„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
Silo schreef:
Jantje schreef:In de GG Middelburg-Centrum zijn er helemaal niet bovengemiddeld veel jongens/jongemannen met een oorbel hoor. Dat waren dan waarschijnlijk vakantiegangers uit Urk.
Er zijn uberhaubt niet veel jongeren meer overgebleven in die gemeente. Die zijn allemaal weggegaan.
Klinkklare onzin. Er deden onlangs om en nabij de 15 jongeren belijdenis des geloofs. En ze tellen op dit moment 533 doopleden.
De zin dat er niet veel jongeren meer zijn overgeleven lijkt me ook wel een wat te boude uitspraak. Feit is wel dat het ledenaantal al jaren aan het teruglopen is, als je de balkjes op gergeminfo bekijkt. Daar zullen vast ook veel jongeren bij zijn.
En 15 beleideniscatechesanten is op een gemeente van 1300-1400 leden is ook niet overdreven veel toch?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Jantje »

Niet persé veel jongeren.

De gemeente vergrijst veel. Jaarlijks tussen de 20 en de 30 overlijdens. Er zit nog een zorgcentrum ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Mister »

We gaan hier weer verder spreken over het thema.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

Het is overigens geen nieuws. Wel gaat het in een versneld tempo door. Nu weet ik niet veel uit de praktijk van het (reformatorisch) onderwijs, maar wel wat de ontwikkelingen daar zijn. Meerdere predikanten betrekken deze zorgen ook tot een vast punt in de voorbede. Het is eigenlijk hier, zoals overal. Identiteit is iets wat moeilijk is te bewaren in een tijd waarin alles beweegt en veranderd. Zie ook de ruimere koers van o.a. SGP en RD, om maar iets te noemen. De evolutie gaat zo langzaam (eigenlijk niet het juiste woord, meer subtiel, maar wel snel) dat velen er helemaal geen erg in hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Het is overigens geen nieuws. Wel gaat het in een versneld tempo door. Nu weet ik niet veel uit de praktijk van het (reformatorisch) onderwijs, maar wel wat de ontwikkelingen daar zijn. Meerdere predikanten betrekken deze zorgen ook tot een vast punt in de voorbede. Het is eigenlijk hier, zoals overal. Identiteit is iets wat moeilijk is te bewaren in een tijd waarin alles beweegt en veranderd. Zie ook de ruimere koers van o.a. SGP en RD, om maar iets te noemen. De evolutie gaat zo langzaam (eigenlijk niet het juiste woord, meer subtiel, maar wel snel) dat velen er helemaal geen erg in hebben.
Het lijkt wel een waterval en herstel is niet alleen nodig bij de school.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Het is overigens geen nieuws. Wel gaat het in een versneld tempo door. Nu weet ik niet veel uit de praktijk van het (reformatorisch) onderwijs, maar wel wat de ontwikkelingen daar zijn. Meerdere predikanten betrekken deze zorgen ook tot een vast punt in de voorbede. Het is eigenlijk hier, zoals overal. Identiteit is iets wat moeilijk is te bewaren in een tijd waarin alles beweegt en veranderd. Zie ook de ruimere koers van o.a. SGP en RD, om maar iets te noemen. De evolutie gaat zo langzaam (eigenlijk niet het juiste woord, meer subtiel, maar wel snel) dat velen er helemaal geen erg in hebben.
Het lijkt wel een waterval en herstel is niet alleen nodig bij de school.
Wat zou het zijn de Heere een geest der dwaling zendt, zodat wij de leugen zouden geloven, en daardoor de waarheid verwierpen? Dit kan zeker een realiteit zijn. Dan zijn degenen die het nog opmerken de spelbrekers. Dan is er niet zozeer sprake van opzet, omdat men denkt in de weg te zijn. Geloven we dit? Ik denk ook aan de mannen van Sodom, die met verblindingen werden geslagen en de deur niet meer konden vinden. Ik denk aan de door de Syriërs belegerd stad, waar de dienaar van de man Gods zei: Ach, mijn heer, hoe zullen wij doen?
En Elia zei: Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer dan die bij hen zijn. Die jongen zag het niet dat de berg vol vurige paarden was.
Wat als de Heere het hart van het vol vet maakt, en de oren zwaar. Zodat ze niet zien met hun ogen en niet horen met hun oren.
Zo kunnen er vele vragen opkomen die met vrees kunnen vervullen als we alles zo overzien. En soms lijkt het werkelijk of vrijwel niemand het meer ziet en met verblindheden is geslagen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

Ik ben bang dat de blindheid en de starheid vooral in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, waar ik zelf voluit onderdeel van uitmaak (!) te vinden is. Daar is men verduisterd in het verbeten vast willen houden aan dogma's en wetten, aan verrechtsing en versmalling. Zo erg, dat de adem van de Geest lijkt te worden buitengesloten. Vandaag is de de tiende ingezonden brief gepubliceerd n.a.v. de reactie van ds. Roos. Wie zou niet wenen. Tien 'betweters' die ook nog met oplossingen komen.

De oplossing ligt ook niet in het loslaten van dogma's en tradities. Die kant moeten we ook niet op. Het enige antwoord is het navolgen van Christus als de enige weg, waarbij de toekomende toorn voor allen, ook kinderen, een ontzagwekkende, verdiende realiteit is waar we van verlost moeten en kunnen worden.

Ook reformatorische mensen zijn allerminst immuun voor de tijdgeest waar het gevoel plaatsmaakt voor het gezag van Gods Woord. Alleen zij die Christus kennen, dragen Zijn beeld. Zolang er legimitatie is om dat te missen of misschien van verre te bezitten zal er van een opleving geen sprake kunnen zijn. Dogma's zonder levend geloof leiden tot duivelse dilemma's. En daarom kraakt de rechterflank van onze gezindte.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:Ik ben bang dat de blindheid en de starheid vooral in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, waar ik zelf voluit onderdeel van uitmaak (!) te vinden is. Daar is men verduisterd in het verbeten vast willen houden aan dogma's en wetten, aan verrechtsing en versmalling. Zo erg, dat de adem van de Geest lijkt te worden buitengesloten. Vandaag is de de tiende ingezonden brief gepubliceerd n.a.v. de reactie van ds. Roos. Wie zou niet wenen. Tien 'betweters' die ook nog met oplossingen komen.

De oplossing ligt ook niet in het loslaten van dogma's en tradities. Die kant moeten we ook niet op. Het enige antwoord is het navolgen van Christus als de enige weg, waarbij de toekomende toorn voor allen, ook kinderen, een ontzagwekkende, verdiende realiteit is waar we van verlost moeten en kunnen worden.

Ook reformatorische mensen zijn allerminst immuun voor de tijdgeest waar het gevoel plaatsmaakt voor het gezag van Gods Woord. Alleen zij die Christus kennen, dragen Zijn beeld. Zolang er legimitatie is om dat te missen of misschien van verre te bezitten zal er van een opleving geen sprake kunnen zijn. Dogma's zonder levend geloof leiden tot duivelse dilemma's. En daarom kraakt de rechterflank van onze gezindte.
Mooi, van wanneer ben je behorend tot de rechterflank ?
Ik vind mijzelf er deels wel bij horen en deels niet.
Ik vind jammer dat over het algemeen evangelisatiewerk weinig besproken wordt, veel blijven altijd maar met zichzelf bezig zonder naar Christus toegegaan te zijn geweest, dat vind ik het grote manco. Zelf onderzoek is goed en noodzakelijk maar er is ook iets als aanvaarding en loslating. Ook het meten aan mensen die bepaalde mensen opdragen als Gods volk vind ik ook weer zo...
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Ik ben bang dat de blindheid en de starheid vooral in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, waar ik zelf voluit onderdeel van uitmaak (!) te vinden is. Daar is men verduisterd in het verbeten vast willen houden aan dogma's en wetten, aan verrechtsing en versmalling. Zo erg, dat de adem van de Geest lijkt te worden buitengesloten. Vandaag is de de tiende ingezonden brief gepubliceerd n.a.v. de reactie van ds. Roos. Wie zou niet wenen. Tien 'betweters' die ook nog met oplossingen komen.
Ik geloof dat ook, maar wellicht anders dan u. Ik heb gemerkt (met name de laatste jaren), dat ik meen een verandering in uw denken te bespeuren. Een verandering die een andere kant op gaat dan wat ons denken vanouds was, en nog is. Soms komt u voor mijn gevoel te kil en te rationeel over. Dat is iets waar ik niet in alle gevallen van houd. Mijn excuses, ik bedoel gewoon wat ik meen waar te nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door alepha »

Deze tweet van Ds. Van de Weg spreekt mij erg aan.

Hoe kan het herstel van een Bijbelse koers worden ingezet als we alleen aan grensbewaking doen en het niet gaat over de bron: Jezus Christus?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erasmiaan »

alepha schreef:Deze tweet van Ds. Van de Weg spreekt mij erg aan.

Hoe kan het herstel van een Bijbelse koers worden ingezet als we alleen aan grensbewaking doen en het niet gaat over de bron: Jezus Christus?
Waarom een valse tegenstelling maken?

Als de vorm weg is hoef je je ook geen zorgen te maken over het wezen. Dat is er dan helemaal niet meer. De vorm is een uiting van het wezen. We kunnen moeilijk zien of het wezen aanwezig is. Maar het gaan ontbreken van de vorm is een belangrijke indicator. Zo leert ons het verleden van andere kerkverbanden en zuilen.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door alepha »

Erasmiaan schreef:Waarom een valse tegenstelling maken?
Ik zie niet in waarom dit een 'valse' tegenstelling zou zijn. Er staat 'alleen' aan grensbewaking doen. Dus grensbewaking is ook belangrijk. als we dit maar doen vanuit de bron: Jezus Christus. En ik ben bang dat dat laatste nogal een gemist wordt, zoals Ad Anker ook verwoordt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erasmiaan »

alepha schreef:
Erasmiaan schreef:Waarom een valse tegenstelling maken?
Ik zie niet in waarom dit een 'valse' tegenstelling zou zijn. Er staat 'alleen' aan grensbewaking doen. Dus grensbewaking is ook belangrijk. als we dit maar doen vanuit de bron: Jezus Christus. En ik ben bang dat dat laatste nogal een gemist wordt, zoals Ad Anker ook verwoordt.
Hoe weet je nu dat dit gemist wordt? Ken je ds. De Heer? Ken je de heer Bakker?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
alepha schreef:
Erasmiaan schreef:Waarom een valse tegenstelling maken?
Ik zie niet in waarom dit een 'valse' tegenstelling zou zijn. Er staat 'alleen' aan grensbewaking doen. Dus grensbewaking is ook belangrijk. als we dit maar doen vanuit de bron: Jezus Christus. En ik ben bang dat dat laatste nogal een gemist wordt, zoals Ad Anker ook verwoordt.
Hoe weet je nu dat dit gemist wordt? Ken je ds. De Heer? Ken je de heer Bakker?
Omdat mijn naam erin genoemd wordt reageer ik maar even. Het is niet eerlijk om er personen bij te betrekken. Ds. De Heer is onmiskenbaar een kind en knecht van God waar ik veel respect voor heb. Dhr. Bakker ken ik niet.

Ik herken zeker wel de opmerking over grensbewaking en wezen. Daar zit wat in. Al vind ik het weer moeilijk dat juist ds. vd Weg bijvoorbeeld dat zo moet noemen. Al weet ik zijn betrokkenheid bij het refo onderwijs niet zeker. Ik merk ook in mijn omgeving een grote hang naar traditie en een benadrukken van het eigene in de leer, terwijl dat niet voort lijkt te komen uit een doorleefd en voorgeleefd wandelen met Christus. Ik vind dat erg moeilijk. Vandaar mijn opmerkingen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door merel »

Helemaal met je eens Ad! Ik vind het erg jammer dat er reformatorische scholen zijn. Ik zou zelf veel meer een voorstander zijn van een 'brede'christelijke school waar waar een ger gem docent en pkn docent beide andere accenten leggen in de geloofsopvoeding. Ik zat zelf vroeger ook op een dergelijke school waar bepaalde meisjes altijd rokken droegen en anderen nooit en waar de docentenpopulatie varieerde van gereformeerd tot gereformeerde bond en alles daar tussen. Daar werd geen woord aan vuil gemaakt. Op maandag moesten wij altijd een psalm leren, waarbij je zelf mocht 'kiezen' welke vertaling er geleerd werd. Ook werden er andere liederen geleerd. Het ging in volkomen harmonie. Ook de niet kerkelijke ( toen bij mij op school nog echt in de minderheid, conformeerden zich hier gewoon aan. Ik vind het juist heel jammer dat deze scholen (bijna) niet meer bestaan. Als je je niet thuisvoelt op een 'echte' refoschool, is de spoeling voor christelijk onderwijs in de Randstad namelijk erg dun.
Plaats reactie