Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

bvbeek schreef:Bij deze verlaat ik deze discussie, en ook helaas het forum.
Het stuit me steeds meer tegen de borst hoe hier zo denigrerend gesproken wordt.
Refoforum....
Je bent een week lid geweest, je hebt een one itembeleid gevoerd, de discussies waren niet altijd in jou voordeel, dat er met een mondkapje Gods eer in de het geding komt, je luisterde niet naar andere argumenten, of je veegde ze van tafel en gaf er een eigen draai aan.

Heel jammer... ook dat laatste woord refoforum...
Ach...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door pierre27 »

bvbeek schreef:Bij deze verlaat ik deze discussie, en ook helaas het forum.
Het stuit me steeds meer tegen de borst hoe hier zo denigrerend gesproken wordt.
Refoforum....
Jammer dat je de discussie verlaat. Volgens mij zitten er ook gewoon consistente reacties bij. Je moet je niet verbazen als er mensen zijn die het niet met je eens zijn. Sommige zitten gewoon compleet anders in hun godsdienstige leven en beleving. Dat zul je nooit bij elkaar krijgen omdat wellicht de fundamenten verschillen. Nogmaals ik zou het mooi vinden als je wel bleef. Het is een discussieforum he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Zeeuw »

bvbeek schreef:Bij deze verlaat ik deze discussie, en ook helaas het forum.
Het stuit me steeds meer tegen de borst hoe hier zo denigrerend gesproken wordt.
Refoforum....
Jammer, zo een zwaktebod. Je gebruikt zelf grote woorden in je laatste posts. Het zou goed zijn iets meer open te staan voor anderen en minder (snel) te (ver)oordelen.
Uiteraard van harte welkom om terug te keren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door DDD »

bvbeek schreef:Bij deze verlaat ik deze discussie, en ook helaas het forum.
Het stuit me steeds meer tegen de borst hoe hier zo denigrerend gesproken wordt.
Refoforum....
Dat vind ik ook jammer. Ook al vind ik dat je standpunten hierover onjuist zijn, dit forum is er juist om in gesprek te gaan en van elkaar te leren.

Ik vind het jammer dat je die gelegenheid niet benut.

Je laatste opmerking is overigens een oordeel, waarover Jezus heeft gezegd dat jou met dezelfde maat gemeten zal worden. Dat is iets wat ik mij ook wel mag bedenken als ik meld dat iets niet gereformeerd is. Ben ik zelf wel in alles zo gereformeerd als ik ben, of ben ik wel gereformeerd in de leer, maar niet in het hart. Om maar dicht bij mijzelf te blijven.

In ieder geval: ik vind het niet erg als je stelt dat mensen ongereformeerde standpunten innemen. Dat is een feitelijke constatering waarvoor je argumenten zou kunnen aandragen. Maar zielig doen omdat je weinig instemming vindt, is bepaald niet reformatorisch. De gereformeerde kerken zijn juist altijd uitgegaan van de leiding van de heilige Geest buiten het individu, maar in de gemeenschap van de kerk, al is het óók waar dat die ook in het persoonlijke leven nodig is.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Susanna »

bvbeek schreef:
Susanna schreef:
bvbeek schreef:
Susanna schreef: Het gaat om zoveel meer ziektes in Leviticus.

Ik denk dat God het toestaat om een mondkapje te dragen. Het is zoiets als handschoenen in de winter. Dan bescherm je je tegen de kou. Ik denk dat een masker in de categorie van gewone kledingstukken valt.

Dat is iets dat de orthodoxe Joden nu zeggen.
Eerst waren ze er ook niet zo voor.

Zij spreken deze zegen uit voor het dragen van een mondkapje: Barukh atah Adonai, Eloheinu, melekh ha-olam, asher keed'shanu b'meetzvotav, v'tzeevanu al sh'meerat ha-nefesh. U bent overvloedig, oneindig onze God, majesteit van ruimte en tijd, die ons heeft geheiligd met goddelijke geboden en ons heeft geboden het leven te beschermen.
Handschoenen doe je aan omdat je het anders koud hebt, dat is 100% zeker zo. Kou = kou en geen ziekte.
Een virus is niet 100% zeker en een ziekte. Je laat je toch ook niet ieder jaar keuren bij de dokter: ben ik ziek?

De mondkapjes worden inderdaad steeds mooier, het zou zo maar eens de mode kunnen worden. :)

"Het leven te beschermen", dan kunnen we nog wel even verder praten over abortus. Wordt door dezelfde overheid getolereerd.
Ik had het eigenlijk niet over abortus. Ik had het over een Joods gebed uit Israël, bij een mondkapje. Ik vergelijk jou een beetje met orthodox Jodendom. Zij vonden het ook erg moeilijk om mondkapjes te dragen.
Misschien moet je Nahum 1:7 eens goed lezen.
Ik denk dat je voor jezelf stelt het vertrouwen dat in Nahum 1:7 genoemd verband houdt met jouw keuze om wel of geen mondkapje te dragen in openbare gebouwen of daar waar veel mensen zijn? Ik respecteer dat en als je mij veroordeelt omdat ik de adviezen van de overheid wel gehoorzaam ligt dat helemaal voor jou.

Voor mij gaat het in Nahum 1 (en vers 7) over zoveel meer dan het wel of niet dragen van een mondkapje. Deze tekst in dit hoofdstuk - context, context - bemoedigt mij, als (geredde) gelovige om niet bang te zijn bij het horen over de toorn van God, om niet weg te zinken als Zijn oordeel over de wereld gaat maar een levendige hoop te hebben op mijn Liefste, die mij genade schonk. Eeuwig leven. Hij kent degenen die op Hem vertrouwen. Vertrouwen impliceert een relatie. Dit woord omhelst liefdevolle gemeenschap.

De Heere is goed - hoewel Hij zo verschrikkelijk is in Zijn macht en rechtvaardig in Zijn oordeel is Hij toch barmhartig, genadig en is Hij een veilige toevlucht en bescherming voor degenen die Hem oprecht aanbidden en dienen, en hun vertrouwen in Hem stellen. Dat is waar Nahum 1 over gaat.
Laatst gewijzigd door Susanna op 20 nov 2020, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Susanna »

Dodo schreef:Als ik in de auto rijd, vertrouw ik op de remmen. Die gaan me stoppen als dat nodig is. Is dat een gebrek aan Godsvertrouwen? Welnee, we leven in deze wereld en er zijn bepaalde wetmatigheden. We hebben remmen nodig in de auto en op de fiets, we hebben medicijnen nodig voor ziekten en mogen er op rekenen dat die helpen. We zetten hekken neer bij het water en een traphekje bij de trap, zolang er kleintjes zijn. We trekken een warme jas aan in de winter en geen jas in de zomer. Als je een lang eind gaat lopen, neem je een flesje water en je mobiel mee. Voor het geval je dorst krijgt, voor het geval je de weg kwijt bent. En als er een besmettelijke ziekte heerst, doen we een mondkapje voor als de overheid dat vraagt. Dat zijn allemaal normale dingen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Het bewaken van je eigen gezondheid is niet alleen logisch maar in het Jodendom echt een mitswa/gebod. In de oude geschrift staat bijvoorbeeld dat als er een epidemie uitbreekt, het niet alleen jouw eigen plicht om te vluchten, maar als ouder heb je ook de plicht om de veiligheid van je kinderen te waarborgen. Eén van de oude Rabbi's (tijdgenoot van Hosea, Amos) schrijft dat elke ouder die zijn kinderen niet uit een stad haalt die wordt geteisterd door een epidemie, verantwoordelijk wordt gehouden voor hun lot.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Marco »

Een mondkapje draag je vooral om te voorkomen dat je een ander besmet. Wie geen mondkapje draagt, straalt daarmee al snel uit dat hij niets om zijn naaste geeft. Dat lijkt mij het verkeerde signaal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mara »

Het Ikazia Ziekenhuis heeft afscheid genomen van neuroloog Jan Bonte. De arts uit Dalfsen werkte sinds vorig jaar als waarnemer in het ziekenhuis. Hij laat zich kritisch uit over het nut van mondkapjes, pcr-testen en andere coronamaatregelen.

Naar eigen zeggen ageerde hij ook in het Ikazia tegen de mondkapjesplicht omdat het mondkapje volgens hem niet werkt. ,,Afspraken op de polikliniek deed ik niet met een mondkapje op, maar ik liep wel van koffieautomaat naar mijn kamer met een kapje op. Met een grote scheur erin.’’ Later mocht hij als enige een faceshield dragen.
bron: AD.nl

Of hij echt gewetensbezwaard is, weet ik niet, maar opmerkelijk is dit wel dacht ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Habitat »

Hij is absoluut niet de enige arts die vraagtekens zet bij het gebruik van de niet-medische mondkapjes.

Gisteravond heeft DDD dit bericht in een ander topic geplaatst:
https://www.hpdetijd.nl/2020-06-19/veel ... ezondheid/

Ik denk alleen dat de meeste artsen die twijfelen aan het nut van de niet-medische mondkapjes zich een beetje gedeisd houden. Ze willen niet ontslagen worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door J.C. Philpot »

Habitat schreef:Hij is absoluut niet de enige arts die vraagtekens zet bij het gebruik van de niet-medische mondkapjes.
Ik denk niet dat het vraagtekens zetten bij het gebruik van de niet-medische mondkapjes op zichzelf problemen zal geven.

Als ik het zo lees, combineerde hij deze overtuiging met provocerend en onprofessioneel gedrag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Habitat »

J.C. Philpot schreef:
Habitat schreef:Hij is absoluut niet de enige arts die vraagtekens zet bij het gebruik van de niet-medische mondkapjes.
Ik denk niet dat het vraagtekens zetten bij het gebruik van de niet-medische mondkapjes op zichzelf problemen zal geven.

Als ik het zo lees, combineerde hij deze overtuiging met provocerend en onprofessioneel gedrag.
Dat is inderdaad niet handig. Zelf ken ik een arts die kritisch is maar zich wel aan alle regels houdt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door CvdW »

Wat is er veel onwetendheid.
Ik word ieder jaar gekeurd door meerdere artsen. Daar ben ik blij om. Dat dit bij de meeste mensen niet gebeurd zal waar zijn, maar er zijn groepen waarbij dit wel noodzakelijk is.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Charles »

Ik heb een mondkapje besteld (en draag deze ook) met daarop heel groot de tekst: 1984

De kenners snappen wel dat dat mijn geboortejaar niet is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mannetje »

Charles schreef:Ik heb een mondkapje besteld (en draag deze ook) met daarop heel groot de tekst: 1984

De kenners snappen wel dat dat mijn geboortejaar niet is.
Stoer :jongle
-
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Habitat »

Charles schreef:Ik heb een mondkapje besteld (en draag deze ook) met daarop heel groot de tekst: 1984

De kenners snappen wel dat dat mijn geboortejaar niet is.
Dat kan ik wel waarderen. U houdt zich aan de regels maar tegelijkertijd plaatst u met een paar cijfers een kritische noot. Krijgt u er ook goede reacties op?
Plaats reactie