„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Precies. Vervolgde zegt gewoon dat mensen die niet geloven zoals hij geen echte gelovigen zijn. Dat schijnt een typisch 'reformatorisch' standpunt te zijn, uiteraard in de sociologische zin van het woord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:We moeten geloven als een kind, zegt de Heere Jezus. Vervolgde evenwel zegt dat een kind daaraan nog niet toe is.
Je trekt zijn woorden volledig uit het verband.
Dat kan niet. Er is geen verband.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Precies. Vervolgde zegt gewoon dat mensen die niet geloven zoals hij geen echte gelovigen zijn. Dat schijnt een typisch 'reformatorisch' standpunt te zijn, uiteraard in de sociologische zin van het woord.
Nee hij zegt dit:
Wat ik heb aangegeven is dat een jonge leerling nog niet rijp is om onderwezen te worden in de inhoud van het begrip 'geloven'; wat er onder valt en wat niet meer en waarom.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Klopt. Hij zegt beide.

Ik had duidelijker moeten formuleren.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Precies. Vervolgde zegt gewoon dat mensen die niet geloven zoals hij geen echte gelovigen zijn. Dat schijnt een typisch 'reformatorisch' standpunt te zijn, uiteraard in de sociologische zin van het woord.
Vervolgde zei dat nu precies niet. M.b.t. het geloofsuitgangspunt schreef ik het volgende:
Het verdedigen van de belijdenis en de andere formulieren van enigheid door hen die inderdaad reformatorisch zijn, is niet anders dan de Bijbel naspreken. Zij volgen slechts de Schrift. Hen daarin niet willen volgen, maar dat afdoen als een theologisch verhaal, is feitelijk de Schrift niet willen volgen. Dat is niet veroordelen van een persoon. Het is de vaststelling dat de geloofsovertuigingen niet overeenkomen.

Als toetssteen zijn dan juist de formulieren van enigheid en de dogmatiek beschikbaar. Voor mij is het niet navolgen niet het zoeken van verbinding, maar het aangaan van een verbintenis met de wereld. En de wereld kan ik niet de naam van christelijk geven. Opnieuw geen veroordeling, maar vaststelling van de verhouding. Christen zijn is niet een soort containerbegrip met voor iedereen wel een passend smaakje. Het gaat om de Christus der Schriften, zoals ook @Ad laatst al aan heeft gegeven.
Dat houd ik inderdaad voor het enige en ware geloof. En degene die zo niet gelooft is voor mij een ongelovige. Uiteraard niet alleen in sociologische zin.

En voor het overige heb ik e.e.a. geschreven over de overdracht van geloof, waarden en normen in relatie tot de leeftijd van leerlingen.
En dat er mensen zijn die hun leven lang kind willen blijven, blijkt weer. Zulke personen verwijs ik naar het topic over de catechese van ds. Ledeboer.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

Voor mij een duidelijk artikel. In het bijzonder deze passage:
Opvallend is dat de door de regering voorgestane basiswaarden grote gelijkenis vertonen met een van de leuzen van de Franse Revolutie: ”Vrijheid, gelijkheid en broederschap”. Die leus bleek niet verkrijgbaar zonder ”Geen God en geen meester”. Dat gegeven zou al de alarmbellen moeten doen rinkelen.

De alarmbellen zouden moeten rinkelen. M.a.w. ze rinkelen niet. En dat is heel veelzeggend.

https://www.rd.nl/opinie/vrijheid-gelij ... -1.1706820
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door refo »

Inmiddels weten we dat vrijheid en gelijkheid niet samengaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Inmiddels weten we dat vrijheid en gelijkheid niet samengaan.
Jawel, als libertijn en als publieke opinie gaat dat wel,
eenparig, een veroordeling van het goed en een goedpraten van het kwaad.
Er zijn tijden en gelegenheden dat Herodes en Pilatus vrienden worden.

Vrijheid is een groot goed, maar zoals we altijd leerden:
Vrijheid in gebondenheid aan het Heilig Woord.
En niet aan de revolutionaire woorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie