Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Jantje »

Ik zou in dit draadje graag van gedachten willen wisselen over de zondagse diensten na het Coronatijdperk.

Ik maak me daar best wel zorgen over. Ik las gisteren twee artikelen in de Terdege, van oud-SGP-leider Bas van der Vlies en ds. A. Verschuure, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel-Middelwatering.

En eigenlijk zeiden beiden dat er een zorg is, met name voor de jongeren van nu, hoe dat straks zal gaan.

Hoe dienen we hier mee om te gaan en er voor te zorgen en er toe oproepen om niet alleen straks weer lijfelijk ons en onze kinderen te zetten onder Gods Wet en Evangelie, maar ook nu daarop onszelf al te bezinnen? Ligt daar, naast de opvoeding van de ouders, ook niet een taak voor de school?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door JvW »

Ik ken de betreffende artikelen niet, maar ik denk dat het heel goed is om daar inderdaad nu al over na te denken.
Of school daar een rol in zou moeten hebben betwijfel ik. Aan welke rol zit je te denken voor wat betreft de school? Ik denk zelf dat de ouders en juist ook de kerk zelf daar een grote rol in hebben.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik zou in dit draadje graag van gedachten willen wisselen over de zondagse diensten na het Coronatijdperk.

Ik maak me daar best wel zorgen over. Ik las gisteren twee artikelen in de Terdege, van oud-SGP-leider Bas van der Vlies en ds. A. Verschuure, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel-Middelwatering.

En eigenlijk zeiden beiden dat er een zorg is, met name voor de jongeren van nu, hoe dat straks zal gaan.

Hoe dienen we hier mee om te gaan en er voor te zorgen en er toe oproepen om niet alleen straks weer lijfelijk ons en onze kinderen te zetten onder Gods Wet en Evangelie, maar ook nu daarop onszelf al te bezinnen? Ligt daar, naast de opvoeding van de ouders, ook niet een taak voor de school?
Ik zou heel graag willen lezen wat ds. Verschuure zegt. Helaas heb ik geen abonnement meer op Terdege.
Wat betreft de ernst, dat kon wel eens wat onderschat worden. Maar dat zijn mijn eigen gedachten.
Ik weet wel dat ook ds. van Dieren het donker inziet. Maar ja, dat zijn van die doemdenkers hè? En toch....
Ik kan ze wel verstaan... Hoe kan dat? En dat terwijl veel mensen het niet (of niet willen?) zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik zou in dit draadje graag van gedachten willen wisselen over de zondagse diensten na het Coronatijdperk.

Ik maak me daar best wel zorgen over. Ik las gisteren twee artikelen in de Terdege, van oud-SGP-leider Bas van der Vlies en ds. A. Verschuure, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel-Middelwatering.

En eigenlijk zeiden beiden dat er een zorg is, met name voor de jongeren van nu, hoe dat straks zal gaan.

Hoe dienen we hier mee om te gaan en er voor te zorgen en er toe oproepen om niet alleen straks weer lijfelijk ons en onze kinderen te zetten onder Gods Wet en Evangelie, maar ook nu daarop onszelf al te bezinnen? Ligt daar, naast de opvoeding van de ouders, ook niet een taak voor de school?
Je gelooft niet dat jongeren meer met hun ouders mee gaan naar de kerk ?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: En eigenlijk zeiden beiden dat er een zorg is, met name voor de jongeren van nu, hoe dat straks zal gaan.
De coronacrisis zal zeker gevolgen hebben en er zullen ook jongeren afhaken.
Ik geloof wel dat onze kerkenraden een actievere rol zouden kunnen spelen, waardoor deze afval nog iets beperkt kan worden. Zomaar wat praktische punten:

- Organiseer bijeenkomsten of preekbesprekingen via ZOOM
- Zorg voor gespreksvragen of stencils bij (lees)preken
- Beperk de tijdspanne van online (lees)diensten, 1.5 uur online meekijken is erg lastig
- Lees actuele en aansprekende leespreken met een normaal stemgebruik

Wat willekeurige punten die wat mij betreft verbeterd zouden kunnen worden in de gemiddelde reformatorische kerk. Zulke maatregelen zijn zeker niet de oplossing, maar kunnen wel de band met de huidige gemeente nog een klein beetje bewaren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Ambtenaar »

De vraag is meer wat kerken nu doen om kinderen en jongeren te betrekken. Als je nu geen online activiteiten organiseert, dan is het inderdaad niet vreemd als een deel gaat afhaken. Dus in plaats van in de klaagmodus te schieten, moet men eerst eens zelf wat gaan doen. Het komt allemaal zo lijdzaam over.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door gallio »

Jantje schreef:... Ik maak me daar best wel zorgen over.... Ligt daar, naast de opvoeding van de ouders, ook niet een taak voor de school?
Ik maak me zorgen hoe zo'n beetje alles afgeschoven wordt op de scholen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik zou in dit draadje graag van gedachten willen wisselen over de zondagse diensten na het Coronatijdperk.

Ik maak me daar best wel zorgen over. Ik las gisteren twee artikelen in de Terdege, van oud-SGP-leider Bas van der Vlies en ds. A. Verschuure, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel-Middelwatering.

En eigenlijk zeiden beiden dat er een zorg is, met name voor de jongeren van nu, hoe dat straks zal gaan.

Hoe dienen we hier mee om te gaan en er voor te zorgen en er toe oproepen om niet alleen straks weer lijfelijk ons en onze kinderen te zetten onder Gods Wet en Evangelie, maar ook nu daarop onszelf al te bezinnen? Ligt daar, naast de opvoeding van de ouders, ook niet een taak voor de school?[/quote]

.
Nee ouders hebben de taak om hun kinderen op te voeden in de vreze des Heeren.

De school is het tweede plan, die heeft als hoofdtaak om de kinderen de vakken te leren
Laatst gewijzigd door samanthi op 16 dec 2020, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:De vraag is meer wat kerken nu doen om kinderen en jongeren te betrekken. Als je nu geen online activiteiten organiseert, dan is het inderdaad niet vreemd als een deel gaat afhaken. Dus in plaats van in de klaagmodus te schieten, moet men eerst eens zelf wat gaan doen. Het komt allemaal zo lijdzaam over.
Bij de damclub is dat zo, inderdaad. Hoewel je zelfs dan nog zou kunnen zeggen: hoeveel houd je nu eigenlijk van dammen?
Maar het gaat hier niet om een damclub, mensen!
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Bertiel »

de "we houden alles bij wat het altijd geweest is" heeft de secularisatie binnen de gereformeerde gezindte ook niet tegengehouden.
Dus dat kan niet de oplossing zijn.

Ik hoor van gemeentes waar er nog geen beelduitzendingen zijn dat er door jan en alleman geshopt wordt op zondag, van mensen waar je het niet van had of durfde te verwachten!
Dus dan is de angst idd terecht, maar ook bij onze gemeente waar wel online uitzendingen zijn.
Voorheen zaten er ongeveer 250 mensen in kerk, nu komen we hooguit aan 100 aanmeldingen voor een dienst, dat zijn toch niet allemaal mensen uit de kwetsbare groep die afhaken.
Persoonlijke interesse richting de jeugd, voorleven hoe goed de dienst met de Heere is, jaloers maken, dat zijn denk ik oplossingen.
En veel gebed!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Bij de damclub is dat zo, inderdaad. Hoewel je zelfs dan nog zou kunnen zeggen: hoeveel houd je nu eigenlijk van dammen?
Maar het gaat hier niet om een damclub, mensen!
Tja, dan moet je maar och en wee blijven roepen en op je gat blijven zitten. Volgens mij past zo'n islamitische houding christenen niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Bij de damclub is dat zo, inderdaad. Hoewel je zelfs dan nog zou kunnen zeggen: hoeveel houd je nu eigenlijk van dammen?
Maar het gaat hier niet om een damclub, mensen!
Tja, dan moet je maar och en wee blijven roepen en op je gat blijven zitten. Volgens mij past zo'n islamitische houding christenen niet.
Eens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik zou in dit draadje graag van gedachten willen wisselen over de zondagse diensten na het Coronatijdperk.

Ik maak me daar best wel zorgen over. Ik las gisteren twee artikelen in de Terdege, van oud-SGP-leider Bas van der Vlies en ds. A. Verschuure, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel-Middelwatering.

En eigenlijk zeiden beiden dat er een zorg is, met name voor de jongeren van nu, hoe dat straks zal gaan.

Hoe dienen we hier mee om te gaan en er voor te zorgen en er toe oproepen om niet alleen straks weer lijfelijk ons en onze kinderen te zetten onder Gods Wet en Evangelie, maar ook nu daarop onszelf al te bezinnen? Ligt daar, naast de opvoeding van de ouders, ook niet een taak voor de school?
Ik maak me meer zorgen om jonge gezinnen; die haken denk ik eerder af.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door Forummer »

Geen taak voor de scholen.

Taak voor de kerkenraad, zoek actief naar verbinding.

Voorbeeld uit mijn tijd:

De JV had een imago van studenten-bollebozen club. Verlaging van de leeftijdsgrens hielp niet. Toen via de kerkenraad gegevens bestand gevraagd en alle tieners van 14, 15 en 16 jaar een positieve, aansprekende brief gestuurd in normaal Nederlands. (Jaja toen ging dat nog per brief!)

Gevolg: de opkomst ging naar het driedubbele en ook de niet-studentikoze jeugd bleef hangen.

Dus het kán echt. Zoek als kerkenraad actieve, betrokken ouders en laat die zoiets coördineren. Betrek de jeugd erbij. Als je niks doet mag je straks ook niet klagen.

En uiteraard ook een taak voor de ouders. Al denk ik dat het voor jongeren wel het belangrijkst is dat vanuit de kerk het gevoel gegeven wordt dat ze erbij horen. De gemiddelde preek is echter niet echt op jongeren gericht. Daar valt dus nog veel winst te behalen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg over zondagse kerkdiensten na het Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:de "we houden alles bij wat het altijd geweest is" heeft de secularisatie binnen de gereformeerde gezindte ook niet tegengehouden.
Dus dat kan niet de oplossing zijn.

Ik hoor van gemeentes waar er nog geen beelduitzendingen zijn dat er door jan en alleman geshopt wordt op zondag, van mensen waar je het niet van had of durfde te verwachten!
Dus dan is de angst idd terecht, maar ook bij onze gemeente waar wel online uitzendingen zijn.
Voorheen zaten er ongeveer 250 mensen in kerk, nu komen we hooguit aan 100 aanmeldingen voor een dienst, dat zijn toch niet allemaal mensen uit de kwetsbare groep die afhaken.
Persoonlijke interesse richting de jeugd, voorleven hoe goed de dienst met de Heere is, jaloers maken, dat zijn denk ik oplossingen.
En veel gebed!
Ik vind dat je als kerkenraad als je er voor kiest om leesdiensten te gaan uitzenden zonder beeld volledig verantwoordelijk bent voor het vertrek van gemeenteleden. Een kerkenraad kan zonder enige moeite een gezamenlijke kerkdienst aanvragen bij een andere gemeente, waar wel een predikant voorgaat.

Ik zit zelf ook in een gemeente waarin de kerkenraad geen beelduitzendingen wil. Ik weet dat er gezinnen zijn die voor de kinderen meeluisteren, maar ik zou er alle begrip voor hebben als mensen dat niet doen. Ik luister er zelf ook niet naar. Dat is ook een beetje een principekwestie.
Plaats reactie