Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:Ik zou in dit draadje graag van gedachten willen wisselen over de zondagse diensten na het Coronatijdperk.

Ik maak me daar best wel zorgen over. Ik las gisteren twee artikelen in de Terdege, van oud-SGP-leider Bas van der Vlies en ds. A. Verschuure, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel-Middelwatering.

En eigenlijk zeiden beiden dat er een zorg is, met name voor de jongeren van nu, hoe dat straks zal gaan.

Hoe dienen we hier mee om te gaan en er voor te zorgen en er toe oproepen om niet alleen straks weer lijfelijk ons en onze kinderen te zetten onder Gods Wet en Evangelie, maar ook nu daarop onszelf al te bezinnen? Ligt daar, naast de opvoeding van de ouders, ook niet een taak voor de school?
Wat is precies het probleem? Waarom zouden jongeren afhaken na corona? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat men die sub-optimale beelduitzendingen niet kan missen als kiespijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Dodo »

Bij ons is wel zorg over jongeren die 's zondags langer slapen, en dan op hun eigen tijd een Mozaiekdienst bekijken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door DDD »

De beelduitzendingen in de gemeente van ds. Verschuure zijn anders uitstekend. Ik zou beelduitzendingen niet graag missen, al was het maar voor de mensen in het ziekenhuis en in verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Bij ons is wel zorg over jongeren die 's zondags langer slapen, en dan op hun eigen tijd een Mozaiekdienst bekijken.
Ja wat we daar ook van vinden je zou graag zien dat ze verbinding voelen met hun eigen gemeente hè.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Dodo »

Ukkie schreef:
Dodo schreef:Bij ons is wel zorg over jongeren die 's zondags langer slapen, en dan op hun eigen tijd een Mozaiekdienst bekijken.
Ja wat we daar ook van vinden je zou graag zien dat ze verbinding voelen met hun eigen gemeente hè.
Ze zijn ongeveer afwezig in de zondagse diensten. Dat komt ook omdat ze normaal gesproken met elkaar naar de kerk gingen, en dat is weggevallen. Zelfs als ze naar de kerk kunnen, dan kunnen hun vrienden niet. Het is lastig.
We hebben wel elke twee weken een bijeenkomst in de kerk op zondagmiddag voor jongeren, met jeugdouderlingen erbij. Zonder dat het uitgezonden wordt, dus geen spiedende ouders ;-) Daar komen er wel een stuk of wat, maar lang niet iedereen natuurlijk.
Krijg je ze straks weer in een regelmatige kerkgang terug? Dat wordt echt nog spannend.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Dodo schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:Bij ons is wel zorg over jongeren die 's zondags langer slapen, en dan op hun eigen tijd een Mozaiekdienst bekijken.
Ja wat we daar ook van vinden je zou graag zien dat ze verbinding voelen met hun eigen gemeente hè.
Ze zijn ongeveer afwezig in de zondagse diensten. Dat komt ook omdat ze normaal gesproken met elkaar naar de kerk gingen, en dat is weggevallen. Zelfs als ze naar de kerk kunnen, dan kunnen hun vrienden niet. Het is lastig.
We hebben wel elke twee weken een bijeenkomst in de kerk op zondagmiddag voor jongeren, met jeugdouderlingen erbij. Zonder dat het uitgezonden wordt, dus geen spiedende ouders ;-) Daar komen er wel een stuk of wat, maar lang niet iedereen natuurlijk.
Krijg je ze straks weer in een regelmatige kerkgang terug? Dat wordt echt nog spannend.
Waarom kunnen ze niet met hun vrienden inschrijven dan? Of mag dat niet van de kerkenraad?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Dodo »

Er is een coronateam dat de plaatsen verdeelt. Misschien dat een paar wel een plek zouden kunnen krijgen, maar als ze meerderjarig zijn kunnen ze toch niet bij elkaar zitten. Niet zoals vroeger, dat er groepen bij elkaar zaten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Als je met anderhalve meter afstand zit, kan dat wel. Maar het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door merel »

Dodo schreef:Bij ons is wel zorg over jongeren die 's zondags langer slapen, en dan op hun eigen tijd een Mozaiekdienst bekijken.
Dat hoor ik ook om mij heen. Vrienden van ons hebben nu met hun tieners/jongvolwassenen afgesproken dat 1 dienst van de eigen kerk gekeken wordt en men kijkt gezamenlijk als gezin ook een Beam dienst of Mozaiekdienst en praten daar over na. Wat spreekt hen aan en in hoeverre is hetgeen daar gezegd/gedaan wordt in overeenstemming met de bijbel en hetgeen zij voorstaan in de opvoeding.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Mara »

Ontkerkelijking in Nederland
Het aantal Nederlanders dat lid is van een kerkgenootschap is tussen 1958 en 1995 sterk afgenomen: van 75 procent in 1958 tot 40 procent in 1995. Na een snelle ontkerkelijking in de jaren zestig, is het proces de laatste jaren enigszins gestabiliseerd. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) is er een duidelijke scheidslijn waar te nemen tussen de vooroorlogse en de naoorlogse generaties. Naar alle waarschijnlijkheid zal de ontkerkelijking zich voorlopig doorzetten.
https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclope ... rkelijking

"Uit een recent rapport dat het Sociaal Cultureel Planbureau medio december uitbracht blijkt dat Nederlandse kerken in alle opzichten aan gezag, bindingskracht en populariteit inboetten. Steeds minder Nederlanders die gelovig zijn opgevoed, zo blijkt uit het rapport, rekenen zich nog tot de kerk. Bij gewetensproblemen doen steeds minder van hen bovendien een beroep op een dominee, pastoor of andere geestelijke raadgever."

WAAROM GAAN STEEDS MINDER MENSEN NAAR DE KERK

In beide artikelen wordt een onderscheid gemaakt tussen onkerkelijke en ongelovige mensen. M.a.w. iemand die niet (meer) naar de kerk gaat, is niet definitie een ongelovige.

Misschien dat deze crisis een duwtje wordt voor jongeren die al op een tweesprong stonden. Dit kan in de goede richting dan wel in de foute richting zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door John Galt »

Vanmorgen luisterde ik de podcast van Eerst Dit, die precies over dit onderwerp ging. De dominee spraak daarin ook zijn zorg uit, maar had wel een hoopvolle boodschap. Die wil ik graag delen: https://www.radioviainternet.nl/podcast ... nzen-31-13
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Forummer »

Onze kerkenraad gaat alle 16 plussers uitnodigingen voor gesprekken, om contact te blijven houden. Zeer positief!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door MePaul »

merel schreef:
Dodo schreef:Bij ons is wel zorg over jongeren die 's zondags langer slapen, en dan op hun eigen tijd een Mozaiekdienst bekijken.
Dat hoor ik ook om mij heen. Vrienden van ons hebben nu met hun tieners/jongvolwassenen afgesproken dat 1 dienst van de eigen kerk gekeken wordt en men kijkt gezamenlijk als gezin ook een Beam dienst of Mozaiekdienst en praten daar over na. Wat spreekt hen aan en in hoeverre is hetgeen daar gezegd/gedaan wordt in overeenstemming met de bijbel en hetgeen zij voorstaan in de opvoeding.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat jongeren ontdekken wat de verschillen zijn tussen de kerken. Ik mocht vanaf mijn 16ste al zelf kiezen naar welke kerk ik ging en het liefst wilden mijn ouders dat ik 1 dienst met de eigen gemeente optrok. Ik zie ook veel jongeren die zolang ze thuiswonen altijd naar de eigen kerk moeten en dat vind ik erg jammer, want het kan helemaal geen kwaad om verschillende kerken te bezoeken. Ik heb persoonlijk erg veel geleerd van alle verschillende kerken. Daarnaast weet ik nu steeds beter wat er belangrijk is in de kerk. Ik heb ontdekt dat ik mijzelf herken in bepaalde evangelische gemeentes, migrantenkerken, (hersteld) hervormde gemeentes, een deel van de gereformeerde gemeentes en christelijk gereformeerde gemeentes. Verder heb ik gesproken met mensen uit de Nederlands gereformeerde kerken en de vrijgemaakte kerk. Persoonlijk ligt dat wel heel ver van mijn beeld over God en de Bijbel af.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Geytenbeekje »

Zal er volgend jaar ook kinderkerstfeest worden gehouden ?
Aangezien 26-12-2021 op een zondag valt...
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Ukkie »

Geytenbeekje schreef:Zal er volgend jaar ook kinderkerstfeest worden gehouden ?
Aangezien 26-12-2021 op een zondag valt...
1e kerstdag toch? Lijkt mij tenminste meest voor de hand liggend. In de middag b.v.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie