Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door GerGem »

Onlangs bezocht ik een dienst in de VGG Kruiningen.
Wat mij opviel.
- Eigen leden zijn geen kapje verplicht. Van buitenaf wel verplicht.
- Deur naar kerk was dicht dus iedereen raakt die deurknop aan om binnen te treden.
- Geen koster aanwezig die plaatsen aanwijst. Iedereen zit overal(wel op afstand), maar wel passeren ze je om de bank in te gaan zonder mondkapje...
- Kerkenraad, toen 4 broeders aanwezig zaten vrij dicht naast elkaar...

Niet goed geregeld allemaal :? :
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Mara »

Mocht je daar dan naar binnen, als gast?
Iedereen moet zich toch aanmelden, ook leden?
Zodat ze precies weten wie er komt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door GerGem »

Mara schreef:Mocht je daar dan naar binnen, als gast?
Iedereen moet zich toch aanmelden, ook leden?
Zodat ze precies weten wie er komt.
jaja. aangemeld bij de scriba!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door huisman »

Ukkie schreef:
Ad Anker schreef:Het is jammer dat ook hier in geen eenheid is. Alle kerken hadden fysiek diensten moeten blijven beleggen, met inachtneming van alle regels en maatregelen. Dan had dit gedoe er minder geweest.

Eilander zegt het al: het is mogelijk en verdedigbaar om een offer te brengen (veel minder kerkgangers dan normaal) maar het is niet mogelijk om de kerkgang tot het uiterste af te schalen. De Heere woont onder de lofzangen Israëls (Psalm 22:4). Zie ook de kantt. Daarom is het goed dat fysieke, alhoewel aangepaste, diensten mogelijk blijven. Zodat in Gods huis, de plaats waar Gods volk Zijn Naam prijst, Zijn Naam wordt verkondigd. Dit is onvervangbaar.

Het doet me verdriet dat ook hier dit halsstarrigheid wordt genoemd. Kerkgang is een primaire levensbehoefte.
Het is jammer dat hierin geen eenheid is schrijf je want dan was dat gedoe er minder geweest.
Maar met evenveel recht kan ik dezelfde regels schrijven en voorstander zijn van digitale diensten in deze tijd.
Meen je dit echt? Digitale diensten? Kun je uitleggen waarom dat nodig zou zijn?
Vandaag bij de Lidl een lichtreclame. ‘ Nu nog plaats voor 160 mensen ‘ ....en ik vond het al redelijk vol. Voller iig dan morgen in elk kerkgebouw. Maar ja er lagen geen journalisten in de bosjes bij de Lidl.

De kerken en helaas veel kerkmensen hebben zich erg laten beïnvloeden door de media. Morgen hoop ik weer naar de kerk te gaan. Vind dat belangrijker dan de boodschappen bij de Lidl en die doe ik toch ook?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Ukkie schreef:
Ad Anker schreef:Het is jammer dat ook hier in geen eenheid is. Alle kerken hadden fysiek diensten moeten blijven beleggen, met inachtneming van alle regels en maatregelen. Dan had dit gedoe er minder geweest.

Eilander zegt het al: het is mogelijk en verdedigbaar om een offer te brengen (veel minder kerkgangers dan normaal) maar het is niet mogelijk om de kerkgang tot het uiterste af te schalen. De Heere woont onder de lofzangen Israëls (Psalm 22:4). Zie ook de kantt. Daarom is het goed dat fysieke, alhoewel aangepaste, diensten mogelijk blijven. Zodat in Gods huis, de plaats waar Gods volk Zijn Naam prijst, Zijn Naam wordt verkondigd. Dit is onvervangbaar.

Het doet me verdriet dat ook hier dit halsstarrigheid wordt genoemd. Kerkgang is een primaire levensbehoefte.
Het is jammer dat hierin geen eenheid is schrijf je want dan was dat gedoe er minder geweest.
Maar met evenveel recht kan ik dezelfde regels schrijven en voorstander zijn van digitale diensten in deze tijd.
Meen je dit echt? Digitale diensten? Kun je uitleggen waarom dat nodig zou zijn?
Vandaag bij de Lidl een lichtreclame. ‘ Nu nog plaats voor 160 mensen ‘ ....en ik vond het al redelijk vol. Voller iig dan morgen in elk kerkgebouw. Maar ja er lagen geen journalisten in de bosjes bij de Lidl.

De kerken en helaas veel kerkmensen hebben zich erg laten beïnvloeden door de media. Morgen hoop ik weer naar de kerk te gaan. Vind dat belangrijker dan de boodschappen bij de Lidl en die doe ik toch ook?
Ik reageerde hier op een opmerking van Ad dat je zijn opmerking met evenveel recht kon omdraaien.
Ik neem aan dat iedereen hierin een gewetensvolle beslissing neemt.
Ik snap dat je de regels verwarrend vind maar aangezien er vele dingen beweerd worden heb ik samen met mijn vrouw in deze geluisterd naar de adviezen van degenen die over mij gesteld zijn.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Hendrikus »

GerGem schreef:Onlangs bezocht ik een dienst in de VGG Kruiningen.
Wat mij opviel.
- Eigen leden zijn geen kapje verplicht. Van buitenaf wel verplicht.
- Deur naar kerk was dicht dus iedereen raakt die deurknop aan om binnen te treden.
- Geen koster aanwezig die plaatsen aanwijst. Iedereen zit overal(wel op afstand), maar wel passeren ze je om de bank in te gaan zonder mondkapje...
- Kerkenraad, toen 4 broeders aanwezig zaten vrij dicht naast elkaar...

Niet goed geregeld allemaal :? :
Vandaar die V :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
GerGem schreef:Onlangs bezocht ik een dienst in de VGG Kruiningen.
Wat mij opviel.
- Eigen leden zijn geen kapje verplicht. Van buitenaf wel verplicht.
- Deur naar kerk was dicht dus iedereen raakt die deurknop aan om binnen te treden.
- Geen koster aanwezig die plaatsen aanwijst. Iedereen zit overal(wel op afstand), maar wel passeren ze je om de bank in te gaan zonder mondkapje...
- Kerkenraad, toen 4 broeders aanwezig zaten vrij dicht naast elkaar...

Niet goed geregeld allemaal :? :
Vandaar die V :tilt
Tjsa... ik heb daar nog niets van gehoor bij de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente Bevervoorde te Rijssen. En dat is ook een V-gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
GerGem schreef:Onlangs bezocht ik een dienst in de VGG Kruiningen.
Wat mij opviel.
- Eigen leden zijn geen kapje verplicht. Van buitenaf wel verplicht.
- Deur naar kerk was dicht dus iedereen raakt die deurknop aan om binnen te treden.
- Geen koster aanwezig die plaatsen aanwijst. Iedereen zit overal(wel op afstand), maar wel passeren ze je om de bank in te gaan zonder mondkapje...
- Kerkenraad, toen 4 broeders aanwezig zaten vrij dicht naast elkaar...

Niet goed geregeld allemaal :? :
Vandaar die V :tilt
En enige tijd geleden het aanzienlijk aantal besmettingen, incluis de voorganger.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
GerGem schreef:Onlangs bezocht ik een dienst in de VGG Kruiningen.
Wat mij opviel.
- Eigen leden zijn geen kapje verplicht. Van buitenaf wel verplicht.
- Deur naar kerk was dicht dus iedereen raakt die deurknop aan om binnen te treden.
- Geen koster aanwezig die plaatsen aanwijst. Iedereen zit overal(wel op afstand), maar wel passeren ze je om de bank in te gaan zonder mondkapje...
- Kerkenraad, toen 4 broeders aanwezig zaten vrij dicht naast elkaar...

Niet goed geregeld allemaal :? :
Vandaar die V :tilt
En enige tijd geleden het aanzienlijk aantal besmettingen, incluis de voorganger.
Heeft weinig met de V te maken, volgens mij zijn er al meerdere GG predikanten besmet geweest.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Jantje »

Dit was als gevolg van een kerkelijke activiteit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie