nog net zoals voor de pandemie met 1000 a 3000 mensen iedere zondag de dienst meemaken is er niet uit te krijgen. Met dank aan de pers.

Overigens ken ik hier iemand die nu de diensten van een gemeente 100 km. verder volgt. En zo heeft die persoon nog enkele favoriete gemeenten elders. Dan ben je bang dat die persoon na afloop van de pandemie niet meer in de eigen gemeente terug keert.
Plaats reactie