„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:Dr. van Vlastuin in het door mij genoemde boek:
Levend in de heilswerkelijkheid van Christus, spreken we niet meer objectief beschouwend over bekering, Maar spreken we in de klas vanuit de werkelijkheid van Christus. Dit maakt ons onderwijs bevinderlijker en existentiëler. God is geen object waarover we orthodoxe dingen zeggen, maar Hij is de grote 'Ik' tegenover Wie we staan. Zo komt confronterend aan de orde wie zij zijn tegenover Hem en zo licht verrassend op Wie Hij is tegenover ons. Wet en Evangelie blijven niet op een afstand, maar komen dichtbij. Als onze jongeren het gevoel hebben dat de boodschap niet over hen gaat, gaan ze er ook gemakkelijk aan voorbij. Als ze het besef hebben dat het toch niet voor hen is, menen ze dat het legitiem is om zo veel mogelijk van de wereld mee te nemen. Als het heil ver weg is, komen drugs, drank, seks en games wel dichtbij.
Een visie is natuurlijk altijd abstract geformuleerd. Waar mensen over vallen is de operationalisering van de visie.
En ja, dan afgeven op een lied o.i.d. is niet de manier. Een lied als 'Ik zal er zijn' past prima bij het staan tegenover de grote 'Ik'. Al begrijp ik heel goed dat een refoschool deze muziek niet kiest. Dat vind ik echter een andere discussie die niet past bij een verzuchting over de koers.
En dus vallen de mensen over oppervlakkige dingen, zoals de liedjes die worden gezongen, of over de lengte van de rokken en de haren.
Overigens wil ik niet suggereren dat de personen die in het artikel worden geciteerd zich hiertoe beperken, hun waarnemingen zijn meer fundamenteel van aard.

Wat mij opviel in het artikel is dat het leek alsof men van mening is dat de kinderen er voor de school zijn, in plaats van andersom en dit mede gezien de forse kritiek die men heeft op ouders.
- ouders zorgen voor gebroken gezinnen
- ouders besteden hun kinderen uit
- ouders stellen hun kinderen aan te veel prikkels bloot
- ouders zijn veeleisende consumenten
- ouders behandelen hun kinderen alsof het prinsen en prinsessen zijn

Als ik ouder was van een kind op een reformatorische school, dan zou ik per direct heroverwegen om mijn kinderen naar een andere school te sturen.
Ja dat viel mij ook op...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Ik wil niet teveel op mijn stokpaardjes rijden, maar Sela komt uit de reformatorische hoek. Wel de open kant daarvan, maar Sela is echt niet specifiek evangelisch. Of je moet alles wat moderne muziek gebruikt, evangelisch noemen. Dat zou belachelijk zijn, want de evangelische kerken zijn wel wat eerder in hun adaptie van moderne muziekstijlen, maar het blijven nieuwe vormen van muziek, die met de verschillen tussen Arminianen en Gomaristen niets te maken hebben. Hooguit zijn de laatsten vaak aartsconservatief in van alles en nog wat, soms tot in schoenen en overhemden aan toe.

Dat is precies de fout die ds. De Heer ook maakt. Hij definieert niet goed wat evangelisch is, en noemt alles evangelisch wat hij als evangelische invloeden beschouwt, zonder dat zorgvuldig te onderbouwen, al laat hij zich volgens mij meestal (zeker over personen) zorgvuldiger uit dan hij in de media wordt weergegeven. Dat valt me iedere keer weer op als ik hem zelf hoor praten. Hij drukt zich zeer zorgvuldig uit in alle gevallen dat ik hem over dit onderwerp in de media heb horen spreken, dus wellicht is de journalist ook wat van slag geweest.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Adagio schreef:
Ad Anker schreef:Ik zing dit lied met mijn klas. Het ligt hier op mijn bureau. Het is hier helemaal geen item en stukken beter dan andere opwekkingsliederen die via Youtube hier veel aangeboden worden. Het is voor de kinderen hier een vanzelfsprekend lied.
Op Refo-scholen is dat anders. Die hebben een andere muziekkeuze, de hele Sela beweging staat daar ver van het bed, en is een onderdeel van de evangelische opwekkingscultuur waar ze ver vandaan willen blijven, en terecht. Dus het is maar net in welke context je je bevindt. Zo'n artikel zou mij de indruk moeten geven dat ik uit koers ben, want ik zing dit lied met mijn klas, zo af en toe. Toch is mijn mening anders. Snap je wat ik bedoel?
Je hebt hier je persoonlijke keus verwoord, dat snap ik. En in zover ik je berichten heb gelezen, ben je ook een geschiktere peer dan ik. Ik zou het zelf niet zo gemakkelijk durven bekennen: anders doen dan je mening is.
Dank! Toch zijn er voor mij onopgeefbare principes. Daar horen het zingen van een lied van Sela en het gebruik van de HSV niet bij. Dat is natuurlijk een interessant fenomeen, in welke context begeef je je.

Toch blijft de Bijbelse koers: de levende werkelijkheid van Christus die in Zijn woord tot ons komt, hier in de klas en het zicht op kinderen in het licht van een naderende eeuwigheid. Dan verbleekt de discussie over een lied of vertaling, naar mijn idee.
Ik ben het hier niet mee eens, feitelijk niet.

Er zijn heel veel reformatorische scholen waar zo'n lied helemaal niet ver van het bed is. Dat mag in één specifiek dorp zo zijn, in de meeste gevallen is dit een standaard lied in het thuisrepertoire en het verbaast me dat dit kennelijk op veel reformatorische scholen niet zo is. Ik zou daar wel eens onderzoeksresulaten over willen zien van een onderzoek onder betrokken kerkleden (daar versta ik kerkleden onder die minstens enkele keren per week in de bijbel lezen).
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Amstelodamense »

Wat ik erg jammer vind, is dat de echt grote zorgen (losse sexuele moraal, openlijk ongeloof, het inlijven van een post-moderne, wereldse cultuur) op 1 hoop worden gegooid met andere, meer triviale zaken.

Dit vertroebelt de discussie en voor je het weet heb je het over een lied van Sela. Dan gaan de echte zorgen weer naar de achtergrond, terwijl we het juist daar met elkaar over moeten hebben. Maar daar weten we elkaar niet meer te vinden, omdat we gaan redetwisten over (in mijn ogen) futiliteiten.

Concreet: wij luisteren thuis enorm graag naar het prachtige lied van Sela, "Ik zal er zijn". Maar ik durf wel te stellen dat wij verder ons leven echt proberen in te richten (met Gods hulp!) naar de gedachte van "Gij geheel anders". Ik vind het jammer dat we dan een soort van vergaarbak hebben waar we alles in gooien (Netflix, broeken-rokken discussie, losse sexuele moraal, Sela, etc. etc.).

Zo vind je elkaar nooit.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Precies.

Oud gereformeerde jongens van 18 die iedere avond een date hebben met een ander meisje, zijn dan geheel binnen de normen, want ze luisteren niet naar Sela, en je hoort daar verder niets over.

Het spijt mij, maar ik vind het onnozel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Ik ben het met Adagio eens, dat Ad een toffe peer is.
Toch is dat niet het hele verhaal.
Als jongeren op de refoscholen steeds te horen krijgen dat opwekkingsliederen slecht, evangelisch, enz. zijn, dan komen ze na hun schoolopleiding in de problemen als ze bijvoorbeeld bij een organisatie als Stichting Ontmoeting gaan werken of stage lopen.
Daarom begrijp ik de ingezonden brief van Gerard Stoop zo goed (en ben ik het er van harte mee eens).
Die jongeren ontmoeten dan mensen die vertroost worden in hun levenssituatie door een opwekkingslied. Ze kunnen dan op 1 van de volgende manieren reageren:
1. 'We hebben geleerd dat opwekkingsliederen slecht zijn, en zeker het lied 'Ik zal er zijn' is het wegtrappen meer dan waard, want ds. De Heer beweert dat stelselmatig in zijn artikelen. Dus zo iemand kan niet vertroost zijn door zo'n lied.' En hiermee doen ze hun cliënten (en zichzelf) tekort.
2. 'We hebben geleerd dat opwekkingsliederen slecht zijn, maar hier zien we dat iemand er zeer door getroost is. Dus wat we geleerd hebben klopt niet.' En vervolgens omarmen ze dan alle liederen van dat zelfde genre.

Daarom pleit ik voor een evenwichtiger benadering; inderdaad zoals ds. Baan die verwoordt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Mensen die zeggen dat alle opwekkingsliederen slecht zijn, dwalen erg. Maar het zou ook weer raar zijn om te beweren dat zij op geen enkel punt de bijbel goed zouden begrijpen.

Maar goed, sommige jongeren zijn nogal zwart wit, dus het risico dat Tiberius schetst, is helemaal terecht.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Ik ben het met Adagio eens, dat Ad een toffe peer is.
Toch is dat niet het hele verhaal.
Als jongeren op de refoscholen steeds te horen krijgen dat opwekkingsliederen slecht, evangelisch, enz. zijn, dan komen ze na hun schoolopleiding in de problemen als ze bijvoorbeeld bij een organisatie als Stichting Ontmoeting gaan werken of stage lopen.
Daarom begrijp ik de ingezonden brief van Gerard Stoop zo goed (en ben ik het er van harte mee eens).
Die jongeren ontmoeten dan mensen die vertroost worden in hun levenssituatie door een opwekkingslied. Ze kunnen dan op 1 van de volgende manieren reageren:
1. 'We hebben geleerd dat opwekkingsliederen slecht zijn, en zeker het lied 'Ik zal er zijn' is het wegtrappen meer dan waard, want ds. De Heer beweert dat stelselmatig in zijn artikelen. Dus zo iemand kan niet vertroost zijn door zo'n lied.' En hiermee doen ze hun cliënten (en zichzelf) tekort.
2. 'We hebben geleerd dat opwekkingsliederen slecht zijn, maar hier zien we dat iemand er zeer door getroost is. Dus wat we geleerd hebben klopt niet.' En vervolgens omarmen ze dan alle liederen van dat zelfde genre.

Daarom pleit ik voor een evenwichtiger benadering; inderdaad zoals ds. Baan die verwoordt.
Absoluut. Mooie aanvulling!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Herman »

In de visie van ds. De Heer zou je daar dus geen stage meer kunnen lopen. Dat is ook een klassieke manier van grensbewaking: organisaties in of buiten de zuil plaatsen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: Ik ben het hier niet mee eens, feitelijk niet.

Er zijn heel veel reformatorische scholen waar zo'n lied helemaal niet ver van het bed is. Dat mag in één specifiek dorp zo zijn, in de meeste gevallen is dit een standaard lied in het thuisrepertoire en het verbaast me dat dit kennelijk op veel reformatorische scholen niet zo is. Ik zou daar wel eens onderzoeksresulaten over willen zien van een onderzoek onder betrokken kerkleden (daar versta ik kerkleden onder die minstens enkele keren per week in de bijbel lezen).
Interessant. Toch denk ik daar wat minder stellig over. Als familie verzorgen wij jaarlijks een familieconcert. Onze familie is hoofdzakelijk kerkelijk betrokken bij de (O)GG(iN). Er wordt wel eens wat van Sela opgevoerd, maar dat ligt erg gevoelig en in onze grote familie is dat echt geen standaardlied in het thuisrepertoire. Dus het ligt er denk ik toch aan welke refo's jij als referentiekader gebruikt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Sinds deze zomervakantie geloof ik dat onmiddellijk. Eén foto heeft mij overtuigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:In de visie van ds. De Heer zou je daar dus geen stage meer kunnen lopen. Dat is ook een klassieke manier van grensbewaking: organisaties in of buiten de zuil plaatsen.
Het zout hoort in de zoutpot en het licht onder de korenmaat? En de refojongeren in de refokaasstolp?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Sinds deze zomervakantie geloof ik dat onmiddellijk. Eén foto heeft mij overtuigd.
Nu prikkel je mijn nieuwsgierigheid uiteraard. ;) Op welke foto doel je?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

In de middenrechts GG waar wij vroeger zaten wordt 'Ik zal er zijn' gezongen door de koren en klinkt het wel eens na de dienst als naspel, verweven in een psalm. Ds. De Heer is te laat met zijn strijd.

Het is jammer dat de psalmen niet hertaald worden en dat er eventueel meerdere melodieën aan dezelfde psalm wordt verbonden.
Het is goed om vast te houden aan het oude, maar dat oude moet dan wel aansluiten bij de leefwereld van onze jongeren.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door GGotK »

Meisjes die met een lange rok naar school gaan, jongens die niet met (dure) sportschoenen naar school gaan, worden bespot op refo-scholen. Zowel het wezen als de kenmerken zijn aan het verdwijnen op reformatorische scholen en deze 2 zaken zijn nauw verweven met elkaar. En wat je op school ziet, zie je in het gezin en in de kerk. Het zijn uiteindelijk allemaal uitvloeiselen van het niet inrichten van je leven naar de Bijbel en zoveel mogelijk de grenzen willen opzoeken met de wereld.
Aan de andere kant zijn er ook genoeg positieven punten te zien onder reformatorische leerlingen, laten we dat ook niet vergeten.
Plaats reactie