„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

De opbrengst van dit boek is bestemd voor een pijporgel in de aula van de nieuwe nevenvestiging in Uddel. "Een nieuw gebouw in Uddel is mooi", schrijft ds. C. Stelwagen (Elspeet) in zijn hoofdstuk over het slavinnetje van Naäman. "Vernieuwde, gebroken, op Christus geworpen docenten, is veel mooier. Want wat dragen de kinderen mee? Hun leven, onder de zegen des Heeren. Voorbeelden van waarachtig godsvertrouwen. Docenten met een zuivere dogmatiek en een slecht voorbeeld vernielen onze kinderen. Docenten, die kinderen zien in het licht van de komende rechterstoel, die hebben we zo hard nodig."
En zo is het. Het refo onderwijs is failliet als dit niet meer gehoord wordt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door refo »

Echt helpen doet dat echter niet.
En wat moet dat pijporgel?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: En wat moet dat pijporgel?
Muziek maken
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bezorgd »

Bij het lezen van het artkel en deze discussie moet ik denken aan de uitspraak " Waar het wezen ontbreekt blijft de vorm over"
Je kunt dat hier niet één op één overzetten natuurlijk.

Mijn kinderen hebben les gehad van een juf, keurige meid, wat evangelisch reformatorisch. Leerde de kids liedjes bij de gitaar. Ja, ook wel opwekking. Nette liederen. Soms wat alternatievere kleding dan gebruikelijk. Maar wat sprak ze goed over de Heere. Ze was er vol van en zocht altijd naar mogelijkheden om de kinderen er op te wijzen. En wat sprak het die kinderen aan. Een juf om jaloers te worden.

Geef mij maar meer van zulke leerkrachten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Orchidee »

Ze hadden ooit beter de bijbelse koers van de gewone christelijke scholen moeten en kunnen herstellen, was véél beter geweest als de handdoek in de ring gooien, met elkaar een beschermde refoclub bij elkaar zoeken en zgn refoscholen oprichten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bezorgd »

Orchidee schreef:Ze hadden ooit beter de bijbelse koers van de gewone christelijke scholen moeten en kunnen herstellen, was véél beter geweest als de handdoek in de ring gooien, met elkaar een beschermde refoclub bij elkaar zoeken en zgn refoscholen oprichten.
Laten we de zegen van refo scholen niet onderschatten.
En verschillende van die scholen bestaan ook al 100 jaar.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:
Orchidee schreef:Ze hadden ooit beter de bijbelse koers van de gewone christelijke scholen moeten en kunnen herstellen, was véél beter geweest als de handdoek in de ring gooien, met elkaar een beschermde refoclub bij elkaar zoeken en zgn refoscholen oprichten.
Laten we de zegen van refo scholen niet onderschatten.
En verschillende van die scholen bestaan ook al 100 jaar.
Ik ben niet heel erg optimistisch...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Orchidee »

Ik ook niet...

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
Bezorgd schreef:
Orchidee schreef:Ze hadden ooit beter de bijbelse koers van de gewone christelijke scholen moeten en kunnen herstellen, was véél beter geweest als de handdoek in de ring gooien, met elkaar een beschermde refoclub bij elkaar zoeken en zgn refoscholen oprichten.
Laten we de zegen van refo scholen niet onderschatten.
En verschillende van die scholen bestaan ook al 100 jaar.
Ik ben niet heel erg optimistisch...
Waarom eigenlijk niet?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Orchidee »

Mijn ouders en ik hebben betere schooltijden beleefd op een niet reformatorische school dan mijn eigen kinderen op een reformatorische school (helaas)
De paar jaar dat ik wel op een reformatorische school zat staan op een niet fijne manier in mijn geheugen gegrift!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Terri »

De reformatorische basisschool geeft een verdrietige herinnering.
Vooral het 'pest-protocol' was zo niet aanwezig, het werd gewoon ontkend.
Voortgezet reformatorisch onderwijs daarentegen geeft enkel warme gevoelens, bewogen, liefdevol en zorgzaam.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Orchidee »

Mijn herinnering aan de basisschool groep 3 tm 8 zijn idd voor het grootste deel "verpest" (ook door het onderwijzend personeel)
Mijn kinderen hebben juist op de middelbare school nare onchristelijke herinneringen opgedaan.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Hollander »

Of dat ligt aan het reformatorisch, protestants-christelijk of ander soort onderwijs, is natuurlijk een volgende vraag.

Zie het als een grote, grote, grote zegen dat Nederland nog bekostigde reformatorische en protestants-christelijke scholen heeft. Ondanks alles wat mis is. Een hele grote zegen.
Dwalers
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2018, 22:17

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Dwalers »

Hè mensen toch! Wat een vorm van negativiteit! Het is zo'n grote zegen dat er reformatorische scholen zijn. Zelf heb ik daar niet opgezeten. Wat mijn man en de kinderen daar leerden heb ik gemist.
Zelf hebben we vijf kinderen op verschillende locaties gehad. En natuurlijk heb je soms ook wel eens iets waar je je vraagtekens bij zet. Maar alle vijf hebben ze het daar toch heel goed gehad hoor. Ga er toch vanuit dat de leraren het beste met de kinderen voor hebben. En steun de scholen. Ga eens naar een ledenvergadering bijvoorbeeld. Als daar alleen het schoolbestuur zit met hoogstens 20 ouders ( Calvijn college Goes) is dat toch bedroevend?
We kunnen wel zo hard roepen van de zijlijn maar als we directie en personeel niet steunen en zelf maar commentaar hebben komt er ook weinig van terecht hoor!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door refo »

Dwalers schreef:Hè mensen toch! Wat een vorm van negativiteit! Het is zo'n grote zegen dat er reformatorische scholen zijn. Zelf heb ik daar niet opgezeten. Wat mijn man en de kinderen daar leerden heb ik gemist.
Zelf hebben we vijf kinderen op verschillende locaties gehad. En natuurlijk heb je soms ook wel eens iets waar je je vraagtekens bij zet. Maar alle vijf hebben ze het daar toch heel goed gehad hoor. Ga er toch vanuit dat de leraren het beste met de kinderen voor hebben. En steun de scholen. Ga eens naar een ledenvergadering bijvoorbeeld. Als daar alleen het schoolbestuur zit met hoogstens 20 ouders ( Calvijn college Goes) is dat toch bedroevend?
We kunnen wel zo hard roepen van de zijlijn maar als we directie en personeel niet steunen en zelf maar commentaar hebben komt er ook weinig van terecht hoor!
Als er veel mensen naar zo'n vergadering gaan is er meestal wat aan de knikker. Vaak zijn het stichtingen waar je toch niets te vertellen hebt. Ik denk dat de bestuurders héél blij zijn dat er niemand komt.
Plaats reactie