„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door deschpin »

GGotK schreef: Het dragen van leggings en broeken is meestal een (verlaat) teken dat er al eerder op hoofdzaken iets fundamenteels is misgegaan.
Kijk dan moet je inderdaad een school waar enkel je eigen bloedgroep is vertegenwoordigd. Als je daar niet mee kunt dealen dan is dat goede zelfkennis.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Vervolgde schreef:
Tiberius schreef:
Adagio schreef:Kan er een kern bestaan, zonder de aanwezigheid van een grens?
Jazeker, als de kern is er, komt er vanzelf een grens. Niet andersom.
Hoe wil je binnen het onbegrende een kern aanwijzen? Het aanwijzen van de kern betekent al het stellen van een grens, nl tussen kern en niet-kern. Dat brengt dan weer met zich mee dat de inhoud van de kern heel duidelijk moet zijn voor alle betrokkenen. Om dat te bereiken heb je dan weer begrippen nodig. En ook begrippen definiëren een grens. Mogelijk niet juridisch maar wel inhoudelijk en theologisch.

De idee lijkt veel op het smeden van een oneigenlijke eenheid (nl. alles is goed) om dan achteraf restricties in te bouwen. Dat geeft blijkt van weinig zicht op het functioneren van de menselijke geest (die schuwt de inperking, zoals ook blijkt rond het corona virus). Theologisch is de idee onjuist, omdat het stellen van grenzen binnen de godsdienst is voorbehouden aan God, zoals Adagio terecht aanwijst.
Probleem van Adagio en jou is, dat jullie bij de buitenkant willen beginnen en er dan impliciet vanuit gaan dat de binnenkant vanzelf goed komt. Daarmee geef je inderdaad blijk dat je niet inziet hoe de menselijke geest functioneert. Dat werkt namelijk niet en zal ook nooit genoeg zijn.
Daar waarschuwt de hele Bijbel tegen, te beginnen bij Kaïn en Abel, via Amos en de andere profeten tot de Heere Jezus Zelf.

Eerst moet de binnenkant vernieuwd worden, of zoals boven gezegd: eerst moeten we aangesloten zijn op de Bron.
Zolang dat niet het geval is, krijg je niemand mee. Met grensbewaking, of uiterlijkheden eisen, zo je wilt, kom je nergens; integendeel, dat werkt alleen maar afstotend.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door GGotK »

deschpin schreef:
GGotK schreef: Het dragen van leggings en broeken is meestal een (verlaat) teken dat er al eerder op hoofdzaken iets fundamenteels is misgegaan.
Kijk dan moet je inderdaad een school waar enkel je eigen bloedgroep is vertegenwoordigd. Als je daar niet mee kunt dealen dan is dat goede zelfkennis.
Het gaat om reformatorische scholen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:
deschpin schreef:
GGotK schreef: Het dragen van leggings en broeken is meestal een (verlaat) teken dat er al eerder op hoofdzaken iets fundamenteels is misgegaan.
Kijk dan moet je inderdaad een school waar enkel je eigen bloedgroep is vertegenwoordigd. Als je daar niet mee kunt dealen dan is dat goede zelfkennis.
Het gaat om reformatorische scholen.
kijk eens op de sites van refoscholen, dan zie je dat een legging meer naar de Bijbelse normen is dan al die blote benen.

https://www.calvijncollege.nl/

https://www.wartburg.nl/
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:
Evenzo bij Amos. Het volk dacht dat de uiterlijke viering van feestdagen voldoende was om God te plezieren.
Eens, het komt inderdaad aan op ware vrucht, zoals Jezus leert (geen druif van doornen mogelijk), en niet op een gespeeld uiterlijke vrucht zoals bij Ananias en Saffira. God kan niet gezocht worden zonder de zonden te bewenen en te haten. Daarom is deze post verheugender dan de onderstaande, waarin een te maken opdeling tussen leer enerzijds en leven anderzijds verondersteld wordt:
Tiberius had eerder geschreven:
Dat is m.i. een symptoom van het niet om kunnen gaan met verscheidenheid.
De gedachte is: als de grenzen maar nauwkeurig vastliggen, dan komt het wezen vanzelf. En andersom: als de grenzen anders zijn dan we gewend zijn, kan het wezen er niet zijn.
Terwijl het juist andersom is.

Precies inderdaad zoals Amos het aangeeft: niet grenzen bewaken (feesten op de juiste manier, brandoffers en spijsoffer zoals voorgeschreven), maar zoals hij in vers 4 zegt: 'Zoekt Mij en leeft'.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef:
alepha schreef: Ik zie niet in waarom dit een 'valse' tegenstelling zou zijn. Er staat 'alleen' aan grensbewaking doen. Dus grensbewaking is ook belangrijk. als we dit maar doen vanuit de bron: Jezus Christus. En ik ben bang dat dat laatste nogal een gemist wordt, zoals Ad Anker ook verwoordt.
Hoe weet je nu dat dit gemist wordt? Ken je ds. De Heer? Ken je de heer Bakker?
Omdat mijn naam erin genoemd wordt reageer ik maar even. Het is niet eerlijk om er personen bij te betrekken. Ds. De Heer is onmiskenbaar een kind en knecht van God waar ik veel respect voor heb. Dhr. Bakker ken ik niet.

Ik herken zeker wel de opmerking over grensbewaking en wezen. Daar zit wat in. Al vind ik het weer moeilijk dat juist ds. vd Weg bijvoorbeeld dat zo moet noemen. Al weet ik zijn betrokkenheid bij het refo onderwijs niet zeker. Ik merk ook in mijn omgeving een grote hang naar traditie en een benadrukken van het eigene in de leer, terwijl dat niet voort lijkt te komen uit een doorleefd en voorgeleefd wandelen met Christus. Ik vind dat erg moeilijk. Vandaar mijn opmerkingen.
Dhr Bakker en ds. De Heer spraken over de zorgen m.b.t. het reformatorisch onderwijs. Er ligt welzeker een punt als je zegt dat ze hadden moeten wijzen op het belang van de vereniging met Christus. Mogelijk is dat ook wel gezegd.

Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk niet zeggen dat zij de grens bewaken maar niet vanuit de bron. Dat is Ad gelukkig ook met me eens, maar Alepha ontkende dat wel degelijk. En voorts vind ik het ook lastig om dat te zeggen van (andere) docenten op een middelbare school. Dat ze niet voorleven vanuit de Bron.

Jij meent dat op te kunnen merken uit het feit dat er star op regels en tradities wordt gehandhaafd of gewezen. Dat lijkt mij niet echt een criterium.

Tiberius zegt: als er leven is uit de Bron komen die regels vanzelf (dus gaat er ook gewezen worden op regels en tradities). Dat mag ik wel hopen. Maar vanwaar dan de kritiek op dit artikel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
Prachtig opgemerkt-stukje van Gerard Stoop, directeur van Stichting Ontmoeting, in de krant van hedenavond naar aanleiding van dat gewraakte artikel en het artikel over het 25-jarig jubileum van ds. Baan.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
Volgens mij zegt hij niets over de zangeres.

Ik ken verder het lied niet, maar neem dan eens een ander lied (het is toch maar een voorbeeld) we zijn toch geen fan van opwekkingsmuziek op onze reformatorische scholen? Dat is toch gewoon een terecht punt?
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Albert1987 »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
Volgens mij zegt hij niets over de zangeres.

Ik ken verder het lied niet, maar neem dan eens een ander lied (het is toch maar een voorbeeld) we zijn toch geen fan van opwekkingsmuziek op onze reformatorische scholen? Dat is toch gewoon een terecht punt?
Hier heeft erasmiaan toch gewoon gelijk!
Dominee de Heer heeft veel onderzoek gedaan naar de evangelische beweging, en ook naar opwekkingsliederen. Die weet echt wel waar hij het over heeft.
Dat lied, Ik zal er zijn, is heel eenzijidg. het gaat over God die er altijd voor je is. Het is heel veel gevoel. Maar als je het goed leest, gaan ze ervanuit dat iedereen een kind van God is. Maar over de zonde hoor je niks. Dan krijg je van die zinnen, Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan. En het teken van de regenboog word gelijk een teken dat de Heere er altijd voor je is en dichtbij je is. Als je vaak dit soort liederen luistert en zingt ga je denken dat je zomaar zalig bent. God is nooit toornig, Hij is er altijd, het is allemaal fijn en mooi.
Waarom mag dominee de Heer daar geen kritiek op hebben. Dat is toch niet zoals bijvoorbeeld in de catechismus wordt geleerd?
IK ZAL ER ZIJN
Hoe wonderlijk mooi is uw eeuwige Naam.
Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan.
Waar ik ben, bent U: wat een kostbaar geheim.
Uw naam is ‘Ik ben’ en ‘Ik zal er zijn’.

Een boog in de wolken als teken van trouw,
staat boven mijn leven, zegt: Ik ben bij jou!
In tijden van vreugde, maar ook van verdriet,
ben ik bij U veilig, U die mij ziet.

De toekomst is zeker, ja eindeloos goed.
Als ik eens moet sterven, als ik U ontmoet:
dan droogt U mijn tranen, U noemt zelfs mijn naam.
U blijft bij mij Jezus, laat mij niet gaan.

‘Ik ben die Ik ben’ is uw eeuwige naam.
Onnoembaar aanwezig deelt U mijn bestaan.
Hoe adembenemend, ontroerend dichtbij:
uw naam is ‘Ik ben’, en ‘Ik zal er zijn’.

O Naam aller namen, aan U alle eer.
Niets kan mij ooit scheiden van Jezus mijn Heer:
Geen dood en geen leven, geen moeite of pijn.
Ik zal eeuwig zingen, dicht bij U zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bezorgd »

Er zijn ook eenzijdige psalmen.

De vraag is of iets bijbels is. Ik ben echt niet zo'n Sela fan, maar kritiek op dit lied is heel ver gezocht.
Toon dan maar aan wat er bijbels mis is met deze tekst.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Nathanaël »

Bezorgd schreef:Er zijn ook eenzijdige psalmen.

De vraag is of iets bijbels is. Ik ben echt niet zo'n Sela fan, maar kritiek op dit lied is heel ver gezocht.
Toon dan maar aan wat er bijbels mis is met deze tekst.
Door dit lied hebben veel mensen een verkeerd idee bij de regenboog. Dat is teken van het natuurverbond, niet van het ´Ik ben bij jou´. Daarom is het wel enigszins verwarrend. Of je dit dan direct moet kwalificeren als ´onbijbels´ weet ik niet.
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Johannus »

Albert1987 schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
Volgens mij zegt hij niets over de zangeres.

Ik ken verder het lied niet, maar neem dan eens een ander lied (het is toch maar een voorbeeld) we zijn toch geen fan van opwekkingsmuziek op onze reformatorische scholen? Dat is toch gewoon een terecht punt?
Hier heeft erasmiaan toch gewoon gelijk!
Dominee de Heer heeft veel onderzoek gedaan naar de evangelische beweging, en ook naar opwekkingsliederen. Die weet echt wel waar hij het over heeft.
Dat lied, Ik zal er zijn, is heel eenzijidg. het gaat over God die er altijd voor je is. Het is heel veel gevoel. Maar als je het goed leest, gaan ze ervanuit dat iedereen een kind van God is. Maar over de zonde hoor je niks. Dan krijg je van die zinnen, Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan. En het teken van de regenboog word gelijk een teken dat de Heere er altijd voor je is en dichtbij je is. Als je vaak dit soort liederen luistert en zingt ga je denken dat je zomaar zalig bent. God is nooit toornig, Hij is er altijd, het is allemaal fijn en mooi.
Waarom mag dominee de Heer daar geen kritiek op hebben. Dat is toch niet zoals bijvoorbeeld in de catechismus wordt geleerd?
IK ZAL ER ZIJN
Hoe wonderlijk mooi is uw eeuwige Naam.
Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan.
Waar ik ben, bent U: wat een kostbaar geheim.
Uw naam is ‘Ik ben’ en ‘Ik zal er zijn’.

Een boog in de wolken als teken van trouw,
staat boven mijn leven, zegt: Ik ben bij jou!
In tijden van vreugde, maar ook van verdriet,
ben ik bij U veilig, U die mij ziet.

De toekomst is zeker, ja eindeloos goed.
Als ik eens moet sterven, als ik U ontmoet:
dan droogt U mijn tranen, U noemt zelfs mijn naam.
U blijft bij mij Jezus, laat mij niet gaan.

‘Ik ben die Ik ben’ is uw eeuwige naam.
Onnoembaar aanwezig deelt U mijn bestaan.
Hoe adembenemend, ontroerend dichtbij:
uw naam is ‘Ik ben’, en ‘Ik zal er zijn’.

O Naam aller namen, aan U alle eer.
Niets kan mij ooit scheiden van Jezus mijn Heer:
Geen dood en geen leven, geen moeite of pijn.
Ik zal eeuwig zingen, dicht bij U zijn.
Vers 1
Looft God, looft Zijn naam alom;
Looft Hem in Zijn heiligdom;
Looft des HEEREN grote macht,
In den hemel Zijner kracht;
Looft Hem, om Zijn mogendheden,
Looft Hem, naar zo menig blijk
Van Zijn heerlijk koninkrijk,
Voor Zijn troon en hier beneden.

Vers 2
Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

Vers 3
Looft God, naar Zijn hoog bevel,
Met het klinkend cimbelspel;
Looft Hem, op het schel metaal
Van de vrolijke cimbaal;
Looft den HEER; elk moet Hem eren,
Al wat geest en adem heeft;
Looft den HEER, die eeuwig leeft;
Looft verheugd den HEER der heren!

Zingt u deze psalm ook niet mee?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn ook eenzijdige psalmen.

De vraag is of iets bijbels is. Ik ben echt niet zo'n Sela fan, maar kritiek op dit lied is heel ver gezocht.
Toon dan maar aan wat er bijbels mis is met deze tekst.
Door dit lied hebben veel mensen een verkeerd idee bij de regenboog. Dat is teken van het natuurverbond, niet van het ´Ik ben bij jou´. Daarom is het wel enigszins verwarrend. Of je dit dan direct moet kwalificeren als ´onbijbels´ weet ik niet.
Is dat zo? Ik heb mijn kinderen altijd geleerd dat het een teken van de trouw van de Heere is.
Als het boven je leven staat... en je gelooft in Gods trouw, dan is het zeker zo, Ik ben bij jou.

Ook boven de troon van God staan regenbogen.

Dit lied wordt, net als de psalmen gezongen in geloof en ook de Heidelberger zegt wat is uw enige troost, ook daar is waar geloof bij nodig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn ook eenzijdige psalmen.

De vraag is of iets bijbels is. Ik ben echt niet zo'n Sela fan, maar kritiek op dit lied is heel ver gezocht.
Toon dan maar aan wat er bijbels mis is met deze tekst.
Door dit lied hebben veel mensen een verkeerd idee bij de regenboog. Dat is teken van het natuurverbond, niet van het ´Ik ben bij jou´. Daarom is het wel enigszins verwarrend. Of je dit dan direct moet kwalificeren als ´onbijbels´ weet ik niet.
Is dat zo? Ik heb mijn kinderen altijd geleerd dat het een teken van de trouw van de Heere is.
Als het boven je leven staat... en je gelooft in Gods trouw, dan is het zeker zo, Ik ben bij jou.

Ook boven de troon van God staan regenbogen.

Dit lied wordt, net als de psalmen gezongen in geloof en ook de Heidelberger zegt wat is uw enige troost, ook daar is waar geloof bij nodig.
Als je tijd hebt, luister dan deze preek eens: https://downloadpreken.nl/3840/gods-tek ... -de-wolken

Daar wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de regenboog als teken van het natuurverbond gegeven wordt en wat dat wil zeggen. Daarin trekt ds. Den Butter idd ook wel lijnen door, o.a. naar de regenboog boven de troon van God uit Openbaring 4.

Maar of je dan kunt zeggen dat de regenboog het teken van Gods trouw tegenover een bepaald individu is, weet ik niet. Het is niet iets dat je een op een uit de Bijbel kunt halen volgens mij. Dan is het nog een volgende stap of je dan direct kunt zeggen dat het onbijbels is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
samanthi schreef:
Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn ook eenzijdige psalmen.

De vraag is of iets bijbels is. Ik ben echt niet zo'n Sela fan, maar kritiek op dit lied is heel ver gezocht.
Toon dan maar aan wat er bijbels mis is met deze tekst.
Door dit lied hebben veel mensen een verkeerd idee bij de regenboog. Dat is teken van het natuurverbond, niet van het ´Ik ben bij jou´. Daarom is het wel enigszins verwarrend. Of je dit dan direct moet kwalificeren als ´onbijbels´ weet ik niet.
Is dat zo? Ik heb mijn kinderen altijd geleerd dat het een teken van de trouw van de Heere is.
Als het boven je leven staat... en je gelooft in Gods trouw, dan is het zeker zo, Ik ben bij jou.

Ook boven de troon van God staan regenbogen.

Dit lied wordt, net als de psalmen gezongen in geloof en ook de Heidelberger zegt wat is uw enige troost, ook daar is waar geloof bij nodig.
Als je tijd hebt, luister dan deze preek eens: https://downloadpreken.nl/3840/gods-tek ... -de-wolken

Daar wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de regenboog als teken van het natuurverbond gegeven wordt en wat dat wil zeggen. Daarin trekt ds. Den Butter idd ook wel lijnen door, o.a. naar de regenboog boven de troon van God uit Openbaring 4.

Maar of je dan kunt zeggen dat de regenboog het teken van Gods trouw tegenover een bepaald individu is, weet ik niet. Het is niet iets dat je een op een uit de Bijbel kunt halen volgens mij. Dan is het nog een volgende stap of je dan direct kunt zeggen dat het onbijbels is.
Het is een teken van Gods trouw... is dat dan niet persoonlijk?

Het doet mij ook denken aan het uitpluizen van Heere Ik kom tot U Hoor naar mijn gebed, vergeef mijn zonden nu en reinig mijn hart.

Deze werd eens afgekeurd, toen ik bij een ref. Instelling werkte, omdat er nu in stond, net of je er recht op zou hebben, terwijl er wel een lied gezongen werd, dat God ziet op mensen die braaf leven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie