„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Dat laatste ligt niet noodzakelijkerwijs voor de hand, mijns inziens. Je zou in zo'n geval ook kunnen oproepen tot bekering.
Alleen begin je dan niet met zorg dat het uiterlijk op orde is. En dan de bekering. Verder zou er zo gepreekt moeten worden dat je niet de naam christen kan dragen voordat je weet geborgen te zijn in Christus. En niet een misschientje of een normale toestand van niet zeker weten. En dat al het uiterlijke zonder in Christus te zijn een grote aanklacht is als we leven buiten Hem.

Dat is ook een taak van onderwijzers.

Afgelopen zondag kwam in een preek aan de orde dat de inwoners van Bethel een verkeerd godsbeeld hadden. Ze dachten de Heere te dienen in de afgoden tempels. Dat had ook gevolgen hoe er thuis over gesproken werd. In opvoeding op school en thuis nemen kinderen dat mee. Gevolg was dat ze de profeet Elisa bespotte. En gedood werden.
Hoe is het Godsbeeld wat de kinderen meekrijgen? En ik denk dat dat beeld wel eens heel verschillend kan zijn met alle stromingen die er zijn.

Even daarvoor wordt in hetzelfde bijbelgedeelte over het water dat ziek maakte in Jericho. Jericho waar de kinderen stierven of zelfsniet geboren werden. Onvruchtbaarheid door dat water. Ze kwamen met hun nood tot God via Elisa. Zout werd erin gedaan door Elisa bij de Bron waar het water de stad in kwam. Zout alleen zuivert. Maar haalt de oorzaak niet weg. Daarom bij de bron zelf. De Bron.

Ik moest aan deze discussie denken....
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Dat laatste ligt niet noodzakelijkerwijs voor de hand, mijns inziens. Je zou in zo'n geval ook kunnen oproepen tot bekering.
Alleen begin je dan niet met zorg dat het uiterlijk op orde is. En dan de bekering. Verder zou er zo gepreekt moeten worden dat je niet de naam christen kan dragen voordat je weet geborgen te zijn in Christus. En niet een misschientje of een normale toestand van niet zeker weten. En dat al het uiterlijke zonder in Christus te zijn een grote aanklacht is als we leven buiten Hem.

Dat is ook een taak van onderwijzers.

Afgelopen zondag kwam in een preek aan de orde dat de inwoners van Bethel een verkeerd godsbeeld hadden. Ze dachten de Heere te dienen in de afgoden tempels. Dat had ook gevolgen hoe er thuis over gesproken werd. In opvoeding op school en thuis nemen kinderen dat mee. Gevolg was dat ze de profeet Elisa bespotte. En gedood werden.
Hoe is het Godsbeeld wat de kinderen meekrijgen? En ik denk dat dat beeld wel eens heel verschillend kan zijn met alle stromingen die er zijn.

Even daarvoor wordt in hetzelfde bijbelgedeelte over het water dat ziek maakte in Jericho. Jericho waar de kinderen stierven of zelfsniet geboren werden. Onvruchtbaarheid door dat water. Ze kwamen met hun nood tot God via Elisa. Zout werd erin gedaan door Elisa bij de Bron waar het water de stad in kwam. Zout alleen zuivert. Maar haalt de oorzaak niet weg. Daarom bij de bron zelf. De Bron.

Ik moest aan deze discussie denken....
Onbekeerd zijn is idd een grote aanklacht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Dat laatste ligt niet noodzakelijkerwijs voor de hand, mijns inziens. Je zou in zo'n geval ook kunnen oproepen tot bekering.
Alleen begin je dan niet met zorg dat het uiterlijk op orde is. En dan de bekering. Verder zou er zo gepreekt moeten worden dat je niet de naam christen kan dragen voordat je weet geborgen te zijn in Christus. En niet een misschientje of een normale toestand van niet zeker weten. En dat al het uiterlijke zonder in Christus te zijn een grote aanklacht is als we leven buiten Hem.

Dat is ook een taak van onderwijzers.

Afgelopen zondag kwam in een preek aan de orde dat de inwoners van Bethel een verkeerd godsbeeld hadden. Ze dachten de Heere te dienen in de afgoden tempels. Dat had ook gevolgen hoe er thuis over gesproken werd. In opvoeding op school en thuis nemen kinderen dat mee. Gevolg was dat ze de profeet Elisa bespotte. En gedood werden.
Hoe is het Godsbeeld wat de kinderen meekrijgen? En ik denk dat dat beeld wel eens heel verschillend kan zijn met alle stromingen die er zijn.

Even daarvoor wordt in hetzelfde bijbelgedeelte over het water dat ziek maakte in Jericho. Jericho waar de kinderen stierven of zelfsniet geboren werden. Onvruchtbaarheid door dat water. Ze kwamen met hun nood tot God via Elisa. Zout werd erin gedaan door Elisa bij de Bron waar het water de stad in kwam. Zout alleen zuivert. Maar haalt de oorzaak niet weg. Daarom bij de bron zelf. De Bron.

Ik moest aan deze discussie denken....
Onbekeerd zijn is idd een grote aanklacht.
Ja en ik heb de indruk dat die aanklacht niet altijd ervaren wordt. O.a. ook door de Godsbeelden die we hebben. Een God die genoegen neemt met het niet weten. Een God die wijst in Wie de redding is en zegt dat je moet kloppen en zzoeken en bidden om dan stenen te geven. Je keihard weg te sturen. Want ....
Een God die wel rechtvaardig is maar vooral liefde. Een God die zonden als foutjes ziet. Een God die zegt dat er niets goeds in ons is maar ons toch aan het werk zet om met uiterlijke zaken de wereld buiten te houden terwijl die allang in ons is. Zoiets. Met alle gevolgen van dien. Waardoor de kinderen uiteindelijk verscheurd worden door die beren bij wijze van...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Dat laatste ligt niet noodzakelijkerwijs voor de hand, mijns inziens. Je zou in zo'n geval ook kunnen oproepen tot bekering.
Alleen begin je dan niet met zorg dat het uiterlijk op orde is. En dan de bekering. Verder zou er zo gepreekt moeten worden dat je niet de naam christen kan dragen voordat je weet geborgen te zijn in Christus. En niet een misschientje of een normale toestand van niet zeker weten. En dat al het uiterlijke zonder in Christus te zijn een grote aanklacht is als we leven buiten Hem.

Dat is ook een taak van onderwijzers.

Afgelopen zondag kwam in een preek aan de orde dat de inwoners van Bethel een verkeerd godsbeeld hadden. Ze dachten de Heere te dienen in de afgoden tempels. Dat had ook gevolgen hoe er thuis over gesproken werd. In opvoeding op school en thuis nemen kinderen dat mee. Gevolg was dat ze de profeet Elisa bespotte. En gedood werden.
Hoe is het Godsbeeld wat de kinderen meekrijgen? En ik denk dat dat beeld wel eens heel verschillend kan zijn met alle stromingen die er zijn.

Even daarvoor wordt in hetzelfde bijbelgedeelte over het water dat ziek maakte in Jericho. Jericho waar de kinderen stierven of zelfsniet geboren werden. Onvruchtbaarheid door dat water. Ze kwamen met hun nood tot God via Elisa. Zout werd erin gedaan door Elisa bij de Bron waar het water de stad in kwam. Zout alleen zuivert. Maar haalt de oorzaak niet weg. Daarom bij de bron zelf. De Bron.

Ik moest aan deze discussie denken....
Onbekeerd zijn is idd een grote aanklacht.
Ja en ik heb de indruk dat die aanklacht niet altijd ervaren wordt. O.a. ook door de Godsbeelden die we hebben. Een God die genoegen neemt met het niet weten. Een God die wijst in Wie de redding is en zegt dat je moet kloppen en zzoeken en bidden om dan stenen te geven. Je keihard weg te sturen. Want ....
Een God die wel rechtvaardig is maar vooral liefde. Een God die zonden als foutjes ziet. Een God die zegt dat er niets goeds in ons is maar ons toch aan het werk zet om met uiterlijke zaken de wereld buiten te houden terwijl die allang in ons is. Zoiets. Met alle gevolgen van dien. Waardoor de kinderen uiteindelijk verscheurd worden door die beren bij wijze van...
Precies.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Maar dan kom je ook gelijk met het concept reformatorische scholen of andere instellingen zoals het nu is invconflict. Want dit alles zit gebroederlijk samen. We zoeken wat ns bindt tenslotre. Het christelijk onderwijs kan alleen funtioneren als we echt vanuit die Bron leven. Maar een instelling op zich kan dat niet. Het is geen zekerheid zeg maar.
En daarom weet ik niet of echt christelijk onderwijs nog bestaansrecht heeft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:Maar dan kom je ook gelijk met het concept reformatorische scholen of andere instellingen zoals het nu is invconflict. Want dit alles zit gebroederlijk samen. We zoeken wat ns bindt tenslotre. Het christelijk onderwijs kan alleen funtioneren als we echt vanuit die Bron leven. Maar een instelling op zich kan dat niet. Het is geen zekerheid zeg maar.
En daarom weet ik niet of echt christelijk onderwijs nog bestaansrecht heeft.
Dat heb ik sl vaker geschreven, als het personeel de Heere niet kent wat heeft het dan voor waarde?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:Maar dan kom je ook gelijk met het concept reformatorische scholen of andere instellingen zoals het nu is invconflict. Want dit alles zit gebroederlijk samen. We zoeken wat ns bindt tenslotre. Het christelijk onderwijs kan alleen funtioneren als we echt vanuit die Bron leven. Maar een instelling op zich kan dat niet. Het is geen zekerheid zeg maar.
En daarom weet ik niet of echt christelijk onderwijs nog bestaansrecht heeft.
Dat heb ik sl vaker geschreven, als het personeel de Heere niet kent wat heeft het dan voor waarde?
Ja. Alleen kan je niet beoordelen in een sollicitatiegesprek of iemand bekeerd is. En al is iemand bekeerd. Ook zij kunnen dwalen. Het bekeerd zijn maakt niet of je goed christelijk onderwijs geeft. Het is de Bron zelf die het werkt. En jij mag een middel zijn. Zodra we iets van onze bekering maken. Gaat het fout, vrees ik.
Los van het feit dat het de vraag is of we ons op moeten sluiten in organisaties.
Tegelijkertijd is of zou het voor jongeren soms zo fijn als ze herkenning kunnen vinden omdat er meer christenen zijn. Nu is het alleen maar verwarrend. Want er noemen zich veel christen maar toch zulke grote verschillenook over wezenlijke zaken. Of dat je in moeilijke situaties je niet hoeft te verantwoorden steeds waarom je bepaalde dingen of behandelingen niet wil. Is soms fijn. Aan de andere kant. Zijn we geroepen ook in deze dingen te getuigen of ons veilig weg te verstoppen?

Tegelijkertijd merkte ik hier onlangs ook een pijnlijk verschil in op. Wat erop neerkwam dat bepaalde keuzes die je in opvoeding maakt meer en beter gerespecteerd en normaal werd gevonden door reguliere zorg dan bij een christelijke instelling. En toen dacht ik. Moet ik nu bij de christelijke instelling gaan verantwoorden ipv die reguliere instelling?

Weet je ik vind het gewoon lastig allemaal. Juist ook omdat ik via het reformatorische onderwijs in mijn jeugd over de noodzaak van bekering hoorde waar dat in de thuis en kerkelijke situatie ontbrak.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 01 okt 2020, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:GGotk: Ik snap niet zo goed wat je met deze spitsvondigheid wil zeggen. Ik snap wat je bedoelt. Ik heb het woordje 'ware' genoemd. Zie daarvoor mijn antwoord op Vervolgde.
Verder, het vermogen om verschillende verbondsvisies te verdragen; dat is een breed gedragen vermogen. De meeste grotere refoscholen hebben in hun RvT predikanten van de CGK, HHK, PKN, GG etc. bij elkaar zitten. Dus dat is niet verrassend.
Ik doelde met mijn opmerking op Erasmiaan: hij noemde iets over verschuiving in verbondsvisie omdat een oudvader dat ook zo gezegd heeft. Dat is wel een dingetje: als ik alleen maar de doopvisie van Calvijn lees en daar de huidige praktijk in de refokerken naast leg, is daar een groot verschil. Daarom moeten we maar niet snel oordelen over predikanten die een ruimere doopvisie verkondigen dan anderen. De kern is en blijft dat onze grondslag is dat goddelozen gerechtvaardigd worden. Dat we weten van een schuldovernemende Borg, toegepast aan ons hart. En dan mag er verschil in visie zijn.
Nog een oude reactie (kan helaas niet alles bijhouden): ik noemde die verbondsvisie uiteraard als voorbeeld.

(Het probleem is dat velen niet om kunnen gaan met een oudvader die een andere visie heeft op bepaalde leerstukken. Dat betekent gelijk en per definitie dat (bijvoorbeeld) het in de Gereformeerde gezindte niet goed zit. Mensen zijn helemaal van slag als een oudvader op bepaalde onderdelen een iets andere visie heeft. Dan worden er gelijk boeken geschreven en is de leer van bijv. de GG fout. Maar dat geheel terzijde.)

Er zijn genoeg andere punten waarop blijkt dat men afglijdt. Ik kan me eigenlijk wel vinden in de antwoorden van GGotK en Afgewezen. Er wordt hier net gedaan of de oplossing voor het afglijden van reformatorische scholen is dat er meer of alleen maar leraren zijn die kunnen getuigen een christen te zijn. Ik geloof daar niet in. Ook Gods volk is zo lauw. Je hebt veel te hoge gedachten van de mens, op dit punt.

Daarnaast zie je de achteruitgang in bepaalde kerken, denk alleen maar aan wat er in de CGK gebeurt. Dat was voorheen toch een veel homogener kerkgenootschap. Denk je dat mensen die het bevindelijk deel van het geloof niet noodzakelijk achten (zie samengaan met GKV door CGK), die steeds meer vraagtekens gaan stellen bij de klassieke gereformeerde visie op homoseksualiteit en de rol van de vrouw, maar die zich wel uitgeven als christen en leraar zijn op de reformatorische scholen, ons voor afglijden gaan behoeden? Integendeel!

Maar voor de duidelijkheid: ik vind ook dat Christus present stellen op de scholen de bron, de fontein en de hoofdinhoud van het onderwijs moet zijn en dat kan ten diepste alleen gedaan worden door mensen die Hem kennen. Maar de afwijzende reacties hier op dit forum bij het vragen stellen en bezorgdheid uiten bij allerlei symptomen (wat de heer Bakker en ds. De Heer doen) kan ik totaal niet begrijpen.

Ik ben het overigens met Terri eens dat we hierbij ook kritisch naar onszelf moeten kijken en de hand in eigen boezem moeten steken.

Ten slotte de reactie van merel. Ik merk aan je reactie dat je niet uit bent op verbinding, we hebben kennelijk visies die totaal botsen. Eerlijk gezegd raakt me dat wel. Je zou zelfs daarvoor je kinderen niet naar een reformatorische school sturen. Er is toch maar één waarheid in Gods Woord. En dat is niet dat alle mensen zalig worden of dat alle kinderen die gedoopt zijn zalig worden. Je hoopt toch dat Gods Woord, zoals je dat thuis uitlegt, ook op school zo wordt uitgelegd. Je wilt toch niet naar een school waar Gods Woord een bijrol heeft. Elkaar verguizen is niet goed, maar alleen maar roepen "vrede, vrede en geen gevaar", is dat dan de uitnemendste weg? Ik meen van niet. We vinden elkaar wel in dat onderwijzers veel meer zouden moeten spreken over wat de Bijbel ons te zeggen heeft. Dat zou ik ook wensen voor de reformatorische scholen.

N.B.: als waarschuwing voor Bezorgd: in deze reactie zit niet zoveel lijn; het is meer een reageren op verschillende opmerkingen. Dat je het weet. Overigens kun je dat van mijn vorige reactie niet zeggen (al deed je het toch). Maar mogelijk wilde je daar alleen zeggen dat je het er niet mee eens was en kwam dat iets anders uit je toetsenbord.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:Maar dan kom je ook gelijk met het concept reformatorische scholen of andere instellingen zoals het nu is invconflict. Want dit alles zit gebroederlijk samen. We zoeken wat ns bindt tenslotre. Het christelijk onderwijs kan alleen funtioneren als we echt vanuit die Bron leven. Maar een instelling op zich kan dat niet. Het is geen zekerheid zeg maar.
En daarom weet ik niet of echt christelijk onderwijs nog bestaansrecht heeft.
Dat heb ik sl vaker geschreven, als het personeel de Heere niet kent wat heeft het dan voor waarde?
Ja. Alleen kan je niet beoordelen in een sollicitatiegesprek of iemand bekeerd is. En al is iemand bekeerd. Ook zij kunnen dwalen.
Los van het feit dat het de vraag is of we ons op moeten sluiten in organisaties.
Tegelijkertijd is of zou het voor jongeren soms zo fijn als ze herkenning kunnen vinden omdat er meer christenen zijn. Nu is het alleen maar verwarrend. Want er noemen zich veel christen maar toch zulke grote verschillenook over wezenlijke zaken. Of dat je in moeilijke situaties je niet hoeft te verantwoorden steeds waarom je bepaalde dingen of behandelingen niet wil. Is soms fijn. Aan de andere kant. Zijn we geroepen ook in deze dingen te getuigen of ons veilig weg te verstoppen?

Tegelijkertijd merkte ik hier onlangs ook een pijnlijk verschil in op. Wat erop neerkwam dat bepaalde keuzes die je in opvoeding maakt meer en beter gerespecteerd en normaal werd gevonden door reguliere zorg dan bij een christelijke instelling. En toen dacht ik. Moet ik nu bij de christelijke instelling gaan verantwoorden ipv die reguliere instelling?

Weet je ik vind het gewoon lastig allemaal. Juist ook omdat ik via het reformatorische onderwijs in mijn jeugd over de noodzaak van bekering hoorde waar dat in de thuis en kerkelijke situatie ontbrak.
Als ze al getuigen de Heere niet te kennen en er gevraagd wordt hoe je de preek van die of vindt en niet of je de Heere kent, als iemand liegt kun je er niets mee, Demas was ook een vergissing, maar ga iog uit van mensen die iets te zeggen hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8912
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Als ze al getuigen de Heere niet te kennen en er gevraagd wordt hoe je de preek van die of vindt en niet of je de Heere kent, als iemand liegt kun je er niets mee, Demas was ook een vergissing, maar ga iog uit van mensen die iets te zeggen hebben.
Hoi Samanthi,
Zou je misschien wat kortere en duidelijkere zinnen kunnen formuleren? Misschien dat je je zinnen op de smartphone typt, maar ik moet soms een paar keer lezen voor ik denk te begrijpen wat je wil zeggen ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:Maar dan kom je ook gelijk met het concept reformatorische scholen of andere instellingen zoals het nu is invconflict. Want dit alles zit gebroederlijk samen. We zoeken wat ns bindt tenslotre. Het christelijk onderwijs kan alleen funtioneren als we echt vanuit die Bron leven. Maar een instelling op zich kan dat niet. Het is geen zekerheid zeg maar.
En daarom weet ik niet of echt christelijk onderwijs nog bestaansrecht heeft.
Dat heb ik sl vaker geschreven, als het personeel de Heere niet kent wat heeft het dan voor waarde?
Ja. Alleen kan je niet beoordelen in een sollicitatiegesprek of iemand bekeerd is. En al is iemand bekeerd. Ook zij kunnen dwalen.
Los van het feit dat het de vraag is of we ons op moeten sluiten in organisaties.
Tegelijkertijd is of zou het voor jongeren soms zo fijn als ze herkenning kunnen vinden omdat er meer christenen zijn. Nu is het alleen maar verwarrend. Want er noemen zich veel christen maar toch zulke grote verschillenook over wezenlijke zaken. Of dat je in moeilijke situaties je niet hoeft te verantwoorden steeds waarom je bepaalde dingen of behandelingen niet wil. Is soms fijn. Aan de andere kant. Zijn we geroepen ook in deze dingen te getuigen of ons veilig weg te verstoppen?

Tegelijkertijd merkte ik hier onlangs ook een pijnlijk verschil in op. Wat erop neerkwam dat bepaalde keuzes die je in opvoeding maakt meer en beter gerespecteerd en normaal werd gevonden door reguliere zorg dan bij een christelijke instelling. En toen dacht ik. Moet ik nu bij de christelijke instelling gaan verantwoorden ipv die reguliere instelling?

Weet je ik vind het gewoon lastig allemaal. Juist ook omdat ik via het reformatorische onderwijs in mijn jeugd over de noodzaak van bekering hoorde waar dat in de thuis en kerkelijke situatie ontbrak.
Als ze al getuigen de Heere niet te kennen en er gevraagd wordt hoe je de preek van die of vindt en niet of je de Heere kent, als iemand liegt kun je er niets mee, Demas was ook een vergissing, maar ga iog uit van mensen die iets te zeggen hebben.
Ja toch heb ik die vraag de laatste jaren dat ik werkte echt wel gehad tijdens sollicitaties.
En ik merkte soms ook dat we best wel zo gelovig waren als team. Misschien dat het kwam door karakters en type mens dat werkt in onderwijs. Maar o zo gevoelig. Geraakt vaak ook. Maar ondertussen daardoor de verschillen die soms echt wel ernstiger zijn dan we doen voorkomen niet bespraken. Visie op heiligmaking, doop etc. Of zelfs niet benoemde of bagitaliseerde.. Scholen en personeel selecteren zich ook wel vanzelf uit. Ik kan het niet goed onder woorden brengen... misschien dat Ad het beter kan als hij het herkent. Maar schreefgroei was er degelijk. Ondanks die vragen bij een sollicitatiegesprek.

Plus als er in het bestuur zitten die van mening zijn dat je al bekeerd bent zonder dat je het weet. Bepaalde antwoorden en vinden iets te zeggen hebben anders wordt ingevuld als iemand die geloof en bekering heel dicht bij elkaar houdt. En alles wat daar tussen zit.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 01 okt 2020, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Als ze al getuigen de Heere niet te kennen en er gevraagd wordt hoe je de preek van die of vindt en niet of je de Heere kent, als iemand liegt kun je er niets mee, Demas was ook een vergissing, maar ga iog uit van mensen die iets te zeggen hebben.
Hoi Samanthi,
Zou je misschien wat kortere en duidelijkere zinnen kunnen formuleren? Misschien dat je je zinnen op de smartphone typt, maar ik moet soms een paar keer lezen voor ik denk te begrijpen wat je wil zeggen ;)
Ik heb het overgelezen, het staat wat achterelkaar misschien, naar mi niet onduidelijk
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door pierre27 »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:Maar dan kom je ook gelijk met het concept reformatorische scholen of andere instellingen zoals het nu is invconflict. Want dit alles zit gebroederlijk samen. We zoeken wat ns bindt tenslotre. Het christelijk onderwijs kan alleen funtioneren als we echt vanuit die Bron leven. Maar een instelling op zich kan dat niet. Het is geen zekerheid zeg maar.
En daarom weet ik niet of echt christelijk onderwijs nog bestaansrecht heeft.
Dat heb ik sl vaker geschreven, als het personeel de Heere niet kent wat heeft het dan voor waarde?
Ja. Alleen kan je niet beoordelen in een sollicitatiegesprek of iemand bekeerd is. En al is iemand bekeerd. Ook zij kunnen dwalen. Het bekeerd zijn maakt niet of je goed christelijk onderwijs geeft. Het is de Bron zelf die het werkt. En jij mag een middel zijn. Zodra we iets van onze bekering maken. Gaat het fout, vrees ik.
Los van het feit dat het de vraag is of we ons op moeten sluiten in organisaties.
Tegelijkertijd is of zou het voor jongeren soms zo fijn als ze herkenning kunnen vinden omdat er meer christenen zijn. Nu is het alleen maar verwarrend. Want er noemen zich veel christen maar toch zulke grote verschillenook over wezenlijke zaken. Of dat je in moeilijke situaties je niet hoeft te verantwoorden steeds waarom je bepaalde dingen of behandelingen niet wil. Is soms fijn. Aan de andere kant. Zijn we geroepen ook in deze dingen te getuigen of ons veilig weg te verstoppen?

Tegelijkertijd merkte ik hier onlangs ook een pijnlijk verschil in op. Wat erop neerkwam dat bepaalde keuzes die je in opvoeding maakt meer en beter gerespecteerd en normaal werd gevonden door reguliere zorg dan bij een christelijke instelling. En toen dacht ik. Moet ik nu bij de christelijke instelling gaan verantwoorden ipv die reguliere instelling?

Weet je ik vind het gewoon lastig allemaal. Juist ook omdat ik via het reformatorische onderwijs in mijn jeugd over de noodzaak van bekering hoorde waar dat in de thuis en kerkelijke situatie ontbrak.

Mooie aanvulling, ik herken er wel een en ander in.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Vlak bij Merel is ook een andere orthodox-christelijke school, niet van de reformatorische richting. Dat even ter informatie.
merel
Berichten: 9649
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door merel »

Erasmiaan schreef: Maar voor de duidelijkheid: ik vind ook dat Christus present stellen op de scholen de bron, de fontein en de hoofdinhoud van het onderwijs moet zijn en dat kan ten diepste alleen gedaan worden door mensen die Hem kennen. Maar de afwijzende reacties hier op dit forum bij het vragen stellen en bezorgdheid uiten bij allerlei symptomen (wat de heer Bakker en ds. De Heer doen) kan ik totaal niet begrijpen.

Ik ben het overigens met Terri eens dat we hierbij ook kritisch naar onszelf moeten kijken en de hand in eigen boezem moeten steken.

Ten slotte de reactie van merel. Ik merk aan je reactie dat je niet uit bent op verbinding, we hebben kennelijk visies die totaal botsen. Eerlijk gezegd raakt me dat wel. Je zou zelfs daarvoor je kinderen niet naar een reformatorische school sturen. Er is toch maar één waarheid in Gods Woord. En dat is niet dat alle mensen zalig worden of dat alle kinderen die gedoopt zijn zalig worden. Je hoopt toch dat Gods Woord, zoals je dat thuis uitlegt, ook op school zo wordt uitgelegd. Je wilt toch niet naar een school waar Gods Woord een bijrol heeft. Elkaar verguizen is niet goed, maar alleen maar roepen "vrede, vrede en geen gevaar", is dat dan de uitnemendste weg? Ik meen van niet. We vinden elkaar wel in dat onderwijzers veel meer zouden moeten spreken over wat de Bijbel ons te zeggen heeft. Dat zou ik ook wensen voor de reformatorische scholen.
.
Jouw opmerkingen dat ik niet uit zo zijn op verbinding kloppen niet. Als je andere postings van mij zou lezen zou je juist weten dat ik juist in heel veel richtingen verbinding zoek, alleen is dat voor menigeen ( lees reformatorische broeders en zusters) de verkeerde kerken c.q. geloofsstromingen. Daar kunnen geen ware gelovigen zitten, omdat ( en dan volgt er vaak een heel theologische verhaal)

De reden dat wij niet voor reformatorisch onderwijs kiezen is omdat mijns inziens van te veel bijzaken hoofdzaken gemaakt worden. Discussies over bijbelvertalingen, rokken, korte broeken, lang haar ( bij jongens), sporten, zondagsbesteding etc. denk ik inderdaad heel anders over. Dat zou inderdaad niet uit moeten maken, maar je conformeert je bij de keuze van een school aan bepaalde regels. Ik kan het mijn kinderen niet eens uitleggen waarom deze regels er zijn. Het is natuurlijk heel makkelijk om ( een beetje neerbuigend tegen je kinderen) te zeggen 'zij denken daar nu eenmaal zo over. Thuis doen wij het wel anders/beter'. Dat zie ik namelijk wel regelmatig om mij heen gebeuren. En wat krijg je dan? Geen positief beeld bij jongeren. Ik ben daarnaast helemaal niet opgegroeid met deze scholen. Ik ging gewoon naar de school in de buurt en daar zat iedereen van geformeerd, nederlands gereformeerd, hervormd, vrij evangelisch, cgk, maar ook seculier. Ook de docenten waren van diverse stromingen. Dan leer je om te gaan met verschillen. Niet door met z'n allen op een kluitje te gaan zitten en te verwachten dat de rest zich aan jouw visie aanpast.
Plaats reactie