„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
DDD schreef: Ik ben het hier niet mee eens, feitelijk niet.

Er zijn heel veel reformatorische scholen waar zo'n lied helemaal niet ver van het bed is. Dat mag in één specifiek dorp zo zijn, in de meeste gevallen is dit een standaard lied in het thuisrepertoire en het verbaast me dat dit kennelijk op veel reformatorische scholen niet zo is. Ik zou daar wel eens onderzoeksresulaten over willen zien van een onderzoek onder betrokken kerkleden (daar versta ik kerkleden onder die minstens enkele keren per week in de bijbel lezen).
Interessant. Toch denk ik daar wat minder stellig over. Als familie verzorgen wij jaarlijks een familieconcert. Onze familie is hoofdzakelijk kerkelijk betrokken bij de (O)GG(iN). Er wordt wel eens wat van Sela opgevoerd, maar dat ligt erg gevoelig en in onze grote familie is dat echt geen standaardlied in het thuisrepertoire. Dus het ligt er denk ik toch aan welke refo's jij als referentiekader gebruikt.
Je ziet iets dergelijks ook bij interkerkelijke refovakantieorganisaties, zoals Vakanz.
Daar zijn ook altijd wel mensen die de liederen van Sela bijvoorbeeld niet meezingen op de zangavonden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Jantje »

Het ligt uiteraard ook aan de ligging van de plaatselijke GG. In Zeelamd kan Ik zal er zijn op de ene basisschool prima gezongen worden terwijl je het 3 of 4 dorpen verderop niet in je hoofd moet halen om als leerkracht dit lied de kinderen aan te leren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Hendrikus »

Erskinees schreef:In de middenrechts GG waar wij vroeger zaten wordt 'Ik zal er zijn' gezongen door de koren en klinkt het wel eens na de dienst als naspel, verweven in een psalm. Ds. De Heer is te laat met zijn strijd.
Jaja, speel een psalm en speel er het wijsje doorheen dat eigenlijk niet mag. Heel kenmerkend :huhu
Erskinees schreef: Het is jammer dat de psalmen niet hertaald worden en dat er eventueel meerdere melodieën aan dezelfde psalm wordt verbonden.
Begin eens met de psalmen ritmisch te zingen, zoals ze bedoeld zijn. Dat maakt al een wereld van verschil. Andere melodieën eraan hangen is helemaal niet nodig.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee, maar ik zou er niet van opkijken als een middendominee het zou citeren.

Dat zal dan vast aan mij liggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Het is jammer dat de psalmen niet hertaald worden (...)
https://www.denieuwepsalmberijming.nl/
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
Erskinees schreef:In de middenrechts GG waar wij vroeger zaten wordt 'Ik zal er zijn' gezongen door de koren en klinkt het wel eens na de dienst als naspel, verweven in een psalm. Ds. De Heer is te laat met zijn strijd.
Jaja, speel een psalm en speel er het wijsje doorheen dat eigenlijk niet mag. Heel kenmerkend :huhu
Erskinees schreef: Het is jammer dat de psalmen niet hertaald worden en dat er eventueel meerdere melodieën aan dezelfde psalm wordt verbonden.
Begin eens met de psalmen ritmisch te zingen, zoals ze bedoeld zijn. Dat maakt al een wereld van verschil. Andere melodieën eraan hangen is helemaal niet nodig.
De psalters hebben dat toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik heb geen idee, maar ik zou er niet van opkijken als een middendominee het zou citeren.

Dat zal dan vast aan mij liggen.
Misschien dat we dan ook klassen kunnen invoeren, zoals bijv. bij het boksen (daar zijn het gewichten, in plaats van dominees). Dan krijg je
Supervliegdominee
Bantamdominee
Superbantamdominee
Vederdominee
Supervederdominee
Lichtdominee
Superlichtdominee
Welterdominee
Superwelterdominee
Middendominee
Supermiddendominee
Halfzwaardominee
Cruiserdominee
Zwaardominee

Deze systematiek volgend, bevindt een middendominee zich nog aan de rechterkant van het spectrum.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 25 sep 2020, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:
Erskinees schreef:Het is jammer dat de psalmen niet hertaald worden (...)
https://www.denieuwepsalmberijming.nl/
Ik verwacht wel dat deze (op termijn) past binnen de GG (of gedeelte ervan).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben bang dat de blindheid en de starheid vooral in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, waar ik zelf voluit onderdeel van uitmaak (!) te vinden is. Daar is men verduisterd in het verbeten vast willen houden aan dogma's en wetten, aan verrechtsing en versmalling. Zo erg, dat de adem van de Geest lijkt te worden buitengesloten. Vandaag is de de tiende ingezonden brief gepubliceerd n.a.v. de reactie van ds. Roos. Wie zou niet wenen. Tien 'betweters' die ook nog met oplossingen komen.
Ik geloof dat ook, maar wellicht anders dan u. Ik heb gemerkt (met name de laatste jaren), dat ik meen een verandering in uw denken te bespeuren. Een verandering die een andere kant op gaat dan wat ons denken vanouds was, en nog is. Soms komt u voor mijn gevoel te kil en te rationeel over. Dat is iets waar ik niet in alle gevallen van houd. Mijn excuses, ik bedoel gewoon wat ik meen waar te nemen.
Ik dacht hier nog over na. Ik vind het enigszins op de persoon, maar het stemt wel tot nadenken. Ik meen ook bij mezelf een verandering in denken te bespeuren namelijk. Ik denk dat dit voor iedereen nodig zou zijn. Ik vind de tijd echt heel ernstig, het onderwerp in deze topic is daar onderdeel van. Ik denk dat het de tijdgeest is, zeker! Maar het is geen ander denken dan het vanouds was. Want wat is vanouds? Ik laaf me aan de geschriften van onze ouden, Puriteins of Nederlands. Dus ik conformeer me aan het denken vanouds. De ontwikkelingen in onze gezindte in de afgelopen 65 jaar ongeveer baren me grote zorgen. En degenen die zich beroepen juist op die jaren slaan de plank mis, mijns inziens. De in dogma's ingegraven kerkverbanden zijn geen zegen, als het alleen maar gaat om de dogma's. Al werkt de Heere daar wel. Dat is zeker!
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door deschpin »

Albert1987 schreef:
Erasmiaan schreef:
IK ZAL ER ZIJN
Hoe wonderlijk mooi is uw eeuwige Naam.
Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan.
Waar ik ben, bent U: wat een kostbaar geheim.
Uw naam is ‘Ik ben’ en ‘Ik zal er zijn’.

Een boog in de wolken als teken van trouw,
staat boven mijn leven, zegt: Ik ben bij jou!
In tijden van vreugde, maar ook van verdriet,
ben ik bij U veilig, U die mij ziet.

De toekomst is zeker, ja eindeloos goed.
Als ik eens moet sterven, als ik U ontmoet:
dan droogt U mijn tranen, U noemt zelfs mijn naam.
U blijft bij mij Jezus, laat mij niet gaan.

‘Ik ben die Ik ben’ is uw eeuwige naam.
Onnoembaar aanwezig deelt U mijn bestaan.
Hoe adembenemend, ontroerend dichtbij:
uw naam is ‘Ik ben’, en ‘Ik zal er zijn’.

O Naam aller namen, aan U alle eer.
Niets kan mij ooit scheiden van Jezus mijn Heer:
Geen dood en geen leven, geen moeite of pijn.
Ik zal eeuwig zingen, dicht bij U zijn.
Zo lief had God de Vader ons,
dat Hij zijn eigen Zoon zond
tot heil van ons gebroken hart,
omdat Hij ons zo kostbaar vond.
Hoe diep en schrijnend was Gods pijn
toen Hij zijn Zoon zo lijden zag;
toch is het Jezus' bloed dat ons
weer dicht in zijn nabijheid bracht.



O zie de mens daar aan het kruis,
met al mijn schuld beladen;
beschaamd hoor ik mijn eigen stem
Hem loochenen en smaden.
Het was mijn zonde die Hij droeg,
totdat Hij riep: 'Het is volbracht!';
zijn laatste adem bracht mij hoop,
zijn sterven werd mijn levenskracht.


Ik roem niet meer in eigen kracht,
in gaven, in wat wijsheid is;
ik roem alleen nog in de Heer,
zijn dood en zijn verrijzenis.
Hoe zou ik delen in zijn loon,
de zege die Hij heeft behaald?
Maar dit weet ik met heel mijn hart:
zijn offer heeft mijn schuld betaald.

nog een van sela, ter beoordeling
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

Mooie tekst en lied voor degenen die weten een kind van de Heere te zijn.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef: Ik ben het hier niet mee eens, feitelijk niet.

Er zijn heel veel reformatorische scholen waar zo'n lied helemaal niet ver van het bed is. Dat mag in één specifiek dorp zo zijn, in de meeste gevallen is dit een standaard lied in het thuisrepertoire en het verbaast me dat dit kennelijk op veel reformatorische scholen niet zo is. Ik zou daar wel eens onderzoeksresulaten over willen zien van een onderzoek onder betrokken kerkleden (daar versta ik kerkleden onder die minstens enkele keren per week in de bijbel lezen).
Interessant. Toch denk ik daar wat minder stellig over. Als familie verzorgen wij jaarlijks een familieconcert. Onze familie is hoofdzakelijk kerkelijk betrokken bij de (O)GG(iN). Er wordt wel eens wat van Sela opgevoerd, maar dat ligt erg gevoelig en in onze grote familie is dat echt geen standaardlied in het thuisrepertoire. Dus het ligt er denk ik toch aan welke refo's jij als referentiekader gebruikt.
Je ziet iets dergelijks ook bij interkerkelijke refovakantieorganisaties, zoals Vakanz.
Daar zijn ook altijd wel mensen die de liederen van Sela bijvoorbeeld niet meezingen op de zangavonden.
GG kinderkoren zingen dit lied ook regelmatig. Ik heb het al vaker gehoord.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

De versie met klassieke instrumenten wordt ook vaak afgespeeld via de Reformatorische Omroep.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:En toch... wat er ook gezegd wordt... Hoe komt het dat we mensen met een reformatorische achtergrond vaak niet meer herkennen? Is het "Gij geheel anders" wat aangepast? Hoe komt het, wat ik veel hoor en lees, dat jongeren veel een dubbelleven leven. Het leven op zondag zou dan anders zijn dan in de week? Ik weet dat dit waar kan zijn, want dat is altijd zo geweest sinds de val. We schamen ons te midden van de wereld om 'anders' te zijn. Dan is de oplossing: Een beetje meer meedoen, niet te veel afzijdig zijn van wat de wereld doet, en denkt, en de godsdienst hoeft niet zo moeilijk. Kijk maar naar de evangelische en pinkstergroepen, en ook 'migrantenkerken lijken nog wel een beetje populair. Waarom zouden we als reformatorische belijders dan zo af moeten wijken van de anderen. We vallen dan immers op, en dan krijg je vragen... Waarom zo. waarom dat? enz. Ik begrijp dat met name jongeren dit willen voorkomen. Maar tevens kan ik me niet aan de indruk ontworstelen dat ook de ouders hierin erg verslapt zijn en toegefelijker zijn geworden.
Ik moet altijd een beetje grinniken als dit wordt geciteerd. Het is namelijk een tekst uit de NBG vertaling 1951. In de andere vertalingen komt deze tekst niet voor.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

We gaan in deze topic overigens geen Sela liederen beoordelen maar houden ons aan het onderwerp. Mocht de behoefte er zijn, dan kan er in een andere topic een poging gewaagd worden.
Plaats reactie