„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door alepha »

Erasmiaan schreef:
Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef:
alepha schreef: Ik zie niet in waarom dit een 'valse' tegenstelling zou zijn. Er staat 'alleen' aan grensbewaking doen. Dus grensbewaking is ook belangrijk. als we dit maar doen vanuit de bron: Jezus Christus. En ik ben bang dat dat laatste nogal een gemist wordt, zoals Ad Anker ook verwoordt.
Hoe weet je nu dat dit gemist wordt? Ken je ds. De Heer? Ken je de heer Bakker?
Omdat mijn naam erin genoemd wordt reageer ik maar even. Het is niet eerlijk om er personen bij te betrekken. Ds. De Heer is onmiskenbaar een kind en knecht van God waar ik veel respect voor heb. Dhr. Bakker ken ik niet.

Ik herken zeker wel de opmerking over grensbewaking en wezen. Daar zit wat in. Al vind ik het weer moeilijk dat juist ds. vd Weg bijvoorbeeld dat zo moet noemen. Al weet ik zijn betrokkenheid bij het refo onderwijs niet zeker. Ik merk ook in mijn omgeving een grote hang naar traditie en een benadrukken van het eigene in de leer, terwijl dat niet voort lijkt te komen uit een doorleefd en voorgeleefd wandelen met Christus. Ik vind dat erg moeilijk. Vandaar mijn opmerkingen.
Dhr Bakker en ds. De Heer spraken over de zorgen m.b.t. het reformatorisch onderwijs. Er ligt welzeker een punt als je zegt dat ze hadden moeten wijzen op het belang van de vereniging met Christus. Mogelijk is dat ook wel gezegd.

Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk niet zeggen dat zij de grens bewaken maar niet vanuit de bron. Dat is Ad gelukkig ook met me eens, maar Alepha ontkende dat wel degelijk. En voorts vind ik het ook lastig om dat te zeggen van (andere) docenten op een middelbare school. Dat ze niet voorleven vanuit de Bron.

Jij meent dat op te kunnen merken uit het feit dat er star op regels en tradities wordt gehandhaafd of gewezen. Dat lijkt mij niet echt een criterium.

Tiberius zegt: als er leven is uit de Bron komen die regels vanzelf (dus gaat er ook gewezen worden op regels en tradities). Dat mag ik wel hopen. Maar vanwaar dan de kritiek op dit artikel?
Ik heb niet ontkend dat zij 'de grens bewaken maar niet vanuit de bron' en bedoel daar zeker niet specifiek genoemde personen mee. Want daar kan en wil ik niet over oordelen.
Wat ik wel jammer vindt de lezingen zo negatief getoonzet waren (waarbij ik er vanuit ga dat er in het RD een goede weergave van die lezingen stond). En ik geloof zeker dat dat vanuit oprechte zorg gebeurt bij Ds. De Heer. Maar ik denk dat je met een positieve boodschap meer uitstraalt en meer bereikt dan alleen het noemen van wat er niet goed gaat. En dan denk ook aan de al aangehaalde woorden van Ds. Baan. Dat komt bij mij heel anders over.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Misschien had je er dan beter even het zwijgen toe kunnen doen in plaats van suggestieve vaagheden te poneren.
Ik weet ook wel dat we dit liever niet willen horen, maar als we daar naar moesten handelen zouden we helemaal niets meer meer mogen zeggen. En als ik het citaat niet vindt, dan zijn we zelf toch ook in staat, als we onze gereformeerde leer wat kennen, dat dit zo is? We hoeven ook niet als leken, zoals de Roomsen, de uitleg van de geestelijkheid te voor waarheid aan te nemen. Nee, we moeten dat zelf onderzoeken. En daarvoor hebben we Gods Woord. En als we dat anders gaan horen is er toch iets wat niet klopt. We kunnen enerzijds niet op ons verstand vertrouwen, naar anderzijds mogen we ons verstand ook niet ongebruikt laten.
Ik hoorde vanavond een preek van ds. Verkade, een predikant uit de oude NHK. En hij waarschuwt zeer ernstig tegen wat hij noemt een kracht der dwaling. Dan zien we het vanzelf niet. Dan kunnen we het niet meer, en willen we het ook niet meer zien. Dan zien we anders... Maar.... hoe anders?
Hoeveel teksten van Sela heb je al onderzocht, DIA?
Een paar maar, en vooral de bekendste. Ik hoorde die laatst ook nog in een online concert van Gert van Hoef. Dan weet u zeker wel wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Hoeveel teksten van Sela heb je al onderzocht, DIA?
Een paar maar, en vooral de bekendste. Ik hoorde die laatst ook nog in een online concert van Gert van Hoef. Dan weet u zeker wel wat ik bedoel.
Nee. Is dat een zanger?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Hoeveel teksten van Sela heb je al onderzocht, DIA?
Een paar maar, en vooral de bekendste. Ik hoorde die laatst ook nog in een online concert van Gert van Hoef. Dan weet u zeker wel wat ik bedoel.
Nee. Is dat een zanger?
Nee ook een organist.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Hoeveel teksten van Sela heb je al onderzocht, DIA?
Een paar maar, en vooral de bekendste. Ik hoorde die laatst ook nog in een online concert van Gert van Hoef. Dan weet u zeker wel wat ik bedoel.
Nee. Is dat een zanger?
Hierboven is voor mij geantwoord door pierre27, waarschijnlijk om mij niet in de problemen te brengen. Maar ik wil me niet aan mijn eigen verantwoordelijkheid en beleefdheid onttrekken. U kunt weten dat ik dan ook een eerlijk antwoord probeer te geven. Ten eerste verbaast het me hogelijk dat u niet weet wie Gert van Hoef is. Uw vraag kan dan in mijn ogen twee zaken voor ogen hebben.
A. U wilt liever geen antwoord geven en omzeilt het met een ontwijkende reactie
(Als ik mis ben, zeg het eerlijk, en anders mijn excuses, ik probeer recht door zee te zijn)
B. U stelt de vraag met een doel. Wat kan dat zijn? Het zou kunnen zijn, (maar daar gaan we voor alsnog niet van uit) dat u mijn val beoogd.
Zoals u weet, laat ik geen serieuze vraag onbeantwoord, tenzij ik kwade opzet vermoed. Nu gaan we daar in eerste instantie niet van uit, al weet ik wel dat u geheel anders bent gaan denken dan ik, maar we zijn immers in dezelfde kerk opgegroeid
Ik zal dan maar kort en bondig u antwoorden: Mijn antwoord is wat bovenstaande ook al zei: Hij is een organist. Dat u dit niet wist verbaasde me dus, en dat gaf wel iets te denken. Vandaar de vragen die hieromtrent oprezen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 25 sep 2020, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Tot op heden heeft niemand uit kunnen leggen wat het is, het herstellen van de Bijbelse koers. Misschien is dat al veelzeggend, namelijk dat de definitie van wat een Bijbelse koers is niet vaststaat en dat iedereen naar eigen goed dunken hier invulling aan geeft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Tot op heden heeft niemand uit kunnen leggen wat het is, het herstellen van de Bijbelse koers. Misschien is dat al veelzeggend, namelijk dat de definitie van wat een Bijbelse koers is niet vaststaat en dat iedereen naar eigen goed dunken hier invulling aan geeft.
Kort dan: Veel zaken worden gewoon, aanpassen aan de wereld om ons heen. We behoeven niet wereldvreemd te zijn om toch in bepaalde zaken anders te zijn dan de wereld. Daarvoor is het reformatorisch onderwijs onderscheidend. Laten we de lijn van onze vaderen vasthouden en niet vervallen tot zaken die ons vreemd waren en niet naar onder meer de evangelische beweging lonken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Kortom: dezelfde soort vaagheden.
Ik denk dat Ambtenaar gelijk heeft: dat ze het niet weten en daarom zomaar wat roepen over een lied dat ze toevallig wel half en half menen te kennen. Dat doet het altijd wel goed in de achterban.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

Dr. van Vlastuin in het door mij genoemde boek:
Levend in de heilswerkelijkheid van Christus, spreken we niet meer objectief beschouwend over bekering, Maar spreken we in de klas vanuit de werkelijkheid van Christus. Dit maakt ons onderwijs bevinderlijker en existentiëler. God is geen object waarover we orthodoxe dingen zeggen, maar Hij is de grote 'Ik' tegenover Wie we staan. Zo komt confronterend aan de orde wie zij zijn tegenover Hem en zo licht verrassend op Wie Hij is tegenover ons. Wet en Evangelie blijven niet op een afstand, maar komen dichtbij. Als onze jongeren het gevoel hebben dat de boodschap niet over hen gaat, gaan ze er ook gemakkelijk aan voorbij. Als ze het besef hebben dat het toch niet voor hen is, menen ze dat het legitiem is om zo veel mogelijk van de wereld mee te nemen. Als het heil ver weg is, komen drugs, drank, seks en games wel dichtbij.
Er zijn echt wel antwoorden gegeven. Dit is de Bijbelse koers. Als het Woord opengaat, op school, in de kerk en thuis, spreekt God tot ons, direct. Hij heeft een boodschap voor elk kind, voor elke jongere. Zo lang wij de barrière opwerpen dat we toch echt eerst een verandering door moeten maken, houden we het Woord bij de jongeren vandaan. En ja, deze visie is mogelijk bij een voluit laten staan van de totale verdorvenheid en de noodzaak van de wedergeboorte.

En ja, dan afgeven op een lied o.i.d. is niet de manier. Een lied als 'Ik zal er zijn' past prima bij het staan tegenover de grote 'Ik'. Al begrijp ik heel goed dat een refoschool deze muziek niet kiest. Dat vind ik echter een andere discussie die niet past bij een verzuchting over de koers.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

En toch... wat er ook gezegd wordt... Hoe komt het dat we mensen met een reformatorische achtergrond vaak niet meer herkennen? Is het "Gij geheel anders" wat aangepast? Hoe komt het, wat ik veel hoor en lees, dat jongeren veel een dubbelleven leven. Het leven op zondag zou dan anders zijn dan in de week? Ik weet dat dit waar kan zijn, want dat is altijd zo geweest sinds de val. We schamen ons te midden van de wereld om 'anders' te zijn. Dan is de oplossing: Een beetje meer meedoen, niet te veel afzijdig zijn van wat de wereld doet, en denkt, en de godsdienst hoeft niet zo moeilijk. Kijk maar naar de evangelische en pinkstergroepen, en ook 'migrantenkerken lijken nog wel een beetje populair. Waarom zouden we als reformatorische belijders dan zo af moeten wijken van de anderen. We vallen dan immers op, en dan krijg je vragen... Waarom zo. waarom dat? enz. Ik begrijp dat met name jongeren dit willen voorkomen. Maar tevens kan ik me niet aan de indruk ontworstelen dat ook de ouders hierin erg verslapt zijn en toegefelijker zijn geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef:Al begrijp ik heel goed dat een refoschool deze muziek niet kiest. Dat vind ik echter een andere discussie die niet past bij een verzuchting over de koers.
Kun je dit toelichten Ad, of je nl. eigenlijk alleen op een bepaald lied doelt. Want met bovenstaande impliceer je dat sowieso een keus in religieuze muziek niet mede past bij de verzuchtingen over de koers van een school (verzucht door bijv. raad van toezicht of weet ik wat). Pedagogisch is ook: leer en leven, binnen- en buitenkant, zijn één. Mozes heeft door het geloof keuzes gemaakt, die zichtbaar waren.
"Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Dr. van Vlastuin in het door mij genoemde boek:
Levend in de heilswerkelijkheid van Christus, spreken we niet meer objectief beschouwend over bekering, Maar spreken we in de klas vanuit de werkelijkheid van Christus. Dit maakt ons onderwijs bevinderlijker en existentiëler. God is geen object waarover we orthodoxe dingen zeggen, maar Hij is de grote 'Ik' tegenover Wie we staan. Zo komt confronterend aan de orde wie zij zijn tegenover Hem en zo licht verrassend op Wie Hij is tegenover ons. Wet en Evangelie blijven niet op een afstand, maar komen dichtbij. Als onze jongeren het gevoel hebben dat de boodschap niet over hen gaat, gaan ze er ook gemakkelijk aan voorbij. Als ze het besef hebben dat het toch niet voor hen is, menen ze dat het legitiem is om zo veel mogelijk van de wereld mee te nemen. Als het heil ver weg is, komen drugs, drank, seks en games wel dichtbij.
Een visie is natuurlijk altijd abstract geformuleerd. Waar mensen over vallen is de operationalisering van de visie.
En ja, dan afgeven op een lied o.i.d. is niet de manier. Een lied als 'Ik zal er zijn' past prima bij het staan tegenover de grote 'Ik'. Al begrijp ik heel goed dat een refoschool deze muziek niet kiest. Dat vind ik echter een andere discussie die niet past bij een verzuchting over de koers.
En dus vallen de mensen over oppervlakkige dingen, zoals de liedjes die worden gezongen, of over de lengte van de rokken en de haren.
Overigens wil ik niet suggereren dat de personen die in het artikel worden geciteerd zich hiertoe beperken, hun waarnemingen zijn meer fundamenteel van aard.

Wat mij opviel in het artikel is dat het leek alsof men van mening is dat de kinderen er voor de school zijn, in plaats van andersom en dit mede gezien de forse kritiek die men heeft op ouders.
- ouders zorgen voor gebroken gezinnen
- ouders besteden hun kinderen uit
- ouders stellen hun kinderen aan te veel prikkels bloot
- ouders zijn veeleisende consumenten
- ouders behandelen hun kinderen alsof het prinsen en prinsessen zijn

Als ik ouder was van een kind op een reformatorische school, dan zou ik per direct heroverwegen om mijn kinderen naar een andere school te sturen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

Adagio schreef:
Ad Anker schreef:Al begrijp ik heel goed dat een refoschool deze muziek niet kiest. Dat vind ik echter een andere discussie die niet past bij een verzuchting over de koers.
Kun je dit toelichten Ad, of je nl. eigenlijk alleen op een bepaald lied doelt. Want met bovenstaande impliceer je dat sowieso een keus in religieuze muziek niet mede past bij de verzuchtingen over de koers van een school (verzucht door bijv. raad van toezicht of weet ik wat). Pedagogisch is ook: leer en leven, binnen- en buitenkant, zijn één. Mozes heeft door het geloof keuzes gemaakt, die zichtbaar waren.
"Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons."
Ik zing dit lied met mijn klas. Het ligt hier op mijn bureau. Het is hier helemaal geen item en stukken beter dan andere opwekkingsliederen die via Youtube hier veel aangeboden worden. Het is voor de kinderen hier een vanzelfsprekend lied.
Op Refo-scholen is dat anders. Die hebben een andere muziekkeuze, de hele Sela beweging staat daar ver van het bed, en is een onderdeel van de evangelische opwekkingscultuur waar ze ver vandaan willen blijven, en terecht. Dus het is maar net in welke context je je bevindt. Zo'n artikel zou mij de indruk moeten geven dat ik uit koers ben, want ik zing dit lied met mijn klas, zo af en toe. Toch is mijn mening anders. Snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef:Ik zing dit lied met mijn klas. Het ligt hier op mijn bureau. Het is hier helemaal geen item en stukken beter dan andere opwekkingsliederen die via Youtube hier veel aangeboden worden. Het is voor de kinderen hier een vanzelfsprekend lied.
Op Refo-scholen is dat anders. Die hebben een andere muziekkeuze, de hele Sela beweging staat daar ver van het bed, en is een onderdeel van de evangelische opwekkingscultuur waar ze ver vandaan willen blijven, en terecht. Dus het is maar net in welke context je je bevindt. Zo'n artikel zou mij de indruk moeten geven dat ik uit koers ben, want ik zing dit lied met mijn klas, zo af en toe. Toch is mijn mening anders. Snap je wat ik bedoel?
Je hebt hier je persoonlijke keus verwoord, dat snap ik. En in zover ik je berichten heb gelezen, ben je ook een geschiktere peer dan ik. Ik zou het zelf niet zo gemakkelijk durven bekennen: anders doen dan je mening is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

Adagio schreef:
Ad Anker schreef:Ik zing dit lied met mijn klas. Het ligt hier op mijn bureau. Het is hier helemaal geen item en stukken beter dan andere opwekkingsliederen die via Youtube hier veel aangeboden worden. Het is voor de kinderen hier een vanzelfsprekend lied.
Op Refo-scholen is dat anders. Die hebben een andere muziekkeuze, de hele Sela beweging staat daar ver van het bed, en is een onderdeel van de evangelische opwekkingscultuur waar ze ver vandaan willen blijven, en terecht. Dus het is maar net in welke context je je bevindt. Zo'n artikel zou mij de indruk moeten geven dat ik uit koers ben, want ik zing dit lied met mijn klas, zo af en toe. Toch is mijn mening anders. Snap je wat ik bedoel?
Je hebt hier je persoonlijke keus verwoord, dat snap ik. En in zover ik je berichten heb gelezen, ben je ook een geschiktere peer dan ik. Ik zou het zelf niet zo gemakkelijk durven bekennen: anders doen dan je mening is.
Dank! Toch zijn er voor mij onopgeefbare principes. Daar horen het zingen van een lied van Sela en het gebruik van de HSV niet bij. Dat is natuurlijk een interessant fenomeen, in welke context begeef je je.

Toch blijft de Bijbelse koers: de levende werkelijkheid van Christus die in Zijn woord tot ons komt, hier in de klas en het zicht op kinderen in het licht van een naderende eeuwigheid. Dan verbleekt de discussie over een lied of vertaling, naar mijn idee.
Plaats reactie