„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door windorgel »

refo schreef:
Dwalers schreef:Hè mensen toch! Wat een vorm van negativiteit! Het is zo'n grote zegen dat er reformatorische scholen zijn. Zelf heb ik daar niet opgezeten. Wat mijn man en de kinderen daar leerden heb ik gemist.
Zelf hebben we vijf kinderen op verschillende locaties gehad. En natuurlijk heb je soms ook wel eens iets waar je je vraagtekens bij zet. Maar alle vijf hebben ze het daar toch heel goed gehad hoor. Ga er toch vanuit dat de leraren het beste met de kinderen voor hebben. En steun de scholen. Ga eens naar een ledenvergadering bijvoorbeeld. Als daar alleen het schoolbestuur zit met hoogstens 20 ouders ( Calvijn college Goes) is dat toch bedroevend?
We kunnen wel zo hard roepen van de zijlijn maar als we directie en personeel niet steunen en zelf maar commentaar hebben komt er ook weinig van terecht hoor!
Als er veel mensen naar zo'n vergadering gaan is er meestal wat aan de knikker. Vaak zijn het stichtingen waar je toch niets te vertellen hebt. Ik denk dat de bestuurders héél blij zijn dat er niemand komt.
Een VO-school heeft geen ledenvergaderingen hoor!
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bruna »

Maanenschijn schreef:Het was met mijn opmerkingen over broek/rok niet de bedoeling daarover een discussie op te werpen. Ook niet over de liederen etc. Al is het 'gij geheel anders' wel een heel belangrijk argument.

Mijn punt was dit:

1) Blijkbaar is het streekverschillend. Ik lees in het stuk vooral voorbeelden van scholen uit het Zeeuwse. Ik herkend dit wat minder van de scholen in mijn omgeving (Gorinchem / Kesteren / Amersfoort / Zaltbommel/ Geldermalsen / Waardenburg
Er staat toch nergens in het artikel dat dit specifiek Zeeuwse casussen zijn?
Welke genoemde voorbeelden komen op de door jou genoemde scholen niet of minder voor dan in het Zeeuwse?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door FlyingEagle »

Orchidee schreef:Mijn herinnering aan de basisschool groep 3 tm 8 zijn idd voor het grootste deel "verpest" (ook door het onderwijzend personeel)
Mijn kinderen hebben juist op de middelbare school nare onchristelijke herinneringen opgedaan.
Ik heb hele goede herinneringen aan de basisschool, t/m groep 7 altijd met plezier naar school gegaan. In groep 8 kreeg ik de directeur als meester, die was best autoritair, was altijd een beetje bang voor hem. Het is dus maar net op welke school je hebt gezeten.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door JvW »

windorgel schreef:Een VO-school heeft geen ledenvergaderingen hoor!
Bij het Calvijn College is er een vereniging die elk jaar een ledenvergadering heeft. Er zijn veel leden, maar inderdaad erg weinig aanwezigen op zo’n vergadering. Ik heb me daar echt over verbaasd. Ik denk zo’n 25 man in totaal, dus inclusief bestuur...
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Maanenschijn »

Bruna schreef:
Maanenschijn schreef:Het was met mijn opmerkingen over broek/rok niet de bedoeling daarover een discussie op te werpen. Ook niet over de liederen etc. Al is het 'gij geheel anders' wel een heel belangrijk argument.

Mijn punt was dit:

1) Blijkbaar is het streekverschillend. Ik lees in het stuk vooral voorbeelden van scholen uit het Zeeuwse. Ik herkend dit wat minder van de scholen in mijn omgeving (Gorinchem / Kesteren / Amersfoort / Zaltbommel/ Geldermalsen / Waardenburg
Er staat toch nergens in het artikel dat dit specifiek Zeeuwse casussen zijn?
Welke genoemde voorbeelden komen op de door jou genoemde scholen niet of minder voor dan in het Zeeuwse?
Ik heb me niet juist uitgedrukt. Ik bedoelde te zeggen dat de sprekers uit de Zeeuwse hoek komen. De voorzitter overigens niet.

Maar om een voorbeeld te noemen: Ik ben op de scholen van onze kinderen (4 stuks) geen opwekkingsliederen tegen gekomen. Niet dat ik daarmee beweer dat die scholen beter zijn, maar het geschetste beeld in het artikel herken ik zo niet.

In een volgende post heb ik aangegeven dat 'rechtse' scholen ook zo hun problemen in moraal kunnen hebben.

Overigens kunnen dingen best streekgebonden zijn. Toen ik tijdens vakantie in Middelburg GG was, viel mij op dat diverse jongens oorbellen droegen. Ook op de Veluwe zie je dat meer. Urk is natuurlijk bekend. Ik schaar dat vooral onder streekeigen cultuuruitingen en niet per se als drang van wereld gelijkvormigheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bruna »

samanthi schreef:Ik heb het artikel nu gelezen, ze leggen veel bij de ouders neer, uiteraard ligt de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de ouders, maar als je een reformatorische school bent, meer dan de helft van de leerkrachten/ bestuur de Heere niet persoonlijk kent, dan zijn het blinden die blinden leiden en een huis dat tegen elkaar verdeeld is.
Mijn kinderen hebben op refoscholen gezeten, ik heb verschillende ervaringen, positieve, maar zeker negatieve. Bijvoorbeeld: u bent de enige die hier over klaagt, als je ergens niet mee uit de voeten kon of dat doen ze allemaal ( dat ging over grensoverschrijdend gedrag op seksueel gebied, daar hebben we de wijkagent bij gehaald, die heeft het toen opgelost, de jongen heeft excuses gemaakt en het is niet meer voorgevallen en dat na verschillende gesprekken met directeur en leerkrachten, die het bagatelliseerde)
Je kunt zeggen veel ouders hebben Netflix, nou veel leeraren evenzo... waar heb je het dan over?
Ouders zijn beiden aan het werk, terwijl er vrouwelijke getrouwde docenten zijn met kinderen, ook geen rolmodel dus. Gebroken gezinnen? Ook docenten zijn gescheiden en/of hertrouwd ook geen voorbeeld... mijn jongste is 24 de oudste 36 dus ik spreek niet van nu maar van jaren geleden.

Ik heb ook positieve ervaringen hoor, dit is een reactie op het artikel uit het RD.

Ik heb grote moeite met sommige zaken er is idd een grote hervorming nodig en niet alleen op de scholen.
Ik kan je in veel dingen volgen en ben het grotendeels met je eens. De kinderen/leraren op de refo-scholen zijn zeker niet beter dan op PC scholen.
Gelukkig heb ik op principieel gebied weinig problemen of klachten bij de verschillende refoscholen.

1 vraag: je schrijft dat meer dan de helft van personeel/bestuur de Heere niet persoonlijk kent. Hoe weet je dit of is het een aanname?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door pierre27 »

windorgel schreef:
refo schreef:
Dwalers schreef:Hè mensen toch! Wat een vorm van negativiteit! Het is zo'n grote zegen dat er reformatorische scholen zijn. Zelf heb ik daar niet opgezeten. Wat mijn man en de kinderen daar leerden heb ik gemist.
Zelf hebben we vijf kinderen op verschillende locaties gehad. En natuurlijk heb je soms ook wel eens iets waar je je vraagtekens bij zet. Maar alle vijf hebben ze het daar toch heel goed gehad hoor. Ga er toch vanuit dat de leraren het beste met de kinderen voor hebben. En steun de scholen. Ga eens naar een ledenvergadering bijvoorbeeld. Als daar alleen het schoolbestuur zit met hoogstens 20 ouders ( Calvijn college Goes) is dat toch bedroevend?
We kunnen wel zo hard roepen van de zijlijn maar als we directie en personeel niet steunen en zelf maar commentaar hebben komt er ook weinig van terecht hoor!
Als er veel mensen naar zo'n vergadering gaan is er meestal wat aan de knikker. Vaak zijn het stichtingen waar je toch niets te vertellen hebt. Ik denk dat de bestuurders héél blij zijn dat er niemand komt.
Een VO-school heeft geen ledenvergaderingen hoor!
Hoe kom je hierbij?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bruna »

Maanenschijn schreef:
Bruna schreef:
Maanenschijn schreef:Het was met mijn opmerkingen over broek/rok niet de bedoeling daarover een discussie op te werpen. Ook niet over de liederen etc. Al is het 'gij geheel anders' wel een heel belangrijk argument.

Mijn punt was dit:

1) Blijkbaar is het streekverschillend. Ik lees in het stuk vooral voorbeelden van scholen uit het Zeeuwse. Ik herkend dit wat minder van de scholen in mijn omgeving (Gorinchem / Kesteren / Amersfoort / Zaltbommel/ Geldermalsen / Waardenburg
Er staat toch nergens in het artikel dat dit specifiek Zeeuwse casussen zijn?
Welke genoemde voorbeelden komen op de door jou genoemde scholen niet of minder voor dan in het Zeeuwse?
Ik heb me niet juist uitgedrukt. Ik bedoelde te zeggen dat de sprekers uit de Zeeuwse hoek komen. De voorzitter overigens niet.

Maar om een voorbeeld te noemen: Ik ben op de scholen van onze kinderen (4 stuks) geen opwekkingsliederen tegen gekomen. Niet dat ik daarmee beweer dat die scholen beter zijn, maar het geschetste beeld in het artikel herken ik zo niet.

In een volgende post heb ik aangegeven dat 'rechtse' scholen ook zo hun problemen in moraal kunnen hebben.

Overigens kunnen dingen best streekgebonden zijn. Toen ik tijdens vakantie in Middelburg GG was, viel mij op dat diverse jongens oorbellen droegen. Ook op de Veluwe zie je dat meer. Urk is natuurlijk bekend. Ik schaar dat vooral onder streekeigen cultuuruitingen en niet per se als drang van wereld gelijkvormigheid.
Dank, dit wilde ik even rechtgezet.
Wbt opwekkingsliederen weet ik het ook niet zo gauw. Ben het ook nog niet tegengekomen.
Mbt de oorbel, wellicht Middelburg Zuid. Hier zitten diverse leden en vissers uit Arnemuiden.
Laatst gewijzigd door Bruna op 22 sep 2020, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door windorgel »

Meeste VO scholen zijn een stichting. Dan is er dus geen ledenvergadering. Maar blijkbaar zijn er ook refo VO scholen met de rechtsvorm van vereniging. Dat wist ik niet. Dan is er inderdaad een ledenvergadering.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Maanenschijn »

Bruna schreef: Dank, dit wilde ik even rechtgezet.
Wbt opwekkingsliederen weet ik het ook niet zo gauw. Ben het ook nog niet tegengekomen.
Wellicht Middelburg Zuid. Hier zitten diverse leden en vissers uit Arnemuiden.
Zingen visser gemiddeld genomen meer opwekkingsliederen, en dan specifiek in Zuid?

Ik ging overigens in de Ter Hoogekerk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bruna »

Maanenschijn schreef:
Bruna schreef: Dank, dit wilde ik even rechtgezet.
Wbt opwekkingsliederen weet ik het ook niet zo gauw. Ben het ook nog niet tegengekomen.
Wellicht Middelburg Zuid. Hier zitten diverse leden en vissers uit Arnemuiden.
Zingen visser gemiddeld genomen meer opwekkingsliederen, en dan specifiek in Zuid?

Ik ging overigens in de Ter Hoogekerk.
Ok. Ik bedoelde de oorbel. Die zie je gemiddeld vaker bij vissers, net als op Urk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Jantje »

In de GG Middelburg-Centrum zijn er helemaal niet bovengemiddeld veel jongens/jongemannen met een oorbel hoor. Dat waren dan waarschijnlijk vakantiegangers uit Urk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:In de GG Middelburg-Centrum zijn er helemaal niet bovengemiddeld veel jongens/jongemannen met een oorbel hoor. Dat waren dan waarschijnlijk vakantiegangers uit Urk.
Sta ik op je tenen of zo?

Nee het waren geen Urkers. Toen ik daar een weekeind was, was het buiten vakantietijd. En de oorbellen met kottertjes van de Urkers kan ik wel herkennen.

Overigens is het een onderwerp wat me verder heel niet boeit, dus hou ik het bij mijn eigen waarneming en ga er verder niet op door.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Silo »

Jantje schreef:In de GG Middelburg-Centrum zijn er helemaal niet bovengemiddeld veel jongens/jongemannen met een oorbel hoor. Dat waren dan waarschijnlijk vakantiegangers uit Urk.
Er zijn uberhaubt niet veel jongeren meer overgebleven in die gemeente. Die zijn allemaal weggegaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Jantje »

Silo schreef:
Jantje schreef:In de GG Middelburg-Centrum zijn er helemaal niet bovengemiddeld veel jongens/jongemannen met een oorbel hoor. Dat waren dan waarschijnlijk vakantiegangers uit Urk.
Er zijn uberhaubt niet veel jongeren meer overgebleven in die gemeente. Die zijn allemaal weggegaan.
Klinkklare onzin. Er deden onlangs om en nabij de 15 jongeren belijdenis des geloofs. En ze tellen op dit moment 533 doopleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie